Fortumin verkkopalvelut

Toimiston ilmoittama referenssi

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto kuluttajille

Fortum etsi verkkopalveluilleen monialaista kumppania sekä digitaalisten palveluiden projekteihin että jatkuvaan kehitykseen. Tavoitteena oli lyhentää pitkäksi venähtänyttä backlogia, keventää ylläpidon kuormaa sekä parantaa sivustojen teknisiä parametreja ja saavutettavuutta. Wunder valikoitui Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi Wunderin tekemän Drupal-auditoinnin perusteella. Yhteistyön tuloksena backlog päihitettiin, ylläpidon kuorma keveni ja verkkopalveluiden hiilijalanjälki lähes puolittui.

Fortum kuuluu Suomen kymmenen suurimman yrityksen joukkoon ja palvelee maailmanlaajuisesti muun muassa 2,5 miljoonaa sähkön kuluttaja-asiakasta. Fortumin 14 sivustoa palvelevat sen eri liiketoimintayksiköitä, joilla on omia yksilöllisiä tarpeita eri ominaisuuksineen ja maakohtaisine integraatioineen. Liiketoimintayksiköiden kehityskohteet olivat paisuttaneet backlogia, jota Wunderin tiimi valjastettiin purkamaan ja huolehtimaan, ettei vastaavaan tilanteeseen enää ajauduta.

Myös ylläpitopalveluun kaivattiin paremmin Fortumin tarpeisiin vastaavaa sekä kustannustehokkaampaa vaihtoehtoa. Energiateollisuuden korkeiden tietosuojavaatimusten vuoksi haasteellista oli löytää ylläpitopartneri, joka vastaisi kaikkiin näihin vaatimuksiin.

Lisäksi energiahuollon toimijana Fortumin verkkopalveluiden oltava saavutettavuusdirektiivin mukaisia. Fortumin verkkopalveluiden saavutettavuuden tilasta piti tehdä perinpohjainen selvitys parannusehdotuksineen ja toteutuksineen.

Venähtänyt backlog siirtyi ennätysnopeasti historiaan

Kartoittaakseen verkkopalveluidensa nykytilan ja tunnistamaan niiden vahvuudet ja heikkoudet, Fortum tilasi kahdelta eri toimittajalta (joista Wunder oli toinen) Drupal-auditoinnit sivustoilleen. Kun Wunder valittiin tuon tehdyn Drupal-auditoinnin perusteella Fortumin verkkopalveluiden tekniseksi kumppaniksi, oli auditoinnissa perusteellisesti tehtyä kehityskohteiden listaa helppo lähteä purkamaan.

Wunder tarjosi Fortumille yhteistyömallia, johon kuuluu asiakkaalle nimetty, oma projektitoteutuksen sekä jatkuvan kehityksen hoitava kehittäjätiimi, johon Fortumin oman kehittäjän oli helppo sulautua. Lisäksi Fortumille nimetyn kehittäjätiimin taustalla on koko Wunderin asiantuntijakaarti, josta löytyvää erityisosaamista voi aina tarvittaessa valjastaa tiimin tueksi, eikä backlog pääse riistäytymään käsistä.

Ylläpidon haasteisiin ratkaisun tarjosi Wunderin oma Silta-ylläpitoinfrastruktuuri. Silta tarjosi vastauksen energia-alan tiukkoihin tietosuojavaatimuksiin ja kevensi huomattavasti ylläpidon kuormaa – ollen samalla selkeästi aiempaa ylläpitopalvelua kustannustehokkaampi. Silta myös osaltaan mahdollisti verkkopalveluiden hiilijalanjäljen pienentämistä, jonka lisäksi hiilidioksidipäästöjä vähennettiin myös parantamalla verkkosivujen arkkitehtuuria.

“Kumppanuus Wunderin kanssa lähti toimimaan heti ensiaskelista kuin tanssi. Siirtyminen edellisen kumppanin tarjoamasta Acquia-ympäristöstä Wunderin Silta-ympäristöön eteni suunnitelman mukaisesti ja lopulta kaikki sivustot olikin siirretty ennen asetettua tavoitetta. Jo siirtoprojektin aikana saimme parannettua sivuston suorituskykyä sekä lyhennettyä pitkäksi kasvanutta kehitysjonoa”, kommentoi Fortumin Digital Communications Manager, Sami Näyhö.

Vihreämpää ja parempaa digiä – kustannustehokkaasti

Fortumin ja Wunderin kumppanuus on erinomainen esimerkki siitä, mitä hyvällä tiimityöllä ja alansa huippuasiantuntijoiden osaamista yhdistämällä voidaan saada aikaan. Tietoturva-auditista saatujen tietojen ja kehityskohteiden myötä sivustojen tietoturva on parantunut entisestään ja saavutettavuusauditin tulokset ohjaavat tekemistä kohti saavutettavampaa kokonaisuutta.

Fortumin Sami Näyhö kertoo: “Kumppanuus on jatkunut nyt reilun vuoden ajan ja olemme kokonaisuutena erittäin tyytyväisiä kuinka asiat ovat sujuneet. Kehitystyö ja ylläpitopalvelu on ollut aiempaa kustannustehokkaampaa, ja myös laadultaan parempaa. Ongelmatilanteisiin on pystytty reagoimaan nopeasti ja yhteistyötä sekä prosesseja kehitetään jatkuvasti sujuvammaksi.”

Nyt kun paisunut kehitysjono on onnistuttu purkamaan ennätysvauhdissa saumattoman yhteistyön voimin ja Fortumin 14 sivustoa on siirretty Wunderille ylläpidon ja jatkuvan kehityksen piiriin, katse siintää jo tulevissa projekteissa.

Ylläpidon piiristä löytyvät nyt Fortumin pääsivusto www.fortum.com sekä 11 maasivustoa, kuten Fortum Suomen sivusto www.fortum.fi, sekä Fortumin brändiohjeet guidelines.fortum.com. Yhteistyö on laajentunut muun muassa pääsivustosta eriytetyn kampanjasivusto-alustan kehitykseen, joka toimii kätevästi myös pääsivuston käyttöliittymän parannuksien prototyyppinä.

Kampanjasivusto-alustalta on yhteistyön tuloksena syntynyt Riku Rantala ja 100 kysymystä ilmastosta -televisio-ohjelman sivusto www.100kysymysta.fi, Fortumin startup-kiihdyttämö Valkean sivut www.valkea.club, sekä uusimpana tulokkaana kesäkuussa 2021 julkaistu powerful-engineering-combined.com.

Kirsikkana kakun päällä, Wunder on onnistunut tukemaan Fortumia tavoitteessaan pienentää tämän palveluiden kokonaiskuormitusta ympäristölle. Tarkalleen ottaen Fortumin verkkopalveluiden hiilidioksidipäästöt ovat vuositasolla vähentyneet yli 16 700kg verran, joka tarkoittaa 25:tä edestakaista lentomatkaa Helsingistä Lontooseen.


Sinua voisi kiinnostaa myös

Gramex – musiikin käyttölupien verkkokauppa

Tekijä: Virnex

Tärkein teknologia: Asiakaskohtainen ohjelmointityö

Projektin budjetti: yli 100 000 €

Projektin tyyppi: Järjestön verkkopalvelu, Verkkokauppa, Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Verkkopalvelu helpottamaan lupien ostamista Gramex on musiikin tekijänoikeuksia valvova järjestö, jonka tehtävänä on huolehtia, että muun muassa julkisissa tiloissa, tilaisuuksissa, esityksissä ja radiossa soitettavasta musiikista maksetaan korvaus sen tekijälle. Virnex on kehittänyt Gramexille verkkokaupan, jolla sen asiakkaat voivat hankkia äänitemusiikin käyttölupia. Kauppa on suunnattu ammattilaisille, jotka käyttävät äänitemusiikia radiossa tai televisio-ohjelmissa. Käyttöoikeuksia voidaan hakea ja […] Lue lisää

Tacklan kuluttaja- ja B2B-verkkokaupat

Tekijä: Fonecta

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Projektin tyyppi: Verkkokauppa, Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Tackla on tunnettu jo yli 50 vuotta kokemuksella jääkiekko- ja urheiluvarusteiden toimittajana. He halusivat päivittää nykyisen kuluttaja- ja b2b-verkkokaupan, sekä aloittaa myös kansainvälisen verkkokaupan tekemisen. Tackla myy laadukkaita urheiluvarusteita ja vaatetusta sekä kotimaisille että kansainvälisille asiakkaille, kuluttajille, joukkueille ja yrityksille. Isoimmat haasteet vanhassa ratkaisussa olivat integraation puutteessa, sisällönhallinnassa ja asiakkaiden käyttäjäkokemuksessa. Tacklalle luotiin erilliset, mutta […] Lue lisää

Lounais-Suomen Jätehuollon verkkopalvelu

Tekijä: Virnex

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu, Verkkokauppa

Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) on 18 omistajakuntansa (Aura, Kaarina, Kemiönsaari, Lieto, Marttila, Masku, Mynämäki, Naantali, Nousiainen, Paimio, Parainen, Pöytyä, Raisio, Rusko, Salo, Sauvo, Turku ja Uusikaupunki) asukkaita palveleva jätehuoltoyhtiö. Se järjestää kustannustehokkaasti ja ympäristövaikutukset minimoiden laadukkaat jätteen vastaanotto- ja käsittelypalvelut alueen 450 000 asukkaalle ja noin 40 000 vapaa-ajan asunnolle. Projektin yleiskuvaus LSJH:n verkkosivuston lsjh.fi uudistusprojekti […] Lue lisää

minunkotini.com-asiakasportaali

Tekijä: Rajasoft Oy

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Web-sovellus, mobiilisovellus tai asiointipalvelu

Ametro Oy tarjoaa pääkaupunkiseudun suosituinta kotisiivouspalvelua. Yli 2000 asiakasta nauttii puhtaasta arjesta ja lisääntyneestä vapaa-ajasta. Ametron asiakkaat saavat kotiinsa aina saman, tutun siivousparin. Asiakasportaalilla kasvua liiketoimintaan Lähtökohta Ametron asiakasmäärä oli kasvanut ja asiakaspalvelu kuormittunut lisääntyneistä siivousaikojen tiedusteluista ja muutostoiveista. Ametro halusi parantaa asiakaspalvelua ja lyhentää vastausaikoja sekä vapauttaa asiakaspalvelijoiden aikaa myyntiin. Käyttöliittymäsuunnittelua ja laajoja integraatioita […] Lue lisää

LymphaTouch Oy

Tekijä: Virnex

Tärkein teknologia: WordPress

Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Projektin tyyppi: Yrityksen sivusto yritysasiakkaille (B2B)

Projektin yleiskuvaus LymphaTouch Oy kehittää ja tarjoaa terveysteknologian ratkaisuja, kuten edistyksellistä teknologiaa lymfaterapiaan ja kuntoutukseen. Sen markkina-alue on maailmanlaajuinen ja asiakaskunta B2B. Sivusto perustuu WordPress-julkaisujärjestelmään ja siihen luotiin WooCommerce-verkkokaupparatkaisulla valmius toiminnan laajentamiseksi myös kuluttaja- sekä B2B -verkkokauppaan. Virnex vastasi myös LymphaTouchin yritysilmeen toteuttamisesta, josta johdettiin myös sivuston visuaalinen ilme. Käyttäjäystävällinen navigointi ja selkeä tuotteen esittely […] Lue lisää

HUS.fi:n sivustouudistus

Tekijä: Wunder

Tärkein teknologia: Drupal

Projektin budjetti: yli 60 000 €

Projektin tyyppi: Julkishallinnon verkkopalvelu

HUS eli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin sivusto oli elinkaarensa päässä. Tavoitteena oli löytää kumppani, jonka kanssa tehdä sivustosta pitkäikäinen, tietoturvallinen ja viimeisen päälle saavutettava. Sillä HUSilla on poikkeuksellisen useita eri käyttäjäryhmiä, sivustoa oli optimoitava palvelemaan näitä kaikkia tasavertaisesti. Projektin tiukasta aikataulusta huolimatta kaikki ennalta määritellyt tavoitteet saavutettiin kirkkaasti, ja uusi sivusto palvelee jokaista käyttäjäänsä päätelaitteesta […] Lue lisää

Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun