Koodareista ei kilpailla palkalla

Perttu Tolvanen

Tässä blogissa on kirjoitettu melko paljon koodareiden palkkauksesta, mutta kyllähän todellisuus tuntuu yhä enemmän olevan sitä, että IT-alan yhtiöt kilpailevat työvoimasta kaikilla muilla keinoilla, paitsi palkalla. Jos vaikka katsoo tuoreita työpaikkailmoituksia, niin näissä hehkutetaan lähes poikkeuksetta laajaa valikoimaa erilaisia työpaikkaetuja ja mahdollisuuksia vaikuttaa laajasti omaan työhönsä. Esimerkiksi tuore Evermaden ilmoitus alkaa seuraavasti: “At the moment, […]

Älä kysy lupaa evästeisiin – jatko-osa

Perttu Tolvanen

Nyt kun GDPR tuli voimaan keväällä, on syytä päivittää alkuvuodesta julkaistua Älä kysy lupaa evästeisiin -artikkelia. Olkoon tämä artikkeli siis jatko-osa tuolle jutulle. Artikkelin perusväitehän pätee edelleen. Suomessa ei evästeisiin tarvitse pyytää lupaa, jos käyttää evästeitä vain sivuston teknisen toiminnan varmistamiseen. Täten ”evästeluvan” pyytäminen on edelleen tyhmää useimmissa tapauksissa. Käytännössä suurin osa sivustoista pyytää käyttäjältä […]

Markkinointiosaamista Toimistot-hakemistoon: Buena Creative

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin Toimistot-hakemiston painopiste on aika vahvasti toimistoissa, jotka ovat ensisijaisesti teknisesti osaavia kumppaneita, mutta yhä enemmän mukana on myös mainostoimistomaailmasta ponnistavia firmoja. Helsinkiläinen Buena Creative on uusin lisäys Toimistot-hakemistoon, ja vaikka Buena tulee vahvasti markkinoinnin ja mainonnan suunnittelun alueelta, niin toimistolla on myös osaavaa teknistä toteutusvoimaa, joka on jo pidemmän aikaa keskittynyt WordPressiin. Buenan varsin […]

Valittuja paloja syksyn referenssijulkaisuista

Perttu Tolvanen

Seuraavassa poimintoja syksyltä Julkaisut-palstan referenssitarinoista. Palstallehan on ilmaista ilmoittaa referensseistä, mutta julkaistavat referenssit menevät moderoinnin läpi. Vain “avoimet” palvelut pääsevät palstalle (eivät intranetit, extranetit, yms.). Myöskään aivan pienimpiä sivustouudistuksia tai web-sovelluksia ei palstalle julkaista. Etusivujen wow-efektiä on viime vuosina haettu paljon suurista kuvista, videoista ja animaatioista. Etenkin animaatiot ovat tulleet viime aikoina taas esille vahvemmin. Esimerkiksi […]

Katsaus pienten verkkokauppojen alustoihin vuonna 2018

Perttu Tolvanen

Paytrail teki keväällä katsauksen pienten verkkokauppiaiden käyttämiin verkkokauppa-alustoihin. Otanta ei ole kovin massiivinen, mutta lähes 700 vastausta antaa kuitenkin ihan kohtuullista perspektiiviä siihen mitä järjestelmiä etenkin pienemmät verkkokaupat käyttävät Suomessa. Paytrailin selvitys ei kohdistunut erityisesti pieniin verkkokauppoihin, mutta markkinoinnin kohdistuksen ja vastauksien jakautumisen perusteella tällainen tarkennus lienee perusteltu. Selvityksen vastauslomake oli keväällä avoinna verkossa, ja Paytrailin mukaan […]

Nettikonkari Poutapilvi ryhtyi panostamaan WordPressiin

Perttu Tolvanen

Yli 20 vuotta on pitkä aika missä tahansa bisneksessä, mutta web-alalla se on erityisen komea saavutus. Turkulainen Poutapilvi on tehnyt ensimmäiset verkkosivustonsa jo vuonna 1998, jolloin digitoimisto perustettiin. Poutapilvi on ollut alalla tunnettu erityisesti omista julkaisujärjestelmätuotteistaan, joita Poutapilvellä on ollut historiansa aikana lukuisia. Nykyisin Poutapilvi toteuttaa verkkosivustoja omalla P4-julkaisujärjestelmällään sekä WordPressillä. WordPressin käytön suhteen Poutapilvi […]

Käsityöläiset kasvoivat isoksi: Digitoimisto Dude

Perttu Tolvanen

Digitoimisto Dude on tässä blogissa mainittu poikkeuksellisen usein, koska kahden kaveruksen vuonna 2013 Jyväskylässä perustama digitoimisto on ollut poikkeuksellisen avoin oman tekemisensä suhteen alusta saakka. Nykyisin he julkaisevat vuosittain jopa katsauksia tuloslukuihinsa (esim. Duden talouskatsaus 2018). Heillä on avoimena myös firman toimintakäsikirja, kehitysmenetelmät ja jopa tekijöiden palkat. Dudella on myös ollut alusta saakka persoonallinen oma […]

Miksi firmojen tuloslukujen vertailukelpoisuus voi olla heikkoa?

Perttu Tolvanen

Reilu viikko sitten julkaistu katsaus Suomen kannattavimpiin digitoimistoihin sai monet kommentoimaan liiketulosten vertailtavuuden vaikeutta. Allekirjoittaneelle tuli lukuisia viestejä eri tahoilta, joissa mainittiin nimeltäkin joitakin katsauksen top-10-firmoja, joiden arveltiin harrastavan vero-optimointia maksamalla omistajien palkat osinkoina tavallisten palkkatulojen sijaan. Ensiksi on hyvä todeta, että tällainen optimointi on täysin Suomen lain sallimaa. Yrittäjät voivat maksaa itselleen pientä palkkaa […]

Suomen kannattavimmat digitoimistot

Perttu Tolvanen

Keväällä katsottiin 30:a kotimaista digitoimistoa näiden omien sivustojen nopeuden perusteella, ja tehtiin tästä leikkimielinen ranking. Nyt teemaa jatketaan katsomalla samojen toimistojen talouslukuja. Mikä toimisto tekee parhaiten rahaa? Toimistojen taloustilannettahan ei voi pitää mitenkään ykköskriteerinä asiakkaiden näkökulmasta, mutta on se yksi kiinnostava kulma. Voinee nimittäin esittää väitteen, että hyvin kannattava toimisto todennäköisesti tekee myös paljon asioita […]

Devaajasemmat jatkuvat: GraphQL-konferenssi lokakuussa Helsingissä

Perttu Tolvanen

Viime vuosina web-alan konferenssit ovat olleet pääosin tekijöiden itsensä organisoimia, ja tämä suuntaus tuntuu vain jatkuvan. React Finlandin keväällä järjestänyt ryhmä järjestää nyt lokakuussa (18.-19.10.2018) GraphQL:aan keskittyvän konferenssin. Erityisesti Javascriptin ympärillä on ollut aktiivista yhteisötoimintaa jo pidempään, ja GraphQL kuuluu asioihin, jota etenkin Javascript-maailmassa on otettu käyttöön viime aikoina. Rajapintojen toteutustekniikoissahan REST on ollut viime […]

Valittuja paloja kesän referenssijulkaisuista

Perttu Tolvanen

Tässä muutamia kiinnostavia poimintoja kesällä julkaistuista referenssicaseista Vierityspalkin Julkaisut-palstalle. Palstallehan on ilmaista ilmoittaa referensseistä, mutta julkaistavat referenssit menevät moderoinnin läpi. Pääkriteeri on että vain “avoimet” palvelut pääsevät palstalle (eivät intranetit, extranetit, yms.). Myöskään aivan pienimpiä sivustouudistuksia ei palstalle julkaista. Framery on erittäin tyylikäs yrityksen sivusto, jossa on myös saumattomasti sisällä laadukas tuotteita esittelevä verkkokauppa. Tämän […]

Verkkopalveluiden tekniset alustat Suomessa 2018

Perttu Tolvanen

Julkaisujärjestelmät eivät ole mihinkään kadonneet, mutta viime vuosina niiden rinnalle on tullut paljon muita teknisiä alustoja, joiden päälle verkkopalveluita rakennetaan. Etenkin verkkokauppajärjestelmien päälle tehdään yhä laajempia verkkopalvelukokonaisuuksia, ja paljon sellaistakin joka olisi aiemmin tehty julkaisujärjestelmien päälle. Näiden kahden kategorian lisäksi on kasvava alue, jossa tehdään käyttäjille näkyvä verkkopalvelu täysin räätälöidysti, esimerkiksi Javascript-frameworkkeja ja muita puolivalmiita […]

Aktiiviset ja kokeneet WordPress-toimistot Suomessa 2018

Perttu Tolvanen

WordPress-markkinan tilannehan on se, että maan joka toinen digi- ja mainostoimisto väittää olevansa kova WordPress-tekijä. Jyviä on vaikea erotella akanoista, kun melkein kuka tahansa voi pystyttää saitin tunnissa valmisteemalla ja sijoittaa sen jonnekin kolmen euron hostingiin. Asiakkaiden kannalta tilanne voi olla pyörryttävä. Tätä ongelmaa Vierityspalkin Toimistot-hakemisto lähti vuonna 2015 ratkaisemaan, ja ratkaisee edelleen. Hakemisto listaa […]

Suomen nopein digitoimisto on Aucor

Perttu Tolvanen

Tässä blogissa on sivustojen nopeudesta kirjoitettu viime aikoina, joten tuntui vitsikkäältä mitata myös alan toimistojen omien sivustojen nopeuksia. Katsaukseen otettiin mukaan Vierityspalkin WordPress- ja Drupal-hakemistojen toimistot sekä joukko kevään 2018 aikana Julkaisut-palstalla julkaisseita digitoimistoja. Näin katsaukseen pääsi mukaan 33 aktiivista digitoimistoa eri puolilta Suomea. Ensimmäisen kategorian mittarina käytettiin ensimmäistä merkityksellistä latausta (First Meaningful Paint, eli […]

Seurantakuninkaat Suomessa – kuka trackkaa kovimmin?

