Poimintoja vuoden 2012 Grand One -tarjonnasta

Perttu Tolvanen

Vuoden 2012 Grand One on nurkan takana. Verkkosivustojen kauneuskilpailu on viime vuosina laajentunut kategorioidensa osalta huomattavasti ja samalla liukunut kovasti mainostoimistoalan syleilyyn, mutta edelleen kilpailussa on mukana myös web-kentän suunnittelu- ja toteutustoimistoja.

Tässä katsaus kiinnostavimpiin finalisteihin. Tähän katsaukseen on poimittu ensisijaisesti kiinnostavia projekteja ja hyviä projektikuvauksia, ei niinkään välttämättä erikoisimpia konsepteja tai tuloksellisimpia palveluita.

Fonectan Caller -mobiilisovellus on mielenkiintoinen esimerkki siitä miten Fonecta on tunnistanut selkeän käyttötapauksen erillissovellukselle, ja sen jälkeen panostanut saman palvelun tuomiseen niin iPhonelle, Androidille kuin Symbianille. Alan toimistoista Palmu Inc. vastasi konseptoinnista ja käyttöliittymäsuunnittelusta.

Valio.fi -palvelun kuvaus esittelee tunnetun brändin merkittävän palvelu-uudistuksen käyttöliittymän ja keskeisten toimintojen näkökulmasta. Palvelun suunnittelussa keskeisessä roolissa on ollut digitoimisto Valve.

YleX.fi -palvelun uudistus on täysin YLEn omaa työtä, mutta projektia kiinnostavampi osa tarinassa on radion ja verkon yhteistoiminta. YleX:lle verkko on keskeinen palvelukanava, jonka kautta sisältöä jaetaan kuulijoille, mutta yhtä lailla sivusto on vuorovaikutuskanava kuulijoiden kanssa.

Oriolan projektitarina on hyvä kuvaus tuotevetoisen extranet-palvelun käyttäjälähtöisestä toteutuksesta. Projektitarinassa on myös havainnollisia käyttöliittymäkuvia hakuvetoisen verkkopalvelun toiminnasta. Myös tuotesivujen suunnitteluun on selkeästi panostettu. Toimistoista suunnitteluvastuussa oli Palmu Inc. ja extranet-palvelun teknisestä toteutuksesta vastasi AtBusiness.

Flow Festival näyttää mallia ison tapahtuman sivustosuunnittelussa. Responsiivinen toteutus mukautuu eri päätelaitteille, ja sivusto hyödyntää voimakkaasti suosituimpia sosiaalisen median palveluita tuomalla keskeisiä toiminnallisuuksia näiden sisälle. Oman festivaaliohjelman suunnittelu ja julkaiseminen Facebookissa on hyvä esimerkki todellisesta sosiaalisen median hyödyntämisestä eikä pelkästä ”kevytintegraatiosta”. Suunnittelu- ja toteutusvastuuta projektin verkkopalvelussa mm. Byroo-digitoimistolla.

Mielenkiintoisesti Helsingin Juhlaviikot esittelee samankaltaisen tapahtuman varsin toisenlaista mallia. Juhlaviikkojen erillinen mobiilisivusto on projektitarinan kohteena, ja ilmeisen toimivana ratkaisuna tämäkin malli on koettu. Juhlaviikkojen kohderyhmä lienee ainakin ollut Flow Festivalin kävijöitä monipuolisempi, joten erillisen mobiilisivuston pelkistetty käytettävyys on saattanut olla keskeinen syy mallin valintaan. Mobiilisivuston suunnittelusta ja teknisestä toteutuksesta on vastannut toimisto nimeltä Taiste.

Sitra.fi -sivuston uudistus kertoo avoimesta ja ketterästä web-uudistuksesta, jossa toteutettiin responsiivinen verkkosivusto, jonka ympärillä oleva sosiaalisen median palvelukokonaisuus on myös mietitty. Suunnittelussa ja toteutuksessa Sitran kumppanina oli Deasign & Fröjd -tiimi.

Helsingin Sanomien iPad-sovelluksen projektihistoria tiivistää hyvin kuinka toimivan ja miellyttävän tablet-sovelluksen tekeminen vaatii jatkuvia panostuksia ja käyttäjien toiveiden herkkää kuuntelemista. Uudelle tekniselle alustalle palvelun kehittäminen on kaikkea muuta kuin projektiluonteinen operaatio. Teknisenä toteutuskumppanina HS:llä Marko Karppinen & Co.

Grand One -kilpailun huipentava gaala pidetään 22.3.2012, jolloin myös voittajat julkistetaan.