Digimedia-alan tapahtumia, tammikuu 2008

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 16 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Jos olet vain vuokrattava lihapala, vaadi osasi laskutuksesta.

Vuosi lähti käyntiin aikamoisella vauhdilla ja tapahtumia riitti. Tässä hieman listaa tammikuun tapahtuneista asioista ja tammikuun aikana alalla havaitut avoimet työpaikat.

Digi-ala keskittyy: SanomaWSOY myi 2ndheadin

  • SanomaWSOY:n SWelcom-liiketoimintayksikön digimediapalveluita tuottava yksikkö, 2ndhead myytiin tänään kahteen eri osoitteeseen: Sanoma-Datalle ja WM-Datalle (kohta Logica). Mm. Welhon, Nelosen, Helsingin kaupungin, Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan sekä Konekeskon verkkopalveluita kehittänyt firma siirtyy osaksi suurempaa IT-konsernia. 2ndheadin 38 omasta työntekijästä 19 siirtyy WM-datan digitaalisen median yksikköön ja yksi (1) Sanoma Datan palvelukseen. Kaupan ulkopuolelle jäävien 21 henkilön tehtävistä todetaan seuraavaa: “2ndheadin jäljelle jäävä verkkoliiketoiminta ja digitaalisten palveluiden osaamiskeskus tullaan organisoimaan osaksi SWelcomin liiketoiminnan kehitysyksikköä.”

2ndhead 2000-2008, palasia Suomen uusmedian historiasta

  • Leimallisina piirteinä 2ndheadille on läpi sen lyhyen historian ollut 1) panostukset uuteen teknologiaan ja 2) isojen verkkopalvelukokonaisuuksien toteuttaminen. Erilaisia riskialttiita kehityshankkeita on historian aikana tehty merkittävä määrä, mutta tämän on katsottu olevan omaan liiketoimintaan kuuluva osa. Vuosi 2008 vei 2ndheadin tarinan kuitenkin päätökseen* ja toiminta hajautettiin WM-Datalle*, SanomaDatalle* ja SWelcomiin* perustettaviin Digitaalisten palveluiden osaamiskeskukseen ja Online-yksikköön. Mediayhtiöiden suhde digitaalisiin inhouse-palvelutaloihinsa on vuosien varrella ollut vähintäänkin hankala, eikä 2ndhead ollut tästä poikkeus.

Iltalehti ohitti MTV3:n verkossa

  • Iltalehti on noussut TNS Gallupin mittauksessa* Suomen suurimmaksi verkkopalveluksi. Pitkään ykkössijaa pitänyt MTV3.fi sai viime viikolla päästää ensimmäistä kertaa Iltalehden ohitse.

Sulake voitti HS:n kasvuyrityskilpailun yleisöäänestyksen

Hakukonemarkkinointi Suomessa 2007

  • Tutkimuksessa havaittiin mm. että noin puolet haastatelluista yrityksistä (48 %) hyödynsi hakusanamainontaa ja noin 35 % hakukoneoptimointia. Samaan aikaan kuitenkin 36 % ei hyödyntänyt minkäänlaista hakumarkkinointia.

Suomen digimedia-alan top-5 tapahtumat vuonna 2007

  • Vierityspalkin toimitus teki katsauksen viime vuonna kirjoitettujen artikkeleiden aiheisiin ja koosti porukalla listan asioista joilla oli eniten vaikutusta Suomen digimedia-alaan vuonna 2007.

Kun digi tuli taloon / Rekaksois*

  • Mainostoimistojen evoluution seuraava askel on vääjäämättä digin haltuunotto. Monet ovat palkanneet toimistoonsa digivastaavan, joka tarjoaa asiantuntemustaan sekä asiakkaille että toimiston omalle väelle.

Netti-tv tulee rytinällä / Tuhat sanaa*

  • Nettitelevisio on viimein valtavirtaa. Kuluttajat ovat omaksuneet nettitelevision osaksi arkeaan: Pew Internet & American Life Projectin mukaan* lähes puolet netin aikuiskäyttäjistä vierailee päivittäin videosivustoilla kun viime vuonna näin sanoi tekevänsä joka kolmas. (New York Times 10.1.: Daily Traffic to Video Sharing Sites Nearly Double).

Sanoma tuo verkkobrändejä saman katon alle / Digitoday*

  • SanomaWSOY:n sanomalehti- ja verkkoliiketoimintaan keskittynyt Sanoma tiivistää verkkoyhteistyötä uuteen Sanoma Digital -yksikköön. Uuteen yksikköön tulevat Taloussanomat, Sanoman sähköiset markkinapaikat sekä nykyinen Sanoma Digital Oy, johon kuuluvat uudet tuotteet -liiketoiminta ja Sanoma-verkkomediamyynti.

Sosiaalinen media levittäytyy prätkäpiireihin – Sanoma Digitalin Motomania.fi avautuu helmikuussa*

  • Sanoma Digitalin tuore, yhteisöllinen sivusto Motomania.fi kokoaa yhteen kaikki moottoripyöristä kiinnostuneet vasta-alkajista kokeneisiin harrastajiin. Motomania.fi on nykyisille ja tuleville motoristeille suunnattu täyden palvelun sivusto. Palvelussa motoristit voivat tutustua muiden käyttäjien pyöriin, lisätä kuvia ja videoita pyöristään ja tallentaa parhaat reittivinkkinsä sekä kuvaukset omista pyöristään ja näihin liittyvistä projekteista. Motomanian käyttäjien blogeista löytyvät huikeat kuvaukset road tripeistä ympäri maailmaa. Foorumilla käyttäjät voivat myös keskustella muiden pyöräihmisten kanssa.

Lopuksi taas varsin pitkä listaus avoimista työpaikoista digimedia-alalla tammikuussa 2008:

28.1.2008

Game Producer, Apaja

27.1.2008

Verkkopalvelujen tekninen asiantuntija (tekniset kehitysprojektit), Lähivakuutus

Verkkopalvelujen asiantuntija (projektinhallinta & käyttöönotot), 2 paikkaa, Lähivakuutus

  • “Etsimme kahta verkkopalvelujen asiantuntijaa kehittämään eri asiakassegmenttiemme sähköisiä palveluja. Työhösi sisältyy: Verkkopalvelun projektien ja kehitystehtävien vetovastuu, verkkopalvelujen ylläpitotyön koordinointi, verkkopalvelujen testausten organisointi ja testaukseen osallistuminen, verkkopalveluihin liittyvä sisäinen ja ulkoinen tiedottaminen, koulutus ja neuvonta.”

Tiedottaja (verkkoviestintä), Lähivakuutus (Espoo)

Business Intelligence Analyst/Manager (WidSets), Nokia Oyj, Espoo

  • “In this challenging role, you will be part of the Widsets team, which runs a popular consumer Internet service enabling people to enjoy their favorite Internet content on their mobile phones. Using your expertise in business and market intelligence, you will establish a Key Performance Indicator (KPI) reporting framework with relevant measures and efficient processes.”

26.1.2008

Digitiimin projektijohtaja, Kirnauskis 2.0

  • “Ymmärrät markkinointiviestinnän suunnittelun lähtevän asiakkaiden liiketoiminnallisista tavoitteista. Vaikka liikut bittiavaruudessa kuin kotonasi, osaat puhua siitä ihmisten kielellä. Seuraat aktiivisesti alan kehitystä ja sparraat tekijöitämme vastaamaan markkinoijien muuttuviin tarpeisiin.”

Sitebuilder, Kirnauskis 2.0

  • “Arvostat hyvää käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Pystyt toimimaan tiiviin, luovan digitiimin itsenäisenä osana. Olet työssäsi tarkka ja koostat semanttisesti oikeaoppisen lopputuloksen wireframen ja ulkoasun mukaan. Hallitset suvereenisti XHTML:n, CSS:n, Javascriptin ja AJAXin. Ymmärrät PHP:tä ja MySQL:ää. Sinulla on kokemusta useista sisällönhallintajärjestelmistä.”

Digital Marketing Manager – Entertainment & Commun, Nokia Oyj, Espoo

  • “As the Manager, Digital Marketing (Entertainment & Communities), you will be responsible for overseeing the development of a holistic digital marketing strategy including CRM and sales, benchmarking, and measurement as well as assisting in the development of digital marketing tools and competence within Nokia’s Entertainment & Community offerings. This role will be instrumental in optimizing and harmonizing the presence of Nokia games, music, sharing, video and TV, and maps services in the digital space.”

Projektipäälliköiden esimies (Internet-sovellukset), Sanoma Data

Flash-asiantuntija, Luovia Oy

Copywriter, Frantic Media

  • “We’re looking for a hard-working, proactive and somewhat experienced kick-ass copywriter to join our creative team. You have already passed the beginner’s bar and are able to handle everything from campaign slogans to web service content production. You know how to take a concept from plan to reality, without loss of meaning.”

Visual designer / Web designer, Creanor

Webmaster, Suuri Suomalainen Kirjakerho Oy

  • “Vastaat verkkopalveluiden kehittämisestä sekä erilaisten verkkokampanjoiden toteuttamisesta ja ylläpidosta. Lisäksi vastaat nimetyistä järjestelmistä ja niiden kehittämisestä. Toimit linkkinä markkinoinnin, asiakaspalvelun ja järjestelmistä vastaavien henkilöiden välillä.”

Web application developer (RoR/LAMP), E-Sports Nordic

Verkkomediamyynnin käynnistäjä, Suomen Lehtiyhtymä

  • “Tehtävänäsi on käynnistää verkkomedian myynti, löytää kansallisia ja paikallisia markkinoijia varten oikeat ja uudenlaiset kaupalliset konseptit ja tuotteistaa ne helposti ostettaviksi tuotteiksi sekä kouluttaa yhtymän ilmoitusmyyjiä myymään myös verkkomedian tuotteita.”

Markkinointipäällikkö, Monster

Verkkopalvelun kehityspäällikkö, Fennia

  • “Osallistut yhdessä liiketoiminnan asiantuntijoiden kanssa verkkopalveluiden esiselvitykseen ja määrittelyyn sekä verkkopalvelun testaukseen ja käyttöönottoon. Vastaat verkkopalveluiden järjestelmäprojektien laadukkaasta, tietoturvallisesta ja Fennian arkkitehtuurin mukaisesta toimituksesta kokonaisuutena sekä sidosryhmien välisestä kommunikoinnista, verkkopalveluiden testauksesta ja verkkopalveluprojektien tulosten tuotantoonsiirrosta kokonaisuutena.”

Account Manager, StarCut

Web Developer (Java), Rihotec Oy

Graafikko / Internet tuotteet, Fennomedia Oy, Turku

Www-suunnittelija (flash), 2 paikkaa, Barabra

Web-suunnittelija (html/css/javascript/php/mysql), 3 paikkaa, Barabra

Web-suunnittelija, Manhelp Oy

Verkkopalveluiden Projektipäällikkö, TalentWay Oy

  • “Haemme asiakkaallemme pääkaupunkiseudulle kokenutta projektipäällikköä erittäin suureen verkkohankkeeseen. Tehtäviisi kuuluu: 1) suunnitella kokonaiskonsepti kahden suuren portaalin yhdistämiseksi, 2) toimia hallinnollisena projektipäällikkönä kyseisessä hankkeessa sen lähtiessä liikkeelle.”

System Architect (J2EE), Ch5 Finland Oy

Sisällöntuottaja, K-Instituutti Oy, Espoo

Java-ohjelmistosuunnittelijoita, Trainers’ House

22.1.2008

Konsultti, Ambientia

  • “Konsultin tehtäviin kuuluvat erilaiset tarvekartoitukset, uusien asiakkaiden hankkiminen, asiakkuuksista vastaaminen sekä tietojärjestelmien konsultointiprojektit ja laajojen hankkeiden rakentaminen yhdessä projektiryhmämme kanssa. Hankkeet liittyvät erilaisiin portaaleihin sekä asiakkaille räätälöityihin liiketoimintasovelluksiin. “

Verkkomediaosaaja (web-videot), DeCo Media

18.1.2008

Web site programmer/developer, Apaja

Game developers, Actionscript/Java, Apaja

Java Guru, Apaja

Mediamyynnin päällikkö, Apaja

17.1.2008

AD, Nitro

Verkkotiedottaja, Kunnallinen työmarkkinalaitos

Webmaster/Web-suunnittelija, Model & Fashion International Ky, Kaarina

Web-ohjelmoija, Akusolvers Oy, Pertunmaa

Web-ohjelmoija, IT Systems, Oulu

Puolipäiväinen netti-AD, Ideakone

Flash Developer, White Sheep

Project Manager, White Sheep

Visual Designer, White Sheep

14.1.2008

Webmaster verkkolehteen, Isotalo Solutions

Web-kehittäjä, Elan IT Resource Oy, Tampere

Web-kehittäjä, Helsingin kauppakorkeakoulun ylioppilaskunta (KY), Helsinki

Web-ohjelmoija, Mainostoimisto Sankarit Oy, Helsinki

Web-suunnittelija, FillJoy Oy, Nurmijärvi

Sisältökoordinaattori, Mikkelin kaupunki / Otavan Opisto, Mikkeli

Ohjelmoija – PHP, Suomen Verkkomaksut Oy, Jyväskylä

Flash-osaaja, Context Learning Finland Oy, Helsinki

Game Producer, Digital Chocolate, Helsinki

Musiikkiverkkopalvelun kehittäjä (PHP & MySQL), 2 paikkaa, Levyvirasto Oy, Helsinki

Musiikkiverkkopalvelun kehittäjä (Flash), 2 paikkaa, Levyvirasto Oy, Helsinki

Tiedottajan sijaisuus (intranet päätoimittajuus), Helsingin kauppakorkeakoulu

Ohjelmoija-suunnittelija, Microsoft Web-teknologiat, Alfa henkilöstöpalvelu

Käyttöliittymäsuunnittelija, Reaktor Innovations

Technical Architect for .Net projects (ECM), Sysopen Digia Jyväskylä

.Net -sovelluskehittäjä (ECM), Sysopen Digia Jyväskylä

  • “Työskentelet organisaation sisällön hallinnan (ECM) projektitehtävissä erityisesti Microsoft Sharepoint 2007 -pohjaisissa dokumenttienhallinta- ja portaalihankkeissa.”

J2EE-suunnittelija verkkopalveluihin, Tieto-Tapiola

.Net -sovelluskehittäjä, Adecco

Markkinoinnin Web-asiantuntija, Citibank.fi

  • “Tehtävänäsi on vastata citibank.fi- sivustosta osana Citibankin markkinointitiimiä sekä edustaa yritystä pohjoismaisessa webtiimissä. Olet pohjimmiltasi markkinoija, ja tärkein mittari työsi onnistumiselle on myynnin kasvu. Tehtävässäsi kehität, testaat ja implementoit uusia toiminnallisuuksia sekä päivität ja uudistat sisältöä Content Management System -järjestelmän avulla. Vastaat on-line markkinoinnista ja tuotat uusia asiakaskontakteja webin kautta. Olet tiivisti mukana uusien tuotteiden lanseerauksissa vastaten web- toimenpiteistä. Työssäsi seuraat ja analysoit sivustojen toimivuutta ja tuloksellisuutta analytiikkatyökalun avulla ja raportoit tuloksista osana markkinointitiimiä. Monitoroit aktiivisesti myös kilpailijoiden sivustoja ja pysyt ajan hermolla.”

Projektipäällikkö (ECM), Suomen pankki

Account Manager – Helsinki, Google

Account Strategist – Helsinki, Google

Industry Head Multi-Sector – Helsinki, Google

Industry Manager Multi-Sector – Helsinki, Google
Strategic Partner Business Development Manager, Media and Publishing – Helsinki, Google

Seniorikonsultteja (Helsinki), Trainers’ House

  • “Tehtävänäsi on auttaa asiakkaitasi hyödyntämään online-kanavia heidän liiketoiminnoissaan ja työsi tuloksena syntyy esimerkiksi verkkoliiketoimintastrategioita, kuvauksia monikanavaisista myyntikonsepteista tai organisaation muutosohjelmia. Pystyt fasilitoimaan johtoryhmätason workshoppeja ja sinusta löytyy empaattista kovista, joka vie läpi muutoshankkeita asiakkaan organisaatioissa. Työ edellyttää näkemystä sekä liiketoiminnan kehittämisestä että verkkomaailman ilmiöistä. Käytännössä ymmärrät esimerkiksi seuraavia asioita: miten verkon avulla luodaan liidejä, miten verkkokauppa saadaan kukoistamaan, miten verkon avulla rakennetaan vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa ja miten sillä vauhditetaan tuotekehitystä, tai miten itsepalveluastetta saadaan nostettua. Pystyt ymmärtämään verkkoteknologioihin liittyviä kysymyksiä ylätasolla. Tulet työskentelemään tiimissä, joka kirkastaa asiakasyritystemme kasvuideoita ja määrittelee keinot kasvun aikaansaamiseksi. Sähköisen kanavan käyttö on yksi keskeisistä kasvun välineistä, mutta apuna käytetään myös tuotteistettuja konseptejamme. Pääset soveltamaan mm. KIRKASTUS-konseptia, jossa asiakkaan sähköiselle kanavalle määritetään suunta kahdessa viikossa kymmenen sitä konkretisoivan idean kera. Tai SELKOLA:ssa asiakkaan verkkohanke viedään maaliin kuudessa kuukaudessa. Jotkut projektisi voivat liittyä laajan globaalin verkkopalvelun osien konseptointiin ja niihin liittyvien kehitysvaiheiden läpivientiin. “

Ohjelmistokehittäjiä /.net (Helsinki), Trainers’ House

Sovellusarkkitehtejä /.net (Helsinki), Trainers’ House

9.1.2008

Käyttöliittymäsuunnittelija – Interface Programmer, TalentWay

Www-ohjelmoija, TalentWay

8.1.2008

Web/AJAX-kehittäjä, Exove

7.1.2008

Web Developer & GUI designer, Vailoma

AD/Graafinen suunnittelija, A4 Media

Konseptisuunnittelijaa/projektipäällikköä (1-2 kpl), A4 Media

4.1.2008

AD, RNO Finland

Www-sovelluskehittäjä, Poolia

Sovelluskehittäjä (Web), Siili Solutions

PHP-ohjelmoija/tuotekehittäjä, Smilehouse

Web Developer, 2 paikkaa, Interactive Auto Media Oy

Web-ohjelmoija, Etteplan Oyj, Tampere

Web-suunnittelija, Netornot Oy, Orimattila

2.1.2008

Senior Web Designer, Select Appointments Suomi Oy

Digitaalisen viestinnän asiantuntija, Metsäliitto

Frantic Media: Business Development Manager, Art Director, Planner, User Experience Designer, Project Manager, Concept Designer, Project Coordinator.

Lisää löytyy Vierityspalkin avoimet työpaikat -sivulta.

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun