Riittääkö Facebook-sivu yrityksen kotisivuksi? Vastaus: Ei riitä.

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 9 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Sosiaalisen median kausi 2.0 on alkanut - eikä se ole erityisen sosiaalinen.

Yhä useammin törmää esimerkiksi kahviloihin, joilla ei ole lainkaan omia kotisivuja, vain Facebook-sivu. Esimerkiksi Made In Kallio -kahvila ei ole jaksanut päivittää nettisivujaan pariin vuoteen, mutta Facebookissa aktiviteettia riittää. Onko tavallisten nettisivujen aika siis ohi?

Facebook-sivut indeksoituvat nykyisin Googleen. Made In Kallio -kahvilankin sivu sijoittuu varsin hyvin Googlessa, joten potentiaaliset asiakkaat kyllä löytävät sivun. Sivu on myös asetettu julkiseksi, joten seinän postaukset ja perustiedot kahvilan sijainnista ja aukioloista löytyvät helposti. Facebookiin tehtyjä postauksia ei myöskään tarvitse erikseen markkinoida. Facebook välittää tietoa kahvilan faneille ja tekee jakamisesta helppoa. Aika hyvä diili siis. Eikä maksa edes mitään.

made-in-kallio-facebookissa

Kuulostaa jopa liian hyvältä ollakseen totta. Ja sitähän se onkin.

Facebook on viime vuosina muuttanut toimintaansa aika paljon. Facebookin logiikan mukaan vain parhaat postaukset nousevat laajemmin fanien sisältövirtoihin. Jos kahvila haluaa tiedottaa uusista lounaskeittotarjoamistaan, niin Facebookille pitää maksaa hieman. Ei toki paljon, mutta kuitenkin euroja jokaisesta postauksesta, jota haluaa promota. Jos kahvila haluaisi käyttää Facebookia aidosti tehokkaana tiedotuskanavana, niin kuukaudessa menisi satoja euroja helposti. Ei välttämättä pitkällä tähtäimellä se järkevin malli.

Toki hyötyjäkin on paljon. Facebook toimii erittäin hyvin monille “tykättäville” firmoille, esimerkiksi kahviloille tai vaikkapa vaatekaupoille. Ihmiset voivat keskustella kahvilan pitäjien kanssa helposti ja jakaa juttuja eteenpäin. Tykkääminen postauksista rakentaa asiakassuhdetta ja pitää yrityksen asiakkaiden mielissä. Eivät aivan pieniä asioita.

Facebook on myös erityisen hyvä oikeastaan kaikille yrityksille, jotka sijaitsevat jossain fyysisessä paikassa ja joilla on aukioloaukoja. Facebook voi kertoa onko paikka auki ja miten kaukana se on. Tätä se osaa myös käyttää kriteerinä potentiaalisten asiakkaiden suuntaan – esimerkiksi nostamalla postauksia niiden tykkääjien virtaan, jotka ovat lähellä yrityksen sijaintia. Tosin vielä tällä hetkellä tällaisessa älykkyydessä ei olla kovin pitkällä. Jatkossa nämä edut todennäköisesti korostuvat. Facebookin bisneslogiikan kautta katsottuna nämä älykkäämmät ominaisuudet toki sitten jotain varmasti myös maksavat.

Siksikin kahviloiden ja muiden kannattaa myös ylläpitää Googlen profiilia, jotta myös Googlen hakutulokset ja Google Maps -sovellus osaa perustiedot kertoa.

B2B-firmojen tuskin kannattaa tähän suuntaan kovin täysillä mennä. Tosin on niitäkin, jotka ovat menneet. Esim. WordPress-sivustoja tekevä 7am Oy ei ole jaksanut tehdä omia sivuja ollenkaan, vaan ylläpitää pelkkää Facebook-sivua. Kovin tehokasta verkkonäkyvyyttä tämäntyyppiselle toimistolle tällainen tekeminen tuskin on. Etenkin B2B-puolella asioita ja kumppaneita haetaan ensisijaisesti edelleen Googlen kautta, jopa kasvavissa määrin, väittäisin.

Moni ei myöskään edelleenkään halua yhdistää Facebookia ja työtä.

Mutta ei Facebook ole menossa mihinkään lähivuosina, joten Facebookiin investointi on järkevää. Aktiivinen Facebook-sivu on elinehto ainakin kahviloiden kaltaisille bisneksille. Lisäksi ne vähät resurssit kannattaa keskittää sinne mikä toimii. Ja varmasti esimerkiksi kahviloille Facebook toimii.

Mutta. Kannattaako se oma, perinteinen kotisivu silti jättää kokonaan tekemättä tai unohtaa hunningolle?

Väitän, että ei kannattaisi. Oma kotisivu muodostaa edelleen sen ankkurin ja pysyvän kotipaikan internetissä jokaiselle yritykselle. Se indeksoituu Googleen edelleen hyvin. Se on omassa hallinnassa. Sitä eivät yhden massiivisen pörssifirman strategiamuutokset heilauttele.

Hyvän saitin tekeminen esim. Kotisivukoneella tai Weeblyllä tai Squarespacella tai WordPress.comilla ei myöskään vie aikaa kuin sen muutaman tunnin ja rahaa palaa ehkä satanen vuodessa. Pieni investointi hyvään löydettävyyteen ja oman verkkopresenssin kulmakiveen.

Eikä sen oman kotisivun tarvitse olla kovin ihmeellinen. Esimerkiksi Squarespace tarjoaa ‘Cover Pages’ teemoja, jotka on suunniteltu tyylikkään, minimalistisen verkkopresenssin nopeaan toteutukseen. Vielä jos .com-domain kelpaa, niin omalla domainilla olevan, tyylikkään saitin saa pystyyn varmasti alle tunnissa. FI-domainin askartelu saittiin kiinni vaatii vähän osaavaa apua ja hieman enemmän aikaa, mutta ei ole ylitsepääsemätön operaatio sekään.

Jos tarpeet sitten joku päivä kasvavat, niin oma tila verkossa on jo olemassa, ja sitä voi laajentaa. Samaa ei voi sanoa Facebookista.

Siksi peruselintarvikkeet pienelle kivijalkafirmalle ovat edelleen: 1) Oma kotisivu, 2) Facebook-sivu, 3) Google-profiili.

PS. Lisää vinkkejä aiemmasta artikkelista: Hyvät nettisivut halvalla – miten irtoaa?

PSS. Jos nyt tämän innostamana päätät kokeilla Squarespacen Cover Pages -konseptia, niin käytännön vinkki: Valitse mikä tahansa teema ja perusta sivusto. Sen jälkeen vasta luo uusi sivu ja valitse Cover Pages (jolloin pääset valitsemaan Cover Pages -teemoja).

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun