Vuosi lähti käyntiin aikamoisella vauhdilla ja tapahtumia riitti. Tässä hieman listaa tammikuun tapahtuneista asioista ja tammikuun aikana alalla havaitut avoimet työpaikat.
SanomaWSOY:n SWelcom-liiketoimintayksikön digimediapalveluita tuottava yksikkö, 2ndhead myytiin tänään kahteen eri osoitteeseen: Sanoma-Datalle ja WM-Datalle (kohta Logica). Mm. Welhon, Nelosen, Helsingin kaupungin, Akateemisen ja Suomalaisen kirjakaupan sekä Konekeskon verkkopalveluita kehittänyt firma siirtyy osaksi suurempaa IT-konsernia. 2ndheadin 38 omasta työntekijästä 19 siirtyy WM-datan digitaalisen median yksikköön ja yksi (1) Sanoma Datan palvelukseen. Kaupan ulkopuolelle jäävien 21 henkilön tehtävistä todetaan seuraavaa: “2ndheadin jäljelle jäävä verkkoliiketoiminta ja digitaalisten palveluiden osaamiskeskus tullaan organisoimaan osaksi SWelcomin liiketoiminnan kehitysyksikköä.”
Leimallisina piirteinä 2ndheadille on läpi sen lyhyen historian ollut 1) panostukset uuteen teknologiaan ja 2) isojen verkkopalvelukokonaisuuksien toteuttaminen. Erilaisia riskialttiita kehityshankkeita on historian aikana tehty merkittävä määrä, mutta tämän on katsottu olevan omaan liiketoimintaan kuuluva osa. Vuosi 2008 vei 2ndheadin tarinan kuitenkin päätökseen ja toiminta hajautettiin WM-Datalle, SanomaDatalle ja SWelcomiin perustettaviin Digitaalisten palveluiden osaamiskeskukseen ja Online-yksikköön. Mediayhtiöiden suhde digitaalisiin inhouse-palvelutaloihinsa on vuosien varrella ollut vähintäänkin hankala, eikä 2ndhead ollut tästä poikkeus.
Iltalehti on noussut TNS Gallupin mittauksessa Suomen suurimmaksi verkkopalveluksi. Pitkään ykkössijaa pitänyt MTV3.fi sai viime viikolla päästää ensimmäistä kertaa Iltalehden ohitse.
Tutkimuksessa havaittiin mm. että noin puolet haastatelluista yrityksistä (48 %) hyödynsi hakusanamainontaa ja noin 35 % hakukoneoptimointia. Samaan aikaan kuitenkin 36 % ei hyödyntänyt minkäänlaista hakumarkkinointia.
Vierityspalkin toimitus teki katsauksen viime vuonna kirjoitettujen artikkeleiden aiheisiin ja koosti porukalla listan asioista joilla oli eniten vaikutusta Suomen digimedia-alaan vuonna 2007.
Mainostoimistojen evoluution seuraava askel on vääjäämättä digin haltuunotto. Monet ovat palkanneet toimistoonsa digivastaavan, joka tarjoaa asiantuntemustaan sekä asiakkaille että toimiston omalle väelle.
SanomaWSOY:n sanomalehti- ja verkkoliiketoimintaan keskittynyt Sanoma tiivistää verkkoyhteistyötä uuteen Sanoma Digital -yksikköön. Uuteen yksikköön tulevat Taloussanomat, Sanoman sähköiset markkinapaikat sekä nykyinen Sanoma Digital Oy, johon kuuluvat uudet tuotteet -liiketoiminta ja Sanoma-verkkomediamyynti.
Sanoma Digitalin tuore, yhteisöllinen sivusto Motomania.fi kokoaa yhteen kaikki moottoripyöristä kiinnostuneet vasta-alkajista kokeneisiin harrastajiin. Motomania.fi on nykyisille ja tuleville motoristeille suunnattu täyden palvelun sivusto. Palvelussa motoristit voivat tutustua muiden käyttäjien pyöriin, lisätä kuvia ja videoita pyöristään ja tallentaa parhaat reittivinkkinsä sekä kuvaukset omista pyöristään ja näihin liittyvistä projekteista. Motomanian käyttäjien blogeista löytyvät huikeat kuvaukset road tripeistä ympäri maailmaa. Foorumilla käyttäjät voivat myös keskustella muiden pyöräihmisten kanssa.
Lopuksi taas varsin pitkä listaus avoimista työpaikoista digimedia-alalla tammikuussa 2008:
“Etsimme kahta verkkopalvelujen asiantuntijaa kehittämään eri asiakassegmenttiemme sähköisiä palveluja. Työhösi sisältyy: Verkkopalvelun projektien ja kehitystehtävien vetovastuu, verkkopalvelujen ylläpitotyön koordinointi, verkkopalvelujen testausten organisointi ja testaukseen osallistuminen, verkkopalveluihin liittyvä sisäinen ja ulkoinen tiedottaminen, koulutus ja neuvonta.”
“In this challenging role, you will be part of the Widsets team, which runs a popular consumer Internet service enabling people to enjoy their favorite Internet content on their mobile phones. Using your expertise in business and market intelligence, you will establish a Key Performance Indicator (KPI) reporting framework with relevant measures and efficient processes.”
“Ymmärrät markkinointiviestinnän suunnittelun lähtevän asiakkaiden liiketoiminnallisista tavoitteista. Vaikka liikut bittiavaruudessa kuin kotonasi, osaat puhua siitä ihmisten kielellä. Seuraat aktiivisesti alan kehitystä ja sparraat tekijöitämme vastaamaan markkinoijien muuttuviin tarpeisiin.”
“Arvostat hyvää käytettävyyttä ja saavutettavuutta. Pystyt toimimaan tiiviin, luovan digitiimin itsenäisenä osana. Olet työssäsi tarkka ja koostat semanttisesti oikeaoppisen lopputuloksen wireframen ja ulkoasun mukaan. Hallitset suvereenisti XHTML:n, CSS:n, Javascriptin ja AJAXin. Ymmärrät PHP:tä ja MySQL:ää. Sinulla on kokemusta useista sisällönhallintajärjestelmistä.”
“As the Manager, Digital Marketing (Entertainment & Communities), you will be responsible for overseeing the development of a holistic digital marketing strategy including CRM and sales, benchmarking, and measurement as well as assisting in the development of digital marketing tools and competence within Nokia’s Entertainment & Community offerings. This role will be instrumental in optimizing and harmonizing the presence of Nokia games, music, sharing, video and TV, and maps services in the digital space.”
“We’re looking for a hard-working, proactive and somewhat experienced kick-ass copywriter to join our creative team. You have already passed the beginner’s bar and are able to handle everything from campaign slogans to web service content production. You know how to take a concept from plan to reality, without loss of meaning.”
“Vastaat verkkopalveluiden kehittämisestä sekä erilaisten verkkokampanjoiden toteuttamisesta ja ylläpidosta. Lisäksi vastaat nimetyistä järjestelmistä ja niiden kehittämisestä. Toimit linkkinä markkinoinnin, asiakaspalvelun ja järjestelmistä vastaavien henkilöiden välillä.”
“Tehtävänäsi on käynnistää verkkomedian myynti, löytää kansallisia ja paikallisia markkinoijia varten oikeat ja uudenlaiset kaupalliset konseptit ja tuotteistaa ne helposti ostettaviksi tuotteiksi sekä kouluttaa yhtymän ilmoitusmyyjiä myymään myös verkkomedian tuotteita.”
“Osallistut yhdessä liiketoiminnan asiantuntijoiden kanssa verkkopalveluiden esiselvitykseen ja määrittelyyn sekä verkkopalvelun testaukseen ja käyttöönottoon. Vastaat verkkopalveluiden järjestelmäprojektien laadukkaasta, tietoturvallisesta ja Fennian arkkitehtuurin mukaisesta toimituksesta kokonaisuutena sekä sidosryhmien välisestä kommunikoinnista, verkkopalveluiden testauksesta ja verkkopalveluprojektien tulosten tuotantoonsiirrosta kokonaisuutena.”
“Haemme asiakkaallemme pääkaupunkiseudulle kokenutta projektipäällikköä erittäin suureen verkkohankkeeseen. Tehtäviisi kuuluu: 1) suunnitella kokonaiskonsepti kahden suuren portaalin yhdistämiseksi, 2) toimia hallinnollisena projektipäällikkönä kyseisessä hankkeessa sen lähtiessä liikkeelle.”
“Konsultin tehtäviin kuuluvat erilaiset tarvekartoitukset, uusien asiakkaiden hankkiminen, asiakkuuksista vastaaminen sekä tietojärjestelmien konsultointiprojektit ja laajojen hankkeiden rakentaminen yhdessä projektiryhmämme kanssa. Hankkeet liittyvät erilaisiin portaaleihin sekä asiakkaille räätälöityihin liiketoimintasovelluksiin. “
“Työskentelet organisaation sisällön hallinnan (ECM) projektitehtävissä erityisesti Microsoft Sharepoint 2007 -pohjaisissa dokumenttienhallinta- ja portaalihankkeissa.”
“Tehtävänäsi on vastata citibank.fi- sivustosta osana Citibankin markkinointitiimiä sekä edustaa yritystä pohjoismaisessa webtiimissä. Olet pohjimmiltasi markkinoija, ja tärkein mittari työsi onnistumiselle on myynnin kasvu. Tehtävässäsi kehität, testaat ja implementoit uusia toiminnallisuuksia sekä päivität ja uudistat sisältöä Content Management System -järjestelmän avulla. Vastaat on-line markkinoinnista ja tuotat uusia asiakaskontakteja webin kautta. Olet tiivisti mukana uusien tuotteiden lanseerauksissa vastaten web- toimenpiteistä. Työssäsi seuraat ja analysoit sivustojen toimivuutta ja tuloksellisuutta analytiikkatyökalun avulla ja raportoit tuloksista osana markkinointitiimiä. Monitoroit aktiivisesti myös kilpailijoiden sivustoja ja pysyt ajan hermolla.”
“Tehtävänäsi on auttaa asiakkaitasi hyödyntämään online-kanavia heidän liiketoiminnoissaan ja työsi tuloksena syntyy esimerkiksi verkkoliiketoimintastrategioita, kuvauksia monikanavaisista myyntikonsepteista tai organisaation muutosohjelmia. Pystyt fasilitoimaan johtoryhmätason workshoppeja ja sinusta löytyy empaattista kovista, joka vie läpi muutoshankkeita asiakkaan organisaatioissa. Työ edellyttää näkemystä sekä liiketoiminnan kehittämisestä että verkkomaailman ilmiöistä. Käytännössä ymmärrät esimerkiksi seuraavia asioita: miten verkon avulla luodaan liidejä, miten verkkokauppa saadaan kukoistamaan, miten verkon avulla rakennetaan vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa ja miten sillä vauhditetaan tuotekehitystä, tai miten itsepalveluastetta saadaan nostettua. Pystyt ymmärtämään verkkoteknologioihin liittyviä kysymyksiä ylätasolla. Tulet työskentelemään tiimissä, joka kirkastaa asiakasyritystemme kasvuideoita ja määrittelee keinot kasvun aikaansaamiseksi. Sähköisen kanavan käyttö on yksi keskeisistä kasvun välineistä, mutta apuna käytetään myös tuotteistettuja konseptejamme. Pääset soveltamaan mm. KIRKASTUS-konseptia, jossa asiakkaan sähköiselle kanavalle määritetään suunta kahdessa viikossa kymmenen sitä konkretisoivan idean kera. Tai SELKOLA:ssa asiakkaan verkkohanke viedään maaliin kuudessa kuukaudessa. Jotkut projektisi voivat liittyä laajan globaalin verkkopalvelun osien konseptointiin ja niihin liittyvien kehitysvaiheiden läpivientiin. “
Vierityspalkki on blogi kotimaisen web-alan trendeistä, tapahtumista ja toimistoista. Seuraa, niin tiedät ketkä tekevät parhaat verkkopalvelut, web-sovellukset ja verkkokaupat Suomessa.