Helsingin Sanomia ei lukijoidensa yksityisyys kovin paljon kiinnosta

Sanoma-konsernin evästekyselyt ovat pysyneet samoina vuosien ajan, eikä edes Traficom tunnu niihin pystyvän vaikuttamaan. Selväksi on tullut, että Helsingin Sanomat haluaa seurata lukijoitaan mahdollisimman laajasti ja kohdentaa mainoksia ilman rajoituksia. Sillä ei ole myöskään mitään vaikutusta, maksaako palvelusta vai ei.

Artikkeli

On varmaan rankkaa olla maan suurin ja mahtavin mediakonserni. Ilmeisesti ainut tapa tehdä rahaa, on myydä mainoksia mahdollisimman paljon ja kohdennetusti, eikä omille lukijoille ole varaa antaa mitään oikeuksia omien tietojen jakamiseen.

Tästä viimeisin esimerkki on Helsingin Sanomien sovelluksen tarjoilema kohdennettu säätieto. Jos maksavana tilaajana haluan saada kohdennetun säätiedon, tulee minun samalla myös hyväksyä sijaintitietoni jakaminen Sanoma-konsernille ja kaikille sen mainontakumppaneille.

Tätäkään kysymystä ei Helsingin Sanomat varmasti esittäisi, ellei paikkatiedon jakaminen vaatisi usein erikoislupaa mobiililaitteilla. Esimerkiksi Apple on tehnyt hyvää työtä siinä, että paikannuslupaa eivät sovellukset voi tosiaan saada ilman käyttäjän hyvin selkeätä hyväksyntää (ja sen dialogin sisällön päättää Apple, ei Helsingin Sanomat).

Helsingin Sanomat on kuitenkin todennut, että tämä säätietojen näyttäminen käyttäjälle on hyvä kiristyskeino saada tuo paikkatieto myös muuhun käyttöön. Käyttäjän kannalta kyse on aika puhtaasta kiristyksestä, jossa säätietojen vastineeksi on pakko luovuttaa sijaintitieto myös mainostajille ja ties minne.

Yleensä näitä asioita tulkitaan siten, että tällaisiin kysymyksiin ei saa niputtaa mitä tahansa ehtoja, mutta kotimaiset mediatalot ovat kyllä viime vuosina tehneet aika selväksi sen, että heitä eivät tällaiset periaatteet kiinnosta. Lisäksi Traficom ja muut viranomaiset ovat osoittautuneet täysin hampaattomiksi mediatalojen juristien edessä.

Esimerkiksi Sanomien lupalappu on edelleen niin monella tapaa Traficomin ohjeistuksen vastainen, että tuntuu turhalta edes lähteä listaamaan sen ongelmia.

En tiedä mihin lakiin tämä mediatalot saa tehdä mitä huvittaa -linjaus perustuu, mutta todellisuutta se tuntuu olevan.

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 1200 tilaajaa).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi verkkopalveluiden kehityksestä, internetin teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä verkkopalveluiden uudistuksista ja kotimaisen ohjelmistoalan tapahtumista. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-toimistoihin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1100 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun