Huomioita Grand One 2016 -kisan voittajista

Perttu Tolvanen

Tämän vuoden Grand One kisattiin jälleen, ja tänäkin vuonna voittajien kirjo oli varsin laaja. Tässä jutussa nyt muutamia nostoja, joihin verkkopalveluita suunnittelevien ja tekevien tahojen kannattaa kiinnittää huomioita.

Itseäni näissä kisoissa tietysti suuresti häiritsee se, että euroista ei puhuta lainkaan. Täten isoimmat produktiot pärjäävät aina varsin hyvin, koska kustannustehokkuus on kirosana tällaisille hehkutuskisoille. Myös toimistoja ja tekijöitä on vaikea arvioida, kun missään ei kerrota, onko palvelua viilattu puoli vuotta vai kaksi kuukautta – vai viimeiset kaksi vuotta.

Sitten kun tästä henkilökohtaisesta rajoitteesta pääsee yli, niin casejen selailu onkin huomattavasti kiinnostavampaa.

Huikeata pikselin viilausta on tehty monella saralla. Esimerkiksi Oopperabaletti.fi-sivusto on ansiokas voittaja kuluttajapalveluiden sarjassa, ja sanoisin jopa, että jokaisen tässä maassa verkkopalveluita suunnittelevan tulisi käyttää hyvä hetki tuon sivuston selailuun. Niin hienosti on kyseisessä palvelussa venytetty perinteisen verkkosivustoselailun metaforaa, ja silti säilytetty kohtuullinen käytettävyys käyttäjän näkökulmasta. Sivusto ei ole kevyimmästä päästä, mutta silti todistaa hyvin kuinka visuaalinen näyttävyys isolla näytöllä ei ole alisteinen hyvälle mobiilikäytettävyydelle.

Loppuun asti viedyn asiakaskokemuksen näkökulmasta Oopperabaletti.fi tietysti jää kovin vajaaksi. Lippu.fi ei ole mikään mobiiliostamisen mestarinäyte, joten kulttuurista yhtäkkiä innostuneen käyttäjän ostokokemus ei ole loppuun asti kovin sulava. Oopperabaletti.fi-sivusto ei myöskään osaa kertoa ostajalle, onko lippuja edes saatavilla juuri nyt, joten aidosti verkkokauppamaiseen kokemukseen on tässäkin vielä matkaa.

>> Tutustu oopperabaletti.fi-projektin case-kuvaukseen.

Myös kunniamaininnan designin osalta kerännyt Pyha.fi-sivusto on tutustumisen arvoinen. Elämyksellisyyttä painottava sivusto onnistuu myös palvelemaan, ja on aidosti kilpailijoistaan erottuva matkailusivusto. Myös Pyhän sivusto onnistuu yhdistämään visuaalisen näyttävyyden ja mobiiliystävällisyyden hienosti. Harmi, että esittelysivuston upeus ei ole tässäkään tapauksessa valunut varaus- tai osto-osioihin. Matkaa ostavan käyttäjän kannalta prosessi pitäisi kuitenkin sujua tyylikkäästi loppuun asti. Matkailukohteen tunnelmaa esittelevänä sivustona Pyha.fi on kuitenkin esimerkillinen sivusto monella tapaa.

>> Tutustu Pyhä.fi-caseen

Mobiilisovellusten ostajille kisa tarjosi myös muutaman hyvän casen. Wolt keräili pokaaleja monesta kategoriasta, ja varsin ansaitusti. Wolt on hieno esimerkki upeasta mobiilisovelluksen käyttökokemuksesta, joka asettaa kuluttajien odotukset muidenkin päivittäisten asiointisovellusten suhteen korkealle. Samalla Wolt valitettavasti juuri tekee tällaisen kisan kovin vaikeaksi arvioida, koska tuo yksittäinen mobiilisovellus on Woltille elämän ja kuoleman kysymys – ei mikään projekti muiden joukossa (tai tavallaan kysymys on kolmesta sovelluksesta). Euromääräiset investoinnit tuohon Woltin kuluttajasovellukseen ovat varovaisestikin arvioiden satoja tuhansia euroja, todennäköisesti miljoonaluokkaa – ainakin jos yritettäisiin ostaa vastaava sovellus ulkopuolisten toimistojen tai resurssien avulla.

>> Tutustu Woltin case-tarinaan

(PS. Erityisesti case-tarinan lopussa oleva video on hyvä havainnollistus Woltin sujuvuudesta ja eri sovellusten yhteistoiminnasta.)

Täten Valopilkku ja K-Ruoka-sovellukset ovat ehkä kiinnostavampia benchmarkkeja useimmille ostajille. Näissäkään caseissa ei tietysti puhuta rahasta, joten investointia on kohtuullisen vaikea arvioida. Valopilkun ja K-Ruoka-sovelluksen kohdalla puhuttaneen kummassakin joka tapauksessa kuusinumeroisista summista. Silti, nämä ovat kumpikin hienoja esimerkkejä huikeista mobiilisovelluksista jotka myös asettavat riman korkealle muille.

>> Tutustu Valopilkku-sovelluksen case-tarinaan
>> Tutustu K-Ruoka-mobiilisovelluksen caseen

Kannattaa esimerkiksi huomioida minkä kokoisella tiimillä Futurice on tuota K-Ruoka-sovellusta tehnyt. Mihin se puhe pienistä ja ketteristä tiimeistä jäi? Noh, Keskolla on varmasti syvät taskut tällaisiin harjoituksiin – ja onhan se sovellus hieno.

Lopuksi voinee todeta, että elämäntyöpalkinnot menivät tänä vuonna varsin uusmedia-henkisiin osoitteisiin. 90-luku olisi ehkä jopa halunnut soitella ja kommentoida palkintoja. Isot propsit Vierityspalkiltakin näille herroille:

PS. Tilaa Vierityspalkin kuukausikirje sähköpostiisi.

  1. jult says:

    Mahtaako Woltin sovelluksen iPhone-versio sitten olla täysin erilainen, mutta Android puolella tuo on kyllä yksi huonoimmista käyttämistäni sovelluksista koska:
    – toimii äärimmäisen tahmeasti (jokaisen ravintolan omat kuvakarusellit kestävät latautua vaikka miten kauan listauksessa)
    – ei muista että olen jo sanonut kiitos ei kun vaativat mainostamaan Woltia tuttaville
    – pakottaa tekemään tilin vahvistamisen itse laitteella perinteisen sähköpostilinkin sijaan
    – ei kerro toimittaako ravintola osoitteeseeni ennen kuin olet valinnut haluamasi tuotteet ja yrität tehdä tilauksen

  2. Perttu Tolvanen says:

    Kiitos kommentista, voi hyvinkin olla Androidin ongelmia nuo vain, koska iPhonella kokemus on hyvin hiottu, ja esim. tuo viimeinen mainitsemasi on korjaantunut (muista en osaa sanoa, en ole ainakaan havainnut moisia).

  3. Olli Mahlamäki says:

    ”Kannattaa esimerkiksi huomioida minkä kokoisella tiimillä Futurice on tuota K-Ruoka-sovellusta tehnyt. Mihin se puhe pienistä ja ketteristä tiimeistä jäi?”

    Tietämättä tarkemmin kyseistä keissiä, mietin onko toi nyt kuitenkaan ihan valtavan iso tiimi. Saitilta laskemalla saan kasaan:
    – 3 hengen back-end tiimi
    – 7 henkeä tekemässä kolmea mobiilisovellusta, eli 2-3 hengen tiimit per sovellut
    – projektipäälikkö koordinoimassa, 1 henkilö tekemässä analytiikkaa

    Yksittäistä softaa koodaa 2-3 henkeä, mikä kuulostaa mun korvaan aika pieneltä ja ketterältä

  4. Perttu Tolvanen says:

    Kiitos kommentista, Olli.

    Samaa mieltä, että kyllähän tuossa isoin tekijä on juuri natiivisovelluksien vaatimat täysin erilaiset devaajaprofiilit, jotka pakottavat käytännössä tuollaiseen kokoonpanoon. Yksittäisinä tiimeinä järkeviä, kokonaisuus silti aikamoinen hankeorganisaatio.

    Ehkä siksikin juuri K-Ruoka-appin kohdalla jonkinlainen kustannusperspektiivi olisi voinut olla paikallaan. Tuon kokoinen porukka koodaamassa on miljoonaluokan harjoitus hyvin nopeasti, ja silti se kilpailee skabassa paljon pienempien casejen kanssa ilman että mitenkään tätä eroa tuodaan esille.