Suomenlinnan uudet verkkosivut

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivu-uudistuksessa palattiin juurille. Haasteena oli kahden erillisen sivuston – suomenlinna.fi ja suomenlinnanhoitokunta.fi – yhdistäminen yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi, joka palvelisi sekä matkailijoita, asiakkaita että muita sidosryhmiä.

Kahden sivuston haasteet

Suomenlinnan ja Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivut olivat olleet käytössä vuodesta 2014. Sivustoja oli kehitetty ja korjailtu tarpeen mukaan, mutta vuosien mittaan teknisiä haasteita oli alkanut kasaantua.

”Sivustoilla alkoi olla teknisiä haasteita – kun jotain muutettiin, saattoi jotain toisaalla hajota. Kahden sivuston ylläpito ja sisällöntuotanto oli myös haastavaa. Sivustoilla oli osin päällekkäistä informaatiota ja epäilimme sivustojen välillä liikkumisen olevan käyttäjälle hämmentävää”, kertoo Suomenlinnan hoitokunnan Kati Manner.

Poutapilven näkökulmasta asiakkaan tarve oli selkeä: ”Tavoitteenamme oli yhdistää suomenlinna.fi ja slhk.fi yhdeksi sivustoksi, sekä uudistaa käyttöliittymä, ulkoasu ja ylläpito”, projektipäällikkö Saara Sangi Poutapilveltä tiivistää.

Kahden erillisen sivuston ylläpitäminen oli kuluttanut resursseja ja aiheuttanut epäselvyyttä käyttäjille. Sama tieto saattoi löytyä kahdesta eri paikasta, mikä hankaloitti ajantasaisen tiedon löytämistä ja ylläpitoa. Oli aika siirtyä yhtenäiseen ratkaisuun.

Halusimme uudistaa verkkosivut uudelle alustalle ja yhdistää kaksi erillistä sivustoa. Tavoitteemme oli käyttäjälähtöinen, visuaalisesti houkutteleva yksi verkkosivusto, teknisesti modernilla ja pitkään jatkokehitettävällä julkaisualustalla.

– Kati Manner, Viestintäkoordinaattori, Suomenlinnan hoitokunta

Määrittelytyöpajoista toteutukseen

Suomenlinnan hoitokunnan verkkosivuprojekti käynnistyi kolmella määrittelytyöpajalla, joissa keskusteltiin tarpeista ja linjattiin sivuston rakennetta, sisältöjä, brändiä ja visuaalisuutta sekä teknisiä ratkaisuja.

”Oli hienoa nähdä, että Poutapilvi oli aidosti meistä kiinnostunut jo neuvotteluista alkaen. Projekti eteni jouhevasti. Poutapilvi oli asiakasta kuunteleva kumppani”, Manner kertoo.

Poutapilven näkökulmasta työpajat toimivat erinomaisena paikkana keskustelun syventämiseksi: ”Työpajoissa muun muassa määrittelimme kohderyhmät ja niiden yleisimmät käyttötapaukset”, Sangi toteaa.

Projektin aikataulu muotoutui joustavasti asiakkaan tilanteen mukaan. ”Itsellämme oli aluksi kunnianhimoisempi suhtautuminen projektin kokonaisaikatauluun, mutta se todettiin aika pian epärealistiseksi, koska omien resurssien priorisointi oli organisaation muutostilanteessa haastavaa”, Manner muistelee.

Poutapilven näkökulmasta projekti eteni sujuvasti:

“Asiakas oli mukava ja innoissaan muutoksesta. Asiakkaan projektitiimi oli melko pieni, mikä mahdollisti projektin jouhevan etenemisen”, Sangi toteaa.

Tekninen toteutus ja räätälöidyt ratkaisut

Suomenlinnan uusi sivusto rakennettiin WordPress-julkaisualustalle, joka tarjoaa helppokäyttöisen ja joustavan pohjan sisällönhallintaan. Erityistä huomiota kiinnitettiin teknisiin integraatioihin, jotka helpottavat tiedon ylläpitoa ja ajantasaisuutta.

Sangi mainitsee integraatiot ja räätälöidyt WordPress-lohkot sivuston teknisiksi erityispiirteiksi. ”Integraatioiden avulla siirretään dataa sivustolle sekä tapahtumien että palvelujen aukioloaikojen osalta. Lisäksi näitä näytetään räätälöidyssä Suomenlinna tänään -lohkossa, joka kokoaa yhteen kokonaistarjonnan tapahtumia ja palveluita Suomenlinnassa päiväkohtaisesti”.

Uusi ratkaisu hyödyntää rajapintoja, jotka hakevat tiedot suoraan Helsingin kaupungin järjestelmistä. ”Sivusto rakennettiin hakemaan rajapinnan kautta Helsingin kaupungin tapahtuma- ja aukiolosovelluksista kyseiset tiedot. Näin toimijan tarvitsee syöttää tietonsa vain yhteen järjestelmään ja tieto näkyy useammassa paikassa, kuten Suomenlinnan sivuilla sekä Helsingin kaupungin MyHelsinki-sivustolla”, Manner selittää.

Tämä ratkaisu tehostaa tiedonhallintaa merkittävästi ja varmistaa, että kävijät saavat aina ajantasaista tietoa Suomenlinnan palveluista ja tapahtumista eri kanavissa.

Yhteistyö ja joustavuus

Määrittelyn jälkeen siirryttiin sisällönsyöttöpajoihin.

”Määrittelytyöpajojen jälkeen tuli ehkä pieni suvantovaihe, kun sivustoa rakennettiin, ja me odottelimme. Mutta sitten päästiin taas vauhtiin sisältötyöpajojen muodossa!”, Manner kertoo.

Sisällönsyöttötyöpajoissa pääkäyttäjät ja sisällönsyöttäjät opettelivat julkaisualustan käyttöä. ”WordPress oli meille ennestään tuttu, mutta oli uudella sivustolla paljon uusiakin ominaisuuksia”, Manner toteaa.

Yhteistyön sujuvuus ja joustavuus nousivat projektin aikana tärkeiksi tekijöiksi. ”Poutapilvi oli kuunteleva ja kärsivällinen kumppani. Emme jääneet yksin kysymystemme kanssa, vaan nopeasti tuli kaikkeen vastaus. Heillä oli erittäin hyvä roolitus yrityksessä ja jokaiseen vaiheeseen löytyi taitava osaaja, joka vei projektia hienosti eteenpäin”, Manner kiittää.

Poutapilvi on asiakkaan kokoinen toimittaja. Olemme tunteneet olomme kuulluksi ja saaneet palvelua ja tukea sellaisiin asioihin, mihin olemme sitä kaivanneet. Tekeminen on ollut myös joustavaa.

-Kati Manner, Suomenlinnan hoitokunta

Lopputulos ja jatkokehitys

Uusi Suomenlinna.fi-sivusto on nyt käytössä, ja se palvelee sekä matkailijoita että muita sidosryhmiä aiempaa paremmin. Sivusto on visuaalisesti raikas ja toimii hyvin eri päätelaitteilla.

”Olemme olleet tyytyväisiä editoriin eli sisällönsyöttötyökaluun. Meille kriittisintä oli saada sivut uudelle alustalle”, Manner kertoo.

Käyttäjäpalaute on keskittynyt lähinnä sisältöön, jonka kehittämiseen uusi alusta tarjoaa hyvät työkalut. ”Toki aina pientä kehitettävää löytyy sellaisista seikoista, joita ei hoksaa testauksen aikana vaan varsinaisessa käytössä vasta. Mutta hyvällä fiilikselle olemme siirtyneet jatkokehittämisen pariin, kun kumppanina on Poutapilvi”, Manner toteaa.

Yhteistyö Poutapilven kanssa jatkuu myös tulevaisuudessa. ”Jatkuu ehdottomasti, sillä esimerkiksi tilapalveluiden muotoilu on asialistalla”, Saara Sangi kertoo.

Projektin myötä Suomenlinnan hoitokunta on saanut käyttöönsä modernin verkkopalvelun, joka yhdistää aiemmin erilliset sivustot selkeäksi kokonaisuudeksi. Käyttäjät löytävät tiedon helpommin, sisällöntuotanto on sujuvampaa ja ylläpitokustannukset ovat pienentyneet. Samalla on luotu pohja tulevalle kehitystyölle, joka jatkuu Poutapilven ja Suomenlinnan hoitokunnan yhteistyönä.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Elonen – uusi verkkosivusto

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Lähtökohta Elonen halusi verkkosivuston, joka palvelee paremmin kaikkien heidän kohderyhmiensä tarpeita. Kuluttajat etsivät tuotteita, reseptejä ja lähintä kahvilaa. Kauppiaat ja HoReCa-asiakkaat kaipasivat kattavaa tuotepankkia ja bränditietoa. Vanha sivusto ei enää taipunut näihin tarpeisiin. Tavoitteet Tuoda Elosen brändiä paremmin esiin Selkeyttää rakenteita eri käyttäjäryhmien näkökulmasta Esitellä koko tuotevalikoima selkeästi ja suodatettavasti Tarjota ländärit sesongeille, ruokavalioille ja […] Lue lisää

Rannikkotykistömuseo

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Rannikkotykistömuseo on Merikeskus Forum Marinumin tuottama verkkonäyttely. Se täydentää museon olemassaolevia Merivoimienhistoriaa esitteleviä näyttelyitä esittelemällä Suomen rannikkopuolustuksen historiallisen kivijalan: Suomen Rannikkotykistön. Sivusto toimii virtuaalisen museon alustana, jossa julkaistaan aselajin historiaan liittyvää tieto ja joka kokoaa eri kanavissa ja eri toimittajilta tilatut aineistot yhteen osoitteeseen. Museo rakentuu aihekokonaisuus kerrallaan. Ensimmäisenä on avattu muun muassa rannikkotykistön aikajana. […] Lue lisää

Kemiönsaaren aktiviteettikartta-sovellus

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Kemiönsaaren uutta aktiviteettikarttaa ylläpitää Kemiönsaaren kunta. Projektin tavoitteena oli luoda kartta, jonka avulla käyttäjät voivat helposti löytää kaikki urheilu- ja retkeilyaktiviteetit Kemiönsaarella. Kartalle on koottu kunnan, yritysten, ja yhdistysten luomia liikunta- ja retkeilypalveluita helposti millä tahansa laitteella käytettävässä verkkopalvelussa. Kohteita ja reittejä varten toteutettiin integraatio Lipas-tietokannasta, ja kartan sisällönhallintajärjestelmänä toimii WordPress. Tärkeimmät ominaisuudet sisältävät selkeästi […] Lue lisää

Salon seudun ammattiopisto

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Oppilaitoksille verkkopalvelu on tärkeä työkalu – niin Salon seudun ammattiopistollekin. Sivuston keskeinen palvelu on haku opintoihin. Opiskelijat ja henkilökunta palvellaan muissa kanavissa ja siksi verkkopalvelun uudistuksessa oli luontevaa keskittyä hakijan näkökulmaan. Uudistus lähti liikkeelle kahdesta suunnasta. Toisaalta Salon seudun ammattiopistossa haluttiin kehittää sisäisiä prosesseja. Tavoitteena oli sekä työn tehostaminen, että useaan paikkaan tallennetusta sisällöstä aiheutuvien […] Lue lisää

Kauppapolitiikka-lehti

Tekijä: Poutapilvi web design Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Kauppapolitiikka on ulkoministeriön julkaisema kansainvälisen kaupan media, joka tarjoaa ajankohtaisia uutisia, syvällisiä analyyseja ja näkökulmia globaalin talouden kehityksestä. Neljä kertaa vuodessa ilmestyvä painettu lehti ja jatkuvasti päivittyvä verkkosivusto muodostavat yhdessä kattavan tietokanavan Suomen viennin ja kansainvälisten markkinoiden ajankohtaisista aiheista. Ajankohtaista ja monipuolista sisältöä kaupankäynnistä Kauppapolitiikka käsittelee kansainvälisen kaupan teemoja laaja-alaisesti. Digitalisaation vaikutukset kaupankäyntiin, vihreän siirtymän […] Lue lisää

Luoto-hankkeen verkkosivusto

Tekijä: Hion

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Yhdistimme strategisen palvelumuotoilun ja ekologisen teknologiaosaamisemme luodaksemme Uudenmaan liiton Luoto-hankkeelle digitaalisen alustan, joka vauhdittaa luovien alojen kestävyysmurrosta. Loimme helppokäyttöisen ja innostavan tietopankin, joka palvelee, yhdistää ja tukee koko toimialaa. Uudenmaan liitto on 1,8 miljoonan asukkaan maakunnan strateginen suunnittelija ja kehittäjä, jonka keskiössä ovat alueen kansainvälisyys, vetovoima ja asukkaiden hyvinvointi. Tulevaisuuteen suuntautuvana toimijana liitto tarttuu aktiivisesti […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun