Byroosta osa Creunaa, Verkkojulkaisuista Karhu Helsinki

Perttu Tolvanen

WordPress-kentällä on jo pitkään ollut pariutumiskiimaa liikenteessä, kun useat toimistot ovat miettineet erilaisia yritysjärjestelyjä. Vuosi sitten Aucor haukkasi Mediatavastin, mutta muita isompia muutoksia ei ole lopulta tapahtunut. Talvella Monami Agency toki yhdistyi Solid Anglen kanssa. Solid Angle on kuitenkin jatkanut toimintaansa edelleen omalla nimellään.

Byroo solahtaa osaksi Creunaa

Nyt Creuna Finland osti tiensä sisään WordPress-markkinaan sulauttamalla Byroon itseensä. Jani Kekkosen pitkään luotsaama Creuna on melko avoimesti etsinyt ostokohteita viime vuosina, ja vihdoin sopiva kohde löytyi. Yhdistyminen muodostaa markkinaan kiinnostavan Episerver&WordPress-toimiston. Vastaavalla teknologiayhdistelmällä olevia digitoimistoja on esimerkiksi Ruotsissa ollut jo pitkään, mutta Suomessa Microsoft-teknologiat ja PHP-maailma ovat pysyneet etäällä toisistaan.

creunabyroo

Creunan sivustolla Byroon pojat poseeraavat jo onnellisina yhdistymisen johdosta.

Creunalle ainakin ostos on iso askel Suomen markkinassa. Creuna on kokonaisuutena yli 300 hengen toimisto, ja vahva etenkin Tanskassa ja Ruotsissa. Suomessa toiminta on vielä pientä, mutta ehkä kasvu Suomessa sujuu WordPressin kautta helpommin kuin Episerverin avulla. Episerver-markkinassa Creuna on ehkä jäänyt hieman isompiensa jalkoihin, koska Episerver-projektit ovat yleensä huomattavasti esimerkiksi WordPress-projekteja isompia. Byroo istuu myös Creunan profiiliin hyvin, koska Byroon kädenjälkeä ovat monet tämän maan tyylikkäimmät ja visuaalisesti persoonallisimmat WordPress-sivustot.

Verkkojulkaisut vaihtaa nimeä

Drupal-markkinassa on vietetty melko staattisia aikoja viime vuosina, vaikka tasaista kasvua selvästi onkin ollut. Nyt Verkkojulkaisut Oy päätti kuitenkin muuttaa brändinsä 20-vuotisen taipaleen kunniaksi. Uusi nimi on Karhu Helsinki, ja uuden toimiston lupauksena on mm. kertoa hinnat etukäteen ja laskuttaa asiakasta vasta jälkikäteen. Toimitusjohtaja Timo Salminen kommentoi lehdistötiedotteessa toimiston uutta viestintäkärkeä:

”Meistä tykätään, koska teemme helppokäyttöisiä palveluita, joiden hinta on tiedossa etukäteen. Se ei ole tänä päivänä itsestäänselvyys. Digitalisoituminen jo sinänsä aiheuttaa asiakkaille valtavia paineita – kaikki on muutostilassa. Lisäksi digitoimistojen kanssa asioiminen on asiakkailta saamamme palautteen mukaan usein luvattoman hankalaa. Joku on aina tökkinyt: hinta, aikataulu tai laatu. Meillä asiakas maksaa vasta kun hän on saamaansa palveluun tyytyväinen”.

IT-alan ulkopuoliselle tämä ei ehkä vaikuta kovin ihmeelliseltä, mutta todellisuus on toista. Karhun lupaus on suorastaan kummallinen tällä ketteryyden ja juoksevan kuukausilaskutuksen nimeen vannovalla alalla. Pisteet tästä.

PS. Myös Vierityspalkin Toimistot-hakemisto päivittyy uusien nimien mukaisesti lähipäivinä.

  1. Perttu Tolvanen says:

    Zeelandille varmasti ihan hyödyllinen liike. Valuaatio on kohtuullisen matala kyllä (vajaa 270 000 euroa), joten vähän tuollainen ”acquihire”-henkinen liike ehkä kyseessä. H1:sen tiimi varmasti pystyy Zeelandia auttamaan paljonkin, joten voi olla että tiimi on saanut hyvät sopimukset Zeelandilta – ja sitä kautta tuo kohtuullisen matala valuaatio olisi selitettävissä paremmin – tai sitten kyse on jostain muusta.

    Toisaalta kertonee joka tapauksessa siitä, että vaikka WP-bisnes on erittäin haluttua juuri nyt, niin onhan se kilpailtuakin, joten yritysmyyntien kautta ei ole välttämättä suuria rahoja tarjolla.