Artikkelin jakaminen kavereille on Uudessa Jutussa tehty erittäin hyvin
Vielä on liian aikaista kommentoida mediakentän uusinta tulokasta sen laajemmin, joten keskityn kiinnostavaan yksityiskohtaan: Uuden Jutun toistaiseksi paras digitaalinen innovaatio on hyvin toteutettu maksumuurin takana olevan artikkelin jakaminen.

Uutismedioiden suhde sisältöjen jakamiseen on internet-aikana lievästi sanottuna vaihdellut. Täysin avoimista verkkoversioista on siirrytty nykyiseen erittäin tiukkojen maksumuurien malliin. Tosin moni media on Suomessa jäänyt myös jonkinlaiseen outoon välitilaan, jossa osa artikkeleista on avoimia, osa ei. Yleensä lukijan näkökulmasta rajanvedon logiikkaa on vaikea ymmärtää.
Suomessa maksullisten juttujen jakamistoiminnot ovat myös aika harvinaisia. Ne harvat, jotka niitä tarjoavat, ovat myös tehneet ne yleensä niin huonosti, että ne toimivat lähinnä satunnaisesti. Tämän seurauksena monen digijulkaisun parhaista artikkeleista ei kovin paljon keskustella eikä niitä jaeta, koska se on niin vaikeaa.
Siksi Uuden Jutun jakamistoiminto on innovatiivinen: se toimii.
Ehkä villeintä Uuden Jutun jakamistoiminnossa on, että sitä ei oikeastaan edes tarvitse. Jokaisen lukijan käyttämä osoite on uniikki, joten osoitteen voi kopioida selaimen kentästä – tai ihan mistä vain.
Esimerkiksi tässä artikkelissa esimerkkinä käytetyn jutun url-osoite on: ”https://www.uusijuttu.fi/juttu/sGE9cBf0-mEx9oGkU-965f5”. Sama osoite näkyy selaimen osoiterivillä ja sitä myös käytetään jutun jakamisessa. Kyseinen url-osoite on uniikki osoite, ja se tietää jakajan olevan Perttu Tolvanen.
Uudella Jutulla ei siis ole mitään erityistä ”lahjalinkkiä” tai muita erikoistoimintoja, vaan juttuja voi jakaa kavereiden kanssa ihan tavallisesti, jos vain on saanut pääsyn juttuun jollain tapaa.
Kun jaetun linkin saa joltain toiselta käyttäjältä, näkyy jutun alussa, kuka sen on jakanut.
Toiminto nojaa näin osittain siihen, että kun jaetussa sivussa kerrotaan, kuka on artikkelin jakanut, vähenee kiinnostus väärinkäytöksiin. Lisäksi Uusi Juttu varmasti ajattelee, että markkinan haastajana heillä on enemmän voitettavaa kuin hävittävää.
Näin tosin kannattaisi ajatella kaikkien muidenkin. On ristiriitaista, että toimivimmat jakamistoiminnot löytyvät pieniltä julkaisuilta ja The New York Timesilta. Keskikokoisille julkaisuille tuntuu olevan kaikkein vaikeinta mahdollistaa juttujen helppo jakaminen ja niistä keskustelu.
Tuntuu, että digitaalisella aikakaudella monet mediat ovat unohtaneet roolinsa kahvipöytäkeskusteluissa ja osana ihmisten sosiaalisia suhteita.
Tämä on yksi hyvin konkreettinen toiminnallinen ongelma, mikä kotimaisia digimedioita vaivaa, ja varmasti vaikuttaa myös siihen, miksi digitilaajien määrät eivät ole viime vuosina kasvaneet.
Ainakin tämän jakamismallin toivoisi useamman mediasivuston kopioivan suoraan Uudelta Jutulta.
Teknisesti Uuden Jutun toteutus on toki poikkeava, koska yleensä mediat pyrkivät jakamaan yhtä url-osoitetta kaikissa kanavissa, ja erikoispääsy hoidetaan jollain lisäkoodilla, joka tulee url-osoitteen perään. Uuden Jutun mallissa samaan artikkeliin voi johtaa sadoittain erilaisia linkkejä, koska jokainen jakaminen saa oman url-osoitteen. Ratkaisun merkittävin etu on kuitenkin siinä, että osoite on lyhyt, selkeä ja ei sisällä metrin mittaista mystistä koodisotkua. Osoite ei myöskään lopeta toimintaansa jonkun satunnaisen latausmäärän jälkeen.
Uuden Jutun käyttämä malli voi ehkä tuntua teknisten ihmisten näkökulmasta aluksi oudolta, mutta kyllähän mallin haasteisiin löytyy myös ratkaisuja (Googlelle esim. voi kertoa, mikä url kannattaa näyttää hakutuloksissa). Maksumuurin takana olevat sisällöt eivät myöskään koskaan voi nousta Googlessa kovin korkealle, joten esimerkiksi hakukoneiden robotteihin liittyvät indeksointihaasteet ovat toissijaisia Uuden Jutun näkökulmasta.
Käyttäjän näkökulmasta Uuden Jutun malli on täysin ylivertainen, koska jaetut linkit toimivat aina, eivätkä vain silloin tällöin, eikä niissä ole outoja viiden klikin rajoja, tai jotain muuta erikoista. Kynnys jakaa hyvä juttu kaveripiirin WhatsApp-ryhmään tai firman Teams-kanavalle putoaa todella paljon.
Voisi melkein ajatella, että Uusi Juttu haluaa, että heidän artikkeleistaan voi keskustella muiden ihmisten kanssa. Virkistävä asenne!