Web-markkinan kuumin alue vuonna 2015: Keskisuuret web-projektit

Perttu Tolvanen

Kasvaako webbisivujen ja web-tekemisen markkina tällä hetkellä? Väitän että kasvaa, mutta eri tavalla kuin aiemmin. Tällä hetkellä markkina kasvaa pienistä puroista, selkeästi aiempaa pienemmistä projekteista.

Toki isotkin tekevät yhä enemmän. Esimerkiksi monet isot brändit, kuten Valio ja Fazer, ovat löytäneet sisältömarkkinoinnin ja mobiilin. Moni muu iso talo panostaa verkkokauppaan ja asiointisovellusten kehitykseen. Mutta ei Suomessa vain ole näitä jättifirmoja kovin paljoa. Suomessa on kuitenkin todella paljon pieniä ja keskisuuria firmoja, ja moni näistä näkee nykyisin jo webin tärkeänä asiana.

Iso muutos alalla on siinä, että jos keskisuomalainen pk-yritys aiemmin hoiteli webbiänsä muutamalla tuhannella eurolla vuodessa, niin nykyisin tämä sama firma saattaa laittaa useita kymmeniä tuhansia euroja verkkosivustonsa kehitykseen – ja lisäksi vielä tuhansia euroja erilaiseen verkkomarkkinointiin. Isommat pk-yritykset saattavat jo lähestyä satojen tuhansien eurojen vuosi-investointeja. Tämä on se iso muutos alalla.

Isojen pelureiden kannalta tämä muutos ei tietysti vaikuta juuri mihinkään, koska ei Reaktor, Solita tai Mirum pysty kilpailemaan tässä markkinassa – eikä edes halua. Silti jokaisen digiammattilaisen kannalta on tärkeätä herätä siihen, että webin kuumin, ja nousevin alue, eivät ole isot brändit juuri nyt – vaan kaikki ne tuhannet pienet brändit ja firmat.

Tämä on myös yksi syy siihen miksi WordPress-toimistot kasvavat nopeaan tahtiin, ja miksi niitä toimistoja tuntuu joka viikko syntyvän vain lisää.

Tiivistäen: Keskimääräisen webbiprojektin hinta on pudonnut, osittain teknisen kehityksen myötä, osittain näiden webbiin heränneiden pienempien asiakasyritysten myötä.

Epäilemättä montaa pitkän linjan toimistoa ahdistaa se, että keskimääräinen hinta keskisuurelle webbiprojektille on kenties vain muutamia kymppitonneja. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö tämä voisi olla silti hyvää liiketoimintaa alan toimistoille. Se vaatii vain erilaista asennetta ja toimintamalleja.

Aiheet: trendit

Perttu Tolvanen

Perttu Tolvanen on vaativien verkkopalvelu- ja verkkokauppaprojektien läpiviennin, teknologiavalintojen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja omistaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton toimija, joka auttaa asiakkaita suunnittelemaan verkkopalvelu-uudistuksia, valitsemaan sopivimmat teknologiat ja kilpailuttamaan sopivimmat kumppanit. Pertun kaikki kirjoitukset ja tulevat koulutukset.

  1. Mammas says:

    Jännä nähdä miten pitkään WordPress -toimistot jatkavat kasvuaan ja aluevaltauksia. Niille on varmasti hyödyksi, että pienyrittäjien ensimmäiset sivut ovat WP:llä tehty (vaikka valmiilla teemalla) ja jatkossa he hakevat palvelunsa WordPress-toimistoilta.