Seminaari: Mobiilisivustot vai responsiivinen design?

Tyyppi
Seminaari
Paikkakunta
Helsinki
Maksullisuus
Ilmainen
Pvm
15.6.2012

Vierityspalkin ensimmäinen seminaari sai yleisöryntäyksen, ja nyt seminaari saa uusintakierroksen! Sama ohjelma, samat tiukat kysymykset ja tiukka paneelikeskustelu. Tule mukaan!

Otsikkona on “Mobiilisivustot vai responsiivinen design?“. Seminaari järjestetään kahden tunnin mittaisena aamupalatilaisuutena perjantaina 15.6.2012 mobiilifirma SC5:n tiloissa Helsingissä. Seminaari alkaa klo 8.30 aamupalalla. Ohjelma alkaa klo 9.00 ja päättyy klo 11.00.

Ohjelma: Mobiilisivustot vai responsiivinen design? -seminaari 4.5.2012

8.30-9.00 Aamupala
9.00-9.10 Avauspuheenvuoro: Perttu Tolvanen
9.10-9.25 Responsiivinen design ja miksi julkaisujärjestelmät ovat historiaa? -Pyry Lehdonvirta
9.25-9.40 Mobiilisivustot ja responsiivinen design SharePointilla – onnistuuko? -Tuukka Uskali
9.40-9.55 EPiServer-julkaisujärjestelmä ja mobiilikanava paketista -Mikko Huilaja
9.55-10.10 HS.fi ja mobiilikanavaratkaisut -Kaisa Aalto
10.10-10.20 Tauko
10.20-10.50 Paneeli ja keskustelua

Lisätietoa

Kommentit

  1. Perttu Tolvanen kirjoitti:

    Seminaarin antia tiivistettynä:

    1) Responsiivinen design on enemmänkin kuin vain responsiivinen ulkoasu. Pelkän pinnan mukautumisen lisäksi yhä enemmän pitää huomioida myös kosketusnäytöt, joissa esim. pyyhkäisyt ja muut eleet ovat osa normaalia käyttöä. Tämä ei ehkä ole isoin asia vielä vuonna 2012, mutta on hyvä ymmärtää responsiivinen design laajempana asiana kuin vain verkkosivuston mukautumisena kapeamman näytön mobiililaitteelle.
    2) Fiksattujen 960px leveiden leiskojen maailmasta pitäisi siirtyä maailmaan jossa ensin suunnitellaan lay-out kännykälle, sitten tabletille ja vasta lopuksi desktop-näytöille.
    3) Vain photoshopissa tehtävästä käyttöliittymä- ja ulkoasusuunnittelusta pitäisi siirtyä työstämään yhä aikaisemmin toimivia HTML-versioita ulkoasusta. Vain näin voidaan tehdä aidosti responsiivisia toteutuksia jotka toimivat eri päätelaitteilla. Art Directoreiden pitäisi pystyä luovuttamaan lopputuotteina responsiivisia HTML-saitteja pelkkien staattisten psd-tiedostojen sijasta (ei toki välttämättä tuotantokelpoisia html-sivustoja).
    4) Käytännössä responsiivisen ulkoasun toteutus on hyvin iteratiivista työtä joka vaatii testausta, muokkauksia ja hiomista. Seminaarissa tästä työstä käytettiin osuvaa termiä: ”iteratiivinen hinkkaus”.
    5) CMS:t eivät ole kovin nopeasti ehtineet mukaan responsiivisten ulkoasujen maailmaan, joten siksi esimerkiksi SharePointin tai Drupalin kanssa työskentely vaatii niiden ulkoasutoimintojen ylikirjoittamista tai mukauttamista.
    6) Monimutkaisten palveluiden kohdalla voi olla myös syytä harkita CMS:n jättämistä täysin taustajärjestelmäksi jolloin sivustosta tulee enemmän sovellus johon CMS puskee vain sisällöt.
    7) Tätä ”CMS pelkkänä taustajärjestelmänä” -maailmaa tosin CMS-tuotteet myös haastavat, koska esimerkiksi EPiServer tarjoaa monenlaisia esikatselutoimintoja ym. apuvälineitä joiden avulla sisällöntuottajat voivat hallita monipuolisesti eri päätelaitteiden käyttökokemuksia. Tosin personoinnillakin voi ajautua kovin vaikeasti ylläpidettäviin kokonaisuuksiin, mutta joillekin tämä malli tarjoaa myös todellisia mahdollisuuksia.
    8) Responsiivinen ulkoasu on palveluiden tekemisessä kivijalka johon pitää panostaa ensimmäisenä. Vasta kun oma verkkopalvelu mukautuu eri päätelaitteille asiallisesti, niin kannattaa panostaa mobiilisivustokonsepteihin tai eri alustoille tehtäviin natiivisovelluksiin.
    9) Responsiivisen ulkoasun ylläpidossa isoin haaste ei lopulta ole tekninen (on se sitäkin), vaan paljon enemmän painetta tulee sisällöntuotantoon. Sisällöntuottajien saatavilla olevia toimintoja esimerkiksi CMS:ssä on käytännössä pakko usein karsia, jotta monimutkaiset taulukot ja kuvaelementit eivät riko huolella hiottua ulkoasua.
    10) Responsiivisuuden voi myös ”vetää överiksi”. Liialliset mukautukset ja erilaiset säännöt voivat osoittautua todella vaikeiksi ja työläiksi ylläpitää ja hallinnoida. On myös tärkeätä, että mukauttamisessa ei piiloteta sisältöjä joiltain päätelaitteilta. Ylipäätään seminaarissa korostettiin sitä, että mukautumisen pitäisi olla käyttäjän kannalta mahdollisimman luontevaa eikä palvelu saisi liikaa muuntua toisenlaiseksi vaikka sitä käytettäisiin erilaisilla laitteilla.

    Muita havaintoja joita seminaarissa tehtiin:
    – Natiivisovellusten ja HTML-sovellusten raja-aita häviää uhkaavasti teknisessä mielessä (tosin tämä on vain hyvä asia käytännössä). Esimerkiksi LinkedInin uusi iPad-sovellus on tiettävästi lähes kokonaisuudessaan HTML-sovellus. Laadukkaan HTML-sovelluksen voi paketoida natiivisovelluksen kaltaiseksi, ja näin eri valmistajien sovelluskaupat ovat vain jakelualustoja.
    – Erillisiä mobiilisivustoja varmasti nähdään vielä jonkin aikaa esim. mediatalojen tarjoamina, koska niihin on tehty isoja investointeja ja niistä luopuminen vaatisi rahaa myös.
    – Erilliset mobiilisivustot säilyvät edelleen, mutta niistä tulee yhä enemmän natiivisovellusten kaltaisia eli ne eivät pyri tarjoamaan koko verkkosivustoa käyttäjälle, vaan keskittyvät tekemään jonkun yksittäisen asian hyvin. Esimerkiksi Fonectan mobiilisovellus ei tarjoa kaikkea Fonectan tarjontaa, vaan Fonecta Caller on keskittynyt tiettyihin palveluihin. Tämänkaltaisen tiukemman konseptoinnin ennustettiin yleistyvän myös mobiilisivustoissa.

Jätä kommentti