Vaasan Yliopiston verkkokauppa

Tekijä: Morgan Digital
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa

Vaasan yliopisto halusi tarjota opiskelijoille ja henkilöstölle helpomman keinon hyödyntää liikuntapalveluja sekä ostaa promotuotteita. Uusien ratkaisujen tarvetta vauhditti koronapandemia. Tavoitteena olikin mahdollistaa promotuotteiden ja liikuntapalvelujen käyttöön oikeuttavan liikuntatarran ostaminen sähköisesti.

Myös tilaaja- ja laskutustietojen ylläpidosta sekä tilausten, menekin ja varastosaldon seurannasta tahdottiin tehdä aiempaa vaivattomampaa.

Ratkaisuna kahden verkkokaupan kokonaisuus

Morgan astui tuttuna yhteistyökumppanina mukaan kuvioihin ja kehitti yliopistolle kaksi eri kohderyhmille suunnattua verkkokauppaa WooCommerce-verkkokauppamoottoria hyödyntäen. Sisäiseen verkkokauppaan on pääsy vain Vaasan yliopiston sekä muutaman muun valitun korkeakoulun opiskelijoilla, henkilöstöllä ja muilla tahoilla. Julkinen verkkokauppa on sen sijaan avoin kaikille.

Molemmat verkkokaupat kuuluvat samaan sivustokokoelmaan, jotta niiden hallinnointi olisi mahdollisimman helppoa. Verkkokauppojen avulla yliopisto voi seurata tuotteiden menekkiä sekä tilaus-toimitusketjua tarkasti ja ajankohtaisesti.

Julkisesta verkkokaupasta voi kuka tahansa ostaa Vaasan yliopiston promotuotteita, kuten kangaskasseja ja huppareita. Sisäisessä verkkokaupassa myydään sekä promotuotteita että Morganin digitalisoimia liikuntatarroja.

Sisäinen verkkokauppa vaatii tunnistautumista

Jotta sisäisen verkkokaupan käyttö pystyttiin rajaamaan halutulle kohderyhmälle, integroitiin siihen Suomen korkeakoulujen suosima Haka-käyttäjätunnistusjärjestelmä. Verkkokauppaan pääsee siis vain Haka-tunnuksella, joka löytyy kaikilta kohderyhmään kuuluvilta jo valmiiksi. Haka-järjestelmää vasten autentikoiduttaessa palauttaa se sisäänkirjautujan roolin. Saatavilla olevat tuotteet ja niiden hinnat määräytyvät tämän roolin perusteella.

Jätä kommentti