WordPressiä design-kulmalla: MEOM Jyväskylästä

Perttu Tolvanen

u5tswirdMEOM edustaa nopeasti kasvanutta digitoimistoa, joka on tehnyt jo pitkään WordPressillä töitä, mutta ei ole sitä korostanut kovin paljon. WordPressin kysynnän kasvaessa yhä useampi toimisto on kuitenkin nostanut WordPressin keskeiseen asemaan oman toimintansa esittelyssä. Meom on hyvä esimerkki tällaisesta toimistosta. Silti design-kulma on edelleen vahvasti läsnä toimiston tekemisissä. Jyväskylästä lähtöisin olevalla toimistolla on nykyisin myös pieni toimisto Helsingissä, ja yhteensä toimistoilla työskentelee täysipäiväisesti noin 12 henkeä.

Vuoden 2015 liikevaihto oli Meomilla vasta hieman reilut puoli miljoonaa euroa, mutta vuoden 2016 Meom arvioi olevan selkeästi isompi. Tätä puoltaa myös voimakkaasti vuoden 2016 aikana kasvanut pääluku. WordPress-tekemisessä Meom sijoittuu 300 000 – 500 000 euron liikevaihtokategoriaan.

Jyväskylä tuntuu muutenkin nousevan WordPress-kartalla kovaa vauhtia. Tällä hetkellä Toimistot-hakemistossa on Meomin lisäksi kolme WordPress-toimistoa Jyväskylästä: Valu Digital (yli 500k WP-liikevaihto), Trimedia (yli 300k WP-liikevaihto), Into-Digital (yli 300k WP-liikevaihto).

Toimistot-hakemiston 300k-500k liikevaihtokategoria onkin WordPressin osalta melko ruuhkainen jo tällä hetkellä. Meomin kanssa samassa kategoriassa ovat TrimediaInto-Digital, Evermade, Redland, G-Works, Solid Angle. Asiakkaiden kannalta tämä on tietysti vain hyvä asia, koska kilpailua riittää.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasi Meomin Tom Rantala.

1) Toimistonne tähänastinen tarina?

”MEOM sai alkunsa 2011, kun tapasin Natanael Sinisalon ja todettiin, että me voitaisiin yhdessä tehdä siistejä projekteja. Päädyttiin nopeasti vuokraamaan yhdessä toimisto. “Me ei olla mainostoimisto!” oli jommankumman heitto, josta muodostui MEOM. Meillä oli, ja on edelleen, kova näyttämisen halu, että me pystytään tekemään asiat paremmin kuin sen aikaiset toimistot.

Projektit kasvoi nopeaa vauhtia ja hyviä tyyppejä tuli matkan varrella mukaan. Nyt meitä on 18 ja toimimme Jyväskylässä ja Helsingissä. Asiakkaita on Pohjoismaissa ja Japanissa.”

2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?

”Olin työstänyt sivuja Joomlalla, ja ajattelin, että täytyy olla jotain parempaa. Natanaelilla oli aikaisempaa kokemusta WordPressista ja WP vakuutti helppoudellaan. Myöhemmin, kun Custom Post Typet (mahdollistaen monimutkaiset datarakenteet) julkaistiin ja löysimme Advanced Custom Fieldsin (mahdollistaen monimutkaisien ulkoasujen päivittämisen) päätimme, että WP on meidän ykköstyökalu.”

3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?

”Me ollaan alusta asti panostettu designin ja teknologian lisäksi asiakaskokemus- ja liiketoimintaosaamiseen. Vaikka meidän yleisin lopputuote on verkkosivu niin pureudumme asiakkaan liiketoimintaan, autamme asiakaskokemuksen parantamisessa ja digitaalisen liiketoiminnan fokuksen löytämisessä.

Ylläpitäjien arki, ja sen helpotus, on myös iso asia meille. Sanonkin asiakkaille, että jos he joutuvat soittamaan meille arkipäiväisistä asioista niin me ollaan tehty asiat väärin. Pyrimme siihen, että sivut on mahdollisimman modulaarisia ja kaikki mitä voidaan on automatisoitu.

Meidät erottaa monesta toimistosta oma tuoteliiketoiminta (Brella), joten elämme joka päivä samaa arkea kuin suurin osa asiakkaistamme ja pystymme tuomaan oman tuotteen kehityksestä opit asiakkaille.”

4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia? 

”Yleisimmät projektimme ovat 20 000 – 50 000€:n haarukassa, ja kestävät kahdeksasta kymmeneen viikkoon. Olemme rakentaneet oman mallin projektien sujuvaan läpivientiin.”

5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?

”Meidän porukka on mukana luotsaamassa WordPress Meetuppeja Jyväskylässä. Tämän lisäksi pyrimme jakamaan tietouttamme eri kaupunkien WordPress Meetupeissa sekä WordCampeissa.”

6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?

”Tarjoamme hostingin lisäksi tietoturvallista ylläpitopalvelua WordPressille. Ylläpidon hinta on 49-199e/kk (+ alv 24%) riippuen sivuston koosta.”

7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?

”Tarjoamme itse rakentamaamme WordPress-optimoitua palvelinympäristöä. Valmiit vaihtoehdot kartoitettuamme päädyimme lopulta oman ympäristön rakentamiseen vapaamman räätälöitävyyden lisäksi asiakkaidemme palvelinympäristöön liittyvien sijainti- ja tietoturvatoiveiden takia. Käytämme pääosin DigitalOceanin virtuaalipalvelimia, mutta ympäristöämme voidaan ajaa tarpeen mukaan myös muiden tarjoajien palvelimilla. Hosting-hinnoittelumme on alkaen 49€/kk.”

8) Minkälaista design-osaamista teiltä löytyy?

”Uskomme, että keskitymme selkeästi keskivertoa WordPress-putiikkia enemmän designiin, joten web-suunnittelijoiden lisäksi haalimme tekijöiksi myös esimerkiksi UX/UI-suunnittelijoita. WordPress-projektien lisäksi autamme jatkuvasti eri startuppeja suunnittelussa. Tästä hyvänä esimerkkinä aikaisemmin mainittu oma tuotteemme, Brella, jonka asiakkaina on mm. Facebook, Microsoft, IBM. Brellan suunnittelu ja tekninen toteutus on omaa tuotantoamme.”

9) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä?

Solteq on selkeästi suurimpia ylpeydenaiheita: kahden kuukauden hurjassa aikataulussa pysyminen, Hubspotin ja WordPressin saumaton integrointi ja jatkuva intensiivinen kehitys. Rautalammin kunnan sivusto oli myös projektina mielenkiintoinen, koska kehitimme sivustoa avoimesti kuntalaisten kanssa keräten heiltä palautetta kehityksen eri vaiheissa.”

Meomin viimeisimpiä referenssejä:

Solteq

vierityspalkki-solteq-meom-tyonayte

Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

”Yhdistimme WordPressin ja Hubspotin – sisältömarkkinointialusta steroideissa.

Pörssiyhtiö Solteq yhdistyi Descomin kanssa kesällä 2015. Rakensimme uudelle brändille kahdessa kuukaudessa laajan verkkopalvelun, jossa yhdistimme WordPressin ja Hubspotin parhaat puolet.”

Lue koko asiakastarina MEOMin sivuilta.

Avaa sivusto

Rautalammin kunnan sivusto

Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

”Työstimme Rautalammin kunnalle uuden sivuston avoimesti; projektin eri vaiheissa kiersimme kunnassa haastattelemassa eri sidosryhmiä (kuntalaiset, yrittäjät, kunnan työntekijät, koululaiset jne.) heidän tarpeista kunnan sivustoa kohtaan.

Sivustolla on tehty vahvaa automatisointia. Yhteystiedot ja aukioloajat, lomakkeet, pöytäkirjat ja monet muut hallitaan keskitetysti yhdestä paikasta ja tuodaan dynaamisesti erilaisina sisältökortteina eri puolelle sivustoa.”

Avaa sivusto

Basso

vierityspalkki-basso-meom-tyonayte

Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Uutis- tai viihdesivusto

”Suuren liikenteen WordPress-toteutus.

Uudistimme Basso.fi:n jo kymmenen vuotta ansiokkaasti palvelleen tekniikan (Palvelinympäristö & WordPress).

Toteutuksessa otettiin erityisesti huomioon suuri liikenne (≈350 000 latausta/kk) ja joustava jatkokehitys. Yhdistimme WordPressin Xenforon (foorumialusta) ja Google DoubleClick for Publishersin (mainostenhallinta) kanssa.

Sivustoa kehitetään eteenpäin jatkuvasti.”

Avaa sivusto

Firstbeat

vierityspalkki-firstbeat-meom-tyonayte

Tekijä: MEOM
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

”Firstbeat on alansa johtava teknologiayritys ja tarjoaa sykeanalyysia hyvinvointiin ja urheiluun.

Rakensimme WordPress-sivuston, joka ei kalpene Firstbeatin kansainvälisten kilpailijoiden vierellä. Asiakas voi kehittää sivustoa itse eteenpäin, sillä sivusto on rakennettu modulaarisista korttielementeistä, joilla voi luoda uniikkeja laskeutumissivuja ilman ulkopuolista apua.

Uuden sivuston kautta tulleet yhteydenottopyynnöt ovat kasvaneet yli kolminkertaiseksi, verraten vanhaan sivuun.”

Avaa sivusto

>> Katso kaikki Meomin referenssit

Aiheet: Digitoimistot, WordPress

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on vaativien verkkopalvelu- ja verkkokauppaprojektien läpiviennin, teknologiavalintojen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan verkkopalvelu-uudistuksia, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan sopivimmat kumppanit. Pertun kaikki kirjoitukset ja tulevat koulutukset.

Comments are closed.