Digimedia-alan tapahtumia, toukokuu 2008

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Selvitys alkaa: Shopify-kumppanit Suomessa 2022.

Muutamia poimintoja toukokuun uutisvirrasta jotka eivät ehkä saaneet ansaitsemaansa huomiota:

  1. Uusi suomalainen hakukone Uutis.asia* julkaistiin. Uusi hakukone hakee vain ja ainoastaan keskustelufoorumeilta ja pyrkii näin suodattamaan usein Googlen tuloksia hallitsevat verkkokaupat, mainokset ym. kaupalliset tulokset pois tuloksista. Projekti on alkuvaiheessa, mutta ajatuksena ihan mielenkiintoinen. Erityisesti haettaessa tuotteiden nimillä ei-ostotarkoituksissa ovat hakukoneiden tulokset usein liian ostopainotteisia. Googlen nykyinen liiketoimintamalli ei ainakaan kannusta tekemään vastaavaa erikoishakua, joten ainakin toistaiseksi tässä lienee yhdenlainen markkinarako.
  2. MTL Digitoimistot aloitti Panu Mustosen johdolla.* Uusi osasto on taas yksi etappi mainostoimistojen pitkällä matkalla uskottavuuteen digimedian tekijöinä. Perustajajäseniä ovat: Grey Direct ja Digital*, Netbooster Finland* (eli entinen Total Management), Ramblas Digital*, Red Tail Media*, Viherjuuri* ja Virta Mediacommunity. Jäsenyys on kuitenkin rajattu MTL:n jäsentoimistoille mikä aika lailla pitää huolen siitä, että kovin kattavaa edustusta ei ko. osastoon pääse syntymään (?). Viime vuonna samalla järjestäytymisajatuksella olivat liikkeellä myös Please ja kumppanit*. Mihin mahtoi tämä hanke oikein hyytyä?, ihmettelee Vierityspalkki. Ainakin jälkimmäisen hankkeen perustajalista oli enemmän digitoimistomaailmasta (Frantic, Morning*, Nitro, Please*, Satama*, Shandy*, 2ndhead*, Tietotalo, Valve.)
  3. Kuntien ja valtionhallinnon toimijoiden yhteistyössä toteutettava hankekokonaisuus sai vihreätä valoa* ja useita kansalaisia helpottavia palvelukokonaisuuksia lähdetään toteuttamaan Valtiovarainministeriön johdolla. Hankkeet ovat: 1) Kohti kumppanuutta – lapsiperheiden ja nuorten rajattomat palvelut, 2) Sähköisen kilpailuttamisen välineet kunnille ja valtiolle, 3) Rakennetun ympäristön sähköinen palvelupiste sekä 4) Valtakunnallinen kunta-alan rekrytointi- ja sijaisratkaisu.
  4. Talentum aloitti kohdennetun online-mainonnan* jonka taustalla on Leikin* toimittama teknologia: “Tällä hetkellä kohdentaminen tapahtuu 65 000 sanayhdistelmän perusteella. Aluksi teknologiaa käytettiin Talentumin verkkopalveluissa julkaistujen artikkelien linkittämiseen toisiin samankaltaisiin artikkeleihin, ja tänä keväänä sitä siirryttiin hyödyntämään mainonnassa.
  5. Metrolive.fi uudistui* (toteuttajana Mediaani) ja bloggaajana räväkällä saitilla on mm. Juha “juoppohullu” Vuorinen*.
  6. UPM Forest Life voitti kansainvälisen Webby-palkinnon*. Valven toteuttama palvelu on laaja flash-kokonaisuus UPM:n ympäristöviestinnän tarkoituksiin.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun