Asiakas: Ota selvää toimiston kehityskäytänteistä

Perttu Tolvanen

Evermaden Jaakko Alajoki julkaisi tällä viikolla kiinnostavan katsauksen tämän WordPress-digitoimiston käyttämiin teknologioihin ja kehityskäytänteisiin.

>> State of development at Evermade 2017

Jaakon artikkeli esimerkiksi avaa heidän käyttämiään tuotteita (mm. WordPress, HubSpot), ohjelmistokehyksiä (mm. Laravel), ohjelmistotuotannon menetelmiä (kuten versionhallintaa), eniten käytettyjä WordPressin lisäosia sekä front-end-kehityksen käytänteitä.

On itse asiassa melko omituista, että Suomessa harva toimisto julkaisee samalla tavalla avoimesti tietoa käytänteistään. Maailmalla tämänkaltainen ”oman stackin” avaaminen tuntuu paljon yleisemmältä, ja etenkin liitetään usein parhaiden toimistojen toimintatapoihin. Johonkin alueeseen erikoistuneilla toimistoilla, kun käytännössä lähes aina on jonkinlainen ”talon tapa” tehdä asioita, ja siitä ollaan myös valmiita keskustelemaan.

Itse olen ostajan roolissa huomannut, että mitä vaativampi tekninen toteutus on edessä, niin sitä tärkeämpää on kysellä toimistoilta myös heidän kehityskäytänteistään ja -menetelmistään.

Vastauksissa voi olla myös yllättäviä eroja. Ja joskus tuntuu, että toimistot ovat suorastaan yllättyneitä, kun heiltä näistä asioista kysellään.

On tietysti totta, että näistä asioista on vaikea kysellä, koska ”oikeita vastauksia” ei välttämättä ole olemassa. Silti voi olla hyvin hyödyllistä kysyä siitä miten toimisto esimerkiksi hallinnoi ylläpitämiensä verkkopalveluiden tietoturvapäivityksiä, lisäosien päivityksiä, pienkehitystä tai vaikkapa räätälöityjen sovelluksien ylläpitoa. Jos toimisto osaa vastata kysymyksiin kertomalla ”talon tavasta”, niin yleensä tämä jo kertoo siitä, että asioita on mietitty, ja tilanne on keskivertoa parempi.

Jos ”talon tapa” ylipäätään on olemassa, niin yleensä siitä osataan myös helpommin poiketa, jos projekti sitä vaatii.

Huolestuttavintahan on se, jos toimisto vastaa tyyliin ”me valitsemme aina projektikohtaisesti parhaat mahdolliset toimintamallit”. Tämä kun tarkoittaa käytännössä jompaakumpaa seuraavista: a) vedämme lonkalta ja toivomme parasta tai b) riippuu täysin siitä kehittäjästä/tiimistä, jonka satutte saamaan. On mahdotonta sanoa, että kumpi on parempi malli. Kummassakin tapauksessa asiakas todennäköisesti saa täysin uniikin ratkaisun – eikä välttämättä hyvällä tavalla uniikin.

Isoilla toimistoilla on myös joskus tapana ohittaa koko tämä alue vetoamalla erikoistuneeseen ylläpitotiimiin ja sen tiimin prosesseihin. Onkin todella hyvää kehitystä, että moni isompi toimisto on ryhtynyt viime vuosina panostamaan systemaattisemmin palveluidensa ylläpitoon ja pienkehitykseen, mutta silti kannattaa yrittää kysyä myös tarkemmista käytänteistä. Isojen toimistojen ylläpitomallit kun eivät välttämättä ole pieniä toimistoja parempia, vaikka jengiä olisikin enemmän. Jatkuvan päivystystiimin perustaminen on myös voinut johtua siitä, että tulipaloja syntyy toimiston tekemissä verkkopalveluissa säännöllisesti.

On myös alueita, joissa on aivan hyväksyttävää olla vielä sormi suussa. Esimerkiksi Evermaden Jaakko tunnustaa artikkelissa suoraan, että heillä jatkuva integrointi ja automaattinen testaus on kyllä kovasti pohdinnassa, mutta vielä siihen alueeseen ei ole esittää ”talon tapaa”. Tämä on ihailtavaa rehellisyyttä, ja heijastanee monen muunkin toimiston tilannetta tällä hetkellä.

Toimistojen käyttämiä työkaluja ja menetelmiä on vaikea laittaa järjestykseen, koska yksi malli voi toimia toiselle, toinen malli taas kolmannelle. Asiakkaan kannalta on kaikkein tärkeintä se, että on joku malli, jota toimisto noudattaa, ja jota kehitetään systemaattisesti.

Suoraviivaista verkkosivustoprojektia ostaessa ei toimiston kehityskäytänteistä välttämättä tarvitse paljon kysellä, mutta mitä vaativammasta verkkokaupasta tai integraatioita sisältävästä verkkopalvelusta on kysymys, niin sitä enemmän kannattaa tästä alueesta kysellä. Evermaden Jaakon juttu on hyvä benchmark siihen minkätyyppisiä vastauksia olisi hyvä toimistoilta saada.

PS. Tilaa Vierityspalkin kuukausikirje, joka koostaa kuukauden jutut ja muut keskeiset asiat yhdeksi paketiksi.

Jätä kommentti