Tuotteistuksesta innostuneet: Valu Digital Jyväskylästä

Perttu Tolvanen

Jyväskyläläisen Valu Digitalinvalu-logo_vierityspalkki-300x300 esittelyjuttu sopii hyvin parin viikon takaisen Verkkojulkaisut-digitoimiston esittelyjutun jatkoksi. Aiemmin Media Cabinet -nimellä toiminut firma on myös alan ehdottomia konkareita, joka on takonut tähän maahan verkkopalveluita jo 90-luvulta lähtien. Media Cabinet -nimellä toimiessaan firma teki verkkopalveluita erityisesti omalla Base -julkaisujärjestelmällään. Base on toki vieläkin elossa, mutta nimenmuutoksen myötä firman uusi kärki on nyt WordPress.

Jo Media Cabinetin aikana firma panosti paljon tuotteistukseen, ja siksi tässä maassa on esimerkiksi paljon Basella pyöriviä verkkolehtiä ja verkkovuosikertomuksia. Moni isompikin konserni siksi tuntee Media Cabinetin, vaikka yhtiöiden pääsivustot eivät välttämättä Basen päällä pyörisikään.

Nyt WordPressiin käännyttyään yhtiö on jatkanut samaa tuotteistustoimintaansa, ja päivänvalon ovat nähneet mm. Mago-verkkolehti, sosiaalinen intra Bonder ja Kuntasivusto-paketti. Tämän takana on toki myös se, että vanhoille Base-asiakkaille halutaan tarjota helppo siirtymä WordPress-maailmaan. Silti tämänkaltainen tuotteistus sopii hyvin WordPress-maailmaan, ja esimerkiksi paketoitu Kuntasivusto-ratkaisu varmasti puhuttelee tämän maan pieniä kuntia.

Valu on kasvanut tasaisesti viime vuosina ja sijoittuu noin kahden miljoonan liikevaihdolla alan raskaampaan sarjaan. WordPress-toiminnankin laajuus on jo yli puolen miljoonan luokassa, joten Toimistot-hakemiston WordPress-firmojen sarjassa sijoitus on suurimpien joukossa.

Referenssit painottuvat julkishallinnon alueelle varsin vahvasti, mutta Valu onkin aina ollut vahva juuri julkisissa kilpailutuksissa ja ylipäätään julkishallinnon verkkosivustojen erityispiirteiden ymmärtämisessä. Esimerkiksi kuntien verkkosivustoja Valu on tehnyt jo useita WordPressillä.

Myös ”WordPress-intohimon” todistamisen saralla Valu on ollut aktiivinen. Valun osakkaaksi  siirtynyt Mikko Virenius kuuluu kiistatta Suomen tunnetuimpien WordPress-osaajien joukkoon.

Vierityspalkin kysymyksiin vastasi myyntijohtaja Juha Mattila.

1) Toimistonne tähänastinen tarina?

”Valu Digitalin historia ulottuu vuoteen 1997, jolloin yritys perustettiin Media Cabinet ­nimellä. Noin vuosi sitten brändimme koki melko radikaalin remontin, jonka yhteydessä nimemme muuttui Valu Digitaliksi. Valu Digital Oy rakentaa verkkopalveluita ja mobiilisovelluksia.

Yrityksemme toiminta alkoi alunperin viestintätoimistona, mutta varsin pian erikoistuimme verkkopalvelujen ja ­-sovellusten tekijäksi. Tämän johdosta kehitimme myös oman julkaisualustamme.

Missiomme on auttaa asiakastamme toimimaan verkossa tehokkaasti ja tuottavasti. Siksi myös vahva panostus tuotekehitykseen on ollut tunnusomainen piirteemme koko toimintahistoriamme ajan.

Viime vuosina toimintaamme on tullut mukaan yhä voimakkaammin myös mobiilisovellukset. Näihin liittyen olemme myös perustaneet tytäryhtiön, joka edustaa kehittämäämme Showell-nimistä sovellusta. Rakennamme myös asiakaskohtaisesti räätälöityjä mobiilisovelluksia, joiden sisältöjen hallinnassa käytämme WordPressiä, Base C7:ää tai Showell ­-alustaa.”

2) Mikä sai teidät ryhtymään WordPress­-toimistoksi?

”Avoimen lähdekoodin läpimurto muutama vuosi sitten oli varsin silmiinpistävää, joten meille avoimen lähdekoodin teknologian mukaan ottaminen oman suljetun tuotteemme rinnalle oli puhtaasti järjen käyttöä.

Oman WordPress-­osaamisemme lisäksi ratkaisevassa osassa WordPressin roolin vahvistumiseen yrityksessämme on ollut WordPress-­asiantuntija Mikko Vireniuksella, joka tuli mukaan Valu Digitalin osakkaaksi noin vuosi sitten. Siitä lähtien WordPress­-pohjaisten toteutusten osuus koko bisneksestämme on kasvanut reilusti. Tämä on tietysti merkinnyt myös aktiivisuutta rekryrintamalla ja WordPress­-tiimimme paisumista.”

3) Mitkä asiat näette vahvuuksinanne WordPress­-toimistona?

”Pitkäaikainen tuotekehitystaustamme ja vahva WordPress-­osaamisemme on hyvä yhdistelmä tuottaa asiakkaillemme ratkaisuja, joita kaikki WordPress-­toimistot eivät välttämättä tarjoa. Tekninen osaamisemme ei lopu kovinkaan helposti kesken.”

4) Minkäkokoisiin projekteihin katsotte olevanne kaikkein sopivimpia?

”Yleisimmin projektien kokoluokka, missä parhaiten menestymme, on välillä 20.000 – 50.000 euroa. Tiettyihin tarpeisiin tarjoamme myös tuotteistettuja ja pitkälle vakioituja ratkaisuja, joiden hintalappu voi olla huomattavasti pienempikin.”

5) Oletteko osallistuneet jotenkin WordPress­-yhteisön toimintaan tai kehittäneet esimerkiksi omia moduuleita?

”Toimimme kohtalaisen aktiivisesti WordPress-­yhteisössä sekä paikallistasolla että kansallisesti. Isännöimme aika-­ajoin paikallistason tapaamisia ja olemme esitelmöineet WordCamp Finlandissa. Aktiivisuutta meillä on ollut vuosien ajan myös WordPress­-käännöstyössä. Kansainvälisesti olemme kontribuoineet sekä coren että useiden lisäosien osalta. Lisäosien osalta kontribuutiot ovat keskittyneet erityisesti niiden tietoturvaan.

Asiakasprojekteissa syntyy tasaiseen tahtiin omia lisäosia esimerkiksi erilaisiin kertakirjautumisratkaisuihin ja taustajärjestelmäintegraatioihin liittyen. Lisäksi verkkolehtipuolella esimerkiksi maksumuurit, artikkeleiden numeropohjainen julkaiseminen ja PDF­keräilykoritoiminnot hoituvat omilla lisäosillamme.”

6) Millaista ylläpitoa ja jatkuvaa kehityspalvelua tarjoatte asiakkaillenne?

”Tarjoamme asiakkaillemme ylläpito-­ ja tukipalvelun, joka sisältää verkkopalvelun hostingin, päivitykset, tietoturvan sekä neuvonnan ongelmatilanteissa. Ylläpito-­ ja tukipalveluiden hinnat ovat haarukassa 90 – 350 euroa/kk verkkopalvelusta ja ylläpitopalvelun laajuudesta riippuen. ”

7) Mikä on suosittelemanne hosting­-ratkaisu WordPress­-sivustoille?

”Tällä hetkellä tarjoamme WordPress -pohjaisille toteutuksillemme WP Enginen ja Upcloudin hosting­-ratkaisuja, joista molemmista meillä on pääosin hyvät kokemukset.”

8) Olette tehneet myös omia tuotteita WordPressin päälle, miten isossa roolissa nämä ovat teidän tekemisessä?

”Viime aikoina olemme olleet kieltämättä aktiivisia tuotteistusrintamalla. Olemme tuotteistaneet WordPress-­pohjaisen verkkolehden ja sosiaalisen intran. Aivan vastikään paketoimme myös kuntasivustoihin omat tuotteistetut ratkaisumme. Eniten rohkaisevia kokemuksia on kertynyt sekä kuntapuolelta että Mago­-verkkolehdestämme, joka on ollut WordPress­-pohjaisista tuotteistamme ylivoimaisesti suosituin.

Tuotteistamisen kautta pyrimme tarjoamaan asiakkaillemme parempaa kustannustehokkuutta pienentämällä projektin roolia ja työmäärää sekä tarjoamalla hyviksi havaittuja, valmiiksi mietittyjä ratkaisuja tilanteissa, joissa se on ylipäänsä mahdollista ja järkevää. Toki custom­-projektit näyttelevät kuitenkin vielä varsin merkittävää roolia toiminnassamme ja liikevaihdossamme.”

9) Minkälaista design­-osaamista teiltä löytyy?

”Designia Valu Digitalissa tekee pääasiassa UI­-suunnittelija Kari Kaponen. Viime aikaisimmat referenssimme ovat suurimmilta osin Kari Kaposen käsialaa. Silloin tällöin käytämme suunnittelutyöhön myös joitakin mainostoimistoja.”

10) Mistä referenssiprojektista olette olleet viime aikoina erityisen ylpeä? 

”Pidämme erityisesti Kalajoen kaupungin juuri julkaistusta sivustosta. Toteutimme sivuston konseptista julkaisuun saakka ja uskomme, että onnistuimme saamaan aikaan lopputuloksen, joka miellyttää sekä visuaalisuuden että käytettävyyden näkökulmasta.”

Muutamia viimeisimpiä referenssejä Valu Digitalilta:

Kalajoen kaupungin verkkosivusto

ref_kalajoki

Tekijä: Valu Digital Oy (Tekninen toteutus, konsepti, visuaalinen suunnittelu)
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Atmos-verkkolehti

ref_atmos

Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €

LahtiMOB

lahtimob_vierityspalkki

Tekijä: Valu Digital Oy
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €
Palvelun tyyppi: Mobiilisovellus

Luonnonvarakeskuksen (Luke) verkkopalvelu

ref_luke_vier

Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

Ulkoministeriön blogiportaali

ulkoministerio_blogit_vierityspalkki

Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress

Gotech.fi verkkolehti

gotech_vierityspalkki

Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: alle 10 000 €

Huoltovarmuuskeskuksen verkkolehti

huoltovarmuusk_vierityspalkki

Tekijä: Valu Digital Oy
Projektin budjetti: 10 000–30 000 €

Riihimäki

vierityspalkki_riihimaki

Tekijä: Valu Digital Oy
Tärkein teknologia: WordPress
Projektin budjetti: 30 000–60 000 €

>> Valu Digital ja kaikki referenssicaset Toimistot-hakemistossa

Comments are closed.