Red Herring -ehdokkaina useita kotimaisia digimediafirmoja

Perttu Tolvanen

Tämän vuoden Red Herring -kilpailun finalisteiksi on päässyt 14 suomalaista firmaa. Listalle poimitaan vuosittain yrityksiä jotka ovat lupaavia pieniä teknologiayrityksiä. Valittujen joukossa on tänä vuonna useita digimedia-alan toimijoita ja uusia tulokkaita. Lyhyt katsaus digimedia-alan ehdokkaisiin:

  • Cellictica toteuttaa mobiilisovelluksia jotka kääntävät puhuttua kieltä lennosta toiselle kielelle joko puhutuksi kieleksi tai tekstiksi. Yhtiö sijaitsee Helsingissä.
  • Digium on Suomessa jo vakiinnuttanut vahvan aseman web-pohjaisen palautteenhallintajärjestelmänsä avulla. Yritys tavoittelee myös yhä laajempaa asemaa kansainvälisillä markkinoilla. Yhtiö sijaitsee Espoossa.
  • FlowDock on web-pohjainen kojelauta-tyyppinen ryhmätyöohjelmisto johon voi yhdistää tietoja muista ohjelmoista. Ohjelmisto on varhaisessa betassa ja vaikuttaa hieman samantyyppiseltä bisneschatti/dashboard-ohjelmistolta kuin esimerkiksi 37signalsin Campfire. ArcticStartup on verrannut Flowdockkia Yammerin ja Google Waven yhdistelmäksi. Yhtiö sijaitsee Helsingissä.
  • GigsWiz on musiikkifaneille ja bändeille suunnattu palvelu jossa fanit voivat kertoa missä he haluaisivat suosikkibändiensä esiintyvän. Palvelusta on raportoinut tarkemmin ArcticStartup. Yhtiö sijaitsee Helsingissä.
  • HammerKit on perinteisiä web-julkaisujärjestelmiä haastava web-pohjainen sovelluskehitysalusta. HammerKitin tavoitteena on antaa helpommat työkalut web-suunnittelijoille rakentaa monimutkaisempia verkkopalveluita ilman työlästä ohjelmistosuunnittelijoiden tekemää räätälöintiä. Toinen kotimainen saman sektorin toimija on esimerkiksi Bildy. Yhtiö sijaitsee Helsingissä.
  • Ideakone on suositun Kotisivukone.fi –palvelun taustalla oleva yritys jolla on myös nopeasti kansainvälistyvä Moogo-versio samaisesta tee-se-itse-kotisivut-työkalusta. Yhtiö sijaitsee Espoossa.
  • LumoFlow on web-pohjainen ryhmätyö- ja projektinhallintajärjestelmä joka kilpailee esimerkiksi 37signalsin Basecampin kanssa. Yhtiö sijaitsee Helsingissä.
  • Red Solution Finland tekee NFC-teknologiaa hyödyntäviä mobiilisovelluksia. NFC-teknologia (Near-Field-Communication) on Bluetoothin ja WLAN-teknologian rinnakkaisteknologia joka mahdollistaa lähietäisyydeltä tapahtuvan langattoman tiedonsiirron ja esimerkiksi mobiililaitteiden nopean parittamisen. Esimerkiksi Nokia on jo varustanut puhelimiaan ko. teknologialla ja uskoo teknologian nousevan merkittävään asemaan maailmassa. Toistaiseksi vain Japanissa NFC-teknologiaa käytetään laajamittaisesti esim. joukkoliikennemaksamiseen ja muihin mikromaksuihin. Yhtiö sijaitsee Lappeenrannassa.
  • Sibesonke on matkapuhelimien tekstiviestipalveluihin liittyvää teknologiaa hyödyntävä yritys joka kehittää tuotteita joiden tavoitteena on saada erityisesti kehitysmaiden kansalaisille tuotua parempia mobiilipalveluita. Ensimmäisiä sovelluskohteita ovat Sibesonken mukaan esimerkiksi osto- ja myynti-ilmoitukset ja työpaikat. Sibesonken sovelluksen avulla näitä palveluita voi selailla ja käyttää ilman puhelimen datayhteyttä tai puhelimessa olevaa web-selainta. Sibesonke menestyi mm. Slush 2009 –kilpailussa ja tällöin yrityksestä kirjoitti mm. Ilta-Sanomat. Yhtiö sijaitsee Espoossa.
  • Snoobi on Suomen web-analytiikkamarkkinoita yhdessä Google Analyticsin kanssa hallitseva yritys. Snoobin analytiikkaohjelmisto on jo kansainvälistetty useisiin Euroopan maihin ja tavoitteena on laajentua entisestään. Yhtiö sijaitsee Helsingissä.

Aiheet: Kilpailut ja palkinnot

Tagit:

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan digitaalisia palveluita, valitsemaan sopivimmat teknologiat, kilpailuttamaan osaavimmat kumppanit ja varmistamaan budjetin ennustettavuuden. Ota yhteyttä Perttuun!

Comments are closed.