Webbisivustotehdas Jyväskylästä – Servia Finland Oy

Perttu Tolvanen

Servia Finland oli vuonna 2011 yksi ahkerimmista Uudet julkaisut -palstan ilmoittajista. Tämä webbifirma Jyväskylästä tuntui takovan asiakkailleen sivustoja kuin sarjatuotantotehdas konsanaan. Vierityspalkki päätti kysyä Servialta miten tämä kaikki oikein tapahtuu. Kysymyksiin vastasi Servian toimitusjohtaja Tommi Tapio.

1) Millainen yritys Servia Finland oikein on?

”Olemme seitsemän henkilöä työllistävä internetpohjaisia palveluita tuottava yritys Jyväskylästä. Viime marraskuussa tuli täyteen 10 vuotta yrityksen alkuaskelista, jotka otettiin Kuopiossa. Alun perin toimialana oli tietokoneiden, niiden oheislaitteiden ja puhelinliittymien myynti, mutta varsin pian suunta muuttui internetsivupuolelle. Vuosien saatossa palvelumme on pyritty tuotteistamaan varsin yksinkertaisiksi ja mahdollisimman helpoiksi ostaa. Peruskotisivuja teemme tasaiseen tahtiin, mutta tavoitteena on yhä enemmän tuoda esille asiakaskohtaisesti räätälöityjä palveluitamme. Erityistä osaamistamme ovat taloushallinto-ohjelmistojen ja verkkokauppojen integraatiot sekä muut nettipohjaiset tietokantasovellukset. Asiakkaita meillä on tällä hetkellä yli 600.”

2) Minkälaiset projektit ovat teille tyypillisiä?

Tavallinen nettisivuprojekti on PK-yritykselle tehtävät sivut hintaluokassa 1500€. Sivustomme toimivat oman ylläpitojärjestelmämme päällä, jota kehitetään jatkuvasti vastaamaan uusia vaatimuksia. Yleensä asiakkaat kaipaavat helppoa päivitettävyyttä sekä yksinkertaista sivujen luomisprosessia. Asiakkaita on oikeastaan kahdenlaisia niitä jotka haluavat suunnitella itse sivujensa ulkoasun ja päättää itse kaikista suuntaviivoista sekä niitä, jotka antavat meille melko vapaat kädet ulkoasun ja käytettävyyden suhteen. Valitettavan usein tahtoo olla niin, että itse tekemällä saa itsetehdyn näköistä jälkeä ja säästöä tavoitellaan tällöin väärässä paikassa. Pyrimme kuitenkin aina sanomaan suoraan, jos olemme jostain asiasta eri mieltä asiakkaan kanssa. Rehellisyys toimii yleensä paremmin, kuin sokea toiveiden kuunteleminen.

Räätälöidyimmistä projekteista tavallisimpia ovat verkkokaupan sovittaminen toimimaan yhteen taloushallinnon ohjelmistojen tai varastokirjanpidon kanssa. Lisäksi välillä tulee haastavia verkkokauppamuokkauksia, jolloin alkuperäisestä verkkokaupasta jää jäljelle vain runko.”

3) Millainen on teillä tyypillinen verkkosivustoprojekti ja projektin asiakas?

”Tavalliseen verkkosivustoprojektiin kuuluu internetsivujen ulkoasun uudistus sekä päivitystyökalun asentaminen sivujen taustalle. Lisukkeina on yleensä jotain pientä kuten HTML5 slideshow, kuvagalleria, jokin erityinen yhteydenottolomake tai tuoteluettelo. Useat uutta palvelua markkinoille tuovat asiakkaat ottavat mukaan myös hieman sähköpostimarkkinointia myyntiä ryydittämään. Asiakkaat ovat nykyään melko hyvin perillä internetsivuille saatavista palveluista ja osaavat kysyä suoraan tiettyjä ominaisuuksia.”

4) Millä teknologioilla ja tuotteilla teette verkkosivustoja?

Sivustomme ovat PHP-pohjaisia ja käyttävät kaikki omaa sivuston ylläpitojärjestelmäämme. Asiakastyytyväisyyskyselyissämme kokemukset tuotteestamme ovat olleet lähes poikkeuksetta positiivisia. Päivitystyökaluamme on kehuttu erityisesti sen helppokäyttöisyydestä ja lisäominaisuuksista. Oman haastavuutensa tuo se, että lisäpalvelumme on kaikki täytynyt tehdä itse, koska täysin valmiita osia ei ole ollut saatavilla, mutta itse tekemällä tietenkin saa juuri sellaista kun haluaa. Verkkokauppaprojekteissa pohjana käytämme pääasiassa hyväksi toteamiamme, helppokäyttöisiä, suomalaisia CloverShop verkkokauppoja, joita räätälöidään kulloinkin asiakkaan tarpeiden mukaan. Kyseisen verkkokaupan hyvä tuntemus helpottaa mitä erilaisimpien lisämoduleiden rakentamista.”

5) Minkälaisia haasteita verkkosivustoprojekteissanne yleensä esiintyy ja mitä haluaisitte, että asiakkaat tekisivät toisin?

”Tavallisesti haasteellisin on muutaman hengen yritykselle tehtävä sivustoprojekti, jossa pienimmällä mahdollisella budjetilla pyritään parantamaan sivut tälle vuosituhannelle. Usein asiakkaalla ei välttämättä ole mitään uutta materiaalia tai ajatusta siitä mitä haluaisi uusille sivuilleen laittaa. Kun sivujen sisältöön ei olla valmiita panostamaan tai sivujen potentiaalia ei nähdä, tuleekin näistä sivustoista usein ns. käyntikorttisivuja, joista selviää lähinnä yrityksen yhteystiedot. Juuri näissä projekteissa odotukset sivujen myynnin räjäyttävälle vaikutukselle ovat kuitenkin suurimmat. Toivoisin, että asiakkaat ymmärtäisivät internetsivujen ja niiden sisällön tärkeyden yhtenä markkinointikanavana. Monet ovat valmiita maksamaan 1000€ postimerkin kokoisesta mainoksesta paikallislehdessä, mutta mitä tapahtuisikaan jos tuokin summa käytettäisiin nettisivujen kehittämiseen?

6) Mitkä kolme verkkosivustoprojektia nostaisit esiin?

Suomen Löytötavarapalvelu

”Pääsimme lähtemään liikkelle oikeastaan täysin tyhjältä pöydältä. Internetsivut ja muu markkinointimateriaali oli aikansa elänyt joten uudistaminen oli varsin helppoa. Loimme asiakkaalle kokonaan uuden ilmeen. Kaikki lähti logon suunnittelusta, jonka pohjalta suunniteltiin internetsivut, käyntikortit ja hieman muuta materiaalia. Asiakassuhde on jatkunut myös alkuperäisen projektin jälkeen ja jotain pientä on tehty myös jälkeenpäin.”

Kakkukauppa

”Toisena projektina mieleen tulee Kakkukauppa, joka tehtiin jo vuosia sitten, mutta toimii edelleen uuden omistajansakin voimin täydellä teholla. Tämä on esimerkki projektista, joka kerran hyvin tehtynä toimii vuosia ilman suurempia muutoksia. Kaupasta on mahdollista tilata kakkuja, jotka toimitetaan lähialueen liikkeisiin, mistä ne on mahdollista noutaa.”

Hairlekiini

”Tavanomainen internetsivuprojekti, jossa asiakkaalle luotiin modernimmat internetsivut vanhojen vaikeasti päivitettävien tilalle. Hairlekiinilla on käytössään jo toinen ulkoasu, joka on hyvä osoitus siitä, että asiakas ottaa internetin tosissaan yhtenä markkinointikanavana. Tyyli ja makuasiat muuttuvat vuosittain, joten viisikin vuotta vanhat sivut ovat äkkiä vanhahtavan näköiset.”

Vierityspalkin kommentit:

Servia Finland edustaa mielenkiintoista toimijaa Jyväskylästä. Pienille asiakkaille tehdään pienillä budjeteilla asiallisia verkkopalveluita, ja tämä kaikki tehdään vielä kannattavasti. Toteutukset ovat räätälöityjä, joten asiakas sitoutuu samalla Servian asiakkaaksi, mutta todennäköisesti tämä ei Servian asiakaskunnalle ole ongelma. Kun seuraavan kerran sivustoa halutaan uudistaa, niin homma tehdään uudistusprojektina kuitenkin. Ehkä Servian malli ei ole niitä kaikkein ”moderneimpia”, koska samalla mallilla toimivia yrityksiä oli jo yli 10 vuotta sitten olemassa – mutta toisaalta Servia on todiste siitä, että malli toimii edelleen. Täysin valmiiden pakettiratkaisujen (kuten Kotisivukone) ulkopuolelle jää edelleen todella paljon verkkoprojekteja, joista ei kuitenkaan olla vielä valmiita maksamaan kymmeniä tuhansia euroja. Täten kustannustehokkaille räätälöijille on markkinakenttää.

Ainakin monelle asiakastaholle Servian kaltaisista toimijoista kannattaa olla tietoinen etenkin kustannusnäkökulman johdosta. Serviasta ei ehkä saa kaikkia niitä palveluita joita arvostettu pääkaupunkiseudun digitoimisto voi toimittaa, mutta toisaalta Servia voi hyvin tehdä kokonaisen projektin sillä rahalla millä se hienompi digitoimisto tuottaa yhden powerpointin.

Jätä kommentti