Vierityspalkin kuukausikirje 2024/09
Moi! Tässä uusimmat artikkelit, ajankohtaiset linkkivinkit, uudet julkaisut ja kiinnostavimmat avoimet työpaikat. Terv. Perttu
Evermaden Jaakko Alajoki ja allekirjoittanut päättivät tarttua ajankohtaiseen aiheeseen, eli tekoälyyn ja sen vaikutuksiin verkkosivustojen liikenteeseen ja sisältöihin. Keskustelussa todettiin, että liikennemäärät todennäköisesti tulevat laskemaan monella sivustolla, kun Google ei lähetä enää jatkossa yhtä paljon liikennettä. Tätä ei tosin keskustelussa pidetty kovin isona ongelmana, etenkään useimpien yritysten kannalta. Mediataloille ilmiö…
Tuore opinnäytetyö tarkastelee pimeitä käytänteitä evästekyselyissä kotimaisilla sivustoilla. Tutkimuksen mukaan sadasta sivustosta yli 70 käyttää jonkinlaisia pimeitä käytänteitä käyttöliittymissään. Tavoitteena on tietysti saada mahdollisimman moni käyttäjä vain hyväksymään enemmän seurantaa ja mainontaa kuin mihin olisi pakko suostua. Ehkä se keskeisin päätelmä tästä selvityksestä on, että Suomessa tämä käyttäjien harhaanjohtaminen on…
Verkkokaupan isoin ongelma on sen vaikea ennustettavuus. Kuluttaja ei voi tietää, miten nopeasti kauppa pakkaa tuotteen, miten nopeasti logistiikkakumppani noutaa sen, tai miten nopeasti Posti toimii vastaanottajan alueella. Tämä kaikki johtaa siihen, että paljon asioita haetaan edelleen kaupoista suoraan, koska tavaraa tai palvelua tarvitaan tiettynä hetkenä. Tässä ei ole myöskään…
Yhteistyökumppanimme North Patrol esittäytyy
Vierityspalkin tärkein tukija on North Patrol Oy, joka on digitoimistoista ja teknologioista riippumaton suunnittelu- ja konsulttitoimisto. North Patrol konseptisuunnittelee, palvelumuotoilee ja vaatimusmäärittelee digipalveluita, auttaa valitsemaan sopivat teknologiat sekä kilpailuttaa toteutuskumppanit ja valvoo teknisten toteutusprojektien sujuvuutta.
Poiminnat muualta verkosta
by Perttu Tolvanen
Ei ole vaikea ennustaa, että jatkossa nähdään todella paljon erilaisia tekoäly-assistentteja verkkosivustoilla, etenkin verkkokaupoissa. Esimerkiksi vaatteiden ostamisessa moni kuluttaja kaipaa henkilökohtaisia suosituksia, joten verkkokaupoilla on vahva intressi kehittää toimintoja, jotka antavat mahdollisimman hyviä suosituksia.
Onko tässä kyse sitten aina tekoälystä vai ei, siitä voinee keskustella, mutta suunta on selvä. The Guardianin juttu Marks & Spencerin tekoälyperusteisten suositusten tarjoamisesta verkkokaupassa on hyvin kuvaava tarina tämän hetken kuumimmasta kehitysalueesta.
Arttu Raittila tiivistää hyvin, missä mennään evästeisiin perustuvan uudelleenmarkkinoinnin kanssa, eli kuinka ne mainokset saadaan seuraamaan käyttäjää sivustolta toiselle. Googlen takinkääntelyistä ja viivyttelyistä huolimatta, ovat 3. osapuolen evästeet kuoleva tekniikka digimarkkinoinnin näkökulmasta. Tämä on selvää.
Vaihtoehtoja on kuitenkin jo tullut saataville. Esimerkiksi kun ostaa mainontaa isoilta alustoilta, voi mainoksista kiinnostuneille ostaa enemmän mainontaa ja näin päästään aika samaan kuin aiemmin. Myös mainosten linkkien klikkailut antavat hyvää tietoa, ja mahdollistavat selaushistorian seurannan joissain tilanteissa, ja tätä tietoa voidaan käyttää seuraavien mainosten paremmassa kohdennuksessa. Ja muitakin vaihtoehtoja on. Ehkä yhteistä on se, että tämä uusi maailma vaatii hieman enemmän osaamista ja ajatusta mainonnan ostajalta kuin aiemmin.
North Patrolin datakatsaus tarkastelee suosituimpia verkkokauppojen alustaratkaisuja. WooCommerce ja Shopify ovat jo aiemmin nousseet maailmalla isoon asemaan, ja nyt myös Suomessa nämä kaksi ovat selvästi yleisimmät alustat pienille ja keskisuurille verkkokaupoille. Isompien kauppojen saralla Adobe ja räätälöidyt ratkaisut ovat tyypillisimmät teknologiat. Verkkokauppojen takana pyörii kuitenkin hyvin monenlaisia ratkaisuja, eikä se sopivin ja kestävin ratkaisu itselle ole välttämättä se suosituin ratkaisu.
Useinhan vähänkin isompi verkkokauppa hyödyntää useita erilaisia järjestelmiä, joten toimiva ”alusta” on lähes aina jonkinlainen yhdistelmä useammasta työkalusta.
Alan toimistojen toki kannattaa osata tehdä projekteja juuri suosituimmilla alustoilla, mutta asiakkaiden näkökulmasta alustan suosiolla ei välttämättä ole kovin paljon merkitystä – ainakin niin kauan kuin puhutaan edes kohtuullisen laajasti käytetyistä alustoista.
Uusimmat julkaisut digitoimistoilta
Toimistojen julkaisemia referenssitarinoita löydät Julkaisut-palstalta. Elokuussa palstalla julkaistiin 16 uutta referenssiä.
Kiinnostavimmat työpaikat
Julkaistu vuodesta 2006.
Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista.
Blogia tukemassa North Patrol
Suunnittelu- ja asiantuntijakumppanisi vaativiin digipalvelu-uudistuksiin. North Patrol auttaa asiakkaita isoissa ja pienissä kysymyksissä – niin uudistusten kuin jatkokehityksen suunnittelussa.
Toteutustyön aikana tuemme ja autamme asiakasta projektin johtamisessa ja toteuttajan työn valvonnassa.
Avaa keskustelu, mietitään yhdessä, mikä olisi paras tapa edetä.