Aikataulujen joustamattomuus isoin ongelma verkkopalveluprojekteissa

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Uudistunut Tulli.fi on reilusti asiointikanava - eikä vain viraston verkkosivu.

Konsulttifirma Steerco* selvitteli tutkimuksessa verkkopalveluprojektien kompastuskiviä* ja havaitsi etteivät isoimmat ongelmat olleet muuttuneet viime vuosien aikana juuri mitenkään.

Hankintavaihetta ei hoideta kunnolla ja aikataulu lukitaan liian aikaisin

Isoimmaksi kompastuskiveksi Steerco tunnisti puutteellisen hankintavaiheen suunnittelun. Erityisesti aikataulun lukitseminen jo hankintavaiheessa katsottiin olevan erittäin huono käytäntö – vaikkakin erittäin yleinen käytäntö.

Steerco suosittelee välttämään tiukkojen aikarajojen asettamista, sillä projekti vaikeutuu toteutusvaiheessa helposti, jos aikataulut eivät jousta muutostilanteiden jälkeen – tai jos hankkeen muussa resursoinnissa on kitsasteltu.

Asiakasorganisaatio ei hahmota omaa projektin vaatimaa työmäärää

Steerco nostaa aikataulun kanssa kärkiongelmaksi myös budjetin ja henkilöresurssien epärealistisen mitoituksen.

Verkkopalveluprojekteissahan asiakkaan rooli ei ole juuri koskaan pelkästään ostajan rooli. Asiakasorganisaatiolle verkkopalveluprojekti on yleensä huomattavasti suurempi ponnistus kuin palvelun suunnittelevalle ja toteuttavalle taholle.

Tilannetta kärjistää vielä se, että verkkopalvelu-uudistus on projektina organisaatioille aika harvinainen. Kokemusta hankkeen laajuudesta tai vaadittavista työkokonaisuuksista ei asiakkaalla yleensä ole. Aikaisemmin syksyllä Vierityspalkissa kirjoitettiin Tieturin uudesta web-projektipäällikön valmennusohjelmasta ja todettiin, että vastaavaa koulutusta ei liikaa ole ollut Suomessa aikaisemmin tarjolla.

Täten ei olekaan ihme, että tutkimus nostaa isoimmiksi ongelmiksi asiakasorganisaatioiden epärealistiset käsitykset siitä miten pitkiä verkkopalveluprojektit ovat, kuinka paljon ne maksavat ja kuinka paljon omia resursseja pitäisi varata projektin hoitamiseen.

Maali muuttuu matkan varrella, mutta projektisuunnitelmasta pidetään kiinni kynsin hampain

Eivät verkkopalveluita toimittavat organisaatiot ilman haukkuja jää Steercon tutkimuksessa, mutta ainakin kärkiongelmien kanssa on helppo olla samaa mieltä. Web-projektien myöhästymiset johtuvat usein ongelmista sisällöntuotannossa tai asiakkaalta vaadittavasta päätöksenteosta.

On toimittajillakin laatuongelmia ja käytettävyydestä ei osata huolehtia, mutta kokonaisuutena toimittajat ovat oppineet web-projektien hallinnasta viime vuosina asiakkaita enemmän.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen lukijoista.

  • 1100+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.


    Kaikki artikkelit

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.


    Tilaa uutiskirje

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun