Fortumin verkkopalvelut

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Fortum etsi verkkopalveluilleen monialaista kumppania sekä digitaalisten palveluiden projekteihin että jatkuvaan kehitykseen. Tavoitteena oli lyhentää pitkäksi venähtänyttä backlogia, keventää ylläpidon kuormaa sekä parantaa sivustojen teknisiä parametreja ja saavutettavuutta. Wunder valikoitui Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi Wunderin tekemän Drupal-auditoinnin perusteella. Yhteistyön tuloksena backlog päihitettiin, ylläpidon kuorma keveni ja verkkopalveluiden hiilijalanjälki lähes puolittui.

Fortum kuuluu Suomen kymmenen suurimman yrityksen joukkoon ja palvelee maailmanlaajuisesti muun muassa 2,5 miljoonaa sähkön kuluttaja-asiakasta. Fortumin 14 sivustoa palvelevat sen eri liiketoimintayksiköitä, joilla on omia yksilöllisiä tarpeita eri ominaisuuksineen ja maakohtaisine integraatioineen. Liiketoimintayksiköiden kehityskohteet olivat paisuttaneet backlogia, jota Wunderin tiimi valjastettiin purkamaan ja huolehtimaan, ettei vastaavaan tilanteeseen enää ajauduta.

Myös ylläpitopalveluun kaivattiin paremmin Fortumin tarpeisiin vastaavaa sekä kustannustehokkaampaa vaihtoehtoa. Energiateollisuuden korkeiden tietosuojavaatimusten vuoksi haasteellista oli löytää ylläpitopartneri, joka vastaisi kaikkiin näihin vaatimuksiin.

Lisäksi energiahuollon toimijana Fortumin verkkopalveluiden oltava saavutettavuusdirektiivin mukaisia. Fortumin verkkopalveluiden saavutettavuuden tilasta piti tehdä perinpohjainen selvitys parannusehdotuksineen ja toteutuksineen.

Venähtänyt backlog siirtyi ennätysnopeasti historiaan

Kartoittaakseen verkkopalveluidensa nykytilan ja tunnistamaan niiden vahvuudet ja heikkoudet, Fortum tilasi kahdelta eri toimittajalta (joista Wunder oli toinen) Drupal-auditoinnit sivustoilleen. Kun Wunder valittiin tuon tehdyn Drupal-auditoinnin perusteella Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi, oli auditoinnissa perusteellisesti tehtyä kehityskohteiden listaa helppo lähteä purkamaan.

Wunder tarjosi Fortumille yhteistyömallia, johon kuuluu asiakkaalle nimetty, oma projektitoteutuksen sekä jatkuvan kehityksen hoitava kehittäjätiimi, johon Fortumin oman kehittäjän oli helppo sulautua. Lisäksi Fortumille nimetyn kehittäjätiimin taustalla on koko Wunderin asiantuntijakaarti, josta löytyvää erityisosaamista voi aina tarvittaessa valjastaa tiimin tueksi, eikä backlog pääse riistäytymään käsistä.

Ylläpidon haasteisiin ratkaisun tarjosi Wunderin oma Silta-ylläpitoinfrastruktuuri. Silta tarjosi vastauksen energia-alan tiukkoihin tietosuojavaatimuksiin ja kevensi huomattavasti ylläpidon kuormaa – ollen samalla selkeästi aiempaa ylläpitopalvelua kustannustehokkaampi. Silta myös osaltaan mahdollisti verkkopalveluiden hiilijalanjäljen pienentämistä, jonka lisäksi hiilidioksidipäästöjä vähennettiin myös parantamalla verkkosivujen arkkitehtuuria.

“Kumppanuus Wunderin kanssa lähti toimimaan heti ensiaskelista kuin tanssi. Siirtyminen edellisen kumppanin tarjoamasta Acquia-ympäristöstä Wunderin Silta-ympäristöön eteni suunnitelman mukaisesti ja lopulta kaikki sivustot olikin siirretty ennen asetettua tavoitetta. Jo siirtoprojektin aikana saimme parannettua sivuston suorituskykyä sekä lyhennettyä pitkäksi kasvanutta kehitysjonoa”, kommentoi Fortumin Digital Communications Manager, Sami Näyhö.

Vihreämpää ja parempaa digiä – kustannustehokkaasti

Fortumin ja Wunderin kumppanuus on erinomainen esimerkki siitä, mitä hyvällä tiimityöllä ja alansa huippuasiantuntijoiden osaamista yhdistämällä voidaan saada aikaan. Tietoturva-auditista saatujen tietojen ja kehityskohteiden myötä sivustojen tietoturva on parantunut entisestään ja saavutettavuusauditin tulokset ohjaavat tekemistä kohti saavutettavampaa kokonaisuutta.

Fortumin Sami Näyhö kertoo: “Kumppanuus on jatkunut nyt reilun vuoden ajan ja olemme kokonaisuutena erittäin tyytyväisiä kuinka asiat ovat sujuneet. Kehitystyö ja ylläpitopalvelu on ollut aiempaa kustannustehokkaampaa, ja myös laadultaan parempaa. Ongelmatilanteisiin on pystytty reagoimaan nopeasti ja yhteistyötä sekä prosesseja kehitetään jatkuvasti sujuvammaksi.”

Nyt kun paisunut kehitysjono on onnistuttu purkamaan ennätysvauhdissa saumattoman yhteistyön voimin ja Fortumin 14 sivustoa on siirretty Wunderille ylläpidon ja jatkuvan kehityksen piiriin, katse siintää jo tulevissa projekteissa.

