Haetuimmat tekijät digimedia-alalla vuonna 2007

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Mitä web-analyytikolta vaaditaan?.

Vierityspalkin Avoimet työpaikat -sivulta raivattiin kevätsiivouksena vuoden 2007 ilmoitukset pois ja samalla tehtiin lyhyt katsaus siihen mitä rooleja oli eniten haettu viime vuonna (ilmoitusten otsikkotekstien avainsana-analyysi). Koko vuotta ei arkisto kattanut vaan tilasto kattoi ilmoitukset viime keväältä vuoden loppuun. Kohtuullisen katsauksen alan työpaikkailmoitteluun materiaalista silti sai.

Eniten työpaikkailmoituksia kohdistui seuraaviin rooleihin:
1. Web-suunnittelija (n. 50 ilmoitusta, joista noin 30 kpl suunnittelupainotteisia rooleja ja noin 20 kpl kehittäjäpainotteisia, täten kattaa myös ‘designer’-loppuiset ja ‘www’-etuliitteiset ja ‘web developer’ -roolit)
2. Projektipäällikkö / Project Manager (25)
3. Web AD (14)
4. Konseptisuunnittelija / Concept Designer (13)
5. Webmaster (10)

Erilaisia ‘Manager’-paikkoja oli yhteensä 30 kpl. Lisäksi monia web-suunnittelijoita ja kehittäjiä haettiin pelkästään ‘Developer’ tai ‘Ohjelmoija’ -titteleillä. Täten erilaiset kehittäjäroolit olivatkin ylivoimaisesti haetuimpia. Myös ‘Flash’ sai 18 osumaa ja nämä ilmoitukset jakautuivat designereiden ja developereiden välille.

‘Marketing Manager’ tittelillä haettiin usein myös pelkästään web-markkinointiin erikoistuneita tekijöitä. Osuvampi ‘Digital Marketing Manager’ termi oli vasta parilla yrityksellä käytössä.

Moni tehtävä on alalla myös sellainen, että jostain syystä julkisia hakuja ei ole paljon liikenteessä vaikka tekijöitä alalla onkin paljon. Varsin vähän julkisia hakuja kohdistui mm. visuaalisen suunnittelun tehtäviin (graphic designer, graafikko, graafinen suunnittelija, art director, jne.). Mistä tämä sitten kertoo? Todennäköisesti joko siitä, että tekijöitä löytyy avoimiin paikkoihin ilman erityistä hakemistakin tai sitten avoimet haut eivät syystä tai toisesta tuota oikeanlaisia kandidaatteja. Ainakin graafisella alalla kyse lienee ensimmäisestä. Alalla on tekijöitä paljon eikä hakemuksien perään tarvitse kaduilla huudella.

Jostain syystä myöskään Webmaster-paikkoja ei 2007 vuoden aikana monia ollut avoinna, mutta vuoden 2008 alkupuoli vaikuttaa Webmaster-roolin osalta ihan toisenlaiselta (kuluvan kevään aikana on Webmaster-paikkoja ollut avoinna useita joka kuukausi).

Account Managerit, myyntipäälliköt ym. myyntivastuulliset henkilöt loistivat poissaolollaan avoimista paikoista. Nämä paikat mitä ilmeisimmin jaetaan muita kanavia pitkin.

Titteleiden pitkä häntä on melkoinen. Tässä pientä otosta: Web asiantuntija, Sitebuilder, Kehityspäällikkö, Käyttöliittymäsuunnittelija, Tuottaja, Online-tuottaja, Konsultti, Verkkotoimittaja, Verkkotiedottaja, Verkkopäätoimittaja.

Yritykset jotka hakivat eniten: Nokia (14), Sanoma Digital, Frantic Media, YLE Uudet palvelut, TietoEnator Digital Innovations, Onesta Solutions, White Sheep.

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

1 kommentti “Haetuimmat tekijät digimedia-alalla vuonna 2007

  1. […] 12. sija: Haetuimmat tekijät digimedia-alalla vuonna 2007 […]

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun