Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Vuonna 1831 perustettu Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) julkaisi Finlit.fi-verkkosivustonsa täysin uudistettuna. Digitoimisto Karhu Helsinki vastasi uuden sivuston konseptista, suunnittelusta ja tuotannosta. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura harjoittaa ja edistää suomalaisen kulttuurin ja kulttuuriperinnön tutkimusta ja tunnetuksi tekemistä. Uusi verkkosivusto on keskeinen väline tässä työssä.

Käyttäjätutkimus sivuston uudistuksen perustana

Finlit.fi-sivuston uudistus käynnistettiin Karhu Helsingin läpiviemällä kattavalla käyttäjätutkimuksella. Käyttäjätutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mihin sivuston uudistuksessa tulisi keskittyä ja mitä kävijät sekä SKS:n sisäiset sidosryhmät sivustolta toivovat.

Käyttäjätutkimuksen menetelmät olivat

  • Kuumakarttatestaus
  • Kävijätilastojen analyysi
  • Kävijäkysely
  • Avainhenkilökysely
  • Avainhenkilöhaastattelut
  • Sivuston asiantuntija-analyysi

SKS:n tiimi oli tyytyväinen käyttäjätutkimuksen tuloksiin. Verkkosivu-uudistuksen vetäjänä toiminut SKS:n viestintäjohtaja Kati Mikkola kommentoi asiaa seuraavasti: ”Olemme jälkikäteen käyneet uudemman kerran läpi käyttäjätutkimuksen tuottamat suositukset ja huomasimme, että sieltä ovat peräisin lähes kaikki ne suurimmat uudistukset ja ideat, joita sivustoprojektiimme otettiin mukaan”. Mikkolan mukaan tutkimuksesta oli myös se hyöty, että se auttoi nivomaan projektiryhmän yhteen ja viitoittamaan yhteisesti hyväksytyn suunnan uudistukselle.

Perusteellinen määrittely, jossa kaikkien näkemyksiä kuunneltiin

Käyttäjätutkimuksen jälkeen projektissa vietiin läpi määrittely- ja konseptisuunnitteluvaihe, jonka vetovastuu oli Karhu Helsingillä. Määrittelypalavereissa keskusteltiin perusteellisesti sivuston tavoitteista, kohderyhmistä ja ominaisuuksista.

Te Karhun ihmiset olette verkkosivujen ammattilaisia ja kerroitte, mikä toimii ja mikä ei.

”Te Karhun ihmiset olette verkkosivujen ammattilaisia ja kerroitte, mikä toimii ja mikä ei. Se toi varmuutta määrittelyvaiheen päätöksiimme”, Kati Mikkola kertoo. ”Suunnittelupalavereissa oli mukava ja inspiroiva ilmapiiri ja kaikkien näkemyksiä kuunneltiin”, Mikkola jatkaa. Hänen mukaansa perusteellisen määrittelyn myötä SKS:n projektitiimi koki verkkosivuprojektin omakseen.

Sivusto kokoaa yhteen suomalaisen kulttuurin digitaaliset aarteet

Finlit.fi-sivuston kiinnostavin uusi sisältökokonaisuus on Aineistomme verkossa. Se kokoaa yhteen nostoja ja linkityksiä kymmeniin suomalaisen kulttuurin ja kirjallisuuden tietopaketteihin ja muihin aineistoihin avoimesta Kalevalasta kirjailijahaastatteluihin ja laitapuolen kulkijoiden elämänkokemuksista metsäsuomalaisten kirjeenvaihtoon.

Uuden aineistohaun avulla tutkija, opettaja, sukututkija tai kuka tahansa tiedonjanoinen löytää kiinnostavia ja hyödyllisiä aineistoja, joita voi hyödyntää erilaisiin tarpeisiin. Uusi Finlit.fi-sivusto toimii porttina digitaalisiin palveluihin ja sivustoihin, jotka tarjoavat uusia näkökulmia suomalaiseen kulttuuriperintöön.

Kävijää kannustetaan vuorovaikutukseen

Sivuston kävijöitä halutaan kannustaa vuorovaikutukseen monin tavoin. Tärkein väline on muistitietokeruut, joiden sähköisillä keruulomakkeilla kerätään suomalaisten kokemuksia ja näkemyksiä mitä moninaisemmista aiheista sienestyksestä laihdutusmuistoihin ja juhlakulttuurista vesivoimaloihin. SKS:n erästä keskeistä perustehtävää palvelevien keruulomakkeiden konseptointi, suunnittelu ja tuotanto oli yksi projektin mittavimmista osa-alueista.

Uuden Finlit.fi-sivuston kävijöiden toivotaan myös myös tekevän erilaisia hakuja, kysyvän kysymyksiä SKS:n asiantuntijoilta, katsovan videoita, tutustuvan verkkonäyttelyihin, kommentoivan blogikirjoituksia ja antavan reaktioita ajankohtaisiin sisältöihin. Vuorovaikutus on keskeinen väline, jolla uusi sivusto tarjoaa kävijälleen merkityksellisen vierailukokemuksen.

Aikataulu nostatti hikeä, mutta julkaisupäivästä pidettiin kiinni

Projektille sovittiin etukäteen kunnianhimoinen aikataulu, jonka raamit asetti vanhan sivuston julkaisujärjestelmä. Sen elinkaari oli päättymässä, joten vauhdikkaalle etenemiselle ei nähty vaihtoehtoja. ”Aikataulut pitivät aika hyvin, mikä on tällaisessa projektissa poikkeuksellista”, kertoo Ulla Heiskanen, SKS:n verkkopalveluiden asiantuntija. ”Jotkut ihmiset joutuivat meillä kuitenkin venymään aika paljon, erityisesti sisällönsyötössä – siihen olisi ollut hyvä varata enemmän aikaa”, Heiskanen jatkaa.

Aikataulut pitivät aika hyvin, mikä on tällaisessa projektissa poikkeuksellista.

Myös Karhun tiimi teki töitä tiiviiseen tahtiin, jotta sivusto saatiin julkaistua aikataulussa. ”Odotin että julkaisu menee päin prinkkalaa, mutta sehän meni yllättävän hyvin ja kävijöille näkynyt tauko oli lyhyt”, Ulla Heiskanen kommentoi.

Nyt ohjelmassa huolenpitoa ja datapohjaista jatkokehitystä

Uuden Finlit.fi-sivuston tietoturvan, toimivuuden ja päivittäjien mielenrauhan eteen töitä tekee Karhu Huolenpito. Sivuston sisältöä kehitetään ja päivitetään SKS:ssa aktiivisesti ja Karhu Huolenpidon tiimi on päivittäjien tukena. Sivustolle on myös suunnitteilla mittavia kehityshankkeita. SKS:n Kati Mikkolan mukaan jatkokehittämistä on tarkoitus tehdä dataan ja tutkimustietoon perustuen, eli luottaen samoihin asioihin, jotka valoivat sivustouudistukselle vankan perustan.

Lisätiedot

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran viestintäjohtaja Kati Mikkola, p. 050 598 7501
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085


Sinua voisi kiinnostaa myös

Rocla AGV

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Mitsubishi Logisnext Europe (MLE) ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uuden Rocla-agv.com -verkkosivuston, jossa Suomessa kehitetyt ja valmistetut Rocla-automaattitrukit eli AGV:t esittäytyvät globaalille kohdeyleisölle. Uusi sivusto on yllättänyt omistajansa iloisesti liidienkeruun välineenä. Karhu Helsinki vastasi sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja tuotannosta kokonaisuudessaan. Myös sivuston ilme on Karhun käsialaa. Rocla-brändin omistava Mitsubishi Logisnext Europe suunnittelee ja tuottaa korkean […] Lue lisää

Taitoliitto

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Karhu Helsinki sai kunnian uudistaa Taitoliiton taito.fi -verkkosivuston sekä samaan WordPress multisite -ympäristöön toteutetut paikallisten taitoyhdistysten sivustot. Taitoliitto toimii valtakunnallisena käsityöalan ja käsityökulttuurin puolestapuhujana ja asiantuntijana. Taitoliitto ja 15 paikallista taitoyhdistystä sekä yli 100 toimipaikkaa ovat Suomen laajin käsityönpalveluiden verkosto. Taitoliitto tarjoaa mm. ohjeita, kursseja ja tapahtumia lukuisten käsityötekniikoiden ympärillä. Pelkästään käsityökursseja järjestetään vuodessa satoja, […] Lue lisää

World Dog Show 2025

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

World Dog Show on maailman suurin vuosittainen kansainvälinen koiranäyttelytapahtuma, joka kokoaa yhteen koiraharrastajia ympäri maailmaa. Viimeksi vuoden 2014 Helsingissä järjestetty World Dog Show nosti tapahtuman tuotannollisesti aivan eri tasolle kuin aiemmin, ja siitä on tullut standardi, johon muita koiratapahtumia verrataan vielä kymmenen vuotta myöhemmin. Vuonna 2025 Kennelliitto pyrkii taas nostamaan rimaa korkeammalle. Yksi tärkeä osa-alue […] Lue lisää

Kämp Galleria

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kauppakeskus Kämp Galleria ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistuneen Kampgalleria.com-verkkosivuston. Tyylikkäitä ostoskokemuksia Helsingin sydämessä tarjoava kauppakeskus näyttää nyt yhtä laadukkaalta verkossa kuin paikan päällä. Uusien verkkosivujen tärkein tehtävä on kannustaa kävijä astumaan sisään myös kauppakeskuksen ovista. Tämä on ollut kantava idea sivuston konseptoinnissa, suunnittelussa ja rakentamisessa. Tutkittu tieto auttoi keskittymään olennaiseen Karhu Helsingin tiimi perusti […] Lue lisää

Metropolian uusi verkkomedia Metrospektiivi

Tekijä: redandblue

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Metrospektiivi-verkkomedia korvaa aiemmat hajautuneet julkaisukanavat ja tarjoaa luontevan tavan tutustua Metropolia Ammattikorkeakoulun monipuolisiin sisältöihin yhdessä paikassa. Metrospektiivi tukee korkeakouluosaamisen näkyvyyttä Metropolia on pääkaupunkiseudulla toimiva kansainvälinen ja monialainen ammattikorkeakoulu. Metropolia muodostaa yli 18 000 opiskelijan ja yli 1 000 asiantuntijan yhteisön, jossa erilaiset ihmiset ja maailmat kohtaavat. Metropolia toteuttaa korkeatasoista tutkimusta ja kehitystyötä, joiden näkyväksi tekemiseen […] Lue lisää

Luoto.info – Syöpäjärjestöjen multisite-kokonaisuus

Tekijä: Trimedia Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Luoto.info-verkkopalvelu rakennettiin WordPressin Gutenberg-alustalle multisite-ratkaisulla, tukemaan Syöpäjärjestöjen keskustelutukea eri alueilla ympäri Suomen. Toteutuksessa saavutettavuus, helppo käyttö ja keskitetty sisällönhallinta olivat keskiössä. Luoto.info toimii tärkeänä osana Syöpäjärjestöjen viestintää, tarjoten saavutettavaa tukea syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kyseessä on 15 sivuston multisite-kokonaisuus, jossa on pääsivusto ja 14 aluekohtaista sivustoa. Samalla rakennettiin Luoto-brändin mukainen upotettava bannerielementti ohjaamaan Luotoon, […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun