H1 ostettiin osaksi Zeelandia

Perttu Tolvanen

WordPress-toimistojen markkinassa muutokset saivat jatkoa, kun Zeeland osti H1:sen. Vain joitain päiviä aiemmin Creuna julkisti ostaneensa Byroon. Trendi oli odotettavissa, koska WordPress-toimistot eivät ole jostain syystä keskenään liittoutumalla lähteneet kasvamaan, mutta WordPress on ryhtynyt puhuttelemaan myös isompia asiakkaita. Täten isojen digitalojen ostohalut ovat olleet ilmeisiä, ja todennäköisesti lisää vastaavia siirtoja nähdään.

Ehkä H1:sen päätyminen ostokohteeksi oli jokseenkin yllättävää, koska heillä on ollut vahva maine vaativien WordPress-projektien osaajana. Tosin yrityksen kokoluokan kasvattaminen ei ole onnistunut H1:seltä lainkaan samalla tavalla kuin monilta muilta Toimistot-hakemiston firmoilta viime vuosina.

H1:sen liiketoimintaluvut eivät ole myöskään olleet erityisen häikäiseviä viime vuosina, joten ostossa määritetty arvostus ei ole kovin merkittävä (vajaa 270 000 euroa). Täten tapahtumaa on ehkä pidettävä enemmänkin yritysoston kautta tapahtuneena rekrytointina, jossa voi olla myös muita tekijöitä kuin julkistettu kauppasumma – esimerkiksi yksittäisten työntekijöiden saamat sopimukset.

Vierityspalkki kysyi H1:sen Aki Björklundilta muutamia kysymyksiä liittyen yritysjärjestelyyn.

1) Mikä sai harkitsemaan yrityksen fuusiointia osaksi isompaa kokonaisuutta?

”H1:n maine oli erinomainen, mutta keskittynyt teknisen osaamisen ympärille. Pelkkä teknisen toimittajan rooli ei kuitenkaan kiehtonut meitä. Vähän suurempi kokoluokka tuntui lisäksi välttämättömältä, jotta pidemmän päälle raskaaksi käyvä jatkuva venyminen oltaisiin voitu välttää.”

2) Minkälaiset asiat vaikuttivat siihen, että päädyitte nimenomaan Zeelandin osaksi?

”Full stack marketing company on aika osuva kiteytys Zeeland Familyn tarjoamista palveluista. Koska asiakassuhde on laajempi, mahdollisuus vaikuttaa web-tekemisen taustoihin ja sisältöön on suurempi. H1:ssä pääsimme projekteihin mukaan keskimäärin hiukan liian myöhään, joskin meillä oli myös lukuisia erinomaisia asiakkuuksia.”

3) Uskotko, että Zeelandin osaksi siirtyminen vaikuttaa siihen millaisia projekteja tai asiakkuuksia teette?

”Uskomme, että kattavammalla palveluvalikoimalla pystymme pienemmillä ponnistuksilla saamaan isompia asiakkaita. Zeeland Familyn ennestään erittäin vahvan HubSpot-osaamisen yhdistämisen H1:n tunnetusti vahvaan WordPress-osaamiseen on todella kiehtova yhdistelmä ja vaikuttaa varmasti tekemiseen.”

4) H1 oli ensimmäisiä WordPressiin vahvasti erikoistuneita toimistoja Suomessa, nyt samoissa jäljissä on kymmeniä toimistoja – miten tämä on teihin vaikuttanut / koetteko että nyt on jonkinlainen “end of an era” -käsillä?

”Kehtaisin väittää että H1 oli ensimmäinen. Tavallaan WordPressiin erikoistuminen ei enää ole erikoistumista, koska melkein kaikki tekevät sitä. Tilaa erittäin vahvalle WordPress-osaajalle kuitenkin edelleen on ja meillä on hyvä maine siinä. WordPress kasvaa väistämättä liiketoiminta-alueena myös tulevaisuudessa, mutta etsikkoaika on kyllä silti ollut ohi jo jonkin aikaa.”

Jäämme seuraamaan mikä on seuraava yritysjärjestely, koska WordPress-markkinassa tuntuu tapahtuvan juuri nyt yllättävän paljon. Moni tunnettu digi- ja mainostoimisto yrittää rekrytä WordPress-osaajia, ja samalla myös uusia toimistoja ilmaantuu WordPress-tekijöiksi. Yritysostojen kautta rekrytointi ei ole kaikille isoille tekijöille vaihtoehto, mutta monille kyllä, kuten Zeelandille tässä tapauksessa.

Disclaimer: H1 on myös Vierityspalkki.fi-blogin tekninen yhteistyökumppani ja vastaa blogin ylläpidosta.

Comments are closed.