Helsingin Sanomia ei lukijoidensa yksityisyys kovin paljon kiinnosta
Sanoma-konsernin evästekyselyt ovat pysyneet samoina vuosien ajan, eikä edes Traficom tunnu niihin pystyvän vaikuttamaan. Selväksi on tullut, että Helsingin Sanomat haluaa seurata lukijoitaan mahdollisimman laajasti ja kohdentaa mainoksia ilman rajoituksia. Sillä ei ole myöskään mitään vaikutusta, maksaako palvelusta vai ei.

On varmaan rankkaa olla maan suurin ja mahtavin mediakonserni. Ilmeisesti ainut tapa tehdä rahaa, on myydä mainoksia mahdollisimman paljon ja kohdennetusti, eikä omille lukijoille ole varaa antaa mitään oikeuksia omien tietojen jakamiseen.
Tästä viimeisin esimerkki on Helsingin Sanomien sovelluksen tarjoilema kohdennettu säätieto. Jos maksavana tilaajana haluan saada kohdennetun säätiedon, tulee minun samalla myös hyväksyä sijaintitietoni jakaminen Sanoma-konsernille ja kaikille sen mainontakumppaneille.
Tätäkään kysymystä ei Helsingin Sanomat varmasti esittäisi, ellei paikkatiedon jakaminen vaatisi usein erikoislupaa mobiililaitteilla. Esimerkiksi Apple on tehnyt hyvää työtä siinä, että paikannuslupaa eivät sovellukset voi tosiaan saada ilman käyttäjän hyvin selkeätä hyväksyntää (ja sen dialogin sisällön päättää Apple, ei Helsingin Sanomat).
Helsingin Sanomat on kuitenkin todennut, että tämä säätietojen näyttäminen käyttäjälle on hyvä kiristyskeino saada tuo paikkatieto myös muuhun käyttöön. Käyttäjän kannalta kyse on aika puhtaasta kiristyksestä, jossa säätietojen vastineeksi on pakko luovuttaa sijaintitieto myös mainostajille ja ties minne.
Yleensä näitä asioita tulkitaan siten, että tällaisiin kysymyksiin ei saa niputtaa mitä tahansa ehtoja, mutta kotimaiset mediatalot ovat kyllä viime vuosina tehneet aika selväksi sen, että heitä eivät tällaiset periaatteet kiinnosta. Lisäksi Traficom ja muut viranomaiset ovat osoittautuneet täysin hampaattomiksi mediatalojen juristien edessä.
Esimerkiksi Sanomien lupalappu on edelleen niin monella tapaa Traficomin ohjeistuksen vastainen, että tuntuu turhalta edes lähteä listaamaan sen ongelmia.
En tiedä mihin lakiin tämä mediatalot saa tehdä mitä huvittaa -linjaus perustuu, mutta todellisuutta se tuntuu olevan.