IAB Grand One -seminaari tarjoilee caseja verkkokampanjoista

Perttu Tolvanen

Torstaina järjestetään taas IAB Grand One -seminaari, jossa on valikoituja Grand One -kisan finalisteja kertomassa projektien taustoja. Tänä vuonna caset ovat hyvin kampanjavetoisia, mutta toki verkkoaiheisia.

grandone13

Monessa casessa on tänä vuonna myös keskitytty todellisten lukujen ilmoittamiseen eikä vain näyttävien visuaalisten pläjäyksien esittelyyn. Esimerkiksi Finnairin case-kuvaus kertoo hyvin tarkkaan mitä tehtiin ja mitä saavutettiin. Muita caseja seminaarissa ovat mm. Laplication, Postin joulukorttimuistutus, Nissan Rumble ja Comptel.

Seminaarilipun hinta on poikkeuksellisen edullinen tänä vuonna myös, vain 100€ (+alv.). Seminaari alkaa klo 9.00 torstaina ja kestää puoleenpäivään. Seminaarin puheenjohtajana toimii Kati Sulin Fazerilta.

IAB myös tarjoaa Vierityspalkin lukijoille kolme ilmaislippua. Liput jaetaan nopeimmille lukijoille, jotka osaavat tämän jutun kommenteissa kertoa mitkä ovat ne avainluvut jotka jokaisesta verkkokampanjasta pitäisi seminaarissa ehdottomasti kertoa – ja vastaukseksi ei riitä ”ne eurot” – vaan mitkä ovat web-analytiikkaluvuista sellaisia joita markkinointimiestenkin pitää ymmärtää? Bounce rate? Conversion rate määriteltynä miten? Muuta?

>> Lisätietoa seminaarista ja lipun ostamisesta

  1. anna says:

    Kontaktihinta, aktiivisten kontaktien määrä ja kampanjan parissa vietetty aika.

  2. Laura says:

    Aika erilaisia caseja, mutta ainakin: saavutetut kontaktit, kävijämäärän muutos yrityksen verkkosivuilla, vaikutus myyntiin, liikenteen laatu vs. media josta tulleet sekä kampanjan parissa vietetty aika.

  3. Perttu Tolvanen says:

    Ianin kommentti menee just siinä rajalla, että kelpuutetaanko, koska tässä haettiin juuri jotain muuta kuin sitä ilmeistä ROI:ta. Mitkä ovat muita mittareita joita voidaan raportoida ja joilla voidaan päätellä kampanjan tuloksellisuutta?

    Annalta tuli yksittäisen kontaktin hinta, jollain tapaa tunnistettu aktiivisten kontaktien määrä ja arvioitu kampanjan parissa vietetty aika.

    Laura lisäsi mm. kävijämäärien lisääntymisen yrityksen pääsivustolla ja mahdollisen vaikutuksen esim. online-varauksiin/myyntiin (vaikka itse kampanja ei siihen suoranaisesti tähtäisikään).

    Myös eri medioiden tuottaman liikenteen laadun tarkkailu voi olla varmasti kiinnostava tulos joka voi ohjata sitten seuraavia mediapanostuksia, tai siitä voi päätellä myös jotain eri medioiden asiakkaista ja heitä kiinnostavista asioista. Eli laadullisiakin näkökulmia löytyy.

    Jos semma kiinnostaa, niin kommenttia vaan vielä kehiin, pari lippua on vielä jaossa.

  4. Tommi says:

    Itse nostaisin myös esille kävijöiden laadun, sillä en usko että pelkällä määrän kasvattamisella saadaan haluttuja tuloksia vaan oikealla kohdentamisella päästään haluttuihin tuloksiin, kuten ARPUn nostamiseen.

  5. Jonne says:

    Olisi todella hyödyllistä seurata kampanjan onnistumista myös pidempiaikaisesti, joten kuinka moni ostanut asiakas käyttää esimerkiksi palvelua (cabforce, vr jne) uudestaan, jolloin päästään asiakkuuden arvoon vs kontaktihinta kampanjassa. Tätä oli hieman sivuutettu aktiivisten kontaktien määrässä ja laadussa.

  6. Tiina says:

    Mä takertuisin myös tuohon laatuun, jolloin esim Bounce rate ei saa nousta turhan korkeeks, ja joissain tapauksissa filtteröisin esim alle 60 tai 90 sekkaa saitilla viihtyvät kokonaan pois träkkäyksestä, jollei ole ihan kyse jonkun asian näyttämisestä kävijälle.
    Myös merkkaa käynnit/transaktiot – Matti Nykästä lainatakseni ”jokainen käynti on mahdollisuus” ja näillä luvuilla laskettu konversion hinta versus keskimääräinen ostos tai muu mitattava suoritus.

  7. Krista Reimaa says:

    Hei kiitos! Hienoja kommentteja, jotka välitänkin huippupuhujillemme heti, niin saatte vastaukset niihin torstaina ;)
    5 seminaarilippua menevät näin ollen Annalle, Lauralle, Tommille, Jonnelle & Tiinalle!

  8. Laura says:

    Mun oli pakko vielä käydä kommentoimassa. Kiitos lipusta! Tulevana kuulijana olisi mielenkiintoista kuulla ”mitä sitten?” Mihin johtopäätöksiin ja konkreettisiin toimenpiteisiin metriikat johtavat – mitä tahansa metriikoita keräävätkin. Jos liikenne menee alas, ylös, bouncerate on iso, pieni – mitä sitten? Ettei metriikoiden seuranta jää vain toteavalle tasolle.

  9. Jonne says:

    Kiitos vierityspalkille ja Kristalle lipusta!