Sotekassan uusi verkkopalvelu
Uutta Sotekassa-brändinimeä käyttävä Terveydenhuoltoalan työttömyyskassa ja digitoimisto Karhu Helsinki julkaisivat uudistetun version kassan verkkosivuista. Kiitosta saanut projekti pohjustettiin käyttäjätutkimuksella. WordPress-julkaisujärjestelmällä rakennetun sivuston julkaisun myötä uudistui kassan brändinimen lisäksi myös ilme.
Sotekassa huolehtii sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja kuntoutusalan ammattilaisten työttömyysturvasta. Sotekassan jäsenet vakuuttavat itsensä työttömyyden tai lomautuksen varalta Suomen edullisinta jäsenmaksua vastaan.
Käyttäjätutkimuksella tunnistettiin verkkosivu-uudistuksen painopisteet – ja tarve selkiyttää kassan nimi
Työttömyyskassan verkkosivujen uudistus käynnistettiin silloiselle sivustolle tehdyllä käyttäjätutkimuksella, jonka Karhu suunnitteli ja toteutti. Tutkimuksen tarkoituksena oli ymmärtää sivuston käyttöä ja käyttäjiä sekä heidän tarpeitaan.
Sotekassan vanhalle sivustolle tehtiin käyttäjätutkimus, jonka menetelminä olivat kuumakarttatestaus, kävijätilastojen analyysi, kävijäkysely sekä sivuston asiantuntija-analyysi. Olemme Karhussa tehneet suunnilleen vastaavalla rungolla käyttäjätutkimuksia reilut 50 kpl. Käyttäjätutkimuksen keskeisiä havaintoja olivat mm.
- Suuri tarve parantaa sivuston sisällön löydettävyyttä
- Muutamat sisällöt korostuivat huomattavasti muita kiinnostavampina ja niiden löydettävyys oli käyttökokemuksen kannalta erityisen keskeistä
- Kassa tuottaa laadukasta ajankohtaista sisältöä ja se on tärkeää saada paremmin kävijöiden ulottuville
- Tietokone- ja mobiilikäyttäjille on tärkeää tarjota tasa-arvoinen navigointikokemus
- Sotekassan nimi ja brändi olivat monille epäselviä ja se aiheutti epäselvyyttä myös sivuston käyttökokemukseen
- Avoin sivusto toimii tärkeänä porttina kassan sähköiseen asiointipalveluun
Tuloksena saatiin priorisoitu lista painopisteitä, jotka on tärkeää huomioida, kun kassan verkkosivut uudistetaan. Tutkimuksessa tunnistettiin tarve selkiyttää kassan brändinimeä ja verkkosivujen osoitetta. Kohdeyleisön silmissä vanha nimi ja osoite aiheuttivat hämmennystä.
Tutkimustietoon nojaten verkkosivujen uudistuksessa päätettiinkin uudistaa myös kassan brändinimi ja ilme. Karhun ja työttömyyskassan tiimit analysoivat nimivaihtoehtoja ja ”Sotekassa” nousi analyysin voittajaksi. Sotekassa.fi palvelee verkkosivujen uutena osoitteena.
Karhu Helsingin designer suunnitteli kassalle sivuston käyttökokemuksen lisäksi uuden tunnuksen ja ilmeen. Värimaailmaa raikastettiin kassan pitkiä perinteitä kunnioittaen. Typografia, muotokieli ja tapa hyödyntää kuvitusta modernisoitiin.
Käsittelyajat esittävä integraatio ja päivärahalaskuri kiinnostavat kävijöitä
Sotekassan etusivulla kävijöiden erityisen kiinnostuksen kohteena ovat kassalle lähetettyjen hakemusten käsittelyajat. Karhu toteutti integraation Digian tarjoamaan järjestelmään, jossa käsittelyajat päivittyvät. Uuden sivuston kävijät löytävät verkkosivuilta tarkan tiedon oman hakemustyyppinsä käsittelyn tilanteesta.
Modernisoidut sivupohjat vaativat uuden oppimista
Kävijöiden toiveesta sivustolle toteutettiin myös laskuri, jolla kävijä voi helposti laskea arvion päivärahansa suuruudesta. Laskuri on erityisesti tarpeen siksi, että päivärahan laskentaperiaatteet ovat hiljattain uudistuneet. Laskuri näyttää yksinkertaiselta, mutta sen taustalla on hienostunut laskentalogiikka.
Sotekassan verkkosivujen sisällönhallinta koki pienimuotoisen vallankumouksen uudistuksen yhteydessä. Uusi sivusto hyödyntää WordPress-julkaisujärjestelmän Gutenberg-tekniikkaan perustuvia modulaarisia sivupohjia. Kassan omat ihmiset voivat hallita sivujen esitystavan rakennetta ja tehdä sisällöistä visuaalisesti kiinnostavia ja silmäiltäviä sisältölohkoilla. Päivitysnäkymät on toteutettu niin sanotulla wysiwyg-periaatteella, jossa päivittäjä näkee sisällön samaan tapaan kuin kävijä.
Huolenpito rivakasti liikkeelle – tutkimuksella suunta jatkokehitykselle
Uuden verkkosivuston alkutaival on sujunut mutkattomasti, mutta korjattavaakin on löydetty. Sotekassan verkkosivutiimin tuesta ja mielenrauhasta vastaa Karhu Huolenpito.
Sivustolle on jatkossa tarkoitus toteuttaa käyttäjätutkimus, jolla arvioidaan uudistuksen onnistumista, tunnistetaan kipupisteitä ja viitoitetaan kehityksen suuntaa. Karhu Helsinki suosittelee uudistetuille verkkosivustoille käyttäjätutkimusta 3–6 kuukauden kuluttua julkaisusta.
Erinomainen projektinhallinta, asiakaspalvelu ja asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen