Digimedia-alan tapahtumia, toukokuu 2008
Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 15 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Selvitys alkaa: Shopify-kumppanit Suomessa 2022.
Muutamia poimintoja toukokuun uutisvirrasta jotka eivät ehkä saaneet ansaitsemaansa huomiota:
- Uusi suomalainen hakukone Uutis.asia* julkaistiin. Uusi hakukone hakee vain ja ainoastaan keskustelufoorumeilta ja pyrkii näin suodattamaan usein Googlen tuloksia hallitsevat verkkokaupat, mainokset ym. kaupalliset tulokset pois tuloksista. Projekti on alkuvaiheessa, mutta ajatuksena ihan mielenkiintoinen. Erityisesti haettaessa tuotteiden nimillä ei-ostotarkoituksissa ovat hakukoneiden tulokset usein liian ostopainotteisia. Googlen nykyinen liiketoimintamalli ei ainakaan kannusta tekemään vastaavaa erikoishakua, joten ainakin toistaiseksi tässä lienee yhdenlainen markkinarako.
- MTL Digitoimistot aloitti Panu Mustosen johdolla.* Uusi osasto on taas yksi etappi mainostoimistojen pitkällä matkalla uskottavuuteen digimedian tekijöinä. Perustajajäseniä ovat: Grey Direct ja Digital*, Netbooster Finland* (eli entinen Total Management), Ramblas Digital*, Red Tail Media*, Viherjuuri* ja Virta Mediacommunity. Jäsenyys on kuitenkin rajattu MTL:n jäsentoimistoille mikä aika lailla pitää huolen siitä, että kovin kattavaa edustusta ei ko. osastoon pääse syntymään (?). Viime vuonna samalla järjestäytymisajatuksella olivat liikkeellä myös Please ja kumppanit*. Mihin mahtoi tämä hanke oikein hyytyä?, ihmettelee Vierityspalkki. Ainakin jälkimmäisen hankkeen perustajalista oli enemmän digitoimistomaailmasta (Frantic, Morning*, Nitro, Please*, Satama*, Shandy*, 2ndhead*, Tietotalo, Valve.)
- Kuntien ja valtionhallinnon toimijoiden yhteistyössä toteutettava hankekokonaisuus sai vihreätä valoa* ja useita kansalaisia helpottavia palvelukokonaisuuksia lähdetään toteuttamaan Valtiovarainministeriön johdolla. Hankkeet ovat: 1) Kohti kumppanuutta – lapsiperheiden ja nuorten rajattomat palvelut, 2) Sähköisen kilpailuttamisen välineet kunnille ja valtiolle, 3) Rakennetun ympäristön sähköinen palvelupiste sekä 4) Valtakunnallinen kunta-alan rekrytointi- ja sijaisratkaisu.
- Talentum aloitti kohdennetun online-mainonnan* jonka taustalla on Leikin* toimittama teknologia: “Tällä hetkellä kohdentaminen tapahtuu 65 000 sanayhdistelmän perusteella. Aluksi teknologiaa käytettiin Talentumin verkkopalveluissa julkaistujen artikkelien linkittämiseen toisiin samankaltaisiin artikkeleihin, ja tänä keväänä sitä siirryttiin hyödyntämään mainonnassa.“
- Metrolive.fi uudistui* (toteuttajana Mediaani) ja bloggaajana räväkällä saitilla on mm. Juha “juoppohullu” Vuorinen*.
- UPM Forest Life voitti kansainvälisen Webby-palkinnon*. Valven toteuttama palvelu on laaja flash-kokonaisuus UPM:n ympäristöviestinnän tarkoituksiin.
(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)