GS1-verkkokauppa
GS1 Finland ja Karhu Helsinki julkaisivat GS1-verkkokaupan, josta suomalaiset yritykset voivat ostaa viivakoodien perustana toimivia GS1-yritystunnisteita ja muita GS1:n digitaalisia palveluita.
GS1-verkkokauppa tekee viivakoodien hankinnasta helpompaa kuin koskaan. Räätälöidyn ostokokemuksen, dynaamisen hinnoittelun ja vaativien integraatioiden suunnittelu WordPress-julkaisujärjestelmän WooCommerce-kauppaympäristöön puolestaan tekivät projektista kiinnostavan.
Standardi- ja digipalvelutalo
GS1 Finland Oy tarjoaa suomalaisille yrityksille globaaleja toimitusketjun datan standardeja, digitaalisia palveluita ja osaamista, jotka tuovat tehokkuutta ja vaivattomuutta tuotetiedon ja toimitusketjujen hallintaan.
GS1:n ratkaisuista tunnetuin on viivakoodi, joka näkyy käytännössä kaikissa vähittäiskaupassa myytävissä tuotteissa. GS1 Finland tarjoaa myös digitaalisia palveluita, jotka ovat laajassa käytössä kaupan alalla ja tavarantoimittajilla ympäri maan.
Sujuvaa ostamista verkkokaupasta
GS1 Finlandin verkkokaupassa myydään yhtiön tärkeimpiä palveluita, eli GS1-yritystunnisteita sekä Synkka- ja Golli-palvelua. Palveluiden rakenne ja hinnoittelu eivät ole yksikertaisimmasta päästä – verkkokaupan tärkeimpänä tehtävänä on ollut tehdä niiden ostamisesta sujuvaa GS1:n asiakkaille.
Verkkokaupan moottorina toimii Suomen suosituin verkkokauppa-alusta WooCommerce. Sen päälle suunniteltiin ja rakennettiin räätälöity, vaiheittain etenevä ostokokemus palvelemaan nimenomaan GS1:n palveluiden myyntiä. Jokainen näkymä ja prosessin vaihe suunniteltiin niin, että asiakkaan ostopolku olisi mahdollisimman sujuva ja helppo hahmottaa.
Teknisiä yksityiskohtia
GS1-verkkokauppaan rakennettiin teknisesti vaativa, mutta kävijän näkökulmasta yksinkertainen dynamiikka, jolla palveluiden hinta muodostetaan. Asiakaskohtaiseen hinnanmuodostukseen vaikuttaa palvelun ostoajankohta, ostavan yrityksen liikevaihto ja palvelun käyttötapa. Asiakas saa oikean hinnan näkyviin muutamalla klikkauksella ja pääsee sujuvasti eteenpäin kohti kassaa.
GS1:n verkkokauppa on poikkeuksellinen myös siinä mielessä, että palveluiden maksaminen tapahtuu vuosittain ja vuosilaskutus on integroitu osaksi verkkokaupan logiikkaa. Asiakas voi maksaa joko laskulla tai luottokortilla.
Verkkokauppa keskustelee GS1 Finlandin CRM-järjestelmänä toimivan Salesforcen kanssa monitahoisen integraation kautta. Verkkokaupan tilaukset välitetään Salesforceen, jossa niiden käsittely etenee automatisoituna prosessina.
GS1 Finlandin asiakkaita palveleva Salesforce-pohjainen asiakasportaali puolestaan tarjoaa suoran pääsyn verkkokauppaan niin, että asiakkaan tunnistetiedot välittyvät sinne automaattisesti. Ostosten teko on vakioasiakkaille vieläkin nopeampaa kuin uusille asiakkaille.
Myös vahva tunnistautuminen palvelee osana verkkokaupan kokonaisuutta. Kun uusi asiakas valitsee maksutavaksi laskutuksen, hänet tunnistetaan Telia Sign -palvelun kautta.
Hyvät eväät jatkokehitykseen
GS1-verkkokauppa on suunniteltu joustavaksi kehitysalustaksi, joka laajenee GS1:n liiketoiminnan tarpeiden kasvaessa. Tavoitteena on saada mahdollisimman suuri osa GS1:n tuotteista ja palveluista digitaaliseen myyntiin ja osaksi sujuvaa ostopolkua. Jatkokehitystä tehdään suunnitelmallisesti ja datavetoisesti, GS1:n ja Karhun tiiviissä yhteistyössä.