Sähköposti on kuuminta hottia digimarkkinoinnissa

Perttu Tolvanen

Sähköpostin kuolemasta puhutaan paljon, mutta siitä huolimatta sähköposti tuntuu edelleen olevan hyvin monen yrityksen tärkein asiakkaiden tavoittamiskanava. Toki sosiaaliset mediat ovat muuttaneet kenttää paljonkin, mutta silti kaiken hälyn keskeltä parhaiten tuntuu erottuvan fiksusti toimitettu ja kohdennettu uutiskirje.

Esimerkiksi Novitan Susanne-Ranta Kiiski kommentoi Zenton blogiartikkelissa seuraavasti:

”Uutiskirjeitä lähtee tilaajille noin 30 0000/viikossa eli se on suurinpiirtein meidän yhteisön koko. Me ollaan tarjottu jäsenille uutiskirjettä alusta alkaen ja se on meidän koko yhteisön ydin. Kirjeessä kerrotaan kootusti sisällöt ja asiat, jotka on julkaistu muissa kanavissa.”

Kanavien lisääntyessä sähköpostin merkitys kokoavana kanavana tuntuu vain korostuneen.

Lisäksi mitä pidemmälle organisaatiot menevät verkkokaupan kehittämisessä, niin sitä useammin aletaan panostaa kohdennettujen sähköpostien lähettämiseen. Markkinoinnin automaatiota kehittävät tahot virittävät innokkaasti automaattisia sähköpostikirjeitä, jotka lähtevät asiakkaalle perustuen heidän selailu- tai ostohistoriaansa verkkokaupassa tai verkkosivustolla.

Massasähköpostiviestinnän aika on selvästi ohitse, mutta sähköpostin merkitys kohdennettuna markkinointikanavana tuntuisi olevan vahvassa kasvussa.

Nuoremmille sukupolville sähköposti ei ehkä ole niin itsestäänselvyys, mutta mobiilisukupolvikin tarvitsee sähköpostin vähintään salasanapalautuksiin ja verkkokauppa-asiointiinsa.

Eikä tässä kehityksessä välttämättä ole mitään huonoa. Sähköposti ei ole ehkä se sosiaalisin ja seksikkäin väline, mutta oikein käytettynä se voi olla hyvin kohdennettu ja henkilökohtainen.

Ehkä tämän vuoden Grand Onessa pitäisi olla myös kategoriat ”Paras uutiskirje” ja ”Paras sähköpostimarkkinointi”? :)

>> Lisää Novitan verkkomarkkinointimenetelmistä ja -kanavista voi lukea Zenton blogiartikkelista

PS. Ja toki tilaathan myös Vierityspalkin kuukausikoostekirjeen sähköpostiisi.

  1. Juha-Matti Tapio says:

    Sähköposti on tosiaan erinomainen markkinointiviestinnän keino, mutta kiinnittäisin huomiota siihen että sitä tulee käyttää ammattitaitoisesti, vastuullisesti ja ennen kaikkea laillisesti. Suomessa ihmisille saa viestillä lähtökohtaisesti vain vastaanottajan ennakkoluvalla tai olemassaolevaan asiakassuhteeseen tiukasti liittyen. Lisäksi osoitteet muodostavat henkilörekisterin, josta tulee tehdä rekisteriseloste ja tiedot on pidettävä ajan tasalla. Kannattaa siis lukea Henkilötietolaki, tietoyhteiskuntakaari ja ohjeita suomalaisesta roskapostia ettei joudu markkinointikirjeineen ojasta allikkoon. Pahimmillaan firman maine voi saada isosti siipensä.

  2. Jarno Rantala says:

    Olen täysin samaa mieltä!

    Asiakkaille/vastaanottajille olisi myös hyvä tehdä aika ajoin kyselyjä ja mahdollisesti myös palkita vastaajia, jotta heidän kannattaa antaa itsestään tietojaan yritysten käyttöön.

    Tämä kuitenkin sisältää hyvin suuren vastuun noista tiedoista. Tietoja ei tule todellakaan myydä kolmansille osapuolille eikä muutoinkaan käyttää väärin. Ainoa järkevä käyttötarkoitus on käyttää niitä tuottamaan asiakkaalle lisäarvoa ja palvelua ajatuksella: kuinka voimme olla avuksi?

    Tämä voi tarkoittaa asiakkaan auttamista esim. muistuttamalla uusittavista lisensseistä tai päivityksistä, joita ostetuille tuotteille on tulossa. Tämä voi myös tarkoittaa kohdennetumpaa viestintää liittyen asiakkaan mielenkiinnon kohteisiin.

    Annetaanko asiakkaiden päättää millaista viestiä he haluavat, vai olemmeko edelleen kivikaudella, jolloin yksi henkilö teki päätökset muiden puolesta? Ymmärrän, ettei tämä ei olekaan ihan helppoa, mutta milloin menestyminen on ollut erityisen helppoa ja vaivatonta? Toivon, että maastamme vielä lyötyy niitä ihmisiä, jotka uskovat kovaan työntekoon ja vaivannäköön. Löytyykö joltakin taholta Suomessa meidän kaikkien mielenkiinnonkohteet ja ostajapersoonat? Hahaa… Tuskin.

    Onko jollakin minun kohderyhmä? Mikäli jollakin taholla on minulle täydellinen kohderyhmä, niin otathan yhteyttä?

    Ystävällisin terveisin,
    Jarno Rantala
    Tulos Helsinki Oy

  3. Samuli Tursas says:

    Sähköposti on nimenomaan se kanava jossa oikein tekeminen korostuu. Oikein tehtynä siinä on ehkä paras ROI kaikista digitaalisen markkinoinnin kanavista, väärin tehtynä taas se aiheuttaa suoranaista taloudellista haittaa yrityksen muulle liiketoiminnalle.

    Suunta on ehdottomasti personoidumpaan viestintään ja kiinnostavampaan sisältöön.

    Adestran tuore tutkimus UK:n markkinasta summaa tämän hyvin mihin ollaan menossa täälläkin: ”Most companies agree that email will be fully integrated with other marketing channels (85%), and that all email communication will be completely personalised (78%) by 2019.”

    Tätä odotellessa ;)

  4. Juho Tunkelo says:

    On se jännä että sähköpostin tehoon on vihdoin viimein kotomaassakin heräilty, ehkä vasta viimeisen 6-12kk aikana. Tekemistä riittää kaikille, ja eri tasoilla lähtien tavallisesta uutiskirjeestä aina viimeisen päälle viritettyyn vuokaaviohässäkkäsekvenssimarkkinointiin á la Infusionsoft yms. Hyvä.