Pieni digitoimisto Helsingistä: Mediapool Finland

Perttu Tolvanen

WordPressin yleistymisen kannalta merkittävimmässä roolissa eivät välttämättä ole isot ja näkyvät toimistot. Isompi aalto tuntuu liikkuvan pienten digitoimistojen saralla, jotka ovat vuosia tehneet hyvin kirjavilla tavoilla verkkosivustoja. Nyt, ehkä ensimmäisen kerran alan historiassa, myös pienten toimistojen työkaluvalikoima on ottanut ison askeleen vakiintumisen suuntaan. Tästä hyvänä esimerkkiä toimii Mediapool Finland, joka on pieni digitoimisto Helsingistä, ja viimeisin tulokas Vierityspalkin Toimistot-hakemiston WordPress-sarjaan.

Mediapool tulee suoraan yli 300 000 euron liikevaihtoa WordPressillä tekevään sarjaan, jossa kilpailijoina Helsingissä on mm. Redland, redandblue, G-Works, Solid Angle, Evermade. Lisäksi Jyväskylä-Helsinki-akselilta löytyvät samasta sarjasta Trimedia, Into-Digital ja MEOM.

Mediapoolille on kertynyt hyviä referenssejä varsin laajoista kokonaisuuksista, mutta ei Mediapoolia oikein koodausjengiksi voi luokitella. Tyypilliset projektit ovat Mediapoolilla alle 20 000 euron verkkosivustoprojekteja, joissa on mukana myös visuaalista suunnittelua ja jopa sisällöntuotantoa. Ydintiimin (neljä henkeä) ympärillä toimistolla on vakituisten yhteistyökumppaneiden verkosto, joita myös toimiston sivustolla esitellään.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasi yksi toimiston perustajista, Aapo Virta.

1) Toimistonne tähänastinen tarina?

”Perustimme Mediapoolin 4 vuotta sitten. Tavoitteena oli tulla pk-firmojen sveitsinlinkkariksi, josta saisi saman katon alta kaikki nykyaikaiset markkinointiviestintäpalvelut, sisällöistä teknologia- ja markkinointiratkaisuihin. Kasvu on ollut rauhallista mutta tasaisen nousevaa.”

2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?

”Sanoimme pitkään olevamme teknologia-riippumaton taho, mutta jossain vaiheessa huomasimme, että teimme lähes kaikki digiprojektit WordPressillä. Devaamisen nopeus ja sisällön ylläpidon helppous ovat olleet ne tärkeimmät plussat.”

3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?

”Saamme perussivustot pystyyn vikkelästi, ja olemme erikoistuneet WordPressin “väärinkäyttöön”. Esim. Lukukeskus Ry:lle tekemämme Kirjailijavierailut-palvelu on niin kaukana henkilökohtaisesta blogista kuin olla voi, mutta palvelua oli kiva tehdä ja se toimii myös asiakkaan käytössä erinomaisesti. Käytämme valmiita teemoja erittäin harvoin ja lisäosiakin aina hyvin harkitusti, jotta sivustosta ja sen ylläpidosta tulee varmasti tarkoituksenmukainen.”

4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?

”Euromääräisesti 10-40 000 euron ja ajallisesti 1-6 kk projektit istuvat meille erinomaisen hyvin. Olemme pystyneet skaalaamaan resurssimme erittäin kustannustehokkaaksi paketiksi erilaisille asiakkaille.”

5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?

”Pakko tunnustaa, että aktiivisuus on ollut melko vähäistä. Timber- ja Polylang -plugareiden (molemmat erinomaisia ja meidän paljon käyttämiä) yhteiskäyttöä helpottamaan olemme jakaneet omia palikoita Githubissa, mutta sen ja Slackin WP-kanavilla pyörimisen lisäksi emme ole vielä “tulleet kaapista” WP-yhteisöön.”

6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?

”Tarjoamme asiakkaillemme sivuston teknistä ylläpitoa joka sisältää pääkäyttäjien sovellustuen, nopean vasteajan ohjelmistovirheisiin, lähdekoodin säilytyksen ja versionhallinnan testiserverillä sekä ohjelmistotuotteiden versiopäivitykset. Takuuajan jälkeiset virheiden korjaukset veloitamme toteutuneen selvitys- ja korjaustyön mukaan. Ohjelmiston jatkokehityksen toteutamme sprintteinä erikseen sovittuna työnä. Ylläpidon hinnoittelu tapahtuu tapauskohtaisesti riippuen sivuston ja järjestelmän laajuudesta. Tyypillisesti hinta on 50-150€/kk pienempien sivustojen/sovellusten kohdalla.”

7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?

”Perussivustoille suosittelemme Nebulan palveluita, josta meillä on hyviä kokemuksia. Asiakkaidemme hosting-palveluiden hinnat vaihtelevat 250 – 2500 euron vuosikustannusten välillä.”

8) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?

Camu.fi-verkkokaupan uudistus todisti hyvän suunnittelun ja toteutuksen merkityksen kaupan liikevaihdon nostamiselle uudelle tasolle. Kirjailijavierailut-palvelun uudistus meni myös nappiin, niin asiakaskokemuksen kuin ylläpitäjien työmäärän vähenemisen kannalta.”

Viimeisimpiä referenssejä Mediapoolilta:

Vetokiuas

Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

”Suunnittelimme Veto-kiukaille uuden yritysilmeen perinteistä luonnetta kunnioittaen. Tuotimme verkkoon sisältörikkaan WordPress-pohjaisen sivuston ja kiuasvalitsimen, johon on kytkettynä myös ostomahdollisuus Woocommerce-lisäosan avulla. Sivuston hallinta rakennettiin moduulipohjaiseksi, mikä helpottaa eri sisältöosioiden uudelleenkäyttöä eri alasivuilla.”

Avaa sivusto

Tilgmann Group

Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

”Suunnittelimme ja toteutimme Tilgmann Groupin verkkosivut sisältörikkaaksi kokonaisuudeksi. Halusimme tuoda yrityksen pitkän historian ja perinteet vahvasti osaksi yrityksen tarinaa.

Verkkosivujen lisäksi vastasimme yrityksen visuaalisesta ilmeestä, verkkosivujen tekstisisällöistä sekä valokuvista. ”

Avaa sivusto

Camu.fi

Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Verkkokauppa

”Uudistimme Camun verkkokaupan tuomalla Camun tiimiläisten kirjoittamat blogit sekä laadukkaan kuvamateriaalin vahvaksi osaksi verkkokauppaa. Lähtökohtana oli ajatus verkkokaupasta, johon voi tulla myös “ikkunaostoksille”. Kauppa tehtiin toimimaan saumattomasti myös mobiilikäyttäjille, joita onkin jo n. 50% kaikista kävijöistä.

Uudistuksen myötä verkkokaupan myynti moninkertaistui, ja toi uusia asiakkaita myös Camun omaan myymälään Helsingin Kaisaniemessä.

Teknisenä alustana oli WordPress, jonka kylkeen liitettiin Mediapoolin vahvasti muokkaama Clover Shop -pohjainen verkkokauppa.

Kauppa yhdistettiin automaattisella rajapinnalla Camun taloushallinto-ohjelmistoon, jolloin tuotetietojen tuonti sekä tilausten hallinta ja päivitystyö sujuu vaivattomasti, vähentäen Camun työntekijöiden työtaakkaa.”

Avaa sivusto

Kirjailijavierailut

Tekijä: Mediapool Finland
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Räätälöity web-sovellus

”Tehtävänämme oli Lukukeskuksen Kirjailijavierailut-tilauspalvelun uudistaminen. Palvelun avulla kirjastot, koulut, yritykset ja muut tahot voivat tilata kirjailijan esiintymään tilaisuuksiinsa. Tilauksia välitetään vuosittain yli 1000.

Vanhan järjestelmän uusimisen lähtökohtana oli tilausjärjestelmän mahdollisimman helppo käytettävyys asiakkaalle. Kirjailijoiden esittelysivuista luotiin houkuttelevat, kirjailijahakua helpotettiin ja tilauslomakkeen käytön kitkaa vähennettiin.

Verkkosivuston lisäksi rakensimme palveluun hallintaosion, jonka kautta Lukukeskus pystyy hallinnoimaan tilauksia sekä kommunikoimaan tilaajien kanssa suoraan järjestelmän kautta, niin että kaikki asiakkaiden tilauksiin liittyvät sähköpostit luetaan suoraan sisään järjestelmään. Uuden hallinnan ansiosta tuottajan työ nopeutui huomattavasti.”

Avaa sivusto

>> Katso kaikki Mediapoolin referenssit

PS. Mediapool Finland on markkinointinimi. Yrityksen virallinen yhtiönimi on Lapland Media Group Oy. Toimiston talousluvut ja tasaisen kasvun viime vuosina voi validoida esimerkiksi Asiakastiedon sivustolta.

Comments are closed.