Haetaan, Web-AD tai vastaava

Perttu Tolvanen

Syksyn rekryilmoittelu on ollut aktiivista, mutta erityisesti on nyt noussut kysyntä visuaalisen puolen osaajille. Verkkopalveluiden visuaalista ilmettä rakentaville “Web-AD” -tyypeille tuntuisi olevan kysyntää. Samoin flash-osaajat ja erilaiset visualistit ovat kysyttyä tavaraa. Tämä ei tietysti sinänsä ole mitään yllättävää kun tarkkailee webin muuttumista yhä enemmän videovetoiseksi ja muutenkin visuaalisesti raskaammaksi. Ainakin AD-tasolta odotetaan enemmän näkemystä myös konsepti- ja toiminnallisuuspuolelta.

Hakusessa on esimerkiksi White Sheepille monenlaista visualistiosaajaa, Pleaselle Netti-AD:ta ja Franticille Art Directoria sekä mm. Concept Designeria Starcutille.

Web-visualistin homma ei ole enää nykyisin pelkkää kuorrutusta. Kuinka moni suomalainen Web-AD osaa konseptoida/visualisoida/animoida jotain tällaista? (Digg Labs, Arc) 

Aiheet: avoimet duunit

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit. Pertun yhteystiedot.
  1. Kirsi says:

    Hyvin toteutetuissa tuotannoissa visualisti tosin ymmärtää alan muidenkin ammattilaisten työstä aika paljon, mutta laatutulos syntyy kyllä tiimissä, jossa jokainen teitää tehtävänsä eikä kukaan hääri joka paikassa.
    Aikoinaan insinöörit tekivät webdesignia. Sitten huomattiin, että sellaisesta syntyy usein kökköä tulosta. Estradille astuivat osaavat visualistit, olipa heidän koulutustaustansa nyt sitten mikä tahansa. Käytettävyyssuunnittelu on näköjään unohtunut joiltain isoilta verkkotoimijoilta taka-alalle. Nykyään löytyy myös isolla rahalla ylläpidettäviä palveluita, joiden verkkoarkkitehtuuri on kuin labyrintti: oikeaa tietoa on lähes mahdotonta löytää etkä aina voi tietää, minkä tyyppistä asiaa jonkin linkin takana on. Luulen, että kyseessä on liian pienellä miehityksellä toteutettu, johonkin osa-alueeseen painotettu

  2. Kirsi says:

    Äh, juttu karkasi
    siis jatkan tässä:

    miehitys tai muutamalle moniosaajalle ja heidän raadannalleen perustuva toimintatapa.

  3. PerttuT says:

    Ikuinen kysymys lienee juuri se, että millä osa-alueella on eniten valtaa toteutuksen yksityiskohtiin. Kyllä käyttöliittymäsuunnittelijat ovat vahvassa asemassa jos sellaisia on projektiin kiinnitetty. Tilanne taitaa vain usein olla niin, että sellaisia ei ole kiinnitetty ja silloin se AD:n rooli saattaa laajeta myös käyttöliittymän puolelle aika paljon. Ainakin tämänlainen tilanne tuntuisi näkyvän noissa rekryvaatimuksissa, koska aika paljon odotetaan visualisteilta webin puolella myös käyttöliittymäsuunnittelun hallintaa.

  4. Aki Björklund says:

    En suostuisi edes työskentelemään AD:n kanssa, joka ei ymmärrä käyttöliittymien ja saavutettavuuden päälle, ja kunnolla. Sellainen AD ei mielestäni voi kutsua itseään web-AD:ksi.

    Web-AD:n on huomattavasti tärkeämpää ymmärtää syvällisesti webin olemus ja mahdollisuudet kuin olla näppärä silmäkarkin vääntäjä.

    (Jos tunnistit itsesi ja tarvitset töitä, ota yhteyttä.)

  5. pni says:

    AD:n tärkein tehtävä, kuten minä sen näen, on jäsennellä sisältö ja käyttöliittymä visuaalisin keinoin niin, että viesti on mahdollisimman selkeä sille kohderyhmälle jolle palvelu (tai kamppis, tai vaikka banneri) on suunnattu.

    Olen jo jonkin aikaa työssäni konkretisoinut asiaa itselleni tavalla joka yksinkertaistetusti (avaamatta kohtia sen enempää) on tällainen:

    1. Sisältö ja sen visualisointi
    (Jos sisältö on huonoa tai se on epäselvästi esitetty on aivan turhaa toteuttaa listalta kohtia 2 ja 3.)

    2. Sisältöön käsiksi pääseminen
    (Ei ole mitään väliä miten hyvää tai selkeätä sisältö on jos siihen on vaikeata/mahdotonta päästä käsiksi.)

    3. Ulkonäkö
    (Hyvästä ulkonäöstä ei ole haittaa, mutta rumatkin palvelut houkuttelevat kävijöitä kunhan sisältö on kunnossa ja käytettävyys edes jonkinlaisessa kuosissa [vrt. MySpace tai vaikka teksti-TV].)

    Kolmoskohta on ehkä hiukan provokatiivinen, etenkin kun konservatiivisesti (konservatiivisuus on stagnaatiota) ajatellaan AD:n duunia, mutta sillä ajan siis takaa sitä että pelkkä ulkonäkö ei vaan riitä.

    Osittainhan nuo menevät niin copyn ja konseptin kuin esim. koodauksen (niin front- kuin backend) osalta päällekkäin ja olen huomannut että se lisää, jos ei vain luonnollista iterointia (konsepti/teksti/visu/koodi/käytettävyys/saavutettavuus), niin myös hyvällä tavalla dialogia tekijöiden välillä.

    Suutarin ei pidä pysyä lestissään, ja vaikkei suutarista seppää saa, niin monipuolisemman ymmärryksen kautta helvetin paljon paremman suutarin ainakin.

    Lopuksi on pakko kommentoida blogikirjoituksen kohtaan “webin muuttumista yhä enemmän videovetoiseksi” että video netissä on sisältöä – ei niinkään ulkonäköä (vaikka voihan se joskus olla sitäkin).

  6. Kirsi says:

    Perttu, minä yritin lisäksi kiinnittää huomiota käytettävyyteen, en pelkkään käyttöliittymäsuunnitteluun. Menehän vaikka Kelan sivuille katsomaan: käyttöliittymä vaikuttaa selkeältä. Yritä sitten löytää tietoa siitä, voiko eläkkeellä oleva ihminen päästä sydänkuntoutukseen Kalan kautta (en ole testannut ennalta esimerkkiäni).
    Joopa joo, Aki, siis nimenomaan pitää tietää toisten hommista, muuten ei onnistu. Olen epäillyt, että käytettävyyssuunnittelu on unohtunut ja niiden ammattilaisten tiallle on palkattu graafikoita. On vain niin, että graafikko, vaikka hän ymmärtäisi käytettävyydestä paljonkin, ei välttämättä tunne palvelun käyttäjien edellytyksiä riittävästi. Tämän puolen pitäisi tulla entistä tärkeämmäksi, jos ikääntyvää porukkaa ja toimintarajoitteisia ihmisiä yritetään patistaa käyttämään netin palveluita.
    Pni, sIis ehdottomasti tiimityössä on juuri niin, että jokainen osallistuu kokonaisuuden tekemiseen, ei vain oman alueensa toteutukseen, mutta visualistin tekemä otsikko menee yllättävän usein päin honkia.

  7. Halo Efekti says:

    Tässä http://www.senioriportaali.fi/ on minusta ovallinen esimerkki todella vasenkätisesti luodusta käytettävyydestä. Kohderyhmä, seniorit, on haastava ja on yritetty tehdä peräti joku pilotintapainen Microsoftin osallisuudella – mutta harvinaisen epäloogisesti se vaan toimii.

    Kuten Kirsi sanoi yksittäisen (pikku)tiedon mahdollisimman joutuisa löytyminen on olennainen asia, se ohittaa kaiken muun. Työssäni minulle on tullut tutuksi käyttäjän ominaisuudessa suurien ja pienien, yksityisten ja julkisten organisaatioiden sivustot ja parannettavaa on rutkasti.

  8. PerttuT says:

    Omaa ajatteluani kommentin taustalla kuvaa ehkä enemmän joku Peugeotin kampanjasaitin tapainen tuotanto (http://www.kampanjat.fi/peugeot/4007/). Pelkistä kampanjasaiteista voi olla montaa mieltä, mutta kyllä kampanjasaitit omalla tavallaan näyttävät joskus hyvinkin suuntaa siihen mihin koko webi on jossain määrin menossa. Ainakin tuo videovetoisuus ja monenlaisen multimedian tulo mukaan kasvattaa Web-AD-hemmoja erilleen perinteisempien medioiden AD-tyypeistä.

    Kuten Aki sanoi, niin on se osaamispaletti kovin erilainen. Itse voisin olla Akin kanssa samoilla linjoilla sikäli, että ensisijaisesti saavutettavuuden ja toissijaisesti multimedian ja sovellusmaisuuden takia.

  9. Anonyymi says:

    Toivottavasti Pösö-sivu ei ennakoi tulevaa. Eihän se ole edes websivu vaan yksinkertainen flashesitys. Video siinä vaatii enimmälti elokuvaleikkaajan taitoja.

  10. Markus says:

    Hyvää keskustelua, yhdyn ihmisten ajatuksiin.

    Kommentoin tuota Peugeotin 4007 saittia koska meidän puulakilla on ollut siinä sormet pelissä: sivusto perustuu kansainväliseen materiaaliin, josta on koostettu Suomen oloihin haluttu kokonaisuus. Itse en ehkä tuota videota näe suurimpana ongelmana (sen voi skipata) vaan sen, että tuo navigaatio on kyllä minun makuuni ehkä hieman hämärä alasivuilla, eli mitään varsinaista viittausta siihen ei ole ellei liikuta hiirtä sivusuunnassa. Mene ja tiedä, ehkä tuo on Ranskalaisten mielestä looginen ratkaisu. Antaa se toki tilaa kuvitukselle.

    Auto on suunnattu aika selkeälle niche-kategorialle jo hinnan ja koon puolesta ja sen takia sivuston sisältö on aika visuaalinen. Yleisesti Peugeotilla syventävää tietoa tuodaan esiin Peugeot.fi-sivustolla, jossa paneudutaan (teknisiin) yksityiskohtiin. Ja sekin sivusto tulee varmasti uusiutumaan, jolloin rooli selkiytyy.

  11. Anonyymi says:

    Ongelma Pösö-sivussa ei ole navigoinnin tai videon olemus vaan Flash. Näemmä Valkoisella lampaalla on samaa vikaa. Flash on kiva videoiden ja pienen vilkkeen esittämiseen. SItä ei pidä käyttää ns. sivustojen tekemiseen.