Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Vuonna 1831 perustettu Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) julkaisi Finlit.fi-verkkosivustonsa täysin uudistettuna. Digitoimisto Karhu Helsinki vastasi uuden sivuston konseptista, suunnittelusta ja tuotannosta. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura harjoittaa ja edistää suomalaisen kulttuurin ja kulttuuriperinnön tutkimusta ja tunnetuksi tekemistä. Uusi verkkosivusto on keskeinen väline tässä työssä.

Käyttäjätutkimus sivuston uudistuksen perustana

Finlit.fi-sivuston uudistus käynnistettiin Karhu Helsingin läpiviemällä kattavalla käyttäjätutkimuksella. Käyttäjätutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mihin sivuston uudistuksessa tulisi keskittyä ja mitä kävijät sekä SKS:n sisäiset sidosryhmät sivustolta toivovat.

Käyttäjätutkimuksen menetelmät olivat

  • Kuumakarttatestaus
  • Kävijätilastojen analyysi
  • Kävijäkysely
  • Avainhenkilökysely
  • Avainhenkilöhaastattelut
  • Sivuston asiantuntija-analyysi

SKS:n tiimi oli tyytyväinen käyttäjätutkimuksen tuloksiin. Verkkosivu-uudistuksen vetäjänä toiminut SKS:n viestintäjohtaja Kati Mikkola kommentoi asiaa seuraavasti: ”Olemme jälkikäteen käyneet uudemman kerran läpi käyttäjätutkimuksen tuottamat suositukset ja huomasimme, että sieltä ovat peräisin lähes kaikki ne suurimmat uudistukset ja ideat, joita sivustoprojektiimme otettiin mukaan”. Mikkolan mukaan tutkimuksesta oli myös se hyöty, että se auttoi nivomaan projektiryhmän yhteen ja viitoittamaan yhteisesti hyväksytyn suunnan uudistukselle.

Perusteellinen määrittely, jossa kaikkien näkemyksiä kuunneltiin

Käyttäjätutkimuksen jälkeen projektissa vietiin läpi määrittely- ja konseptisuunnitteluvaihe, jonka vetovastuu oli Karhu Helsingillä. Määrittelypalavereissa keskusteltiin perusteellisesti sivuston tavoitteista, kohderyhmistä ja ominaisuuksista.

Te Karhun ihmiset olette verkkosivujen ammattilaisia ja kerroitte, mikä toimii ja mikä ei.

”Te Karhun ihmiset olette verkkosivujen ammattilaisia ja kerroitte, mikä toimii ja mikä ei. Se toi varmuutta määrittelyvaiheen päätöksiimme”, Kati Mikkola kertoo. ”Suunnittelupalavereissa oli mukava ja inspiroiva ilmapiiri ja kaikkien näkemyksiä kuunneltiin”, Mikkola jatkaa. Hänen mukaansa perusteellisen määrittelyn myötä SKS:n projektitiimi koki verkkosivuprojektin omakseen.

Sivusto kokoaa yhteen suomalaisen kulttuurin digitaaliset aarteet

Finlit.fi-sivuston kiinnostavin uusi sisältökokonaisuus on Aineistomme verkossa. Se kokoaa yhteen nostoja ja linkityksiä kymmeniin suomalaisen kulttuurin ja kirjallisuuden tietopaketteihin ja muihin aineistoihin avoimesta Kalevalasta kirjailijahaastatteluihin ja laitapuolen kulkijoiden elämänkokemuksista metsäsuomalaisten kirjeenvaihtoon.

Uuden aineistohaun avulla tutkija, opettaja, sukututkija tai kuka tahansa tiedonjanoinen löytää kiinnostavia ja hyödyllisiä aineistoja, joita voi hyödyntää erilaisiin tarpeisiin. Uusi Finlit.fi-sivusto toimii porttina digitaalisiin palveluihin ja sivustoihin, jotka tarjoavat uusia näkökulmia suomalaiseen kulttuuriperintöön.

