WordPress-kentän haastajasarjaa Helsingistä: booncon PIXELS

Perttu Tolvanen

WordPress-markkinassabooncon-logo tuntuu kilpailu toimistojen välillä toimivan enemmän kuin hyvin. Uusia toimistoja syntyy säännöllisesti, ja moni näistä pienistä toimistoista kasvaa myös hyvää vauhtia. Booncon PIXELS on yksi näistä haastajasarjan aktiivisista toimistoista, joka on jo yli vuoden ajan pyrkinyt Vierityspalkin Toimistot-hakemistoon mukaan.

Referenssejä on nyt vuoden aikana kertynyt mukavasti, ja joukossa varsin komeita projekteja, mm. runsaasti varsin laajoja yrityssivustoja. Edelleenkin Pixelsin taloustiedot ovat ns. ”startup-sarjaa”, eli vielä ei ole tuloksentekoon päästy. Kehitys on kuitenkin ollut selkeän nousujohteista, ja asiakkaiden kannalta tällainen ”nälkäinen haastaja” voi olla hyväkin kandidaatti oman projektin tekijäksi. WordPressin kohdalla toimittajariski on myös aika pieni, koska toimistot pystyvät helposti ottamaan toistensa tekemiä sivustoja ylläpitoon ja jatkokehitettäväksi – ja näin tapahtuukin jatkuvasti. Silti Pixelsiä ei ehkä kaikkein isoimpiin WordPress-hankkeisiin voi suositella, mutta alle 30 000 euron projekteihin varmasti.

Pixelsin tekijäjoukko on varsin monikansallista, mutta silti koko tiimi työskentelee Helsingin toimistolla. Nykyinen Booncon PIXELS -yksikkö on perustettu vuonna 2014, mutta tiimi on jo työskennellyt yhdessä pidempään. Toimiston perustajista kirjoitettiin myös hiljattain Helsingin Sanomissa, koska he olivat vertailleet useita eri kaupunkeja ennenkuin päätyivät perustamaan toimistonsa juuri Helsinkiin ja Suomeen.

Booncon PIXELS täydentää Toimistot-hakemistossa 100 000 – 300 000 euron liikevaihtoa WordPressillä tekevien toimistojen kategoriaa. Tässä kategoriassa toimiston kanssa kilpailevat tällä hetkellä Contrast (Helsinki), G-Works (Helsinki) ja redandblue (Helsinki). Ostajien kannalta tätä listaa voinee pitää ns. ”haastajalistana”. Nämä toimistot ovat jo referensseillä ja muulla aktiivisuudella todistaneet osaamisensa, mutta eivät ole vielä päässeet isompien asiakkuuksien ja projektien makuun. Nälkää ja kasvuhaluja siis löytynee.

Pixelsin vastaukset kysymyksiin toimitti Antero Muranen.

1) Toimistonne tähänastinen tarina?

”Toimistomme juuret löytyvät Pohjois-Italiasta, jossa kolme kaverusta saivat idean omasta yrityksestä. Kattavan selvityksen jälkeen poppoo päätyi Helsinkiin – tämä oli faktojen perusteella paras paikka yrityksen perustamiselle.

Alusta asti keskiössä ovat olleet kolme asiaa: 1) kansainvälisyys, 2) intohimo huippuluokan toteutuksiin designin ja koodin parissa, ja 3) parhaan työympäristön rakentaminen. Fokusta tukevat nykyhetken luvut: 11 hengen tiimissä on 8 eri kansallisuutta, yli 30 toteutettua projektia sekä useampi pitkäaikainen yhteistyökumppani.”

2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress-toimistoksi?

”Työskentelimme aiemmin Drupalin kanssa, sillä WordPress ei ollut vielä vahvistanut jalansijaansa yhtä vakuuttavasti kuin nykyään. Emme kuitenkaan olleet ikinä täysin tyytyväisiä Drupaliin. Siirryimme joitain vuosia sitten WP:n pariin sillä se on osoittanut olevansa paras alusta etenkin sisältövetoisille nettisivuille ja todella joustavasti käsiteltävissä moneen eri tarpeeseen.”

3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress-toimistona?

”Teemme paljon integraatioita WP:stä muihin alustoihin ja yleisesti ottaen meillä on hyvä ote vaikeidenkin räätälöintien tekemiseen.

Käyttäjäkokemukseen panostaminen näkyy myös sisällönhallinnan puolella, jonka rakennamme käyttäjiä ajatellen erityisellä huolella. Selkeästi suunniteltu admin-käyttöliittymä helpottaa sisällönhallinnan kanssa työskentelevien arkea huomattavasti.”

4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?

”Tiimimme taipuu tarvittaessa isoihin projekteihin (50 000€+), mutta tehokkaimmin ja helpoiten hallittavissa ovat 10 000 – 30 000€:n projektit. Näistä meillä on kertynyt jo reilusti kokemusta ja projektinhallinta sekä muu työskentely onkin hioutunut hiljalleen kohdilleen.

Pienempiin projekteihin (esim. startupeille) meillä on tarjota ainutlaatuinen hackathon -tyyppinen työskentelytapa, jossa projekti toteutetaan intensiivisesti ja kustannustehokkaasti.”

5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?

”Olemme osallistuneet aktiivisemmin WordPress-yhteisön toimintaan viimeisen vuoden aikana. Pääkaupunkiseudun WP Meetup tapaamiset ovat tulleet tutuksi ja olemme yhden isännöineet itsekin.

Tiimimme uusiseelantilainen vahvistus Thomas Hurd oli keväällä puhumassa WordCamp Finland 2016 -tapahtumassa Helsingissä ja toimitusjohtajamme Lukas Hafner kävi rapakon takana puhumassa WooCommercen ykköstapahtumassa WooConf:ssa Austinissa, Texasissa.”

6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?

”Toisin kuin monet alalla toimivat toimistot, emme halua sitoa asiakkaita ylläpitomaksuin tai kiintein sopimuksin. Sovimme jokaisen asiakkuuden kanssa erikseen heille sopivan palvelutason ja usein ratkaisuna onkin joustava tuntihinnoitteluun perustuva kuukausilaskutus.

Keskiarvolta puhutaan usein muutamien tuntien jatkokehityksestä, joten hintatasolla liikutaan parista sadasta eurosta reiluun tuhanteen. Joidenkin asiakkaiden kanssa otetaan pienempiä kehitysprojekteja muutaman kerran vuodessa, jolloin kuukausilaskutusta muuten ei tule ollenkaan.”

7) Mikä on suosittelemanne hosting-ratkaisu WordPress-sivustoille?

”Jätämme hostingin mielellämme alan ammattilaisille ja keskitymme omiin vahvuuksiimme. Usein kokeilujen jälkeen olemme päätyneet suomalaiseen WP-palveluun, joka on vakuuttanut meidät mahtavalla asiakaspalvelullaan ja osaavalla teknisellä tiimillään. WordPressin hostaamiseen ei ole montaa yhtä toimivaa ratkaisua Suomessa.”

8) Minkälaista design-osaamista teiltä löytyy?

”11 hengen tiimistämme kuudella on design-tausta – nettisivuprojekteihin osallistuu kolme graafista suunnittelijaa ja ux-suunnittelija.”

9) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä, ja miksi?

”Erityisen iloisia olemme projekteista, jotka ovat isompien kokonaisuuksien ja yhteistyön lopputulosta kuten Vahanen tai Blueprint Genetics. Yksittäisistä projekteista mainittakoon kiinnostavana Omena Hotellit, jossa pääsimme uudistamaan kaikille suomalaisille tuttua brändiä sekä verkkosivuja.”

Pixelsin viimeisimpiä referenssejä Julkaisut-palstalta:

Nettisivut Blueprint Genetics

blueprint_front-page

Tekijä: booncon PIXELS (suunnittelu ja toteutus)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

”Sivuston uudistuksen taustalla toimi korostuneet tekniset vaatimukset joten WordPressillä rakennettu sivu sai osakseen multisite-toiminnallisuuden ja sen monimutkaisempiin ominaisuuksiin kuuluu mm. IP-osoitteen perusteella tietyn sisällön näyttäminen, ja integrointi kolmannen osapuolen järjestelmiin.”

Tivoli Sariolan nettisivut

Tivoli-home

Tekijä: booncon PIXELS
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Teollisuustaiteen Liitto Ornamo

1.frontpage

Tekijä: booncon PIXELS
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Aalto ITP

ITP-start

Tekijä: booncon PIXELS
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Julkisen organisaation tai yhdistyksen sivusto

Omena Hotellit

omena-kotisivu-screen

Tekijä: booncon PIXELS
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

DIGILE Oy

digile-home

Tekijä: booncon PIXELS
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

Vahanen Yhtiöt

locations-Macbookpro-iphone

Tekijä: booncon PIXELS
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €
Palvelun tyyppi: Yrityksen sivusto

>> Pixelsin kaikki referenssit

[EDIT 25.10.2016: Muokattu Booncon-viittauksia Pixels-viittauksiksi epäselvyyksien välttämiseksi, koska Pixelsin emoyhtiö on Booncon Oy, joka on eri asia. Tässä artikkelissa puhutaan Booncon PIXELS Oy:stä.]

Jätä kommentti