Nörtti-podcast Vikasietotila jatkuu indie-tuotantona

Artikkeli

Aiemminkin tässä blogissa kehuttu podcast, Vikasietotila, on saanut uuden kauden pitkästä aikaa. Edelleen erilaisista teknisistä, internettiin jollain tapaa liittyvistä ilmiöistä höpöttämässä ovat herrat Sulopuisto, Haakana ja Räty. Teemoina ovat muun muassa erilaiset internet-huijaukset, lohkoketjut, tunteet internetissä ja isojen internet-yhteisöjen moderointi.

Tämä uusin kausi on tehty ilman Ylen rahoitusta. Podcast on jatkossa trendikkäästi kuuntelijoiden tukema, eli halutessaan voi ostaa erilaisia tilauspaketteja, joiden avulla saa muun muassa mainokset pois ja jaksot hieman muita aiemmin kuunneltavaksi. Kuvio vaikuttaa varsin kokeelliselta, ja on ehkä olemassa myös, koska Sulopuiston yritys, Jaksomedia, on podcastien tuotantoon erikoistunut yritys. Vikasietotila on Jaksomedian tuottama podcast.

Podcastit alkavat tosin olla joillekin myös jo ihan oikeata liiketoimintaa. Esimerkiksi Kauppalehti kirjoitti viime viikolla Esko Seppäsen Urheilucastista, jonka taustafirma teki tulosta yli 400 000 euroa viime vuonna. Seppänen tosin ei nostanut palkkaa yhtiöstä itse lainkaan, mutta luvut kertovat silti merkittävästä liikevaihdosta, ja toki kannattavuudesta, joka on ollut hyvällä tasolla jo vuosia.

Nämä ovat toki harvinaisia tapauksia, ja edellyttävät yleensä todella vahvaa henkilöbrändiä, mutta on kiinnostavaa havaita, että tällaista löytyy Suomestakin.

Englanninkielisessä maailmassahan tällaiset yksittäisten kirjoittajien tai podcast-juontajien tähdittämät tilauspohjaiset minimediat ovat jo saaneet jonkin verran asemaa. Toki maailmallakin nämä ovat käytännössä vain kaikkein valovoimaisimpien tai johonkin alueeseen todella syvälle erikoistuneiden persoonien aluetta.

Vierityspalkki kysyi muutamia kysymyksiä Vikasietotilan uudesta kuviosta. Vastaajana Olli Sulopuisto.

1) Onko uusi kausi Jaksomedian rahoittama vai mikä on uusi kuvio?

Tausta on se, että erinäisten tapahtumien takia tuli mahdolliseksi yrittää tarjota Vikasietotilaa muuallekin kuin Ylelle. No, yritettiin kuitenkin ensin Ylelle, mutta eivät kiiinnostuneet. Eipä sitten kiinnostunut kukaan muukaan, joten todettiin että juuri nyt voisi olla sopiva aika kokeilla kuulijoiden rahoittaman podcastin tekemistä – sellaisista sisällöistä ei ole vielä ylitarjontaa, eli jengiä saattaisi kiinnostaa ihan jo siksi, meillä on (toivottavasti) jonkinlainen vanha kuulijakunta olemassa aiempien jaksojen peruna ja kuulijakunta on sellaista, joilla voi olla sekä tuloja että haluja digimedian tekemisen mesenointiin.

Tässä siis samalla perustelu sille, miksi me maksetaan kulut omasta pussistamme. Tämä on enemmän meidän kolmen kuin Jaksomedian tuotanto siinä mielessä, että tavoitteena ei ole muuntaa tuotantoyhtiötä mediayhtiöksi, eli Jaksomedia ei investoi rahaa tekemiseen siinä toivossa etä se muuttuisi myöhemmin kannattavaksi liiketoiminnaksi. Enempi siis lähinnä organisoin toteutuksen ja jakelun Jaksomedian kautta, kun firma sattuu olemaan olemassa ja on softat ja verkostot valmiina.

2) Miksi päädyitte tuollaiseen tukirahoitussysteemiin?

Koska tällä hetkellä yleisö on niin pieni, että mainosrahoitteisuus olisi vielä hankalampi. Tässä on tosiaan taustalla kiinnostusta uuden bisnesmallin kokeiluun sekä ihan myös tekniikan virittämisen testaamiseen – vähintään voin hyödyntää oppeja, jos joku asiakas tai indiepodcastin tekijä kiinnostuisi kokeilemaan samaa. Jaksomedialla pyörii vähän samasta syystä pari mainoskampanjaa dynaamisesti toteutettuina, eli nekään ei ole ensisijaisesti tulonlähteitä vaan prototyyppejä ja oppien keräämistä.

Tässä testataan nyt price pointeja, hintadiskriminointia, konversiota, markkinointia, lisäarvon tuottamista ja tietysti koko rumban pyörittämisen synnyttämää lisävaivaa. Missä pisteessä ne kohtaavat parhaiten niin, että tekeminen on mielekästä ja tilaajakuulijat tyytyväisiä? Backchanneleissä on jonnin verran kommentteja tullut, mut vielä tarvitaan lisää dataa.

3) Onko podcastin tuotantoa nyt tarkoitus jatkaa jatkuvana tuotantona?

Podcastin tekemistä jatketaan ensin 10 jakson ajan ja sit katsotaan, miten paljon on tullut persnettoa. Jos tilausmaksujen suunta on positiivinen, jatketaan. Eli en usko, että break-eveniä saavutetaan vielä ekan uuden kauden aikana, mutta toki trendin olisi syytä osoittaa oikeaan suuntaan.

Kuukausitilaus on osittain maksumuurituotteesta syntyvä kompromissi: toisaalta tietty halutaan mieluummin jatkuvia tilauksia kuin sellaisia jotka päättyy ja pitää sitten houkutella ihmiset uudestaan kuuljoiksi, mutta sitten taas kausi kerrallaan uusiutuvan tilauksen tekeminen ei ainakaan vielä onnistu Supporting Castilla kovin kätevästi. Applen maksumuuri on vielä virittämättä, vaiks olen ehtinyt siihen tunnarit jo hankkia, mutta kun se elää kokonaan omaa elämäänsä backendin puolella, niin pitäisi säätää kaikki hommat tuplana käsin.

4) Kenelle Vikasietotilaa tehdään tai kuka sitä kuuntelee?

Yleisötutkimusta ei ole tehty, mutta jos katsoo, millaisilta ihmisiltä tulee kommentteja, niin kyllähän Vikis on nörttiyleisön show.

Kun ohjelmaa vuosia sitten suunniteltiin, tavoitteena oli että ohjelma ei vaatisi kuulijalta tietojenkäsittelytieteiden perusopintoja. Mutta mission creep on iskenyt, joten luulen että nykyään me oletetaan kuulijoiden lähtötaso – siis tietotaidon puolesta – jossain määrin samantapaiseksi kuin itsellämme, eli kuulijoilla on sekä aikaperspektiiviä että perusymmärrys monesta ATK-ihmeestä. Se mitä me tuodaan lisäjengana mukaan on oma perspektiivimme, ts. jotenkin sortin humanistihapatusta ja kulttuurintutkimusta, jonka kautta tapahtumia tulkitaan.

Ja tietenkin pätee normaalit internetmediaviisaudet, eli aina löytyy joku kuulija, joka tietää mistä tahansa aiheesta huomattavasti enemmän kuin me. Eli eihän me uudella informaatiolla päästä briljeeraamaan, vaan tulkitsemisella ja kontekstoinnilla.

Maksullisten podcastien maailma on vasta kehittymässä. Tästä hyvänä esimerkkinä on kenties tämä Vikasietotilankin tilaussysteemi, joka on tehty monella tapaa helpoksi, mutta lienee silti melko erikoinen kokemus, jos ei ole aiemmin samantyyppisiin malleihin törmännyt. Podcastin saa kyllä mihin tahansa soitto-ohjelmaan itselleen, jopa Spotify tukee näitä maksullisia Spotifyn ulkopuolisia indie-tuotantoja, mutta kuvio vaatii erityisen ”salaisen” url-osoitteen kopioinnin ostoksen jälkeen omaan suosikkiohjelmaan. Tämän jälkeen omassa Spotifyssa näkyykin sitten kaksi eri Vikasietotilaa, on se ilmainen versio, ja sitten ”Vikasietotilan tukijat” -striimi.

Kuvio on ihan toimiva, mutta tuntuu kovin samalta kuin RSS-syötteet aikanaan. Hyvä idea ja kohtuullinen tekninen toteutus, mutta aivan liian vaikea massoille. Täten lienee todennäköistä, että jossain kohtaa nousee joku suljettu, kaupallinen toimija, joka valtaa markkinan ja luo erittäin kannattavan monopolibisneksen. Spotify lienee se todennäköisin kandidaatti tähän tällä hetkellä.

Sitä odotellessa, on toki mahdollista, että podcastien alueella nähdään kiinnostavia ja kunnianhimoisia tuotantoja, vähän samaan tyyliin kuin millainen oli blogimaailma silloin joskus alkuaikoina.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki.fi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset. Uutiskirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.


Tilaa uutiskirje.

  • 40-50 asiantuntija-artikkelia vuosittain.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja. Julkaistuja artikkeleita jo yli 1000 kappaletta.


    Kaikki artikkelit

  • 150-200 julkaistua referenssicasea joka vuosi.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.


    Selaa toimistojen julkaisuja

  • 300-400 työpaikkailmoitusta vuosittain.

    Vuodesta 2007 toiminut ilmoituspalsta on edelleen sivuston suosituin osio. Moni asiantuntija on löytänyt useammankin työpaikan palstan kautta vuosien varrella.


    Selaa avoimia työpaikkoja

  • 31 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.


    Selaa Toimistot-listaa

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen – ihan oikeasti.

Siirry takaisin sivun alkuun