Verkkosivustouudistuksia ja tuoreita verkkokauppoja syksyllä 2015
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 8 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Vierityspalkki uudistui.
Elokuussa ja nyt syyskuun alussa Uudet Julkaisut -palsta on täyttynyt toimistojen referenssiprojekteista. WordPress-saittien rinnalle on tullut runsaasti Drupal-verkkopalveluita sekä Magento-verkkokauppoja. Palstan tarkoitushan on tarjota sivustoja suunnitteleville asiakkaille ja asiantuntijoille kattavan koosteen tuoreista julkaisuista inspiraatioksi, sekä auttaa projekteja ostavia asiakkaita arvioimaan markkinaa, hintatasoa ja toimistojen osaamista. Aktiivisia uusia toimistoja ovat nyt olleet palstalla mm. Wunderkraut, Mirum, Druid, Lamia ja Verkkojulkaisut.
Palstalle ilmoittaminenhan on ilmaista, mutta palsta on moderoitu. Läpi pääsevät palstan linjaan sopivat julkaisut, jotka ovat riittävän tuoreita (vähintään tältä vuodelta) ja joiden kuvaus on riittävän kattava. Hyvä visuaalisuus ja budjettitiedon ilmoittaminen auttavat myös. Valtaosa palstan projekteista on verkkosivustouudistuksia ja verkkokauppoja, mutta jonkin verran joukossa on myös räätälöityjä verkkosovelluksia.
Tässä muutamia kiinnostavimpia poimintoja palstan tuoreista julkaisuista.
Zenitel
Tekijä: Wunderkraut
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Tärkein teknologia: Drupal
“Uudistettu zenitel.com julkaistiin heinäkuussa 2015. Zenitel siirtyi projektin jälkeen 13 erillisestä sivustosta yhteen pääsivustoon. Tiedonhaku oli aiemmin erittäin haastavaa lukuisten toisistaan erillisten sivustojen ja monimutkaisen rakenteen vuoksi, mutta uusittu sivusto nostaa haetuimman sisällön pääosaan heti etusivulla.”
Helsingin yliopiston verkkosivusto
Tekijä: Druid
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Tärkein teknologia: Drupal
“Uudistimme helsinki.fi -osoitteessa sijaitsevat Helsingin yliopiston konsernisivut ja koulutushaun, sekä rakensimme yliopiston ympäristöön mukautetun yleiskäyttöisen verkkopalvelualustan. Tuloksia julkaistiin ketterästi jo projektin aikana: ensimmäinen pilotti rakennettiin 4 kuukaudessa, ajankohtaissivu julkaistiin yhdeksännellä kuukaudella ja konsernisivujen tuotantoversio maaliskuussa 2015, eli 1,5 vuoden päästä projektin aloittamisesta.”
Bikeforum
Tekijä: Trimedia Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
“Moottoripyörämaailman kiintotähti Bikeforum kaipasi uutta puhtia verkkoon. Projektissa uudistettiin sekä verkkosivusto että siihen kiinteästi kuuluva verkkokauppa.”
Lääkärikeskus Aava
Tekijä: Druid
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Tärkein teknologia: Drupal
“Suunnittelimme ja toteutimme kaksivaiheisen uudistuksen. Ensiksi laitoimme kuntoon ajanvarausjärjestelmän asiakaspolut ja käyttöliittymän. Toisessa vaiheessa päivitimme Aava.fi-sivuston ulkoasun responsiiviseksi, uudistimme ulkoasun ja toteutimme sivuston Drupal 8:n päälle.”
Mattotalo Helman verkkokauppa
Tekijä: Crasman
Tärkein teknologia: Magento
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
“Perinteikäs suomalainen mattotalo Helma avasi verkkokaupan, jonka suunnitteli ja toteutti Crasman. Asiakas voi suunnitella verkkokaupassa unelmamattonsa valitsemalla maton materiaalin, värin, muodon, koon ja kanttauksen. Laskuri laskee matolle hinnan tehtyjen valintojen mukaan. Maton materiaalivaihtoehdoista ja väreistä voi tilata näytepalat kotiinsa ennen ostopäätöksen tekemistä. Verkkokaupasta tilatut matot voi noutaa liikkeestä tai ne toimitetaan kotiinkuljetuksena perille asti.”
Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen verkkokauppa
Tekijä: Lamia Oy
Tärkein teknologia: Magento
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
“Erityisen onnistuneita ominaisuuksia kaupassa ovat mobiilikäytettävyys (edistyksellinen off-canvas-menu), ostoprosessin selkeys mutta informatiivisuus (mm. luonnonvarasäästöluvut) sekä tuotteiden varaamisjärjestelmä, kun asiakas lisää uniikkeja tuotteita koriin.”
Emma-Akatemia verkkokauppa
Tekijä: Lamia Oy
Tärkein teknologia: Magento
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
“Emma-Akatemian verkkokauppahankkeen tärkeimmät tavoitteet olivat verkkokaupan ja verkkosivun yhdistäminen yhden järjestelmän alle ja tarjota helppo portaali tiedon sekä palveluiden välittämiseen sidosryhmille. Teknologiaksi valikoitiin Magento, sen monipuolisten ominaisuuksien sekä integroitavuuden takia.”
Pohjolan Sanomat verkkopalvelu
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
“Lapin Kansa -sivuston uusimisen yhteydessä uusittiin myös Pohjolan Sanomat -uutispalvelu. Pohjolan Sanomat siirtyi samalla maksullisuuden piiriin, joten suurin osa artikkeleista vaatii kirjautumisen palveluun. Sivuston käyttöpalvelut on toteutettu Amazon AWS -pilveen, jonka avulla voidaan kustannustehokkaasti palvella asiakkaita sivuston kuorman mukaan.”
Certeumin verkkopalvelut
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
“Druid rakensi Certeumin verkkopalvelut julkaisukuntoon ketterästi kolmessa viikossa yhteistyössä Certeumin valitseman designtoimiston kanssa. Verkkosivut tuotettiin Drupalilla ja MVP-toteutuksen julkaisun jälkeen palvelua on kehitetty asiakkaan toiveiden mukaisesti.”
Yle Drupal Distro
Tekijä: Druid
Tärkein teknologia: Drupal
Projektin budjetti: yli 60 000 €
“Kun Ylen ruotsinkielinen yksikkö halusi vuonna 2011 lähteä uudistamaan internetjournalisminsa alustan ja prosessit, syntyi osana projektia yleinen Drupal-asennus, joka otettiin käyttöön myös suomenkielisellä puolella. Rakennetulle alustalle siirrettiin useita sekä suomen- että ruotsinkielisiä sivustoja mukaan lukien Yleisradion yhtiötietosivusto. Keskittämisellä Yle pystyi karsimaan ylläpidettävien järjestelmien määrää ja kehityksen painopiste voitiin keskittää yhteiseen alustaan.”
DriveTurku
Tekijä: Wunderkraut
Projektin budjetti: yli 60 000 €
Tärkein teknologia: Drupal
“Turun kaupungin laajan digitalisointihankkeen, DriveTurun, tarkoituksena on sähköistää monia kaupungin palveluita yhdeksi kokonaisuudeksi palvelemaan turkulaisia sekä Turussa asioivia henkilöitä ja yrityksiä tehokkaasti ja monipuolisesti. Wunderkraut on yksi kolmesta DriveTurku-hankkeen verkkopalvelun puitesopimustoimittajasta (kts. myös Druidin referenssikuvaus). Hankkeen alussa yhdistimme Wunderkrautin ja Druidin tiimit niin, että teimme hanketta yhdellä projektinjohdolla yhtenä tiiminä. Kevään aikana myös kolmannen toimittajan (Citrus/Avoltus -yhdistelmän) projektitiimi tuotiin osaksi samaa tiimiä. Lopputuloksena kolme eri toimittajaa tekee yhtä hanketta yhteisillä tavoitteilla ja toimintamalleilla, läpinäkyvästi ja asiakkaan parhaaksi. Julkisille hankinnoille hyvin tärkeä toimittajaloukun välttäminen toteutuu sekä sopimuksen kirjaimessa (avoin lähdekoodi) että sen hengessä läpinäkyvän yhteistyön avulla. Kaikki toimittajat ovat arvokkaita, mutta kukaan ei korvaamaton.”
Cumulus
Tekijä: Verkkojulkaisut Oy
Tärkein teknologia: Drupal
“Verkkojulkaisujen suunnittelema ja toteuttama Cumulus.fi nostaa päärooliin sen, mikä on tärkeintä. Asiakkaat pääsevät nopeasti ja helposti tekemään varauksia ja inspiroituvat runsaista hotellitarjouksista. Tyylikäs, responsiivinen sivusto on integroitu kaksisuuntaisesti Restelin varausjärjestelmään.”
Unigrafian verkkokauppa
Tekijä: Geniem Oy
Tärkein teknologia: WordPress
“Unigrafia Oy halusi uudistaa kirjojen verkkokaupan nykyaikaiseksi ja responsiiviseksi sekä avoimen lähdekoodin alustan päälle. Uusi kirjakauppa on toteutettu WooCommercen / WordPressin päälle ja tukee myös e-kirjojen digitaalista myyntiä.”
Mirum Agency
Tekijä: Mirum
Tärkein teknologia: Drupal
“Sivuilla on staattista ja dynaamista sisältöä, joka vaihtelee valitun toimiston perusteella. Käyttäjille valitaan ensimmäisellä sivunlatauksella lähin toimisto IP-osoitteen avulla, jotta heille voidaan tarjota merkityksellistä lokaalia sisältöä. Esimerkiksi sivuston case-esittelyt, blogiartikkelit ja työpaikkailmoitukset priorisoidaan tämän perusteella.”
Neste.com
Tekijä: Exove Oy
Tärkein teknologia: Drupal
“Uudistimme Nesteen konserni- ja yritysasiakassivuston (neste.com) käyttäen Drupal-sisällönhallintajärjestelmää. Tavoitteena oli korkealaatuinen ja responsiivinen verkkosivusto sekä julkaisujärjestelmä, jolla pystytään tuottamaan lukuisia lokalisoituja, monikielisiä sivustoja. Exove vastasi sivuston teknisestä toteutuksesta, joka tehtiin tiiviissä yhteistyössä Nesteen oman projektiryhmän ja ulkopuolisen suunnittelutiimin kanssa.”
Sako
Tekijä: Mirum
Tärkein teknologia: Drupal
“Tehtävänämme oli uudistaa Sako -brändi niin, että se positioituisi skandinaaviseksi premium-tuotteeksi. Yksi avainrajapinnoista oli Sako.fi, joka tarvitsi täydellistä uudistusta palvellakseen sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita.”
PlusTerveys
Tekijä: Wunderkraut
Tärkein teknologia: Drupal
“PlusTerveydelle toteutettiin verkkopalvelu valtakunnalliselle toimijaverkostolle. Uusi verkkopalvelu mahdollistaa räätälöitävän työkalun viestintään ja ajanvaraukseen 150 toimipisteelle.”
>> Kaikki uudet julkaisut
>> Seuraa palstaa Twitterissä
>> Tilaa Vierityspalkin kuukausikirje