Tietovisa-sovellus vesiskootterikuskeille
Tietovisa innosti Sea-Doo-kuskit opiskelemaan vastuullisuutta
Avidly kehitti BRP:lle sovelluksen, joka edistää vastuullista ja turvallista vesiskootterilla ajoa hauskasti ja mukaansatempaavasti.
Lähtökohta
Vastuullisuusviestiä viihdyttävässä muodossa
BRP on vesiskoottereiden globaali markkinajohtaja. BRP haluaa olla edelläkävijä vastuullisuudessa ja välittää fiksun ja turvallisen ajamisen viestiä tehokkaasti ja positiivisella tavalla. Vesiskoottereiden myyjät ja vuokraajat opastavat kyllä vastuulliseen ajamiseen, mutta joskus oppi unohtuu, kun halutaan pitää hauskaa ja ajamisen into on kova.
Sea-Doo-kuljettajia varten tarvittiin siis kesään ja lomatunnelmiin sopiva tapa muistuttaa tärkeästä asiasta.
Näkemys
Puhelin on kaikilla, tehdään hauska applikaatio
Lähtökohta oli, että Sea-Doon vastuullisen ajamisen viestiä haluttiin pitää esillä erityisesti tapahtumissa. Tapahtumissakin kaikilla on mukana puhelin, joten Avidlyn tiimi ehdotti Sea-Doolle viihdyttävää ja leikkimielistä sovellusta. Avidlyn ja Sea-Doon tiimien yhteissuunnittelussa sovelluksen tietovisasta tehtiin sopivan napakka, jotta sen jaksaa käydä läpi jälleenmyyjien ja vuokraajien tapahtumissa, joissa riittää muutakin kiinnostavaa katsottavaa ja koettavaa.
Hyvien ajotapojen opiskelun porkkanaksi avattiin sovelluksen käyttäjille kilpailu, jossa palkintona oli oma Sea-Doo Spark -vesiskootteri.
Toteutus
Leikkimielinen tietovisa täynnä asiaa
Avidly ideoi, konseptoi ja toteutti sekä applikaation että tietovisan. Toiminnallisuus, ilme ja sisältö rakennettiin viihdyttämään ja ilahduttamaan käyttäjää: vain oikeilla vastauksilla pääsee eteenpäin, mutta väärät vastaukset ohjaavat oppimaan ilon kautta. Tietovisasta tehtiin viisi kieliversiota, jotta mahdollisimman moni käyttäjä saa tilaisuuden kerätä opit omalla kielellään.
WordPress toimi tässä projektissa backend-palvelimena React-teknologialla toteutetussa mobiilisovelluksessa. Ratkaisu hyödyntää WordPressin REST API:a datan käsittelyssä. Mobiilisovellus kommunikoi palvelimen kanssa kustomoidun API-endpointin kautta lähettäessään käyttäjien visaan täyttämiä vastauksia. Projekti sisälsi räätälöidyn liitännäisen, jolla hallinnoidaan omaa tietokantatauluaan visan vastauksille ja automatisoidaan viestinnän käyttäjille.
Tulokset
Innokas vastaanotto ja runsaasti kävijöitä
Ensimmäisen vuoden aikana noin 4 000 ihmistä opiskeli sen avulla turvallisen ja vastuullisen ajamisen perustiedot. Sivuseuranta kertoo myös, että tietovisan avanneet pysyivät hyvin sen imussa ja suorittivat sen loppuun.
Sea-Doon jälleenmyyjät ottivat myös applikaation hyvin vastaan ja ovat saaneet siitä hyvää palautetta.