Parin tonnin saittiprojekti WordPressillä – kuka tekisi?

Perttu Tolvanen

Minulta kysytään yllättävän usein vinkkejä pienistä WordPress-toimistoista tai jopa freelancereista, joita kiinnostaisi esim. startup-firman nettisivujen tekeminen WordPressillä.

Pyrin aina vinkkaamaan Vierityspalkin Toimistot-hakemiston ensimmäisenä vastauksenani kysymykseen, mutta todellisuudessahan hakemiston toimistot eivät ole enää mitään pieniä ja erityisen edukkaita toimijoita. ”Suomen kovimmat WordPress-firmat” -hakemiston toimistot ovat kaikki jo varsin vakiintuneita toimistoja, joita alle 5000 euron saittiprojektit eivät useimmiten kiinnosta. Ja se on toki tuon hakemiston ideakin, listata vain kokeneimmat ja luotettavimmat toimistot.

Wordpress_kuvitus_sininen

Ymmärrän kuitenkin, että monille asiakkaille 5 000-10 000 euroa viimeisen päälle olevan saitin tekemiseen on paljon rahaa. Monesti myös omat odotukset ja tarpeet ovat selkeästi enemmän kuin vaikkapa Kotisivukone tai Squarespace voi tarjota. Tällöin noheva kumppani ja WordPress on hyvä ratkaisu. Haasteena on löytää sellainen laadukas tekijä, jota muutamankin tuhannen euron projekti kiinnostaisi.

Aiemmin Vierityspalkissa esitelty Digitoimisto Dude edustaa mielestäni tällaisen firman arkkityyppiä, designer + koodari -parivaljakkoa. Tällaisia toimijoita nyt ei kuitenkaan tällä hetkellä kasva puissa, ja kaikki halukkaat eivät voi mennä Duden asiakkaiksi.

Hyvä kysymys on, miksi näitä toimistoja ei tule enemmän vastaan. Kysyntää tuntuu olevan, mutta tarjonta tuntuu kovin vähäiseltä. Voi myös olla, että kaikki eivät osaa esitellä ja markkinoida itseään yhtä hyvin kuin Dude.

Joitakin aktiivisia, pieniä toimijoita sentään tulee välillä vastaan. Esimerkiksi Vierityspalkin Uudet Julkaisut -palstalla aktiivisia ovat olleet mm. Contrast ja Booncon Pixels. Kummatkin ovat pieniä, kasvavia toimistoja pääkaupunkiseudulta. Jos itse olisin pienen saitin tarpeessa, heiltä voisin lähteä parin tonnin projektia kyselemään.

Tosin kiinnostava kysymys on myös se, onko parin tonnin WordPress-sivusto järkevä investointi. Laadukkaan, hyvin yksilöllisen sivuston toteutushinta tuntuu liikkuvan matalimmillaan tyypillisesti noin 5000 eurossa.

2000-5000 euroa on vielä kohtuullisen järkevä pienen projektin koko. Kun haluttu budjetti menee alle 2000 euron, harvalle toimistolle projekti on enää mielekäs (lue: kannattava). Jos rahaa on tosiaan vain alle 2000 euroa, kannattaisi ehkä tarkastella Kotisivukonetta tai SquareSpacea vielä kerran.

Kun oma budjetti alkaa lähestyä 5000 euroa, Toimistot-hakemiston WordPress-firmat voivat olla hyviä kumppanikandidaatteja. Etenkin hakemiston pienimmät toimistot, esim. redandblue, Trimedia, Into-Digital ja G-Works voivat hyvinkin kiinnostua pienemmistäkin projekteista.

Yli 300 000 euron WordPress-liikevaihtoja tekevät talot (Frantic, H1, Aucor, Byroo, Evermade, Solid Angle, Geniem, Exove) lienevät aidosti kiinnostuneita vasta, kun asiakkaan budjetti on yli 10 000 euroa.

Tiedätkö muita sopivia kandidaatteja, joita voisi parinkin tonnin WordPress-projekti kiinnostaa? Vinkkaa minulle vaikka maililla (perttu(at)perttutolvanen.com), niin osaan seuraavalla kerralla antaa parempia suosituksia.

  1. Janne Jääskeläinen says:

    Hyviä pointteja. Olen itse asiassa itsekin ihmetellyt, miksei WordPressiin keskittyviä ihan pieniä toimistoja ole enempää – tai sitten ne eivät vain markkinoi itseään. Todennäköisempi selitys on, että freelancereilla on kädet täynnä töitä, ja ne tekevät alihankintana jollekin toimistolle ja tulevat sitten rekrytyksi ennen kuin oma firma tulee edes mieleen. :)

    Allekirjoitan myös nuo budjettirajat: jos sivustouudistuksen budjetti on vain pari tonnia, kannattaa vielä kitkuttaa halpistyökaluilla ja investoida erotus vaikka Google AdWords-budjettiin. Jos sivusto pitäisi tehdä vain viidellä tonnilla, ehdotan yleensä että asiakas ostaisi jonkun valmisteeman, jota sitten räätälöidään budjetin puitteissa – se ei ole optimaalinen ratkaisu, mutta riittävän hyvä alkuun. Sitten jos tarpeet ovat oikeasti muutakin kuin perustoiminnallisuuksia, 5 000 euron budjetti ei tosiaankaan riitä.

    Oliskohan kiva sellainen WordPressiin keskittyvä bubling under-lista, jonne ei pääse jos on enemmän kuin 2 työntekijää? ;)

  2. Perttu Tolvanen says:

    Kiitos kommentista, Janne. Sellainen ”Duden tyyppiset firmat” -lista on just ollut itselläkin mielessä.

    Pienten toimistojen kohdalla olen itse tosin huomannut, että liikevaihto on se ensisijainen kriteeri jota pitää katsoa/kysyä. Yllättävän paljon on nimittäin sellaisia esim. opiskelijaporukoiden firmoja, joilla voi olla jopa 6-8 tyyppiä saitilla (ja jopa LinkedInissä), mutta vuosiliikevaihto vain joitain kymmeniä tuhansia euroja.

    Tässäkin jutussa mainitut Contrast ja Booncon Pixels antavat sivustojensa kautta mielestäni kuvan huomattavasti isommista toimistoista kuin mikä on todellisuus. Toki tämä on hyvin tyypillistä etenkin kasvaville ja nuorille toimistoille.

    Tuo mainitsemasi freelancereiden työruuhka on varmasti myös yksi iso syy vähäiseen toimistotarjontaan. Mainostoimistot ovat nykyisin lähteneet niin vahvasti WordPress-tekemiseen, että pelkästään niiden palvelemiseen erikoistuneita freelancereita on yllättävän paljon.

    Olisi kyllä kiva kuulla enemmänkin näkemyksiä siitä, että miten nuo jutussa annetut eurohaarukat toteutuvat. Minun näkökulmani lienee jokseenkin pääkaupunkikeskeinen, ja toki päivätyöni on paljon isompien projektien parissa. Valitettavasti vain hinta ja laatu tuntuu vaihtelevan alle 10 000 euron markkinassakin ihan yhtä paljon kuin isommissakin projekteissa.

  3. Roni Laukkarinen says:

    Kiitoksia maininnasta Perttu! On totta että 5-10k budjettiluokan toteutuksiin putoavia yrityksiä ei juuri tule vastaan, vaikka tämän hintaluokan projekteille on selvästi hirvittävästi kysyntää. Oman kokemukseni mukaan freelancereille tosiaan riittää töitä ja niistä on pulaa ja usein ihmiset tosiaan menevät ”oikeisiin” töihin – kaikki freelancerit eivät ole yrittäjähenkisiä. :)

    Etenkin täällä Keski-Suomessa ollaan totuttu ostamaan verkkosivuja alle kymppitonnilla ja parin ukon virmassa niitä on vielä varaa tehdäkin. Pienet ja keskisuuret yritykset harvemmin hyväksyvät 10-30k tarjousta.

    Täytyy myös muistaa että jos käytössä on oikeat työkalut niin räätälöidynkin tekeminen voi olla kustannustehokasta – itsehän olen vahvasti valmisteemameininkiä vastaan kaikessa tekemisessä.

  4. Sami Mäkelä says:

    Tervehdys täältä Contrastilta!

    Toden totta aloitimme toimintamme pimeänä maaliskuisena päivänä vuonna 2012 kahden miehen voimin. Ja onneksi aloitimme, sillä kaikki suuri lähtee pienestä – meidän kohdallamme Mikkelistä pienen yksiön nurkasta.

    Alusta asti halusimme panostaa työn laatuun ja luoda pitkäaikaisia asiakassuhteita. Viime vuosina kasvu on ollut nopeaa, toimistomme on siirtynyt Helsinkiin ja taloon on saatu lisää talenttia. Liikevaihtomme on kaksinkertaistunut vuosittain ja tänä vuonna olemme hyvässä vauhdissa kohti 200 000 euron virstanpylvästä. Liikevaihto ei kuitenkaan ole ainoa mittari, sillä haluamme kasvaa hallitusti pitäen toiminnan kannattavana ja vakaalla pohjalla, jotta huikea tiimimme voisi tehdä töitä yhdessä vielä pitkään. Tällä hetkellä koko viiden hengen kööri painaa intohimolla töitä projektiemme parissa kelloon katsomatta.

    Projektiemme kokoluokka vaihtelee tällä hetkellä 5 000 ja 50 000 euron välillä. Näihin lukeutuu myös vaativia verkkokauppatoteutuksia integraatioineen. Olemme alusta saakka keskittyneet vahvasti yhteen julkaisujärjestelmään, WordPress:iin. Kaikki toteutuksemme tehdään räätälöidysti emmekä käytä valmiita teemoja, vaan jokainen ulkoasu, käyttöliittymä ja toteutus tehdään räätälöidysti ja rakkaudella. Myös lisäosien suhteen tiimillämme on usein selkeä kanta – varsin korkealle asetettu rima on ylitettävä tai muussa tapauksessa rakennamme halutun ominaisuuden tai toiminnalisuuden käsin.

    Olemme todella ylpeitä kaikista, niin pienistä kuin suurista, projekteista ja asiakkaista ja teemme kaikkemme, että he menestyisivät tekemisemme avulla nyt ja tulevaisuudessa.

    Syysterveisin,
    Sami Mäkelä ja Contrastin tiimi

  5. Perttu Tolvanen says:

    Kiitos kommenteista Roni ja Sami!

    Viestejä on minulle sähköpostiin tullut päivän aikana myös kiitettävästi. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että tuo parin tonnin budjetti on monen mielestä melko haastava. Eli Jannen vinkki minusta pätee hyvin: Jos rahaa on alle se pari tonnia, niin mieluummin todella halpoja pakettiratkaisuja ja säästyvät rahat sitten Google Adwordsiin.

    Viidellä tonnilla taas tuntuu saavan aika erilaisia paketteja. Osa lähtee valmisteemalla (kuten Aucor), mutta osa myös räätälöi sitten hyvinkin omakohtaista ulkoasua.

    Ehkä siinä viiden tonnin luokassa toimiston koko alkaakin näyttelemään jo roolia. Pieni parin hengen putka tekee viiden tonnin eteen aika paljon duunia ja sitä kautta hyvinkin yksilöllistä jälkeä. Isompi toimisto ei ehkä pysty samaan yksilöllisyyteen, mutta riskit ja palvelun jatkuvuus ovat toki paremmassa mallissa.

  6. Sami Keijonen says:

    Kyllähän pienemmillekin projekteille löytyy tekijöitä, minä mukaan lukien.

    Jos asiakkaan budjetti on vaikka se 2000€, niin silloin on oleellista käydä tarkkaan läpi mitä siihen sisältyy.

    Hyvät ja tyylikkäät perussivut ilman kustomoituja sivupohjia ja toiminnallisuuksia.
    Tällöin käytetään hyväksi havaittuja (ilmaisia) valmiita lisäosia.
    Käytetään mahdollisesti myös valmisteemaa, josta tehdään lapsiteema. Tämä säästää aikaa, jos valmisteema on tuttu entuudestaan.
    Tekijä ei voi käyttää pienen sivuston tekemiseen kovin montaa päivää aikaa.

    Itsellä on hyviä kokemuksia myös pienistä asiakkaista. Eiku siis pienistä projekteista.

    Malliesimerkkinä mainittakoon Konst o. deli:n sivut, joka oli reilusti alle 2000€ projekti. Tässä toteutui edellä mainitut kohdat ja kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä lopputulokseen.

    Suosittelen lukemaan myös artikkelin How To Pitch, Land & Work With Small Business Clients.

  7. Otto Kekäläinen says:

    Jos Kotisivukone ja muut itsepalvelujutut ovat vaihtoehto, niin miksei sitten hankkia kuitenkin WordPress, valita valmisteema ja tehdä itse sivut?

    Se on yllättävän helppoa, ja paremmat sivut voi sitten hankkia myöhemmin kun startup on lähtenyt paremmin lentoon. Välimaaston ratkaisu olisi myös käydä päivän kurssi WP:stä ja tehdä niillä taidoilla omat perussivut. Tähän sopivaa kurssia järjestää esimerkiksi minun edustama Seravo Oy: https://wp-palvelu.fi/koulutukset/verkkosivut-yhdessa-paivassa/

  8. Antero Muranen says:

    Hei ja kiitos maininnasta Perttu!

    Hyvää keskustelua vähän puhutun aiheen ympäriltä! Näin hieman mattimyöhäisenä en aio aiheesta jatkaa pidemmälle ja hyvä kirjoitushan tästä jo poikikin: https://vierityspalkki.fi/2015/09/11/ala-osta-parin-tonnin-wordpress-saittia/

    Meidän tarinamme on hyvin samankaltainen Contrastin kanssa ja allekirjoitan siinä mielessä pitkälti saman intohimon ja työskentelytavan mistä Sami puhui. Meitä alle 10 hlö:n WordPressiin erikoistuneita digipajoja tähän kenttään onneksi mahtuu ja monelle nettisivuprojektiin lähtevälle olemme me tai vastaava toimija se järkevin vaihtoehto.

    Meillä booncon PIXELSillä kokoluokka nettisivuprojekteilla usein osuu 10 – 15k väliin, mutta vaihelua on pienemmistä brändäystöistä isoihin 40 – 50k projekteihin.

    Komppaan myös Jannen kehotusta pienempien nettisivuprokkisten kohdalla. Usein myös startup-skenessä toimiville yrityksille ei ole homma eikä mikään käyttää yhtä viikonloppua Squarespacen tai valmiin pohjan WordPress sivun luomiseen oman tiimin kanssa. Tähän ei tosin kaikki yritykset pysty, eikä tarvitsekaan.

    Mukavaa syksyä toivotellen,
    Antero @ booncon PIXELS

  9. Pekka says:

    Yksinkertaisen WordPress sivun tekeminen on niin helppoa, että on vaikea käsittää miten alle 2000 euron ei voisi tehdä sivuja. Jos maksat tunnissa ilman alvia 50 euroa, saat 2000 euron panoksella 40 tuntia työtä.

    Aloittavalla firmalla on aina pulaa rahasta, ei kannata työntää sitä sivujen tekemiseen. Itse olen hommannut Louhelta webbihotellin jossa on installatron sovellus wordpressille. Sivut saa auki hetkessä ja ulkoasua saa säädettyä tarpeeksi myös ilmaisilla työkaluilla.

    Kovin homma sivuilla on tekstit. Niitä on vaikea ulkoistaa täysin, ajatukset ja tiedot on jonkun yrityksestä joko sanottava tai kirjoitettava esille.

    Asiakkaat eivät kaipaa mitään viritettyjä sivuja. Riittää kun sivut ovat hyvät ja niiltä saa kaivatut tiedot.

  10. Perttu Tolvanen says:

    Kiitos kommentista, Pekka.

    Minulle tämä artikkeli ja sitä seurannut kirjeenvaihto on avannut hyvin sen, että tässä maassa tehdään kyllä aika paljon niitä alle 2000 euron saitteja. Ja kuten kuvaat, niin hyvinhän niitä voi tehdä – kyllä parilla tonnilla saa työtunteja ihan mukavasti ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

    Silti artikkelin peruspointti minusta pysyy. Asiakkaiden kannalta se alle parin tonnin saitti ei ole välttämättä kovin hyvä sijoitus, koska sillä ei vielä yleensä saa mitään liiketoiminnan kannalta erityistä etua – ja toisaalta sen laadukkaan perussaitin saa satasella Kotisivukoneen tai Squarespacen avulla pystyyn – ja nämä jälkimmäiset ovat käytännössä lähes täysin huolettomia sen peruspystytyksen jälkeen. Joten kyllä siinä parin tonnin WP-saitissa minusta helposti pk-yrittäjä maksaa aika heppoisasti 1500 euroa asiasta, joka ei vielä tuota kummoista liiketoimintahyötyä.

    Vaikka itsekin olen esim. Louhin asiakas, ja kaikenmaailman saitteja sieltä löytyy – niin en todellakaan voisi suositella sitä ratkaisua yhdellekään pk-yritykselle. Tietysti jos on insinööri ja haluaa tehdä kaiken itse, niin sittenhän se varmasti puhuttelee – mutta onko se liiketoiminnan kannalta se järkevin investointimalli? Ei ole.

    Sitten taas jos haluaa todellisen verkkokaupan, ajanvaraustoiminnallisuuden, varastosaldot saitilleen tai ylipäätään jotain muuta kuin sen perussaitin, niin siihen sitten todella pitääkin budjetoida jo enemmän kuin se 2000 euroa – ja silloin se WordPress jo kannattaa valita.