Haetuimmat tekijät digimedia-alalla vuonna 2007
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Palvelukseen halutaan: Verkkokauppamyyjä.
Vierityspalkin Avoimet työpaikat -sivulta raivattiin kevätsiivouksena vuoden 2007 ilmoitukset pois ja samalla tehtiin lyhyt katsaus siihen mitä rooleja oli eniten haettu viime vuonna (ilmoitusten otsikkotekstien avainsana-analyysi). Koko vuotta ei arkisto kattanut vaan tilasto kattoi ilmoitukset viime keväältä vuoden loppuun. Kohtuullisen katsauksen alan työpaikkailmoitteluun materiaalista silti sai.
Eniten työpaikkailmoituksia kohdistui seuraaviin rooleihin:
1. Web-suunnittelija (n. 50 ilmoitusta, joista noin 30 kpl suunnittelupainotteisia rooleja ja noin 20 kpl kehittäjäpainotteisia, täten kattaa myös ‘designer’-loppuiset ja ‘www’-etuliitteiset ja ‘web developer’ -roolit)
2. Projektipäällikkö / Project Manager (25)
3. Web AD (14)
4. Konseptisuunnittelija / Concept Designer (13)
5. Webmaster (10)
Erilaisia ‘Manager’-paikkoja oli yhteensä 30 kpl. Lisäksi monia web-suunnittelijoita ja kehittäjiä haettiin pelkästään ‘Developer’ tai ‘Ohjelmoija’ -titteleillä. Täten erilaiset kehittäjäroolit olivatkin ylivoimaisesti haetuimpia. Myös ‘Flash’ sai 18 osumaa ja nämä ilmoitukset jakautuivat designereiden ja developereiden välille.
‘Marketing Manager’ tittelillä haettiin usein myös pelkästään web-markkinointiin erikoistuneita tekijöitä. Osuvampi ‘Digital Marketing Manager’ termi oli vasta parilla yrityksellä käytössä.
Moni tehtävä on alalla myös sellainen, että jostain syystä julkisia hakuja ei ole paljon liikenteessä vaikka tekijöitä alalla onkin paljon. Varsin vähän julkisia hakuja kohdistui mm. visuaalisen suunnittelun tehtäviin (graphic designer, graafikko, graafinen suunnittelija, art director, jne.). Mistä tämä sitten kertoo? Todennäköisesti joko siitä, että tekijöitä löytyy avoimiin paikkoihin ilman erityistä hakemistakin tai sitten avoimet haut eivät syystä tai toisesta tuota oikeanlaisia kandidaatteja. Ainakin graafisella alalla kyse lienee ensimmäisestä. Alalla on tekijöitä paljon eikä hakemuksien perään tarvitse kaduilla huudella.
Jostain syystä myöskään Webmaster-paikkoja ei 2007 vuoden aikana monia ollut avoinna, mutta vuoden 2008 alkupuoli vaikuttaa Webmaster-roolin osalta ihan toisenlaiselta (kuluvan kevään aikana on Webmaster-paikkoja ollut avoinna useita joka kuukausi).
Account Managerit, myyntipäälliköt ym. myyntivastuulliset henkilöt loistivat poissaolollaan avoimista paikoista. Nämä paikat mitä ilmeisimmin jaetaan muita kanavia pitkin.
Titteleiden pitkä häntä on melkoinen. Tässä pientä otosta: Web asiantuntija, Sitebuilder, Kehityspäällikkö, Käyttöliittymäsuunnittelija, Tuottaja, Online-tuottaja, Konsultti, Verkkotoimittaja, Verkkotiedottaja, Verkkopäätoimittaja.
Yritykset jotka hakivat eniten: Nokia (14), Sanoma Digital, Frantic Media, YLE Uudet palvelut, TietoEnator Digital Innovations, Onesta Solutions, White Sheep.
1 kommentti “Haetuimmat tekijät digimedia-alalla vuonna 2007”
Kommentointi on suljettu.
Suosituimmat Vierityspalkki-blogin artikkelit vuonna 2008 – Vierityspalkki.fi
[…] 12. sija: Haetuimmat tekijät digimedia-alalla vuonna 2007 […]