Sosiaalisen median seminaarisarja jatkuu: Sisältöstrategia 8.2.2012 Helsingissä
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 11 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Selvitys alkaa: Shopify-kumppanit Suomessa 2022.
Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia järjestää yhdessä Vapa Median kanssa jatkoa sosiaalisen median seminaarisarjaan. Nyt seminaarin aiheena on sisältöstrategia. Muodikkaasta sisältöstrategia-aiheesta on hieman Vierityspalkissakin puhuttu aiemmin, esimerkiksi Kristina Halvorsonin Content Strategy -kirjan arvostelun yhteydessä.
Pääpuhujana 8.2.2012 järjestettävässä yhden päivän seminaarissa on Razorfishin strategi Rachel Lovinger. Muita puhujia ovat mm. Olivia-lehden päätoimittaja Mari Paasalo-Jussinmäki, web-projektien asiantuntija Perttu Tolvanen ja VR Groupin brand manager Inari Rummukainen. Samassa yhteydessä julkistetaan Vapa Median Hiljainen signaali -trendiraportti.
Seminaari järjestetään Helsingissä Tieteiden talolla. Seminaaripäivän hinta on 230 euroa. Ilmoittaudu seminaariin 1.2.2012 mennessä.
PS. Vierityspalkin lukijoille on tarjolla yksi ilmaislippu seminaariin. Kerro kommenteissa mielipiteesi sisältöstrategia-termistä – onko kyse taas yhdestä hypetermistä vai kannattaako tähän suhtautua vakavasti? Lipun saaja valitaan ensimmäisten kommenttien joukosta.
Disclaimer: Jutun kirjoittaja on puhujana tapahtumassa.
5 kommenttia on “Sosiaalisen median seminaarisarja jatkuu: Sisältöstrategia 8.2.2012 Helsingissä”
Kommentointi on suljettu.
Teemu Jokinen
Mielenkiintoista, että sisältöstrategia nähdään yhä näin yksisuuntaisena (lainaus tapahtuman kuvauksesta: “visio, jonka avulla YRITYS KERTOO ITSESTÄÄN verkossa asiakkaita kiinnostavalla tavalla”). Itse näkisin sisältöstrategian enemmän dialogina eri sidosryhmien kanssa.
Mikko Kiviniemi
Yksinäänhän tämä on vaan seuraava hypetermi somen ja m/fCommercen jälkeen – älkää markkinointipäälliköt vielä allekirjoittako konsulttienne soppareita.
Siinä vaiheessa siitä tulee mielenkiintoista kun siihen yhdistetään kohde- ja käyttäjäryhmätuntemusta ja sisältökuratointia. Nähdään brändin tuottama sisältö rikkaana tietopankkina, josta tarjoillaan oikeassa kontekstissa, oikeaan päätelaitteeseen juuri sitä mitä loppukäyttäjä (tai kuluttaja, terminologia ftw) haluaa. Tai tehdään printtimainoksia.
Ida Hakola
Hei!
Kommentti järjestävän osapuolen taholta: Sisältöstrategian käsite on kaikessa laajuudessaan monelle aika hengästyttävä pala nieltäväksi kerrallaan. Luonnollisestikin sisältöstrategiassa tulee ottaa huomioon kaikki se sisältö, joka koskettaa yritystä tai brändiä. Tähän joukkoon kuuluvat paitsi yrityksen itsensä tuottamat sisällöt myös organisaatiosta käyty keskustelu niin yrityksen ylläpitämillä kuin ulkopuolisillakin alustoille että koko toimialaa koskettava keskustelu. Tämä kaikki tähtää siihen, että yrityksistäkin kasvaisi kommunikoivia ja regoivia viestijöitä verkossa.
Eli Teemu, olet oikeassa tuo lyhyt kuvaus on liian suppea. Kulmakivenä yritykselle tehtävässä sisältöstrategiassa on kuitenkin se, että lähdetään järjestelemään yrityksen omaa sisältölaatikkoa, sisällöntuotanto, -kehitys ja ylläpitoprosesseja. Tämän jälkeen pohditaan ympäristön auditointitoimenpiteitä ja kommunikointiprosesseja. Monella on kuitenki paljon työstettävää vielä tuossa ykkösvaiheessa.
Perttu Tolvanen
Ainakin sosiaalisen median saralla puhutaan paljon reagoinnista siihen mitä asiakkaat tuottavat verkkoon. Minusta sisältöstrategiasta puhuminen on ihan hyvää vastapainoa siihen keskusteluun, koska paras tapa ohjata keskustelua ja vaikuttaa siihen ylipäätään on itse vetää sitä.
Ymmärrän esimerkiksi hyvin monen johdon varauksellista suhtautumista siihen, että “lähdetään verkkoon vastailemaan kaikkiin siellä käytäviin keskusteluihin”, koska se tie ei ole millään tavalla yrityksen hallinnassa. Sisältöstrategia-puheen luulisi siten osuvan paremmin myös johdon näkökulmaan, koska siinä lähdetään kuitenkin siitä että mistä asioista yrityksellä pitäisi olla mielipide- tai asiantuntijajohtajuus verkossa – ja vasta sitten kun on mietitty miten se otettaisiin, niin tulee vuoroon keskustelu siitä, että miten osallistutaan vuorovaikutukseen ja muuhun keskusteluun.
Sehän on ihan hyvä harjoitus kaikkien firmojen näkökulmasta, että jos firma olisi aikakausilehti, niin mistä aiheista vuoden aikana kirjoitettaisiin? Ja tavallaan sitä kautta pitäisi lähteä se ajattelu liikenteeseen, että minkälaista sisältöä pitäisi tuottaa, tukea, kommentoida verkossa.
On sit ihan toinen asia mielestäni se, että miten monet firmat panostavat joihinkin asiakaslehtiin joiden sisällöt ovat ihan puutaheinää julkaisevan yrityksen liiketoiminnan näkökulmasta. Ainakin verkossa toivoisi, että sellaiseen ajanhukkaan ei sisältöstrategia-puhe suuntautuisi.
Matti Airaksinen
Sisältömarkkinointi on ainakin minun silmiini hypännyt ihan tässä lähiaikoina. Tosin ainahan sitä on jauhettu “Content is the King” -teemaa, joka elää taas uutta kulta-aikaa. Tässä välissä kun oli enemmän hypemäistä teknologia edellä -ajattelua, jolloin sisältö ei ollut kuningas.
Sosiaalinen media on työkalupuolella antanut mielestäni syvyyttä tälle Content is the King -ajattelulle, koska nyt lähtökohtana pitääkin olla dialogi, oman toiminnan ja viestinnän altistaminen vuorovaikutukselle. Ehkä juuri tämän murroksen takia uusi muotitermi on sisältömarkkinointi. :-)