Ylläpidon piiristä löytyvät nyt Fortumin pääsivusto www.fortum.com sekä 11 maasivustoa, kuten Fortum Suomen sivusto www.fortum.fi, sekä Fortumin brändiohjeet guidelines.fortum.com. Yhteistyö on laajentunut muun muassa pääsivustosta eriytetyn kampanjasivusto-alustan kehitykseen, joka toimii kätevästi myös pääsivuston käyttöliittymän parannuksien prototyyppinä.

Kampanjasivusto-alustalta on yhteistyön tuloksena syntynyt Riku Rantala ja 100 kysymystä ilmastosta -televisio-ohjelman sivusto www.100kysymysta.fi, Fortumin startup-kiihdyttämö Valkean sivut www.valkea.club, sekä uusimpana tulokkaana kesäkuussa 2021 julkaistu powerful-engineering-combined.com.

Kirsikkana kakun päällä, Wunder on onnistunut tukemaan Fortumia tavoitteessaan pienentää tämän palveluiden kokonaiskuormitusta ympäristölle. Tarkalleen ottaen Fortumin verkkopalveluiden hiilidioksidipäästöt ovat vuositasolla vähentyneet yli 16 700kg verran, joka tarkoittaa 25:tä edestakaista lentomatkaa Helsingistä Lontooseen.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Åbo Svenska Teater verkkosivu-uudistus

Tekijä: J&Co Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Lähtökohta Åbo Svenska Teater, Turun ruotsalainen teatteri, on Suomen vanhin teatteri, sijaiten Turun Kauppatorin laidalla. Asiakkaalla oli tarve päivittää verkkosivua teknisesti ja samalla parantaa käyttäjäkokemusta. Visuaalinen ilme tulisi luoda teatterin graafisen ohjeiston mukaan. Ratkaisu J&Co Digital uudisti verkkosivuston rakennetta ja ostopolkuja, parantaen siten käyttäjäkokemusta. Erityistä huomiota kiinnitettiin lipunmyyntiin liittyvään käyttökokemukseen ja koko integraatio lippu.fi:stä uudistettiin. […] Lue lisää

Kaarna Elk Leather

Tekijä: Viestintätoimisto St. Hurmos

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Kokkolan Nahka on täysin suomalainen, kolmannessa polvessa toimiva perheyritys. Yrityksellä on pitkät perinteet hirvennahan valmistuksessa ja se on kasvanut maailman suurimmaksi riistaeläinten nahkojen tuottajaksi. Yritys valmistaa korkealaatuista ja eksoottista hirvennahkaa laukku- ja käsineteollisuuden vaativiin tarpeisiin. Yrityksen kilpailuetu maailmalla on hirvennahan erikoisuus, ylellisyys, harvinaisuus ja eettisyys. Tällaisella hirvennahalla ei kuitenkaan ollut omaa brändiään, vaikka se selvästi […] Lue lisää

Mipro.fi

Tekijä: Agenda Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys, joka vuodesta 1980 lähtien on ollut mukana kehittämässä turvallisempaa ja toimivampaa raideliikennettä, vesi- ja energiahuoltoa sekä teollisuutta. Uudistimme Mipron verkkosivut WordPressillä. Verkkosivuilla esitellään Mipron tarjoamia erilaisia palveluja ja referenssejä, kerrotaan alaan ja yritykseen liittyvistä uutisista ja ilmiöistä. Lisäksi sivustoa käytetään työntekijöiden rekrytointiin. Sivusto oli aiemmin tehty toisella […] Lue lisää

HUS.fi:n sivustouudistus

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

HUS eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivusto oli elinkaarensa päässä. Tavoitteena oli löytää kumppani, jonka kanssa tehdä sivustosta pitkäikäinen, tietoturvallinen ja viimeisen päälle saavutettava. Sillä HUSilla on poikkeuksellisen useita eri käyttäjäryhmiä, sivustoa oli optimoitava palvelemaan näitä kaikkia tasavertaisesti. Projektin tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki ennalta määritellyt tavoitteet saavutettiin kirkkaasti, ja uusi sivusto palvelee jokaista käyttäjäänsä päätelaitteesta […] Lue lisää

Kauppakeskus Jumbo-Flamingo -verkkosivusto

Tekijä: Into-Digital Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto

Jumbo-Flamingon uuden yhteisen brändin myötä molempien keskusten verkkosivustot tuli yhdistää yhdeksi suureksi verkkopalvelukokonaisuudeksi. Into-Digital vastasi tämän uuden verkkopalvelukokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä markkinointitoimisto N2:n, Jumbo-Flamingon sekä kauppakeskuksen opasnäytöistä ja pohjakartoista vastaavan Praecomin kanssa. Yhtenä keskeisenä tavoitteena verkkopalvelun uudistuksessa oli, että kävijät löytävät helposti juuri heitä kiinnostavat liikkeet ja palvelut. Tätä varten suunnittelimme interaktiivisen, palvelutarjontaa pelillistävän […] Lue lisää

Deko.fi

Tekijä: Agenda Digital

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa

Dekomarkkinointi on tarjonnut tuotteiden esillepanoratkaisuja jo yli 30 vuotta. Uudistimme Dekon verkkokaupan WordPress-pohjaiseksi verkkopalveluksi. Verkkokauppa oli aiemmin toiminut toisella teknologia- ja alustapohjalla, mutta vertailun ratkaisuksi valikoitui WordPress, joka tarjoaa avoimen lähdekoodin ”avaimet käteen” -periaatteella. Verkkokauppa toteutettiin WordPressin WooCommerce-lisäosan avulla. Erilaisia tuotteita – mainos-, myymälä- ja toimistotarvikkeita – on noin tuhat. Projekti alkoi yhteisellä kick off […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1150+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ julkaistua referenssiä Julkaisut-palstalla.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 900+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 30+ kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 900 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun