Huomioita Grand One 2016 -kisan voittajista

Perttu Tolvanen

Tämän vuoden Grand One kisattiin jälleen, ja tänäkin vuonna voittajien kirjo oli varsin laaja. Tässä jutussa nyt muutamia nostoja, joihin verkkopalveluita suunnittelevien ja tekevien tahojen kannattaa kiinnittää huomioita. Itseäni näissä kisoissa tietysti suuresti häiritsee se, että euroista ei puhuta lainkaan. Täten isoimmat produktiot pärjäävät aina varsin hyvin, koska kustannustehokkuus on kirosana tällaisille hehkutuskisoille. Myös toimistoja […]

Verkkokauppoja ja verkkosivustouudistuksia keväällä 2016

Perttu Tolvanen

Tässä poimintoja kevään aikana julkaistuista referenssicaseista Julkaisut-palstalta. Palstan moderointia on edelleen pidetty varsin tiukkana, ja aivan pienimpiä uudistusprojekteja ei palstalle päästetä. Isompia projekteja tuntuu kuitenkin riittävän ihan tasaisesti tässä maassa. Angrybirds.com Tekijä: Evermade Tärkein teknologia: WordPress Projektin budjetti: yli 60 000 € Not a single R, G or B was spared on the colorful, saturated visuals on […]

Tuotteistuksesta innostuneet: Valu Digital Jyväskylästä

Perttu Tolvanen

Jyväskyläläisen Valu Digitalin esittelyjuttu sopii hyvin parin viikon takaisen Verkkojulkaisut-digitoimiston esittelyjutun jatkoksi. Aiemmin Media Cabinet -nimellä toiminut firma on myös alan ehdottomia konkareita, joka on takonut tähän maahan verkkopalveluita jo 90-luvulta lähtien. Media Cabinet -nimellä toimiessaan firma teki verkkopalveluita erityisesti omalla Base -julkaisujärjestelmällään. Base on toki vieläkin elossa, mutta nimenmuutoksen myötä firman uusi kärki on […]

Vähemmälläkin hypellä pärjää: Verkkojulkaisut

Perttu Tolvanen

Verkkojulkaisut on yksi pisimpään toimineita digitoimistoja Suomessa, mutta silti toimisto ei ole mitenkään erityisen tunnettu. Liikevaihto on kuitenkin kasvanut tasaisesti viime vuosina ja noussut jo lähelle kahden miljoonan euron liikevaihtoa. Verkkojulkaisujen taloustiedot poikkeavat muutenkin edukseen alan keskimääräisistä luvuista. Esimerkiksi toimiston tuloksellisuus lienee selkeästi keskiarvon yläpuolella. Jotain toimisto siis tekee erittäin oikein, vaikka ei olekaan alalla […]

Futurice, Reaktor ja kumppanit keskittyvät vaihteeksi asiaan

Perttu Tolvanen

Monet tämän maan softatalot ovat viime vuosina keskittyneet markkinoinnissaan enemmän rekrytointi-imagon rakentamiseen kuin esimerkiksi referenssien ja töidensä tuloksien esittelyyn. Erityisesti tämä ilmiö on vaivannut tuotekehitystyyppisiä projekteja tekeviä firmoja, kuten Reaktoria, Futuricea ja heidän pienempiä kilpailijoitaan. Nyt poikakalenterien tekemisen sijaan, iso joukko näitä räätälikoodareita on lyönyt viisaat päänsä yhteen ja perustanut Blue Arrow Awards -kilpailun. Kisan taustaorganisaatioksi […]

Verkkosivustouudistuksia ja verkkokauppoja alkuvuodesta 2016

Perttu Tolvanen

Tässä katsausta valikoituun otokseen alkuvuoden julkaisuista Vierityspalkin Julkaisut-palstalta. Palstalla virtaa toimistojen referenssicaseja tällä hetkellä noin 20-40 casen kuukausivauhtia. Aivan pienimpiä caseja ei palstalle päästetä, jotta referenssivirta pysyisi kiinnostavana ja hyödyllisenä erityisesti asiakkaiden näkökulmasta. Itselle sopivia benchmarkkeja kannattaa metsästää myös konseptiluokituksen kautta: kaikki verkkokauppa-caset, kaikki yrityssivustot, kaikki julkisten organisaatioiden verkkopalvelut, kaikki kampanjasivustot, kaikki uutis- ja viihdesivustot. […]

Avoimia duuneja web-alalla alkuvuodesta 2016

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin Työpaikat-palstalle tulee nykyisin jopa useita kymmeniä ilmoituksia viikossa. Näistä läpi menee palstalle ehkä puolet. Tarkoitus on pitää palsta varsin rajattuna, jotta siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä nimenomaan webin parissa työskenteleville asiantuntijoille, asiakkaille ja toimistoille. Suunnittelutehtäviin ja projektijohtoon liittyvät toimenkuvat pääsevät melko hyvin palstalle läpi riippumatta ilmoittavasta tahosta, mutta etenkin ohjelmistosuunnittelijoiden kohdalla katsotaan myös ilmoittavaa […]

Mikä WordPress-toimisto oikeasti tuntee WordPressin?

Perttu Tolvanen

Toimistot-hakemiston WordPress-firmat ovat kaikki kokeneita WordPress-toimistoja, joilla on kaikilla pitkä lista kunnollisia WordPress-referenssejä. Silti toimistojen välillä on eroja siinä miten nämä työkalunsa tuntevat. Useimmille asiakkaille tällä ei tosin ole kovin suurta merkitystä, koska useimmat WordPress-sivustot eivät ole teknisesti tai konseptillisesti erityisen vaativia. Osa kuitenkin on, ja tällöin teknisen alustan vahva tuntemus tulee tarpeeseen. Tästä syystä […]

Episerver-toimistot Suomessa 2016

Perttu Tolvanen

Tämä on katsaus Suomen Episerver-firmoihin. Katsaukseen ilmoittautuminen oli avoinna syksyllä 2015, ja käytännössä kaikki merkittävät Episerver-kumppanit Suomessa osallistuivat siihen. Nyt vuorossa on tulosten raportointi. Episerverihän on ruotsalainen web-julkaisujärjestelmä, jolla on poikkeuksellisen vahva asema etenkin Ruotsissa ja Norjassa. Viime vuosina Episerver on onnistunut kasvattamaan markkinaansa myös Skandinavian ulkopuolella, viimeisimmäksi USA:ssa, jossa Episerver osti kilpailijansa Ektronin. Suomessa […]

Web-analytiikkaa myyjille: Leadfeeder

Perttu Tolvanen

Web-analytiikasta ei enää hypetetä niin paljon kuin muutama vuosi sitten, mutta on vaikea sanoa onko analytiikasta oikeasti silti tullut arkipäivää. Google Analytics ei ole mennyt mitenkään helpommin ymmärrettävään suuntaan, mutta silti monet GA:n kilpailijat ovat lähes luovuttaneet. Toki uusia tulokkaitakin on tullut, mutta jotenkin web-analytiikasta on kadonnut se innostus mikä sen ympärillä oli vielä muutama […]

Mobiilisovelluksien tulevaisuus – onko sitä?

Perttu Tolvanen

Kirjoitin aiemmin siitä milloin erillisen mobiilisovelluksen toteutus on järkevää. Näkökulmana olivat yritysten tarjoamat palvelut asiakkailleen, ja jutun lopputuloksena väite, että lähinnä kanta-asiakkaisiin ja hyvin aktiivisiin asiakassuhteisiin panostavien yritysten kannattaa harkita erillisiä mobiilisovelluksia. Teknisestä näkökulmasta katsoen joskus voi olla myös erityistapauksia, jolloin esimerkiksi tarvitaan pääsyä puhelimen kameraan, notifikaatiojärjestelmään tai muihin toiminnallisuuksiin, joihin eivät puhelimet web-sovelluksia vielä päästä. […]

Rohkeasti digitoimisto: Trimedia

Perttu Tolvanen

”Digitoimisto” -sanalle on käynyt hieman kuten mainostoimisto-sanalle kävi aikoinaan. Osa alan toimistoista ei siedä koko sanaa, ja yrittää epätoivoisesti keksiä vaihtoehtoja. Silti monen asiakkaan mielestä termi helpottaa paljon sopivien toimistojen tunnistamista. Siksikin on mukavaa, että osa WordPress-hakemistonkin firmoista käyttää reilusti tätä termiä edelleen, vaikka ei välttämättä itse sitä rakastakaan. Trimedia on pitkän linjan digitoimisto Jyväskylästä, […]

Verkkokauppoja ja verkkopalvelu-uudistuksia loppuvuodesta 2015

Perttu Tolvanen

Julkaisut-palsta on tänä vuonna herännyt toden teolla eloon. Palstalle on julkaistu satoja projekteja tänä vuonna, ja erityisesti isompien referenssicasejen osuus on kasvanut huomattavasti. Etenkin Drupal-toimistojen tulo Toimistot-hakemistoon on tuonut Julkaisut-palstalle laajempia caseja. Palsta on myös edelleen moderoitu, ja aivan pienimpiä kotisivu-uudistuksia ei palstalle nykyisin otetakaan. Syksyllä myös verkkokauppaprojektien osuus on kasvanut edelleen. Tässä poimintoja muutamista kiinnostavista […]

Lue lisää

Mainostoimistoväriä WordPress-hakemistoon: Redland

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin WordPress-toimistojen listauksen uusin tulokas on mainostoimisto Redland, jolla on toimistot Helsingissä ja Lahdessa. Tämä tasaisesti viime vuosina kasvanut mainostoimisto työllistää nykyisellään 16 henkeä, ja tähän kuuluu myös kuusihenkinen WordPress-tiimi. Referenssejäkin on kertynyt runsaasti, ja siksi toimisto onnistuikin pääsemään suoraan yli 300 000 euron WordPress-liikevaihdon kategoriaan hakemistossa. Redland on edustanut aiemminkin mainostoimistoa, jolta digihommat sujuvat, […]

Verkkokauppojen tekijät Suomessa 2015: toimistot ja järjestelmät

Perttu Tolvanen

Verkkokaupat ovat varsin kuuma aihe Suomessa, mutta silti verkkokauppoja tekevät alan toimistot ovat olleet pitkään hyvin sekalainen sakki. Erityisesti pienten verkkokauppojen teknologiat ja tekijät ovat olleet todella kirjava joukko kaikenkarvaisia yrittäjiä. Tätä viidakkoa päätettiin selkeyttää verkkokauppojen tekijät -selvityksellä kesän 2015 alussa. Nyt on vuorossa tulosten raportointi. On vaikea nytkään mennä väittämään, että asiat olisivat ostajien […]

Milloin mobiilisovelluksen toteutus on järkevää?

Perttu Tolvanen

Viime aikoina moni kotimainen konserni on lähtenyt mobiilisovellusten maailmaan. Esimerkiksi Kesko julkaisi oman K-ruoka-mobiilisovelluksensa, joka helpottaa ostoslistojen tekemistä ja jakamista talouden sisällä. Stockmann julkaisi myös oman kanta-asiakassovelluksensa nyt syksyllä. Finnair on panostanut tämän vuoden aikana aktiivisesti omien kanta-asiakassovelluksiensa kehitykseen. Jopa Taksiliitto julkaisi asiakkailleen taksin tilaamista helpottavan Valopilkku-sovelluksen kesällä. Kaikki nämä ovat myös aitoja mobiilisovelluksia, jotka […]

Vieraskynä: Matkaraportti DrupalCon Barcelonasta

Vieraskyna

Janne Kalliola on Exoven perustaja ja toimitusjohtaja, ja Suomen Drupal-yhdistyksen puheenjohtaja Syyskuun lopussa järjestettiin eurooppalaisen Drupal-yhteisön kokoontumisajot aurinkoisessa Barcelonassa. Vuosittain järjestettävä DrupalCon kokosi jälleen noin 2 000 ihmistä oppimaan, keskustelemaan ja koodaamaan Drupalia viikoksi. Kuva: Ryhmäkuva Barcelonan konferenssin osallistujista. Kuvan lähde: Drupal Association. DrupalConeja järjestetään kolme vuodessa. Euroopan tapahtuma on syksyisin Keski-Euroopan lomien jälkeen – […]

Lue lisää

Asiakas: Osta läski ylläpitosopimus – pysyt onnellisena

Perttu Tolvanen

Ammatissani on välillä hyvinkin isossa roolissa terapeuttina oleminen asiakkaille, joilla on huonoja kokemuksia nykyisestä tai entisestä palveluntarjoajasta. Tämä on lähes poikkeuksetta hyvin valaisevaa, ja aiheesta voisi kirjoittaa paljonkin. Keskityn nyt kuitenkin ehdottomasti eniten toistuvaan teemaan. Nimittäin siihen, että asiakkaat eivät ymmärrä miksi joku asia maksaa 50 euroa, ja miksi joskus taas tulee yllättäin 1300 euron […]

Konsepti-ideoita: Avaa rajapinnat palveluusi

Perttu Tolvanen

SM-liiga ja SAP ovat yhdessä käynnistäneet mielenkiintoisen kilpailun. SM-liiga avaa rajapinnat liigaotteluiden tilastodataan ja mahdollistaa faneille omien web-sovelluksien kehityksen tämän datan avulla. Toistaiseksi SM-liiga avaa datat vain kilpailun ajaksi, mutta esimerkki on silti kiinnostava. Moni organisaatio voisi hyötyä rajapintojen avaamisesta, ja omien sisältöjensä ja tilastojensa käytön laajemmasta mahdollistamisesta. Erityisen suuria mahdollisuuksia tällä saralla on organisaatioilla, […]

Lue lisää

Tavoitehintamalli ja sen eri variaatiot

Perttu Tolvanen

Tässä blogissa on usein viitattu tavoitehintamalliin, esimerkiksi tuoreessa räätälöityjen web-sovelluksien ostamista käsittelevässä jutussa. Tavoitehintamalli ei kuitenkaan ole mitenkään yksiselitteinen asia, ja sitä sovelletaan myös alalla hyvin useilla eri tavoilla. Tässä jutussa avataan tavoitehintamallin erilaisia variaatioita siten kuin North Patrolissa tyypillisesti mallia käytämme. Saa olla eri mieltäkin. Tavoitehintamalli vaatii melko aukottoman vaatimusmäärittelyn Ensinnäkin, tavoitehintamallia ei tule […]

Lue lisää

Wanhat