Perttu Tolvanen

GDPR ja Facebookin paljastunut leväperäinen suhde kävijädataan nostivat monelle agendalle sivustojen kävijäseurantasysteemit jotka välittävät tietoja kolmansille osapuolille. Nyt GDPR:n voimaantulon jälkeen melkein jokainen sivusto pyytää kävijöiltään lupia monenlaiseen seurantaan ja tietojen välittämiseen kolmansille osapuolille. Kuinka laajasta seurannasta ja tietojen keräämisestä oikein on kysymys? Tässä artikkelissa tehdään katsaus 70 isoon Suomessa toimivaan sivustoon ja seurantatrackkereiden määriin, […]

GDPR-vinkki: kävijöiden seurantaa voi myös vähentää

Perttu Tolvanen

Suurin osa GDPR-ohjeistukseen liittyvistä sisällöistä on keskittynyt siihen miten käyttäjiltä pyydetään lupa siihen kaikkeen seurantaan ja mittaamiseen mitä verkkopalvelut tekevät nykyisin. Yksi GDPR:n päätavoitteista on kuitenkin saada yritykset tallentamaan vain sellaista tietoa jota oikeasti tarvitaan. Taustalla on EU:n tavoite lisätä kuluttajien luottamusta digitaalisia palveluita kohtaan. Siksi on hyvä kysyä että onko kaikki tällä hetkellä tehtävä […]

Lue lisää

Poimintoja keväältä Julkaisut-palstan virrasta

Perttu Tolvanen

Kevään aikana Julkaisut-palstalla on nähty verkkosaittiuudistuksia, web-sovelluksia ja verkkokauppoja, onpa jokunen mobiilisovelluskin. Tässä poimintoja kiinnostavimmista uusista julkaisuista: Animaatioiden ja liikkuvan kuvan käyttö on lisääntynyt viime vuosina tasaisesti. Esimerkiksi Evermaden toteuttama Innolinkin yrityssivusto on hyvä esimerkki tällaisesta “elävästä sivustosta”. Moni tuotesivusto menee verkkokauppojen suuntaan, ja tästä hyvä esimerkki on Sangren toteuttama Busterin sivusto, jossa on hinnat […]

Personointia käytännössä: Danske Bank

Perttu Tolvanen

Personointi on ollut kuuma peruna jo monta vuotta, mutta aika vähän on nähty kovin rohkeita personoinnin käyttötapauksia Suomessa. Mediatalot, kuten YLE, ovat jopa vähentäneet sivustojensa personointia ja panostaneet käsin toimitettuihin etusivuihin. Danske Bankin sivuston etusivu on nyt kuitenkin tuore esimerkki järkevästä personoinnista, jonka voisi nähdä yleistyvän enemmänkin. Dansken etusivu muuttuu hyvin erilaiseksi, jos käyttäjän tiedetään […]

Lue lisää

Poimintoja Grand One 2018 -tarjonnasta

Perttu Tolvanen

Pääasiassa digikampanjoita ja erilaisia mainosratkaisuja palkitseva Grand One julkaisi tänä vuonna kaikki kilpailutöiden esittelyt, joten myös laajempi yleisö pääsi tänä vuonna selailemaan referenssien kirjoa. Joukossa oli myös varsin kiinnostavia verkkopalveluita, verkkokauppoja ja web-sovelluksia, joista tähän juttuun nyt poimittu muutamia. Grand Onen erikoisuushan on se, että useimmilla töillä on laadukkaat esittelysivut, joissa myös kerrotaan laajasti ketkä […]

Lue lisää

Javascriptin merkitys kasvaa digipalveluiden alueella

Perttu Tolvanen

Javascript on noussut tasaisesti usean vuoden ajan yhä vakavammin otettavaksi teknologiaksi, jonka päälle tehdään etenkin web-palveluita todella paljon. Erityisesti front-end-ratkaisujen toteutukseen syntyneet frameworkit ovat viime vuosina yleistyneet. Aikoinaan trendin aloittaneesta jQuerystä on tultu pitkä matka tällä hetkellä yleisimpään Reactiin. Samalla myös Noden nousu on tehnyt Javascriptistä uskottavamman “kokonaisratkaisun” vaativille palveluille, koska Node tarjoaa tavan käyttää […]

Wanhat