Uudistuneita verkkopalveluita kesäkuussa 2009
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 14 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Vierityspalkki uudistui.
Muutamia poimintoja kesäkuun uusista julkaisuista. Listalle poimittiin muutamia kiinnostavia palveluita ja erityishuomion kohteeksi valittiin palveluiden RSS-syötteet.
Finnlinesin verkkopalvelu uudistui ja konseptista vastasi Nitro. Teknisestä toteutuksesta vastasi Exove ja alustana otettiin käyttöön eZ Publish –julkaisujärjestelmä. RSS-syötteitä ei palvelu tarjoa. Lue lisää Finnlinesin verkkopalvelun uudistusprojektista.*
Ch5 Finland* uudisti Sähköturvallisuuden edistämiskeskuksen verkkopalvelun vastaten koko toteutuksesta itse. RSS-syötteitä ei sahkoturva.info-sivulta saa. Lue lisää sahkoturva.info -verkkopalveluprojektista.*
Ch5 Finland* uudisti Asuntojen hintatiedot –palvelun. Palvelu jatkaa askeettisella linjalla joka ei häikäise ominaisuuksilla, mutta toimii luotettavasti. RSS-syötteitä palvelu ei tarjoa. Lisätietoja Asuntojen hintatiedot –verkkopalvelun uudistuksesta.*
Tele Finlandin verkkopalvelut saivat uuden konseptin White Sheepin* toimesta. Palvelu uudistui moderniksi ja kovin Web 2.0 –tyyppiseksi pyöreitä muotoja ylistäväksi verkkopalveluksi. Erityishuomiota ovat ansiokkaasti saaneet myös navigaatiotermit jotka on muotoiltu selkeästi asiakkaiden kielellä. RSS-syötteitä ei palvelusta löytynyt. Lue lisää uudistusprojektista.*
Samalla uudistui myös Tele Finlandin verkkokauppa jossa White Sheep* oli tukemassa toteutustiimiä konseptin ja käyttöliittymän osalta.
Naviatech Solutions* uudisti Trainers’ House Analytics –yksikön verkkopalvelun vastaten konseptista, grafiikasta ja teknisestä toteutuksesta. !noob vastasi Flash-tuotannosta. Tämäkin saitti antaa hyvän esimerkin suunnittelutoimiston järkevästä verkkoläsnäolosta. Etusivulle on nostettu niin Twitterit, blogiartikkelit kuin uutiskirjeen tilaukset. Trainers’ Housen sivusto myös näyttää, että ei ole enää niin olennaista, että bloggaavatko asiantuntijat omissa blogeissaan vai firman blogeissa. Uusimmat otsikot on silti järkevää nostaa firman saitin etusivulle. Trainers’ Housen saitilta RSS-syöte löytyy, mutta RSS-syöte ei toimi, koska ilmeisesti sille ei ole konfiguroitu mitään sisältölähdettä. Pisteitä kuitenkin yrityksestä. Lue lisää verkkopalveluprojektista.*
Endero* uudisti VR Cargon sivuston uudelle konserni-ilmeelle yhdessä Grey Direct&Digitalin kanssa. Endero vastasi myös konseptisuunnittelusta. Cargon uusi sivusto edustaa varsin tyylikästä yrityssivustoa jossa etusivulle on nostettu havainnollisesti tärkeimmät linkit ja informaatiosisällöt. Etusivu toimii asiallisena oppaana yrityksen toimintaan – joskin etusivulla on varsin runsaasti erilaisia elementtejä. Asiakkaan useimmiten tarvitsemat tiedot on kuitenkin nostettu ansiokkaasti esiin. VR-konsernin tiedotteista saa RSS-syötteen* jos sen onnistuu uutisarkiston etusivulta pienen ikonin takaa löytämään. Piilottelusta huolimatta isot pisteet VR:lle RSS-syötteen tarjoamisesta.
Into-Digital ja mainostoimisto Hoop ovat toteuttaneet Tarjousagentti-verkkopalvelun jonka kautta voi kilpailuttaa helposti uuden auton hinnan. Lue lisää tarjousagentti-projektista*.
Ch5 Finland uudisti Tasa-arvovaltuutetun verkkopalvelun. Projektissa ulkonäköä ja rakennetta selkeytettiin. Tasa-arvovaltuutetun domain-osoite noudattaa myös esimerkillisesti valtionhallinnon laatukriteeristöä ollen www.tasa-arvo.fi eikä mystinen lyhenne viraston nimestä. Tasa-arvovaltuutetun julkaisuista ja tiedotteista ei saa minkäänlaisia RSS-syötteitä. Lue lisää Tasa-arvovaltuutetun verkkopalvelu-uudistuksesta.*
Morning* toteutti ulkoasun faceliftin Helpsonille. Projektitarinan mukaan uudistuksessa suoristettiin palvelupolkuja ja viritettiin visuaalinen ilme selkiyttämään käyttäjäkokemusta. Teknisen toteutuksen hoiti Whitestone*. Helpson ei tarjoa RSS-syötteitä tiedotteistaan.
Katso kaikki julkaisut “Uudet julkaisut” –palstalta.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)