Hän

Ulkoministeriön Hän-kampanja levittää tasa-arvon sanomaa kertomalla suomen sukupuolineutraalista hän-pronominista.
Suomella on paljon lainasanoja muista kielistä. Koska olemme saaneet muilta kieliltä niin paljon, haluaisimme mielellämme antaa vastalahjaksi hänet.
”Finland also wants to thank the world for all the words that have made their way into the Finnish language. If you go back far enough, Finnish has borrowed a majority of its words from other languages. Now, we want to give something back in return.”
Hän-kampanjaan kuuluu katumainoksia Euroopassa, postikortteja ja video. Näiden lisäksi on rakennettu oma kampanjasivusto, jonka – kuten koko kampanjan – suunnitteli viestintätoimisto Miltton. Aucor on tehnyt sivuston teknisen toteutuksen.
Kampanjasivusto koostuu pääasiassa pitkästä etusivusta, jossa kerrotaan, mistä kampanjassa on kyse. Sivulle on koottu kunniamainintoja ja projekteja ympäri maailmaa ja Ulkoministeriö päivittää niitä sivustolle vuoden mittaa. Stories-osiossa voi lukea yksittäisiä tarinoita hän-pronominista.
Sivuston interaktiivisin osuus on generaattori, jolla voi selvittää, mitä sanoja suomi on lainannut muista kielistä. Generaattorista voi tutkia englannin, espanjan, ruotsin, saksan ja ranskan kielen lainasanoja. Generaattorin tuottaman sanaryppään voi jakaa sosiaaliseen mediaan.
Ylitsepääsemättömän Instagram-jaon mysteeri ratkaistiin toisella tapaa. Koska Instagram ei tarjoa teknisesti mitään tapaa jakaa kuvia suoraan palveluun, Hän-sivusto tuottaa Instagram-ikonista neliön muotoisen kuvan, jonka voi ladata itselleen ja julkaista sitten itse älypuhelimen kuvakirjastosta. Käy se niinkin!
On kunnia olla osa Hän-kampanjan tiimiä. Meistäkin jokainen on hän.
[Huom. Referenssi on julkaistu alunperin Aucorin nimissä. Generaxion haukkasi Aucorin loppuvuodesta 2020.]