Frontti on kova juttu vuonna 2012

Perttu Tolvanen

”Fronttidevauksesta” on tullut parin viime vuoden aikana yllättävän kuuma juttu web-alalle. Mediatalot ja toteuttajafirmat rekrytoivat kilpaa osaavia HTML+CSS+JavaScript -tekijöitä, ja yhä useammin myös asiakkaat ovat huolissaan toteuttajatiimin riittävästä ”pintaosaamisesta”.

Fronttikehityksen tärkeydestä on tietysti puhuttu aina web-alalla, mutta 2000-luvulla se ei koskaan kovin tärkeäksi asiaksi noussut. Nyt mobiilibuumin ja tablettien myötä ”frontista” on tullut kaikkien huolenaihe. Sivuston laadukas toiminta eri päätelaitteissa on noussut niin isoksi asiaksi, että laadukkaan loppukäyttäjälle näkyvän käyttöliittymän toteutuksesta ollaan valmiita maksamaan ihan toisella tavalla kuin aiempina vuosina. Myös hakukoneoptimoinnin parempi ymmärtäminen on edesauttanut käyttöliittymätoteutuksen arvon sisäistämistä.

Toisaalta käyttöliittymätoteutus on mennyt myös yhä haasteellisempaan suuntaan. Vakiintuneita tapoja tehdä asioita ei tahdo syntyä samaa tahtia kuin mitä vaatimukset kasvavat. Ohjelmistosuunnittelijat eivät myöskään ole edelleenkään kiinnostuneita ottamaan enemmän vastuuta käyttöliittymätasosta. Harvassa ovat ne koodarit, jotka jaksavat testata eri selaimilla ja hioa sivupohjan tai nappulan toimivuutta myös tablet-maailmaan ja mobiiliin asti.

Erikoistuneita käyttöliittymäosaajia siis kaivataan, mutta edelleen kaikki tapahtuu tiiviissä yhteistyössä projekteissa ohjelmistosuunnittelijoiden ja visuaalisten suunnittelijoiden kanssa. Käyttöliittymätoteuttajilta tarvitaankin yhä enemmän kommunikaatiotaitoja ja kykyä toimia ”liimana” eri osaamisalueiden välissä – vertauskuvallisesti ja käytännössä myös.

Työtä näyttää käyttöliittymätoteuttajille riittävän, mutta helppoa ei ole hommasta tulossa vieläkään. Erityisen hyvää tässä trendissä on kuitenkin se, että kerrankin alalla halutaan panostaa asiaan johon panostaminen näkyy hyvin suoraan loppukäyttäjän kokemassa laadussa.

  1. Tatu Patronen says:

    Front-dev minusta edustaa hyvin graafikon ja ohjelmoijan välimaastoa. Hommia varmasti riittää koska vaatimustaso on noussut erittäin korkealle. Sen grafiikan ja koodaamisen lisäksi pitää osata esim. responsive designin toteuttamista.

    Hyvä artikkeli!

  2. Timo Kiviluoma says:

    Osaavista käyttöliittymäsuunnittelijoista on mielestäni devaajiakin isompi pula. Ammatti on pitkälti käsityöläisammatti, työn käytännöt oppii ainoastaan oikeiden projektien kautta. Kuitenkaan koulutuksen merkitystä ei voi väheksyä, päätelaitteiden määrän kasvu ja toiminnallisuuksien moniuloitteisuus vaatii aika vahvaa kykyä abstraktiin ajatteluun ja taustojen tuntemista.

  3. Ilari Mäkelä says:

    Mielestäni pelkkä geneerinen fronttidevaaminen ei ole riittävä osaamisalueena vaan kyseisten kehittäjien pitää myös hallita alusta/alustoja, mille designia toteutetaan. Jos näin ei ole niin toteutusketju on ”graafikko -> fronttidevaaja -> devaaja -> ulkoasu sivuilla” sen sijaan, että se olisi ”graafikko -> fronttidevaaja -> ulkoasu sivuilla”. Näitä ns. geneerisiä fronttidevaajia kyllä löytyy, mutta todellisia osaajia, jotka osaavat oikeasti teemata ulkoasun toimivaksi eri julkaisujärjestelmien päälle, ei sitten löydykkään enää niin paljoa.

  4. Gnito says:

    Julkaisujärjestelmät ovat viime aikojen kehityksessä suurin riippakivi. Niissä MVC-malli on usein liian sirpaleinen, jotta niiden päälle voisi fiksusti alkaa toteuttamaan käyttäjäystävällistä SPA:ta (Single page application).

  5. Rahasto says:

    Onhan se hieno juttu, että tähän aletaan nyt panostamaan. Tulee lisäämään huomattavasti asiakastyytyväisyyttä (ja uskollisuutta). Sekä antaa mahdollisuuden oikeasti hyville palveluille nousta pinnalle.

  6. Laina says:

    Periaatteessahan tämä käy aika läheltä juuri konversio-optimointia jossa sivuston ensivaikutelma ja se minne potentiaalinen asiakas ensimmäisenä kiinnittää huomiota ratkaisee erittäin paljon.