Kävijää kannustetaan vuorovaikutukseen

Sivuston kävijöitä halutaan kannustaa vuorovaikutukseen monin tavoin. Tärkein väline on muistitietokeruut, joiden sähköisillä keruulomakkeilla kerätään suomalaisten kokemuksia ja näkemyksiä mitä moninaisemmista aiheista sienestyksestä laihdutusmuistoihin ja juhlakulttuurista vesivoimaloihin. SKS:n erästä keskeistä perustehtävää palvelevien keruulomakkeiden konseptointi, suunnittelu ja tuotanto oli yksi projektin mittavimmista osa-alueista.

Uuden Finlit.fi-sivuston kävijöiden toivotaan myös myös tekevän erilaisia hakuja, kysyvän kysymyksiä SKS:n asiantuntijoilta, katsovan videoita, tutustuvan verkkonäyttelyihin, kommentoivan blogikirjoituksia ja antavan reaktioita ajankohtaisiin sisältöihin. Vuorovaikutus on keskeinen väline, jolla uusi sivusto tarjoaa kävijälleen merkityksellisen vierailukokemuksen.

Aikataulu nostatti hikeä, mutta julkaisupäivästä pidettiin kiinni

Projektille sovittiin etukäteen kunnianhimoinen aikataulu, jonka raamit asetti vanhan sivuston julkaisujärjestelmä. Sen elinkaari oli päättymässä, joten vauhdikkaalle etenemiselle ei nähty vaihtoehtoja. ”Aikataulut pitivät aika hyvin, mikä on tällaisessa projektissa poikkeuksellista”, kertoo Ulla Heiskanen, SKS:n verkkopalveluiden asiantuntija. ”Jotkut ihmiset joutuivat meillä kuitenkin venymään aika paljon, erityisesti sisällönsyötössä – siihen olisi ollut hyvä varata enemmän aikaa”, Heiskanen jatkaa.

Aikataulut pitivät aika hyvin, mikä on tällaisessa projektissa poikkeuksellista.

Myös Karhun tiimi teki töitä tiiviiseen tahtiin, jotta sivusto saatiin julkaistua aikataulussa. ”Odotin että julkaisu menee päin prinkkalaa, mutta sehän meni yllättävän hyvin ja kävijöille näkynyt tauko oli lyhyt”, Ulla Heiskanen kommentoi.

Nyt ohjelmassa huolenpitoa ja datapohjaista jatkokehitystä

Uuden Finlit.fi-sivuston tietoturvan, toimivuuden ja päivittäjien mielenrauhan eteen töitä tekee Karhu Huolenpito. Sivuston sisältöä kehitetään ja päivitetään SKS:ssa aktiivisesti ja Karhu Huolenpidon tiimi on päivittäjien tukena. Sivustolle on myös suunnitteilla mittavia kehityshankkeita. SKS:n Kati Mikkolan mukaan jatkokehittämistä on tarkoitus tehdä dataan ja tutkimustietoon perustuen, eli luottaen samoihin asioihin, jotka valoivat sivustouudistukselle vankan perustan.

Lisätiedot

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran viestintäjohtaja Kati Mikkola, p. 050 598 7501
Karhu Helsingin asiakkuusjohtaja Timo Salminen, p. 050 518 0085


Sinua voisi kiinnostaa myös

Helsingin Satama

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Helsingin Satama uudisti verkkosivunsa yhdessä digitoimisto Karhu Helsingin kanssa. Helsingin Satama on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajasatamista ja Suomen ulkomaankaupan väylä maailmanmarkkinoille. Karhu Helsinki vastasi uuden Portofhelsinki.fi-sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja rakentamisesta tiiviissä yhteistyössä mittavan sisältötyön tehneen Sataman viestintätiimin kanssa. Projektin pohjaksi tehtiin käyttäjätutkimus ja se vietiin läpi samanaikaisesti Sataman brändiuudistuksen kanssa. Uuden sivuston julkaisujärjestelmänä toimii WordPress. […] Lue lisää

Ensto

Tekijä: Knowit Experience

Tärkein teknologia: Muu tuotepohjainen toteutus

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Modernin liiketoiminnan tarpeita vastaava verkkosivusto Ensto on kansainvälinen teknologiayhtiö ja perheyritys, joka mahdollistaa vihreää siirtymää toimittamalla luotettavia, turvallisia ja kestäviä ratkaisuja sähkönjakeluun. Enston liiketoimintaympäristö oli muuttumassa, mikä loi tarpeen uudistaa tapaa, jolla sen tarjoamat innovatiiviset ratkaisut esitetään verkossa. Yrityksen tavoitteena oli liiketoiminnan ja myynnin kasvun lisäksi laajentuminen globaalisti, ja tähän kaivattiin tukea verkkosivuston ja brändin […] Lue lisää

Verdis – verkkosivuston uudistus

Tekijä: G-Works

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Verkkosivustouudistuksen lähtökohdat Verdiksen ja G-Worksin yhteistyö alkoi vuonna 2019, kun uudistimme silloisen Urbaserin verkkosivuston. Vuonna 2023 tapahtuneiden yrityskauppojen myötä yritys sai uuden nimen, Verdis, ja sen visuaalinen ilme päivitettiin. Verkkosivuston uudistaminen tuli ajankohtaiseksi, jotta uusi brändi-ilme saataisiin näkyviin myös digitaalisessa ympäristössä. Projektissa pääkehittäjänä toiminut Altti pääsi uudistamaan Verdiksen verkkosivuston jo toistamiseen. Edellinen uudistus yli viisi […] Lue lisää

Suomen Olympiakomitea

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Suomen Olympiakomitea ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version Olympiakomitea.fi-sivustosta. Kiitosta saanut verkkosivujen uudistus pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennettu sivusto julkaistiin tunnilleen aikataulussa ja hyvissä ajoin ennen Pariisin olympialaisia. Käyttäjätutkimuksessa kartoitettiin vanhan sivuston käyttöä ja kävijäpolkuja, kävijöiden kiinnostuksen kohteita ja toiveita, sivuston suorituskykyä hakukoneissa ja Olympiakomitean sidosryhmien verkkosivu-uudistukseen kohdistamia odotuksia. Uudistusprojekti vietiin läpi käyttäjätutkimuksen löydösten ja […] Lue lisää

GS1-verkkokauppa

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

GS1 Finland ja Karhu Helsinki julkaisivat GS1-verkkokaupan, josta suomalaiset yritykset voivat ostaa viivakoodien perustana toimivia GS1-yritystunnisteita ja muita GS1:n digitaalisia palveluita. GS1-verkkokauppa tekee viivakoodien hankinnasta helpompaa kuin koskaan. Räätälöidyn ostokokemuksen, dynaamisen hinnoittelun ja vaativien integraatioiden suunnittelu WordPress-julkaisujärjestelmän WooCommerce-kauppaympäristöön puolestaan tekivät projektista kiinnostavan. Standardi- ja digipalvelutalo GS1 Finland Oy tarjoaa suomalaisille yrityksille globaaleja toimitusketjun datan standardeja, digitaalisia […] Lue lisää

Rocla AGV

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Mitsubishi Logisnext Europe (MLE) ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uuden Rocla-agv.com -verkkosivuston, jossa Suomessa kehitetyt ja valmistetut Rocla-automaattitrukit eli AGV:t esittäytyvät globaalille kohdeyleisölle. Uusi sivusto on yllättänyt omistajansa iloisesti liidienkeruun välineenä. Karhu Helsinki vastasi sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja tuotannosta kokonaisuudessaan. Myös sivuston ilme on Karhun käsialaa. Rocla-brändin omistava Mitsubishi Logisnext Europe suunnittelee ja tuottaa korkean […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun