Verkkosivustouudistuksia ja verkkokauppoja alkuvuodesta 2016
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Talouselämä uudistui verkossa rauhallisemmaksi - vai uudistuiko?.
Tässä katsausta valikoituun otokseen alkuvuoden julkaisuista Vierityspalkin Julkaisut-palstalta. Palstalla virtaa toimistojen referenssicaseja tällä hetkellä noin 20-40 casen kuukausivauhtia. Aivan pienimpiä caseja ei palstalle päästetä, jotta referenssivirta pysyisi kiinnostavana ja hyödyllisenä erityisesti asiakkaiden näkökulmasta. Itselle sopivia benchmarkkeja kannattaa metsästää myös konseptiluokituksen kautta: kaikki verkkokauppa-caset, kaikki yrityssivustot, kaikki julkisten organisaatioiden verkkopalvelut, kaikki kampanjasivustot, kaikki uutis- ja viihdesivustot.
Firstbeat
Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Firstbeat on alansa johtava teknologiayritys ja tarjoaa sykeanalyysia hyvinvointiin ja urheiluun. Rakensimme WordPress-sivuston, joka ei kalpene Firstbeatin kansainvälisten kilpailijoiden vierellä. Asiakas voi kehittää sivustoa itse eteenpäin, sillä sivusto on rakennettu modulaarisista korttielementeistä, joilla voi luoda uniikkeja laskeutumissivuja ilman ulkopuolista apua. Uuden sivuston kautta tulleet yhteydenottopyynnöt ovat kasvaneet yli kolminkertaiseksi, verraten vanhaan sivuun.”
Reaktor.com
Tekijät: Byroo (Suunnittelu ja tuotanto), Reaktor (Suunnittelu)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Sivuston keskeisenä tavoitteena on ollut uniikin yrityskulttuurin ja osaamisen välittäminen visuaalisella, konkreettisia esimerkkejä hyödyntävällä tavalla. Suunnittelussa ohjenuorana pidettiin osaamisen näyttämistä – ei pitkillä teksteillä kertomista. Reaktorin ilmapiiri ja yhteisöllisyys päätettiin välittää käyttäjille aidolla, dokumenttimaisella kuva- ja videomateriaalilla, jota kuvattiin Reaktorin toimistoilla syksyn aikana.”
Rovio.com
Tekijä: Wunderkraut
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Rovio.com latautuu nopeammin kuin koskaan. Kevyt käyttöliittymä yhdistettynä uuteen responsiiviseen designiin parantaa huomattavasti palvelun käyttöä mobiilissa. Noin 80% Rovion sivujen liikenteestä tulee mobiilista, joten saumaton käyttökokemus mobiilikäyttäjille on tärkeää.”
Demokratia.fi
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“Demokratia.fi on kansalaisen sähköinen väylä demokraattiseen päätöksentekoon osallistumiseen. Kokonaisuuteen kuuluu seitsemän verkkopalvelua (kansalaisaloite.fi, kuntalaisaloite.fi, lausuntopalvelu.fi, Nuortenideat.fi, otakantaa.fi, vaalit.fi ja yhdenvertaisuus.fi), joiden kokoomasivustona demokratia.fi toimii. Tekninen toteutus pohjaa WordPressiin. Teknisen toteutuksen erityispiirteistä voidaan mainita esimerkiksi monipuoliset rajapintaratkaisut. Demokratia.fi:hin tuodaan uutisnostoja muilta kokonaisuuteen kuuluvilta sekä muiden yhteiskunnallisten toimijoiden verkkosivuilta: verkkopalvelu siis niputtaa yhteen kaikkien osallistumispalvelujen ja valikoitujen toimijoiden keskeiset uutiset kuten kansalaisaloitteet yhteen selkeään näkymään. Toisaalta Demokratia.fi:n oma rajanpinta mahdollistaa sen, että tietoa voidaan hakea myös ulkopuolisiin lähteisiin kuten kansalaisjärjestöjen verkkopalveluihin.”
Suomen Kansallisooppera
Tekijä: Byroo (Tekninen tuotanto)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“Kauden pääesityksille rakennettiin omat minisivustot joilla esitykset esitellään näyttävästi videota ja animaatiota hyödyntäen. Sivustolta löytyy myös stage24-osio, joka kokoaa esitystallenteet yhteen paikkaan ja jossa on mahdollista katsoa livenä kauden kiinnostavimmat esitykset, kuudella robottikameralla taltioituna. Sivusto rakennettiin WordPressin päälle ja integroitiin Oopperan taustajärjestelmiin lipunmyyntiä, esitystietoja sekä lomakkeita koskien. Byroo vastasi projektissa teknisestä toteutuksesta. Sivuston ulkoasun suunnitteli Anu Lehto, konseptista vastasi Sami Lanu ja copysta Sami Korjus.”
Marketing Clinic
Tekijä: Solid Angle
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Marketing Clinicin verkkopalvelun konsepti- ja rakennesuunnittelu, käyttökokemuksen ja graafisen ulkoasun suunnittelu sekä responsiivinen tekninen toteutus.”
Teollisuustaiteen Liitto Ornamo
Tekijä: booncon PIXELS
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“Uuden WordPress -nettisivun suunnittelu ja toteutus Ornamolle. Tavoitteena oli suunnitella responsiivinen sivusto, joka vetoaa visuaalisesti muotoilijoihin, mutta pitää samalla huolen, että kaikki tieto on helposti löydettävissä. Helppo sisällönhallinta mahdollistaa soljuvamman ja toimituslähtöisen sisällön tuottamisen.”
Rahoittaja.fi yrityslainapalvelu
Tekijä: KWD Digital (Tekninen suunnittelu sekä toteutus)
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Sivuston logon ja graafisen ilmeen suunnitteli Mighty Media Oy. KWD Digital Oy puolestaan vastasi sivuston teknisestä toteutuksesta. Sekä sivusto, että sen taustalta löytyvä järjestelmä on toteutettu Drupalilla.”
Technopolis -sivustouudistus
Tekijä: Byroo
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Technopoliksen verkkopalvelukokonaisuus sisältää suomen- ja englanninkielisen pääsivuston lisäksi Venäjän, Norjan, Viron ja Liettuan sivustot. Sivuston alustaksi valittiin WordPress, joka mahdollisti nopean ja kustannustehokkaan kehitystyön sekä tarjosi ylläpitäjien näkökulmasta helppokäyttöiset työkalut. Sivusto integroitiin Technopoliksen muihin järjestelmiin: toimitilojen välityspalveluun, tapahtumajärjestelmään, sekä CRM- ja erityisesti markkinoinnin automaatio –järjestelmiin.”
Suomen Lasten ja Nuorten Säätiön sivusto
Tekijät: Into-Digital Oy (Käyttöliittymäsuunnittelu, tekninen tuotanto), SEK (Visuaalinen suunnittelu)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“Sivustolle tuotetaan jatkuvasti uutta sisältöä ja WordPressin päälle tehty sivusto palvelee erinomaisesti käyttäjiä ja sisällöntuottajia. Kullakin hankkeella on oma alaosionsa, joita hankkeen parissa työskentelevät pääsevät päivittämään.”
Duodecim.fi
Tekijä: redandblue
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Digitoimisto redandblue suunnitteli ja toteutti WordPress teknologialla Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin uuden verkkosivuston yhdessä yrityksen oman henkilöstön kanssa.”
Basso
Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto
“Suuren liikenteen WordPress-toteutus. Uudistimme Basso.fi:n jo kymmenen vuotta ansiokkaasti palvelleen tekniikan (Palvelinympäristö & WordPress). Toteutuksessa otettiin erityisesti huomioon suuri liikenne (≈350 000 latausta/kk) ja joustava jatkokehitys. Yhdistimme WordPressin Xenforon (foorumialusta) ja Google DoubleClick for Publishersin (mainostenhallinta) kanssa.”
Arctia
Tekijä: Byroo
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Verkkopalvelun uudistusprojektin tärkeimpänä tavoitteena oli vahvistaa mielikuvaa Arctiasta kansainvälisenä, suuren mittaluokan osaajana. Sivustosta haluttiin visuaalisesti moderni ja näyttävä, mutta kuitenkin loppukäyttäjä kannalta selkeä ja yksinkertainen kokonaisuus.”
Timberwise
Tekijä: Viidakkorumpu 2.0 Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Loimaalta ponnistava upeiden puulattioiden valmistaja ja viejä, Timberwise, on pitkäaikaisin asiakkaamme. Nyt, hiljalleen eteenpäin viety, informaatioltaan massiivinen ja monikielinen 3. meidän tuottama TW-sivusto näki sähkövalon.”
Annakaisakivikoski.fi
Tekijä: Aucor Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto
“Suunnittelimme ja toteutimme luotettavan tekstikumppanimme Anna-Kaisa Kivikosken uudet sivut WordPress-alustalle syksyllä 2015. Värimaailmassa mentiin musta edellä punaisella tehostaen ja samassa uudistuksessa Anna-Kaisa hankki myös uudet valokuvat sivujen pääkuvitukseksi. Etusivulle kasattiin tärkeimmät taidot, asiakasnostot, uusimmat bloggaukset ja tietysti yhteystiedot. Alasivuilla ja etenkin blogin puolella avataan tekstityöläisen taitoja ja työnkuvaa laajemmin.”
Luksia.fi
Tekijä: Focus Flow
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto
“Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Luksia järjestää ammatillista koulutusta nuorille ja aikuisille. Luksiassa opiskelee vuosittain lähes 7 000 opiskelijaa ja siellä työskentelee n. 400 henkilöä. Focus Flow toteutti Luksian verkkosivujen uudistuksen konseptoinnista tekniikkaan huimaavassa 3 kuukauden aikataulussa. Sivuston alustana on aina luotettava SilverStripe, joka helppokäyttöisyytensä ansiosta soveltuu erittäin hyvin myös oppilaitosten sivustojen toteutukseen. Luksiassa on otettu käyttöön myös opiskelijoiden päivittäisessä käytössä oleva Wilma-järjestelmä, joka on kevyesti integroitu myös Luksia.fi-sivustoon.”