Helsingin Satama

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Yrityksen sivusto kuluttajille

Erityistä: Projektin osana tehty käyttäjätutkimus oikeilla loppukäyttäjillä

Helsingin Satama uudisti verkkosivunsa yhdessä digitoimisto Karhu Helsingin kanssa. Helsingin Satama on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajasatamista ja Suomen ulkomaankaupan väylä maailmanmarkkinoille.

Karhu Helsinki vastasi uuden Portofhelsinki.fi-sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja rakentamisesta tiiviissä yhteistyössä mittavan sisältötyön tehneen Sataman viestintätiimin kanssa. Projektin pohjaksi tehtiin käyttäjätutkimus ja se vietiin läpi samanaikaisesti Sataman brändiuudistuksen kanssa. Uuden sivuston julkaisujärjestelmänä toimii WordPress.

Uudistuksen pohjana käyttäjätutkimus

Verkkosivujen uudistuksen pohjaksi Karhu Helsinki toteutti Helsingin Sataman vanhalle sivustolle kattavan käyttäjätutkimuksen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kuumakarttatestausta, kävijätilastojen analyysia, kävijäkyselyä ja sivuston asiantuntija-analyysiä.

Käyttäjätutkimuksessa tunnistettiin yhdeksän strategisesti tärkeää painopistealuetta, joilla uuden sivuston olisi erityisen tärkeää olla vanhaa parempi. Näitä painotettiin erityisesti uuden sivuston konseptisuunnittelussa, ja ne antoivat suunnan työskentelylle koko uudistusprojektin ajan.

Painopistealueita olivat muun muassa laadukas navigointikokemus tietokoneella ja mobiilissa sekä mobiilikäyttökokemus ylipäätään, laadukas haku, päävalikkorakenteen optimointi sekä saavutettavuuden huomiointi käyttökokemuksessa, tekniikassa ja sisällössä.

Kun uusi sivusto oli julkaistu, käyttäjätutkimus toistettiin samoilla menetelmillä ja lähes samalla tutkimusasettelulla, jota oli hyödynnetty vanhalla sivustolla. Tutkimuksen tulosten perusteella saatiin todeta, että uusi sivusto on olennaisesti vanhaa parempi kaikilla yhdeksällä painopistealueella, joita uudistusprojektissa pidettiin tärkeinä.

Teknisiä yksityiskohtia

Helsingin Sataman uudet verkkosivut ovat kiinnostava esimerkki WordPress-järjestelmän päälle rakennetusta monikanavaisesta sisällön julkaisemisesta. Sen mahdollistaa monipuolinen integraatioiden kokonaisuus. Rahtisataman tilannekuvan yhteen kokoava Vuosaari Harbour Today -näkymä pitää sisällään integraatiot seitsemään erilliseen Sataman sisäiseen ja ulkoisten palveluntarjoajien datalähteeseen.

Vuosaari Harbour Today -näkymän integraatiot:

  1. Ajoneuvoliikenteen määrät ja keskimääräiset asiointiajat Sataman järjestelmän tuottamasta XML-datasta
  2. Maanteiden liikennetilanne Fintrafficin tuottamasta JSON-datasta
  3. Säätiedot Sataman sääaseman tuottamasta XML-datasta
  4. Saapuvien ja lähtevien laivojen tiedot Sataman liikennejärjestelmän tuottamasta XML-datasta
  5. Marine Traffic -meriliikennepalvelun meriliikennekartta upotuksena
  6. Web-kamerapalvelun tuottamat reaaliaikaisesti päivittyvät JPG-kuvat
  7. Liikennetietoa Sataman sisäisen järjestelmän tuottamasta XML-datasta

Sivustolle integroitiin myös Liana-uutiskirjetyökalun tilauslomake ja CSV-taulukkodatasta päivittyvä yrityshakemisto. Lisäksi otettiin käyttöön tietoturvaa vahvistava kaksivaiheinen tunnistautuminen sivuston päivittäjille.

Sataman sivusto toimii myös julkaisun osalta monikanavaisesti. Sivustolle toteutetun JSON-rajapinnan ansiosta valikoidut sivuston sisällöt näkyvät perinteisten selainnäkymien lisäksi myös näyttöruuduilla laivaterminaaleilla sekä osana Helsingin Sataman mobiilisovellusta.

Projekti eteni ripeästi

Aikataulupaineen työskentelyyn toi Sataman vanhan sivuston julkaisujärjestelmän tuen päättyminen. Sataman viestintätiimi teki tiiviillä aikataululla suuren työn sivuston sisältöjen läpikäynnissä ja sisällön muotoilussa merkittävästi aiempaa silmäiltävään ja kävijäystävällisempään muotoon WordPressiin suunniteltuja sisältömoduuleita hyödyntäen.

Jatkokehitystä dataan ja tutkimustietoon pohjaten

Sataman sivustolla erityistä suosiota ovat saaneet lähtevien ja saapuvien laivojen reaaliaikaiset tiedot sekä sataman webkamerat. Sivustoa on tarkoitus jatkokehittää aktiivisesti ja myös tämän työn perustana hyödynnetään dataa ja tutkimustietoa.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Pala – verkkopalvelu, joka yhdistää käyttäjät paikallisiin palveluihin

Tekijä: Evermade

Tärkein teknologia: HubSpot CMS

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Pala on Socialan alusta, joka auttaa ihmisiä löytämään luotettavia paikallisia palveluja. Se tuo yhteen muun muassa ravitsemus-, siivous-, turvallisuus-, kiinteistöhallinta- sekä hoivapalvelut. Pala tarvitsi uuden alustan, jossa käyttäjät voisivat helposti löytää oikeat palvelut ja ottaa palveluntarjoajiin yhteyttä. Pienyritykset puolestaan tarvitsivat mahdollisuuden saada näkyvyyttä ja laajentaa asiakaskuntaansa. Lähtökohdat Jokainen onnistunut projekti alkaa kysymällä oikeat kysymykset. Järjestimme […] Lue lisää

Okmetic

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Okmetic ja Karhu Helsinki julkaisivat uuden Okmetic.com-sivuston, jossa esittäytyy suomalainen, globaalisti toimiva piikiekkoalan uranuurtaja. Piikiekkoja käytetään puolijohdeteollisuudessa erilaisten mikroelektroniikan komponenttien alustana ja ne toimivat osana älypuhelimia, autojen elektroniikkaa ja monia muita sovelluksia. Okmetic on maailman seitsemänneksi suurin piikiekkojen valmistaja, jonka erikoisalaa ovat vaativiin tarpeisiin räätälöidyt kiekot. Okmeticin liiketoiminta on ollut viime vuodet rajussa kasvussa ja yhtiö […] Lue lisää

Rocla AGV

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Mitsubishi Logisnext Europe (MLE) ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uuden Rocla-agv.com -verkkosivuston, jossa Suomessa kehitetyt ja valmistetut Rocla-automaattitrukit eli AGV:t esittäytyvät globaalille kohdeyleisölle. Uusi sivusto on yllättänyt omistajansa iloisesti liidienkeruun välineenä. Karhu Helsinki vastasi sivuston konseptoinnista, suunnittelusta ja tuotannosta kokonaisuudessaan. Myös sivuston ilme on Karhun käsialaa. Rocla-brändin omistava Mitsubishi Logisnext Europe suunnittelee ja tuottaa korkean […] Lue lisää

GS1-verkkokauppa

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

GS1 Finland ja Karhu Helsinki julkaisivat GS1-verkkokaupan, josta suomalaiset yritykset voivat ostaa viivakoodien perustana toimivia GS1-yritystunnisteita ja muita GS1:n digitaalisia palveluita. GS1-verkkokauppa tekee viivakoodien hankinnasta helpompaa kuin koskaan. Räätälöidyn ostokokemuksen, dynaamisen hinnoittelun ja vaativien integraatioiden suunnittelu WordPress-julkaisujärjestelmän WooCommerce-kauppaympäristöön puolestaan tekivät projektista kiinnostavan. Standardi- ja digipalvelutalo GS1 Finland Oy tarjoaa suomalaisille yrityksille globaaleja toimitusketjun datan standardeja, digitaalisia […] Lue lisää

Kämp Galleria

Tekijä: Karhu Helsinki

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Kauppakeskus Kämp Galleria ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistuneen Kampgalleria.com-verkkosivuston. Tyylikkäitä ostoskokemuksia Helsingin sydämessä tarjoava kauppakeskus näyttää nyt yhtä laadukkaalta verkossa kuin paikan päällä. Uusien verkkosivujen tärkein tehtävä on kannustaa kävijä astumaan sisään myös kauppakeskuksen ovista. Tämä on ollut kantava idea sivuston konseptoinnissa, suunnittelussa ja rakentamisessa. Tutkittu tieto auttoi keskittymään olennaiseen Karhu Helsingin tiimi perusti […] Lue lisää

KP kuntaraha – hankerekisteri ja asiointipalvelu

Tekijä: Siili Solutions

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Kokkolan kaupunki sekä Siili Solutions (Siili) julkaisivat uudistuneen kpkuntaraha.fi-verkkopalvelun alkuvuodesta 2024. KP kuntaraha on Kannuksen, Kaustisen seutukunnan, Kokkolan ja Perhon kuntien kuntarahoituksen hankerekisteri ja asiointipalvelu sekä kuntavastinrahoituksen hakupalvelu. Uusi verkkopalvelun toimintavarmuus on varmistettu uudella toteutuksella WordPress-verkkoalustalla ja uuden palvelun tavoitteena on helpottaa kuntarahoituksen hakemista ja asiointia. Julkinen hankerekisteri tarjoaa väylän kuluttajille tarkastella Keski-Pohjanmaan alueen päättyneitä […] Lue lisää

Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun