Muurlan verkkokauppa
Muurla on suomalainen vuonna 1974 perustettu perheyritys, joka on erikoistunut lasin valmistukseen ja designiin, yhdistäen skandinaavisen muotoilun, laadukkaat materiaalit ja yli neljän vuosikymmenen kokemuksen. Viime vuosina tuotantoa on laajennettu lasista emaliin ja suomalaiseen vaneriin. Kaikissa Muurlan tuotteissa korkea laatu- ja kestävyys ovat tuotannon ytimessä.
Haaste
Muurla lähestyi Contrastia tavoitteenaan kasvattaa kuluttajaverkkokaupan myyntiä Suomessa sekä luoda aidosti kansainvälinen verkkokauppa. Tahtotilana oli ennen kaikkea vahvistaa Muurlan brändiä verkossa ja suunnitella ilme, joka houkuttelee kuluttajat paremmin Muurlan ihastuttavan brändin ja tuotteiden pariin. Toiminnallisuuksien osalta uudessa kaupassa tuli taklata vanhan verkkokaupan haasteet, jotka kulminoituvat ostopolun jähmeyteen, kaupan hitauteen, haastavaan navigointiin, tuotehakuun, suppeisiin kampanjaominaisuuksiin sekä variaatiotuotteiden vaikeaan hallintaan.
Lähestymistapa
Projekti käynnistyi määrittelevällä työpajalla jäsentäen Muurlan liiketoiminnan tavoitteet, markkina-aseman suhteessa kilpailijoihin, verkkokauppastrategian sekä tärkeimmät ostajapersoonat. Syvennyimme erityisesti Muurlan kolmeen tärkeimpään ostajapersoonaan ja heidän luontaiseen tapaan toimia ja ostaa verkossa. Tämän tiedon valossa loimme jäsennellyn suunnitelman verkkokaupan toteutukseen, sisältäen teknisen arkkitehtuurin valinnat, rautalankamallinnuksen, uuden ostopolun sekä visuaaliset suuntaviivat. Verkkokaupan suunnittelu toteutettiin mobiililähtöisesti ja saavutettavuusstandardit huomioiden.
Ratkaisu
Lopputuloksena syntyi dynaaminen, monikielinen verkkokauppa, joka tarjoaa loppukäyttäjille erinomaisen ostokokemuksen millä tahansa laitteella. Suunnittelimme kauppaan laajan valikoiman modulaarisia lohkoja, joiden avulla asiakas pystyy houkuttelevalla tavalla esitelemään Muurlan kampanja- ja kokoelmatuotteita sekä tuoteuutuuksia. Yhtenä mainittavana ominaisuutena loimme tuote-esittelyä varten kauppaan räätälöidyn lohkon, missä ostaja pystyy selata inspiroivia sisustuskuvia, poimia ideoita kotiinsa ja klikata itsenä halutessaan suoraan kuvassa olevan tuotteen tuotekortille ja tätä kautta ostoskoriin. Lisäksi tuotehaun helpottamiseksi loimme Algolian ratkaisua hyödyntäen räätälöidysti älykkään reaaliaikaisen tuotehaun, joka ennakoi niin kirjoitusvirheet, kuten myös ennustaa tekstinsyöttöä sekä näyttää haut relevanssin perusteella.
Tekninen arkkitehtuuri
Verkkokaupan tekninen arkkitehtuuri luotiin headless-tekniikkaa hyödyntäen, missä frontend- ja backend-järjestelmät ovat erillään toisistaan ja ohjelmistot viestivät rajapintojen välityksellä. Teknologiavalintoja puolsi headless-toteutuksen edut, joita mainittavina ovat sivuilla vierailijan kokema nopeus, modulaarisuus, erinomainen kustomointimahdollisuus sekä helppo integroitavuus muihin järjestelmiin. Lisäksi koska kaupan näkyvä osa (frontend) on erillään, isona etuna tulevaisuudessa on alustan helppo vaihdettavuus. Toteutuksen perustaksi valittiin WordPress-julkaisualusta yhdistettynä Woocommercen verkkokauppa-alustaan.
Lue lisää: Verkkokaupan uudistus – kaikki julkaisut Vierityspalkissa