Katleenan vinkit kuntavaaliehdokkaille

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 7 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Verkkokaupat panostavat elämyksellisyyteen.

Katleena Kortesuon tuore blogaus tiivistää hyvin sosiaalisen median tilannetta Suomessa tällä hetkellä. Katleenan näkökulma on kuntavaaliehdokkaat, mutta Katleenan jutusta voi johtaa päteviä vinkkejä myös kenen tahansa asiantuntijan tai brändin verkkonäkyvyyden kehitykseen.

Tässä tiivistettynä muutamia itselleni parhaiten kolahtaneita Katleenan blogauksen havaintoja:

1) Twitter on kanava muihin kanaviin. Sen arvoa ei kannata edes yrittää mitata samoilla mittareilla kuin vaikkapa Facebookin.

“Se ei ole mikään maailman kätevin keskustelukanava, mutta se on erinomainen uutisten löytämisen ja jakamisen kanava.”

Twitter on Suomessakin ollut jo jonkin aikaa laskusuhdanteessa, mutta silti sen arvo ei todennäköisesti ole laskenut sen aktiivikäyttäjille. Twitterissä ei ole kyse maksimaalisesta näkyvyydestä, vaan esimerkiksi omassa hallinnassa olevasta seuraamisesta ja linkkien jakamisesta. Se on asiantuntijan ja vaikuttajan työväline.

2) “Ole yksi ihminen Facebookissa”.

Facebook on poliitikoille jo varsin menetetty maa. Katleena suositteleekin yksityisten asioiden siirtämistä WhatsAppiin tai johonkin muuhun oikeasti suljettuun ryhmään. Tämä sama linjaus pätee varmasti monille muillekin joilla on laajat verkostot. Facebookiin kannattaisi suhtautua lähes julkisena foorumina.

Facebook kehittyy myös liiketoiminnallisista syistä vauhdilla kohti ympäristöä, jossa yhä enemmän sisällöistä on julkisia, ja “omassa kuplassa” turvallisesti keskustelu on yhä vaikeampaa. Messenger, WhatsApp ja Instagram ovat Facebookin suosittelemia palveluita tiukemmin kontrolloidulle julkaisemiselle.

3) “Avaa blogi edes jonnekin.”

Oman sivuston tai blogin roolia on tässäkin blogissa kuulutettu moneen kertaan. Sosiaaliset mediat palvelevat heikosti jos haluaa julkaista pidempiä tekstejä tai haluaa näiden tekstien olevan löydettäviä joskus myöhemminkin. Sosiaaliset mediat ovat tehokkaita seurantavälineitä ja keskustelualustoja, mutta oma blogi on edelleen se kiintopiste, jonne useimpien kannattaa perusteellisemmat tekstinsä julkaista.

“Blogi on paikka, jossa pystyt taustoittamaan ja arkistoimaan ajatuksiasi. Näitä blogipostauksia voit sitten jakaa Facebookissa ja Twitterissä tarpeen mukaan.

Blogi lisää hakukonenäkyvyyttä, sillä vanhat tviitit ja erityisesti FB-statukset jäävät Googlelta piiloon. Lisäksi pitkäkestoinen, ei-vain-vaalien-alla-päivittyvä blogi lisää uskottavuutta, koska se todentaa ajatuksesi vuosien matkalta.

Blogi voi olla oman osaamisesi ja kohderyhmäsi mukaan yhtä hyvin videoblogi eli vlogi tai perinteinen tekstiblogi. Pääasia on, että tuotat siihen sisältöä aktiivisesti. Siteeratakseni itseäni: blogi on kotipesäsi verkossa.”

>> Lue loput vinkit Katleenan blogista

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun