Ylläpito- ja hosting-palveluiden ostaminen WordPressille

Perttu Tolvanen

Verkkopalveluiden hosting- ja ylläpitopalveluiden kenttä on melkoinen eläintarha, jossa toimistot käyttävät hyvin erilaisia malleja. Isot asiakkaat yleensä neuvottelevat nämä hyvin vahvasti omista lähtökohdistaan, pienemmät tyytyvät toimistojen perustarjontaan. Hinnat ja toimintamallit voivat kuitenkin vaihdella jopa saman julkaisujärjestelmän puitteissa varsin paljon.

Tämän kentän selventämiseksi nyt otettiin tarkastelun alle WordPress ja kohteeksi Vierityspalkin Toimistot-hakemiston WordPress-spesialistit. Toimistoille esitettiin tiivis kysymyssarja liittyen heidän tarjoamiinsa hosting- ja ylläpitopalveluihin.

WordPress-palvelin

Tässä artikkelissa on poimintoja näistä vastauksista, mutta ei kannata käyttää näitä vastauksia lopullisina totuuksina eri toimistojen tarjonnasta. Monista asioista voi neuvotella, ja hinnatkin vaihtelevat asiakaskohtaisesti varsin usein. Kun kysymyskierros tehtiin, niin Toimistot-hakemistossa oli kahdeksan (8) toimistoa, joista kaikki vastasivat kyselyyn. Kysymyksiin vastasivat Aucor, Byroo, Exove, Frantic, Geniem, H1, Solid Angle ja Trimedia.

Yleisesti alalla asiakkaiden maksamat kuukausikustannukset vaihtelevat yllättävän paljon. Toisille 3000 euroa kuukaudessa on aivan normaali summa verkkopalvelun laadukkaasta päivittäisestä toiminnasta. Toiset asiakkaat pitävät jopa 300-400 euron kuukausikulua mahdottoman isona summana pelkästä palvelun olemassaolosta.

Tämän jutun tavoitteena on auttaa ainakin WordPress-asiakkaita ennakoimaan paremmin hostingin ja ylläpidon kustannuksia.

Osa asiakkaista on myös tottunut ostamaan samalla kertaa kehitystyötä, jolloin kuukausipakettiin saattaa sisältyä esimerkiksi kaksi päivää kehitystyötä saitin pienparannuksiin. Tällöin jopa tuhansia euroja oleva kuukausikulu onkin aivan perusteltu hintalappu. Toiset asiakkaat taas eivät halua maksaa mistään ennakkovarauksista, vaan tilaavat kaikki pienparannukset erikseen hinnoiteltuna lisätyönä. Jälkimmäisessä mallissa asiakkaiden sitten vain tulee hyväksyä se, että aina eivät työt tapahdu kovin nopeasti, koska toimisto voi olla kiireinen muiden projektien parissa. Itselle sopivan mallin valinta tuleekin tehdä täysin lähtien omista kehitystarpeista ja verkkopalvelun kriittisyydestä.

Nyt tehdyssä WordPress-tarjonnan selvityksessä toimistoille esitettiin käytännössä kaksi kysymystä, toinen liittyen heidän suosittelemaan hosting-ratkaisuun ja toinen kysymys liittyen tyypilliseen tukipalvelupakettiin. Kyselyssä haettiin siis tyypillistä tarjontaa, ei niinkään halvinta tai kalleinta mallia.

Tyypillisen verkkopalvelun kuukausittaiset ns. pakolliset kustannuksethan rakentuvat näistä kahdesta kokonaisuudesta, eli a) palvelimen ja tietoliikenteen kustannuksista (=hosting) ja b) huolenpitokustannuksista liittyen palvelimeen ja sen sovelluksiin. WordPress-maailmassa jälkimmäinen pitää sisällään tyypillisesti mm. WordPressin tietoturvapäivitykset ym. säännölliset huolenpitotoimet.

Tällä hetkellä moni toimisto ja asiakas on siirtymässä myös pilvimaailmaan, joka tyypillisesti viittaa joko Amazonin tarjoamiin palveluihin tai Microsoftin Azure -alustaan. Mitenkään oletusvaihtoehtona pilviratkaisuja ei voi vielä pitää, kuten tästäkin katsauksesta ilmenee. Suunta tuntuu kuitenkin vahvasti olevan pilviratkaisujen suuntaan, monestakin syystä.

Toimistojen kannalta suositeltavan ratkaisun valintaan vaikuttaa myös se, että miten he pystyvät hallinnoimaan ja päivittämään kaikkien asiakkaidensa ympäristöjä kustannustehokkaasti ja nopeasti. Jos kaikki toimiston asiakkaat käyttäisivät eri palveluita, niin päivityksien ajaminen olisi hidasta ja tehotonta. Siksi toimistoilla on ymmärrettävä halu tarjota asiakkailleen sitä ratkaisua, joka heille itselleen sopii parhaiten. Usein tämä näkyy onneksi hinnoittelussa. Moni toimisto laskuttaakin asiakkailtaan varsin matalia kuukausikustannuksia, koska toimiston itse käyttämässä ympäristössä ylläpito on helpointa ja kustannustehokkainta toimistolle itselleen.

Alalla näkee valitettavasti myös sitä, että tarjottu oma hosting-ratkaisu on osittain suunniteltu sitomaan asiakas tiukemmin kyseisen toimiston asiakkaaksi. Hostingia voikin pitää yhdenlaisena toimittajaloukun mallina, joskaan ei kovin vakavana ja yleisenä käytäntönä. Jos asiakkaana kuitenkin valitsee esimerkiksi WordPressin nimenomaan siksi, että toimiston vaihtaminen olisi mahdollista kesken verkkopalvelun elinkaaren, niin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota myös hosting-ratkaisun valintaan.

Kovin ylitsepääsemätöntä ei ole myöskään siirtyminen hosting-ympäristöstä toiseen, joten asiakkaan kannalta eri vaihtoehtoihin kannattaa perehtyä melko ennakkoluulottomasti. Useinmiten kannattaa valita se ratkaisu jota kumppaniksi valittu toimisto suosittelee.

Jos jostain syystä valitun kumppanin suosittelema ratkaisu tuntuu omituiselta, niin silloin kannattaa vain pyytää toimistoa suosittelemaan jotain kolmannen osapuolen ratkaisua. Tässäkin katsauksessa useampi toimisto tarjosi jo lähtökohtaisesti kolmansien osapuolien ratkaisuja, jolloin hosting-ratkaisu ei välttämättä sido asiakasta valittuun toimistoon mitenkään.

Toimistojen suosittelemiin omiin hosting-ratkaisuihin kannattaa usein lähteä ihan puhtaasti kustannussyistä. Tässäkin katsauksessa kuukausittaiset kustannukset vaihtelevat noin sadasta eurosta 400-500 euron luokkaan, joten etenkin pienten sivustojen kohdalla itsenäisyydestä tinkiminen voi kannattaa.

Moni toimisto korosti vastauksissaan myös sitä, että asiakkaiden itse valitsemat ratkaisut sopivat heille myös.

Katsauksessa kokonaisuutta ei ole jaettu erikseen hosting-palveluihin ja ylläpitoon, koska asiakkaiden näkökulmasta kyse on yleensä yhdestä kokonaisuudesta. Osa toimistoista toki tarjoaa suoraan kolmannen osapuolen hosting-ratkaisua, joten käytännössä asiakas maksaa kahdelle taholle saitin kokonaisylläpidosta, mutta tällä ei yleensä asiakkaalle ole kovin suurta käytännön merkitystä.

Yleisesti ottaen voinee sanoa, että kolmannen osapuolen hosting-ratkaisut ovat asiakkaan kannalta fiksumpi valinta, mutta esimerkiksi tässä katsauksessa Trimedian ja Geniemin hinnoittelut ovat hyviä esimerkkejä siitä, että toimiston itse määrittelemä palvelinympäristö voi olla erittäin kustannustehokas ratkaisu, jos vaatimukset sivuston hostingille eivät ole korkeat.

Katsaus hosting-kustannuksiin ja -ratkaisuihin sekä ylläpitopalveluihin

Aucor (tyypillinen hosting ja ylläpito 420e/kk, suosittelee Google Cloud Platformia)

”Suosittelemme WordPressin kanssa Google App Engineä, joka tarjoaa tavallista virtualisoitua palvelinratkaisua skaalautuvamman ja tietoturvallisemman kokonaisuuden. Googlen Cloud Platform (joka sisältää sekä Google App Enginen että muut palvelut, esimerkiksi tietokannat) on PCI-sertifioitu. Tyypillinen kuukausikustannus on 240 €/kk + alv 24 % ja siitä ylöspäin, vaihtelee vähän kävijämääristä ja sisältävistä lisäpalveluista.”

Suurin osa olennaisista tukipalveluista sisältyy ylläpidon kuukausihintaan. Tietokantojen ja tiedostojen varmuuskopiointi, palvelinohjelmistojen päivitys (pl. Google App Engine, jossa tätä ei tarvita), DNS-palvelut, monitorointi (sekä sisäisillä että ulkoisilla työkaluilla) ja tietenkin tärkeimpänä tietoturvapäivitykset kuuluvat kaikki pakettiin.

Tyypillisin käyttötukipaketti on 180 €/kk + alv 24 %. Sisältää tikettijärjestelmän ja puhelintuen bisness-aikaan tunnin vasteajalla.”

Solid Angle (hosting ja ylläpito peruspakettina 330e/kk, kotimainen kumppani)

”Pienelle sivustolle tarjoamme perinteistä web-hotelli -palvelua kumppanimme kautta, tyypillisesti n. 30€/kk + ALV. Sivustolle, jolla reilusti liikennettä tai ajoittain liikennepiikkejä tarjoamme skaalautuvaa pilvi-hostausta kumppanimme kautta, tyypillisesti n. 50€/kk + ALV.

Suosittu peruspaketti WP-ylläpitoon on 300€/kk + ALV, joka pitää sisällään sivuston päivitys- ja huoltotyöt sekä 3h vapaata pienkehitystä ja tukea kuukausittain.

Järeämpi paketti laajan sivuston ylläpitoon ja jatkokehitykseen on monesti noin 700€/kk + ALV, joka pitää sisällään sivuston päivitys- ja huoltotyöt sekä 10h konsultointi-, jatkokehitys- ja suunnittelutyötä kuukausittain. Ylimenevät kehitystyöt tuntihinnan mukaan.”

Frantic (alkaen 200e/kk hosting ja ylläpito, suosittelee Herokua/Amazonia)

”Suosittelemme ensisijaisesti Herokua (Amazonin pilvipalvelun päälle rakennettu sovellusalusta). Heroku-alustasta syntyvät kulut alkaen 0 euroa perus-WordPress-sivustolle. Lisäkustannukset syntyvät muista palveluista, kuten lisäkapasiteetista (esim. tietokanta, logit, sähköpostin välitys, välimuisti) ja alustan lisäpalveluista (esim. SSL, New Relic, SMS Gateway). Tyypillinen hosting-kustannus asiakkaillemme on 100e/kk.

Tietoturva- ja versiopäivitykset sekä automaattivalvonta Business Hours -palveluajoilla 100e/kk.”

H1 (alkaen 200e/kk, suosittelee WP-palvelua)

”Suosittelemme usein WordPress-palvelu.fi:tä, suomalaista WordPressiin erikoistunutta hosting-palvelua. Mutta emme ole riippuvaisia mistään yhdestä ratkaisusta, asiakas voi halutessaan valita minkä tahansa hosting-vaihtoehdon. Kauttamme ostettuna hostingin hinnat lähtevät 50 eurosta kuussa ja hinta määräytyy tarvittavan palvelinkapasiteetin mukaan. Pelkkää hostingia emme myy, vaan se on aina osa sovellusylläpito- ja tukisopimusta.

Tukipalveluiden hinnat lähtevät 150 eurosta kuussa. Kaikki palvelutasot sisältävät: a) sähköposti- ja puhelintuen, b) nimetyn tukihenkilön varahenkilöllä, c) käsin testatut WordPress-, plugin- ja teemapäivitykset, d) pienet tekniset muutokset, e) päivittäiset varmuuskopiot ulkoiseen paikkaan, f) testausympäristön ylläpidon, g) lähdekoodin versiohallinnan, h) kaupallisten, sivustokohtaisten lisäosien lisenssikulut.

Kaikki tehtävät kuluttavat palvelutasoon rajattua työaikaa, jota minimipakettiin on varattu yksi tunti kuukaudessa. Tyypillisesti keskikokoisen verkkopalvelun tukisopimukseen on työtunteja varattu kahdesta viiteen. Paketin hinta määräytyy pakettiin sisällytettävien työtuntien ja sopimuksessa määritellyn vasteajan mukaisesti.”

Exove (alkaen 280e/kk, kotimainen kumppani)

”Exove tarjoaa kumppaninsa K&T Neutechin kautta luotettavia ja asiakkaan tarpeisiin räätälöityjä virtuaalipalvelimia. Tyypillisesti exoven asiakkaiden WordPress-käyttöpalveluiden kustannukset ovat alkaen 80 euroa per kuukausi. Palvelu sisältää varmuuskopiot, joilta on mahdollista palauttaa jopa yksittäisiä kadonneita tiedostoja.

Exoven tukipalvelu palvelee 8/5 kello 8.00-16.00. Tukipalvelut sisältävät ongelmien ratkaisun, järjestelmien palautuksen toimivaan tilaan, salasanojen unohtamiset ja tietoturvapäivitykset kuukausittain ja isompien tietoturvauhkien tapauksissa per heti. Sopimukset ovat alkaen 200-300€/kk, riippuen sivuston laajuudesta, integrointien määristä, vasteajoista yms.

Meillä on noin viiden hengen dedikoitu tukitiimi, joka tekee tukityöt kaikille asiakkaillemme.”

Geniem (alkaen 49e/kk, oma ympäristö kumppanin tuella)

”Meillä on käytössä Geniem WP Cloud ratkaisu, jonka olemme itse rakentaneet OVH Hostingilla sijaitseville palvelimille. Ratkaisu on WordPressiä varten räätälöity ympäristö johon kuuluu tehokkaat välimuistiratkaisut sekä DevOps-ympäristö joustavaan kehitykseen ja tuotantoonvientiin. Alusta ja sovellukset ovat automaattisesti varmuuskopioituja sekä monitoroituja 24/7. Hinta on aina kokonaishuolenpitopaketti, josta hosting on vain yksi osa, hinnat lähtevät 49 € / kk ylöspäin n. 1500 € / kk riippuen SLA-tarpeista ja tuen laajuudesta.

Kaikkiin huolenpitopalveluihin kuuluu ylläpito, jossa huolehdimme alustan, wordpressin ja laajennusten päivityksistä. Tukipalveluihin kuuluu tekninen tuki ja WordPressin käyttäjätukipalvelut puhelimitse ja sähkopostitse arkisin 8-17 (tämä on mahdollista saada myös klo 6-24 seitsemän päivää viikossa). Laajemmissa paketeissa kuuluu mukaan kaksi pienkehitystuntia, jotta sivustoon voidaan tehdä joustavasti pieniä uudistuksia.”

Trimedia (alkaen 70e/kk, oma ympäristö)

”Tyypillisesti suosittelemme asiakkaillemme yrityksemme tarjoamia kohdennettuja palvelinratkaisuja. Emme suosittele muita palveluntarjoajia, koska WordPress asennuksien ylläpito esimerkiksi webhotelleissa on hankalaa puuttuvien käyttöoikeuksien vuoksi. Omilla palvelimillamme meillä ei ole vastaavia rajoitteita ja pystymme takaamaan asiakkaillemme luotettavamman palveluntarjonnan. Myöskään emme voi taata asiakkaidemme tietoturvaa mikäli he päätyvät ottamaan ulkopuolisen palveluntarjoajan. Tyypillisesti palvelintilamme kuukausikustannus on noin 30-50€ kuukaudessa. WordPressin ja palvelimen ylläpitomaksu on keskimäärin 40-50€/kk.”

Byroo (200-400e/kk, kotimainen kumppani)

”Tyypillinen ratkaisu on sivuston oletetusta kuormasta riippuen joko suomalaisten hosting -palveluntarjoajien webhotelli tai dedikoitu palvelin. Kustannukset ovat pääsääntöisesti luokkaa 100€ – 200€/kk.

Tarjoamme räätälöityjä tukipalveluita jotka mitoitetaan sivuston ja asiakkaan tarpeiden mukaan. Tarjoamme esimerkiksi kiinteällä kuukausihinnalla julkaisujärjestelmän ja siihen asennettujen liitännäisten ylläpitoa mikä sisältää näiden jatkuvan seurannan sekä päivittämisen viimeisimpään tarjolla olevaan versioon. Sivuston laajuudesta riippuen kustannukset ovat useimmiten luokkaa 100€ – 200€/kk. ”

Yhteenveto ja suositukset asiakkaille:

WordPressin hosting- ja ylläpitopalveluiden skaala on kohtuullisen laaja. Osa toimistoista tarjoaa edelleen perinteisiä palvelinratkaisuja, osa on siirtynyt keskitetympien pilviratkaisujen pariin. Tällä ei kovin suurta käytännön merkitystä ole, ellei sivustolle ole odotettavissa todella merkittäviä kävijämääräpiikkejä.

Yleensä olennaisempaa on, että millainen ylläpito- ja huolenpitopalvelu toimittajalla on. Netti kehittyy ja muuttuu koko ajan, pelkästään uusia päätelaitteita tulee jatkuvasti. Yksinkertaisinkin sivusto tarvitsee aina aika ajoin viilauksia ja pienparannuksia, jotta se pysyy laadukkaana. Myös tietoturvapäivitykset, lisäosien päivitykset ja säännöllinen päätelaitetestaus ovat asioita, joita kannattaa minimissään edellyttää ylläpitokumppanilta.

Asiakkaan kannattaa yleensä maksaa toimistolle siitä, että toimisto huolehtii sivuston ylläpidosta ja toimivuudesta, ja jopa ehdottaa asiakkaalle fiksuja päivityksiä ja parannuksia. Jotkut toimistoista tekevät tämän kaiken melko itsenäisesti ja kustannustehokkaasti, toisia pitää asiakkaan paimentaa ja jopa maksaa “suojelurahaa” työtuntivarausten muodossa. Ylläpito- ja jatkokehitys onkin asioita, joissa kannattaa kysyä kokemuksia suoraan toimistojen nykyisiltä asiakkailta.

Tärkeintä on lopulta, että ylläpidon mallista osaa esittää toimistoille tarpeeksi ajoissa hyviä kysymyksiä ja osaa neuvotella itselleen parhaiten sopivan mallin.

Tämä katsaus toivottavasti antaa perustietoja markkinasta. Tarkemmat neuvottelut kannattaa tehdä suoraan parhaiksi kandidaateiksi valittujen toimistojen kanssa.

PS. Tilaa Vierityspalkin kuukausikirje sähköpostiisi.

PSS. Kuvitus: kuvittaja Pirita Tolvanen

  1. Sanna Saarikangas kirjoitti:

    Kiitos Pertulle hyvästä yhteenvedosta ja H1:lle Seravon WP-palvelu.fi -suosituksesta! Olemme palvelussamme panostaneet erityisesti turvallisuuteen ja luotettavuuteen, jotta asiakkaan ei tarvitse huolehtia sivuston teknisestä toimivuudesta kävijäpiikkienkään aikana. Klusteroitu palvelinympäristömme on optimoitu WordPressille ja se sijaitsee Suomessa. Hoidamme ja testaamme myös päivitykset aina asiakkaidemme puolesta ennen käyttöönottoa.

    Uskomme myös reiluun hinnoitteluun: Vaikka WP-palvelu.fi onkin ensisijaisesti rakennettu isoja sivustoja varten, ylläpidon ja hostingin pienille sivustoille saa alle kahdellakympillä kuukaudessa.

    Terveisin,
    Sanna / Seravo Oy

  2. Perttu Tolvanen kirjoitti:

    Kiitos palautteesta, Sanna. Jos haluat, niin kerro ihmeessä tässä kommenteissa myös mitä teidän ylläpito tarkoittaa. Mitä erikoistunut WP-hosting tekee sivustoille? Vastaatteko te päivityksistä tai jostain huoltotoimenpiteistä vai pitääkö se ostaa erikseen joltain kumppanilta?

    Minusta ”ylläpito”-sanaa käytetään nimittäin alalla tosi laajasti kuvaamaan erittäin erilaisia palvelupaketteja. En siis kritisoi tiedän käyttöä, mutta haluaisin, että kun puhutaan ylläpidosta, niin aina pyrittäisiin avaamaan, että mitäs nyt oikein pakettiin kuuluukaan? Puhutaanko pelkästä palvelimen ylläpidosta, vai puhutaanko myös julkaisujärjestelmän ja verkkosivuston ylläpidosta? Nämä ovat kaksi eri asiaa, ja usein listahinnat kertovat vain ensimmäisen kohdan. Jälkimmäinen kohta voi tulla sitten yllätyksenä.

    Moni pienempi asiakas ei esimerkiksi WordPressin kohdalla hahmota etukäteen sitä, että sivuston jatkuvasta huoltamisesta kannattaa (ja jopa pitää) maksaa jollekin kumppanille se parisataa kuukaudessa. Siihen rahaan usein tietysti saa myös tehtyä pieniä juttujakin, joten se on hyvä investointi, mutta se voi tulla yllätyksenä jos on vain ajatellut maksavansa pelkästä hostingista, eli palvelimen ylläpidosta ja toiminnasta.

  3. Mikko Lampikoski kirjoitti:

    Meillä Woimassa ylläpidon hintaan kuuluu aina päivittäinen WP-tietoturvapäivitysten tarkistus, mahdollisen murtojen monitorointi, uhkaavan verkkoliikenteen dynaaminen suodatus, varmuuskopiot ja niiden palautus, sekä nopea asiakaspalvelu. Palvelut ovat useampaan konesaliin hajautetulla pilvi-alustalla, jolloin saadaan paras latausnopeus maantieteellisestä sijainnista riipumatta. Kaikki tämä alkaen 10€/kk!

  4. Harri Lehtonen kirjoitti:

    Ajankohtainen asia meilläkin kun tuntuu olevan reippaasti kysyntää. iQitin osalta ollaan tuotteistettu WordPress sivustoja nyt tovi ja hosting palveluihin emme halua enää sormiamme laittaa, mutta WordPress sivuihin kylläkin ja itse sisältöön! Koodaamme myös WordPressiin lisäosia, jos sellaista ei valmiista vielä löydy (esimerkiksi toiminnanohjaus ravintolalle, jolla on käytössä Micros).
    – Hosting palvelun myymme kyllä ilomielellä tuolta Woima Hosting laitetilasta projektiin kuin projektiin.

    Hinnat alkaen 30e/kk ja pidämme huolen että WordPress sivusto rullaa ajantasaisesti. Jotta tuo hinnoittelu ei mene monimutkaiseksi niin perus WordPressin ja muutaman pakollisen lisäosan kanssa hinta on tosiaan tuo 30e/kk, pakettiin kun lisätään Woocommerce + räätälöity teema ja vaikka WordPress SEO niin laskemme hinnan uusiksi.
    Lopullinen ylläpidon hinta menee aina asiakkaan todellisen tarpeen mukaan ja pyrimme karsimaan kaiken turhan aina pois oli toteuttaja ollut alunperin mikä tahansa säätäjä-ässä.

  5. Otto Kekäläinen kirjoitti:

    @perttu Seravon WP-Palvelu.fi:n ominaisuudet -sivulla on esitelty mitä palveluun sisältyy.

    Ylläpito on laajaa ja asiakkaalla ei liene tarvetta hankkia kolmatta osapuolta tekemään huoltotoimenpiteitä. Tietysti jos asiakkaalla on räätälöity teema, niin mainostoimisto tai vastaava todennäköisesti tekee siihen liittyvät muutokset ja päivitykset.

    Asiakkaan ei tarvitse itse ylläpitää palvelinta, käyttöjärjestelmää, varusohjelmistoja, tietokantaa, WordPressiä eikä WordPressin lisäosia (pois lukien räätälöidyt asiakaskohtaiset pluginit ja teemat, joita WP-palvelu.fi ylläpidon on mahdotonta ylläpitää keskitetysti).

    Mainostoimistolta tai digitoimistolta kannattaa ostaa sivuston rakentamisen lisäksi myös sisällön ylläpitoa ja kehittämistä. WP-palvelu.fi:stä tulee vain tekninen ylläpito, eli että valmis sivusto pysyy toiminnassa sellaisena kun sen on alun perin ollut.

    WP-palvelu.fi:n puolesta tulee siis valmiiksi asennettu WordPress, johon asiakas tai asiakkaan edustaja lisää oman teemansa ja pluginit. Seravo hoitaa WordPressin päivitykset ja ympäristön optimoinnin sitä mukaa kun WP ja Internet kehittyy.

    WP-palvelu huolehtii myös tietoturvasta sekä päivitysten muodossa, että skannaamalla sivustoa murtojen merkkien varalta.

    Palveluun sisältyy myös valvonta, eli jos etusivu yhtäkkiä heittää vaikkapa error 500 niin sivusto käydään tarkistamassa. Palvelussa on vakiona myös päivittäinen varmuuskopiointi (sisältää myös tietokannan) sekä paljon muita asioita, kuten HTTP2 ja automaattinen nopeusoptimointi (asiakkaan ei tarvitse asentaa W3 Total, Supercache yms -plugineja).

    Palvelu on edullinen, koska ylläpito tehdään keskitetysti.

    Terveisin Otto Kekäläinen / Seravo Oy (WP-palvelu.fi)