Riihimäki

Riihimäen kaupungin verkkopalvelu-uudistuksessa suurimpana tarpeena oli käyttäjäystävällisyyden ja vuorovaikutteisuuden parantaminen. Laajan sivuston sisältämä informaatio ja palvelutarjonta saatiin uudessa sivustossa paremmin tarjolle. Samalla uudistetiin sivusto responsiiviseksi, jolloin käyttökokemus mobiilipäätelaitteilla on aivan eri luokkaa kuin vanhassa sivustossa. Kaupunkilaiset voivat sivuston kautta ilmoittaa tapahtumia, lähettää omia tarinoitaan ja kuviaan Riihimäestä sekä antaa helposti palautetta sivuston hyödyllisyydestä.
Kaupungin teettämän konseptisuunnittelun pohjalta Valu tarkensi teknisen määrittelyn ja toteutti sivuston.
Informaation löydettävyyttä ja käytettävyyttä parannettiin monien eri toiminnallisuuksien avulla:
– kahdeksan monipuolista sivupohjaa informaation erilaisille julkaisutarpeille
– monipuoliset suodatettavat hakemistot
– laaja tapahtumakalenteri AJAX-suodatuksella ja viidellä eri
näkymällä ml. karttatoiminnot
Pääsivuston lisäksi samassa alustassa ovat suljettu Extranet, Kotikaupunki.net sivusto, vesiyhtiön ja museoiden erillissivustot. Kesän 2015 aikana otetaan käyttöön myös Valu Digitalin Riihimäen kaupungille räätälöimä tilavarausjärjestelmä.
– Valu reagoi nopeasti projektin aikana ilmenneisiin tarpeisiimme. Aikatauluissa pysyttiin hyvin ja saatiin paljon aikaan, Riihimäen kaupungin viestintäpäällikkö Anna Availa kertoo.
Kaikissa sivuston teknisissä ratkaisuissa huomioitiin helppokäyttöisyys, joka näkyy päivitysten teon vaivattomuutena. Riihimäellä on kuultu hyvää palautetta paitsi uuden sivuston ylläpitäjiltä, myös loppukäyttäjiltä.
– Olemme saaneet hyvää palautetta niin kaupunkilaisilta, kaupungin henkilöstöltä kuin päättäjiltäkin. Olen tyytyväinen lopputulokseen, Anna Availa sanoo.