Webinaari pohtii vuorovaikutuksen tuomista mediasisältöihin

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 3 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Kukaan ei enää tiedä, mitä internetissä tapahtuu.

Ylen tuoreessa webinaarissa haastatellaan Ritva Leinoa, joka on julkaissut nyt keväällä Median valtaajat -kirjan. Kirja käsittelee median murrosta viimeisen 20 vuoden aikana, ja erityisesti uusien teknologioiden ja some-kanavien nousua median näkökulmasta. Webinaarissa on kommentaaripuheenvuorot myös Anni Lintulalta ja Kari Haakanalta.

>> Webinaaritallenne: Tulevaisuus on täällä, missä menee media?

Leino nostaa haastattelussa esiin keskeisimpänä muutoksena vuorovaikutteisuuden vaatimuksen. Siinä missä aiemmin media on ollut yleensä se agendan asettaja ja uusien tietojen julkaisija, on asetelma nykyisin usein toisenlainen, ja ollakseen relevantti, on median pystyttävä mielekkääseen vuorovaikutukseen yleisönsä kanssa.

Leinon perusargumentti on se, että merkityksellisyys lukijalle syntyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa, jolloin myös median on oltava osallinen keskustelussa, jos haluaa olla merkityksellinen keskustelija yhteiskunnassa.

Keskustelu ei tosin etene kovin konkreettiselle tasolle, mutta onneksi sentään keskustelussa ei jäädä haaveilemaan siitä, että kotimaisten mediatalojen pitäisi tehdä oma YouTube.

Facebookin ja kumppaneiden valta-asemaa tuskin joku Yle pystyisi horjuttamaan, mutta keskustelussa nostetaan hyvin esiin se, että tuskin Facebook ja YouTube ja TikTok ovat mikään sosiaalisen median päätepiste. Verkossa tapahtuva vuorovaikutus on lisääntynyt koko ajan, ja vuorovaikutusta voi tapahtua monella eri tavalla. Yksittäinen artikkelikin voi keskustella lukijansa kanssa. Ei kaiken sosiaalisuuden tarvitse tapahtua isojen jenkkialustojen sisällä.

Haastattelija Sami Kallinen myös nostaa hyvin esiin sen, että ehkä sisältöihin keskittyminen on jo monen mediatoimijan näkökulmasta riittämätön lähestyminen. Jos sisältöjen tekeminen jo osataan, niin ehkä olisi syytä panostaa enemmän teknologiaan ja siihen miten lukijoiden kanssa saataisiin enemmän vuorovaikutusta.

Tämän voi ajatella koskevan erityisesti Yleä, joka on julkisrahoitteinen toimija, ja jonka tehtävä on näin enemmän yhteiskunnallinen, ja esimerkiksi demokraattisen keskustelun ja avoimuuden edistämisen voi ajatella kuuluvan Ylen tehtäviin.

Keskustelussa käsitelläänkin yhtä isoa kipupistettä, mikä kaupallisia mediataloja Ylen toiminnassa hiertää. Kun Ylellä ei ole tarvetta tienata rahaa sisällöillään, ja näkökulma voi usein olla vaikka enemmän merkityksellisyyden ja vuorovaikutuksen puolella, niin mahdollisuudet kokeilla ja innovoida ovat huomattavasti paremmat. Ylellä on myös varsin paljon rahaa investoida teknologiseen kehitykseen ja kokeiluun. Tämän seurauksena kaupalliset toimijat voivat ymmärrettävästi kokea epäreilua kilpailuasetelmaa, vaikka Ylen näkökulmasta todellinen kilpailu käydäänkin paljon isommassa kuvassa, esimerkiksi Facebookia ja YouTubea vastaan.

Webinaarin loppuosassa kommentoijat myös tuovat hieman erilaista näkökulmaa keskusteluun. Esimerkiksi vuorovaikutteisuuden ajatukseen tulee hieman enemmän konkretiaa, kun sitä laajennetaan koskemaan myös juttuaiheiden valintaa ja muita journalistisen prosessin eri vaiheita.

Kari Haakana myös hyvin konkretisoi ajatusta vuorovaikutteisuuden ilmentymisestä. Sen sijaan että rakennettaisiin isoja some-alustoja, kannattaa enemmänkin rakentaa toimintoja, jotka mahdollistavat vuorovaikutusta ja osallistumista kapeammissa käyttötapauksissa, vaikka sen yksittäisen ohjelman tai artikkelin yhteydessä.

Haakana nostaa hyvin esiin myös sen todellisuuden, että vuorovaikutukseen liittyviä kokeiluja tai tuotantoja ei ole käytännössä kaupallisen median puolella nähty lainkaan. Kaikki keskeiset kokeilut ja esimerkkitapaukset, kuten Docventures ja muut hyvin yhteisölliset tuotannot, ovat tulleet julkisesti rahoitettujen tahojen toimesta.

Epäilemättä jotkut kaupallisten medioiden johtajista kokevat raivoa ja ahdistusta tätä keskustelua katsellessaan, mutta keskustelijoiden argumentit ovat monessa kohtaa erittäin hyviä. Kotimainen mediakenttä olisi aika ankea ilman Ylen investointeja Areenaan ja uudenlaisiin interaktiivisuuden muotoihin.

>> Webinaaritallenne: Tulevaisuus on täällä, missä menee media?

PS. Tilaa Vierityspalkin kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje, joka koostaa artikkelit, linkkivinkit, työpaikat ja julkaisut (uutiskirjeellä on jo yli 800 tilaajaa).

Mediat verkossa -kategorian aiempia juttuja:

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun