Kriteerit avoimien työpaikkojen julkaisuun

Perttu Tolvanen

Vierityspalkin avoimet työpaikat -palsta on vuosien varrella saanut varsin huomattavan suosion, niin työnhakijoiden kuin työnantajien keskuudessa. Tämän seurauksena palstalle tulee varsin paljon ilmoituksia, käytännössä päivittäin. Vastaanotetuista ilmoituksista vain osa kuitenkin julkaistaan palstalla. Ajoittain jopa suurin osa ilmoituksista joutuu roskakoriin. Avaan tässä artikkelissa nyt kriteeristöä jota käytän palstan moderointiin.

Tiedostan, että kriteeristö on subjektiivinen ja monien ilmoituksien julkaisupäätös on kovin harkinnanvarainen. Tiukat kriteerit ovat mielestäni kuitenkin blogin lukijoiden sekä työnantajien etu, koska Vierityspalkki on yli kymmenen vuoden toimintansa aikana kerännyt yleisökseen varsin rajatusta aihepiiristä kiinnostuneiden ihmisten joukon.

Netti on täynnä työpaikkasivustoja, joissa voidaan julkaista hyvin monenlaisia ilmoituksia. Vierityspalkin tehtävä ei ole tarjota julkaisutilaa kaikille halukkaille.

Palstan ilmaisuus on myös harkittu linja, koska palstan alkuperäisenä tarkoituksena on ollut helpottaa työnhakijoita löytämään myös pienempien firmojen kiinnostavat duunitarjoukset. Ehkä tämän seurauksena palstan ovatkin löytäneet etenkin alan pienemmät toimistot, ja sitä kautta palstan nykyisenä tavoitteena on myös helpottaa näiden pienempien toimistojen rekrytointia ja kasvua.

Toivon tämän kirjoituksen avulla saavani kommentteja, palautetta ja keskustelua. Työpaikat-palsta porskuttaa, koska blogin lukijat ja alan työnantajat pitävät sen toiminnassa. Oma roolini moderaattorina on pitää huolta palstan toimivuudesta. En väitä olevani kaikkitietävä taho palstan linjauksien suhteen, ja siksi palautteellanne on iso merkitys.

Kriteerit Vierityspalkin avoimet työpaikat -palstalle:

  1. Työn kohteena tulisi olla laajojen yleisöjen käytössä olevat verkkopalvelut, mobiilipalvelut tai verkkokaupat. Ilmoituksessa haettavan tehtävän tulee liittyä jollain tavalla web-alaan, ja ensijaisesti tässä katsotaan haettavan työtehtävän kohdetta. Ihanteellisesti työn kohteena tulisi olla verkkopalvelut, mobiilipalvelut tai verkkokaupat jotka ovat laajojen yleisöjen käytettävissä olevia palveluita – eivät esimerkiksi yritysten sisäisiä tietojärjestelmiä, kuten taloushallinnon ohjelmistoja. Myös läheisesti web-palveluiden suunnitteluun ja toteutukseen liittyvät tukitehtävät sallitaan palstalle, esimerkiksi myyntitehtävät, tai projektinhallintaan ja asiakaspalveluun liittyvät duunit. Tehtävän otsikko ei näin aina ratkaise, vaan ensisijaisesti työn kohde. Esimerkiksi ”Front-end designer” tai ”full-stack developer” voi olla web-alalla hyvin yleinen tehtäväkuvaus, mutta jos työn kohteena on vaikkapa pelkästään pankin sisäiset tietojärjestelmät, ilmoitus ei välttämättä pääse palstalle. Etenkin rekrytointifirmojen ilmoitukset jäävät joskus julkaisematta, koska niissä ei aina kerrota työn kohdetta riittävällä tarkkuudella.
  2. Ilmoituksen tulisi olla mahdollisimman tarkka ja yksiselitteinen. Yhdellä ilmoituksella tulisi ilmoittaa yhdestä tehtävästä ja kertoa mahdollisimman tarkasti siitä kyseisestä tehtävästä. Esimerkiksi ilmoituksen voimassaoloaika, hakuohjeet ja yhteystiedot ovat käytännössä pakollisia tietoja. Mitä konkreettisempi ja täsmällisempi ilmoitus, sitä paremmat mahdollisuudet tulla julkaistuksi. Esimerkiksi palkkatiedon kertomisesta saa lisäpisteitä, ja joskus palkkaluokan sisältävät ilmoitukset pääsevät läpi palstalle vaikka muutoin kaikki kriteerit eivät aivan täyttyisikään. Etenkään palstaa ei ole tarkoitettu isojen ohjelmistofirmojen rekrytointimainoksille, joissa haetaan jopa kymmeniä erilaisia osaajia kerralla.
  3. Työn sijaintipaikka tulisi olla Suomessa, tai tehtävään haetaan suomea puhuvia henkilöitä. Sijainnin suhteen palsta ei ole erityisen tarkka, mutta blogin lukijakunta on kuitenkin pääosin Suomessa – joten vaikka yritys olisikin suomalainen, niin Frankfurtin konttoriin ei välttämättä tämän palstan kautta kannata hakea saksalaisia web-osaajia. Jos Frankfurttiin kuitenkin halutaan nimenomaan suomea osaavaa webbivelhoa, niin silloin palsta on käytettävissä.
  4. Lieventäviä asianhaaroja / lisäpisteitä tuovia asioita (= ne erityisen subjektiiviset kriteerit):
    • Designerien ja UX-tyyppien hakujen suhteen palsta on hieman löysempi kriteereissä, koska näitä ilmoituksia tulee koodaripaikkoja vähemmän – ja blogia kuitenkin lukevat myös monet designerit ja ”ei-koodarit”.
    • ”Backend-koodareita” hakevia ilmoituksia arvioidaan erityisen tarkasti, koska tämäntyyppisiä ilmoituksia tulee palstalle suhteettoman paljon. Backend-koodareiden tavoittamiseen on kuitenkin paljon muitakin palstoja Suomessa, joten siksi näitä ilmoituksia katsotaan tällä palstalla hieman muita tarkemmin.
    • Erikoistuneilta web-alan toimistoilta hyväksytään jonkin verran myös eksoottisempia ilmoituksia. Jos esimerkiksi Wunderkraut kaipaisi uutta toimitusjohtajaa, ilmoitus todennäköisesti hyväksyttäisiin palstalle. Jos taas Tieto haluaisi uuden liiketoimintajohtajan integraatiopuolelle, ilmoituksen suuntana olisi todennäköisesti roskakori.
    • Asiakaspuolen ilmoituksia kohdellaan myös hieman hellemmin, koska näitäkään ei palstalle tule joka viikko. Esimerkiksi erilaiset ”Web-tuottaja” tai ”Verkkoviestintäpäällikkö” tai ”Verkkokauppapäällikkö” -tyyppiset ilmoitukset julkaistaan käytännössä lähes aina.
    • Web-alaan liittyvien startuppien ilmoitukset menevät myös hieman helpommin läpi kuin isojen ohjelmistoyritysten. Ylipäätään mitä isompi firma, sitä tiukemmin ilmoituksen tulee täyttää edellä kuvatut kriteerit.

Toivottavasti tämä kriteerejä avaava kirjoitus helpottaa hieman ilmoituksia lähettävien tahojen elämää. Palautetta kriteereistä ja palstan tehtävästä otetaan vastaan jatkuvasti, joten jos jokin askarruttaa, kommentoi tai lähetä sähköpostia (perttu(at)perttutolvanen.com). Monet alan toimistot lähestyvätkin allekirjoittanutta usein suoraan, jos jokin ilmoitus ei mene läpi tai toimistot eivät ole varmoja voiko ilmoituksen laittaa palstalle. Kannustan tähän jatkossakin.

Aiheet: avoimet duunit

Tagit: ,

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on vaativien verkkopalvelu- ja verkkokauppaprojektien läpiviennin, teknologiavalintojen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan verkkopalvelu-uudistuksia, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan sopivimmat kumppanit. Pertun kaikki kirjoitukset ja tulevat koulutukset.

Comments are closed.