Helsingin Satama

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Helsingin Satama uudisti verkkosivunsa yhdessä digitoimisto Karhu Helsingin kanssa. Helsingin Satama on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajasatamista ja Suomen ulkomaankaupan väylä maailmanmarkkinoille.

Karhu Helsinki vastasi uuden Portofhelsinki.fi-sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja rakentamisesta tiiviissä yhteistyössä mittavan sisältötyön tehneen Sataman viestintätiimin kanssa. Projektin pohjaksi tehtiin käyttäjätutkimus ja se vietiin läpi samanaikaisesti Sataman brändiuudistuksen kanssa. Uuden sivuston julkaisujärjestelmänä toimii WordPress.

Uudistuksen pohjana käyttäjätutkimus

Verkkosivujen uudistuksen pohjaksi Karhu Helsinki toteutti Helsingin Sataman vanhalle sivustolle kattavan käyttäjätutkimuksen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kuumakarttatestausta, kävijätilastojen analyysia, kävijäkyselyä ja sivuston asiantuntija-analyysiä.

Käyttäjätutkimuksessa tunnistettiin yhdeksän strategisesti tärkeää painopistealuetta, joilla uuden sivuston olisi erityisen tärkeää olla vanhaa parempi. Näitä painotettiin erityisesti uuden sivuston konseptisuunnittelussa, ja ne antoivat suunnan työskentelylle koko uudistusprojektin ajan.

Painopistealueita olivat muun muassa laadukas navigointikokemus tietokoneella ja mobiilissa sekä mobiilikäyttökokemus ylipäätään, laadukas haku, päävalikkorakenteen optimointi sekä saavutettavuuden huomiointi käyttökokemuksessa, tekniikassa ja sisällössä.

Kun uusi sivusto oli julkaistu, käyttäjätutkimus toistettiin samoilla menetelmillä ja lähes samalla tutkimusasettelulla, jota oli hyödynnetty vanhalla sivustolla. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin todeta, että uusi sivusto on olennaisesti vanhaa parempi kaikilla yhdeksällä painopistealueella, joita uudistusprojektissa pidettiin tärkeinä.

Teknisiä yksityiskohtia

Helsingin Sataman uudet verkkosivut ovat kiinnostava esimerkki WordPress-järjestelmän päälle rakennetusta monikanavaisesta sisällön julkaisemisesta. Sen mahdollistaa monipuolinen integraatioiden kokonaisuus. Rahtisataman tilannekuvan yhteen kokoava Vuosaari Harbour Today -näkymä pitää sisällään integraatiot seitsemään erilliseen Sataman sisäiseen ja ulkoisten palveluntarjoajien datalähteeseen.

Vuosaari Harbour Today -näkymän integraatiot:

  1. Ajoneuvoliikenteen määrät ja keskimääräiset asiointiajat Sataman järjestelmän tuottamasta XML-datasta
  2. Maanteiden liikennetilanne Fintrafficin tuottamasta JSON-datasta
  3. Säätiedot Sataman sääaseman tuottamasta XML-datasta
  4. Saapuvien ja lähtevien laivojen tiedot Sataman liikennejärjestelmän tuottamasta XML-datasta
  5. Marine Traffic -meriliikennepalvelun meriliikennekartta upotuksena
  6. Web-kamerapalvelun tuottamat reaaliaikaisesti päivittyvät JPG-kuvat
  7. Liikennetietoa Sataman sisäisen järjestelmän tuottamasta XML-datasta

Sivustolle integroitiin myös Liana-uutiskirjetyökalun tilauslomake ja CSV-taulukkodatasta päivittyvä yrityshakemisto. Lisäksi otettiin käyttöön tietoturvaa vahvistava kaksivaiheinen tunnistautuminen sivuston päivittäjille.

Sataman sivusto toimii myös julkaisun osalta monikanavaisesti. Sivustolle toteutetun JSON-rajapinnan ansiosta valikoidut sivuston sisällöt näkyvät perinteisten selainnäkymien lisäksi myös näyttöruuduilla laivaterminaaleilla sekä osana Helsingin Sataman mobiilisovellusta.

Projekti eteni ripeästi

Aikataulupaineen työskentelyyn toi Sataman vanhan sivuston julkaisujärjestelmän tuen päättyminen. Sataman viestintätiimi teki tiiviillä aikataululla suuren työn sivuston sisältöjen läpikäynnissä ja sisällön muotoilussa merkittävästi aiempaa silmäiltävään ja kävijäystävällisempään muotoon WordPressiin suunniteltuja sisältömoduuleita hyödyntäen.

Jatkokehitystä dataan ja tutkimustietoon pohjaten

Sataman sivustolla erityistä suosiota ovat saaneet lähtevien ja saapuvien laivojen reaaliaikaiset tiedot sekä sataman webkamerat. Sivustoa on tarkoitus jatkokehittää aktiivisesti ja myös tämän työn perustana hyödynnetään dataa ja tutkimustietoa.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Dagmar

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Markkinointitoimisto Dagmar julkaisi uudet verkkosivut, jotka tuotettiin digitoimisto Karhu Helsingin ja Dagmarin oman markkinointitiimin yhteistyönä. Karhu Helsinki vastasi WordPressillä toimivan Dagmar.fi-sivuston konseptista, suunnittelusta ja rakentamisesta Dagmarin laatiman key visual -aineiston ja vapaamuotoisen vaatimusmäärittelyn pohjalta. Julkaisun jälkeen sivuston ja Dagmarin tiimin hyvinvoinnin eteen töitä tekee Karhu Huolenpito. Sivusto on Dagmarin omien ihmisten hallittavissa Karhu Helsingin konseptisuunnittelussa […] Lue lisää

Baronan uusi verkkosivusto

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Barona on työelämäyhtiö ja yksi Suomen suurimmista työnantajista. Barona tarjoaa ratkaisuja, joissa työ, oppiminen, hyvinvointi ja teknologia muodostavat perustan kestävälle työelämälle. Lähtökohta Barona uudisti yritys- ja brändistrategiansa vuoden 2024 aikana. Tämän myötä koko brändiarkkitehtuuri käytiin läpi ja palveluportfolio jäsenneltiin uutta strategiaa vastaavaksi. Lisäksi erikoistumisalue- sekä toimialakohtaista räätälöintiä tehtiin selkeyttämään kohderyhmäkohtaisia sisältöpolkuja. Ratkaisumme Uudistimme barona.fi-verkkosivuston kokonaisvaltaisesti […] Lue lisää

Musiikkitalon uusi verkkopalvelu

Tekijä: Digitoimisto Dude Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Lähtökohta Vuoden 2024 alkupuolella Musiikkitalossa tehtiin iso lipunmyyntiuudistus, joka antoi sykäyksen myös verkkosivuston täydelliselle uusimiselle. Duden porukka oli jo aiemmin päässyt lämmittelykierrokselle sivuston ylläpidon merkeissä, ja yhteistyö vakuutti asiakkaan: olimme oikeilla taajuuksilla. Uudistusta edelsi avoin keskustelu ja auditointi, joiden myötä projektin tavoitteet, tarpeet ja mahdollisuudet saatiin kirkastettua tehokkaasti. Tavoitteet Esitellä Musiikkitalon tapahtumatarjontaa ja mahdollistaa lippujen […] Lue lisää

World Dog Show 2025

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

World Dog Show on maailman suurin vuosittainen kansainvälinen koiranäyttelytapahtuma, joka kokoaa yhteen koiraharrastajia ympäri maailmaa. Viimeksi vuoden 2014 Helsingissä järjestetty World Dog Show nosti tapahtuman tuotannollisesti aivan eri tasolle kuin aiemmin, ja siitä on tullut standardi, johon muita koiratapahtumia verrataan vielä kymmenen vuotta myöhemmin. Vuonna 2025 Kennelliitto pyrkii taas nostamaan rimaa korkeammalle. Yksi tärkeä osa-alue […] Lue lisää

Suomen Olympiakomitea

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Suomen Olympiakomitea ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version Olympiakomitea.fi-sivustosta. Kiitosta saanut verkkosivujen uudistus pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennettu sivusto julkaistiin tunnilleen aikataulussa ja hyvissä ajoin ennen Pariisin olympialaisia. Käyttäjätutkimuksessa kartoitettiin vanhan sivuston käyttöä ja kävijäpolkuja, kävijöiden kiinnostuksen kohteita ja toiveita, sivuston suorituskykyä hakukoneissa ja Olympiakomitean sidosryhmien verkkosivu-uudistukseen kohdistamia odotuksia. Uudistusprojekti vietiin läpi käyttäjätutkimuksen löydösten ja […] Lue lisää

Haikko

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Haikon Kartano ja Karhu Helsinki julkaisivat uuden Haikko.fi-sivuston, joka palvelee monipuolisesti kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijoita sekä kokousten ja juhlien järjestäjiä. Haikon Kartano on legendaarinen hotelli ja kokouspaikka Porvoossa. Haikko on perheyritys ja yksi Suomen tunnetuimmista matkakohteista. Kartanon historia ulottuu 1300-luvulle. Haikko on kotimaassa tunnettu ja hyvämaineinen. Nyt strategiana on löytää uusia yleisöjä Suomen lähialueilta ja koko […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun