Mobiili ihmetyttää – seminaarit vastaavat?

Artikkeli

Otathan huomioon, että tämä artikkeli on yli 13 vuotta vanha, joten sisältö ja linkit eivät ole välttämättä ihan ajan tasalla. Tuoreena lukemisena samasta kategoriasta: Apu360-sovellus on kiinnostava kokeilu A-lehdiltä.

Mobiilikanavat ovat kuuma puheenaihe web-ammattilaisille tällä hetkellä. Moni haaveilee mobiilisivustosta tai mobiilisovelluksista. Myös mobiilimainonta kiinnostaa, koska käyttömäärät kasvavat hurjasti. Esimerkiksi IAB Finland järjestää 24.11.2011 mobiilimainontaan erikoistuneen seminaarin*. Lavalla on mm. HS.fi mobiilikanavakehityksestä vastaavia henkilöitä sekä Fonectan ja Nokian asiantuntijoita. Tavoitteena on selventää sitä mihin mobiilimaailma on menossa mainostajan näkökulmasta. Seminaarin hinta on IAB:n jäsenille 150 euroa (+alv.) ja ei-jäsenille 300 euroa (+alv.). Tuttuun tapaan kaksi ensimmäistä tämän artikkelin kommentoijaa saa ilmaislipun seminaariin.

Mobiilikanavan konseptoinnin vaikeuden lisäksi päänsärkyä aiheuttavat tällä hetkellä myös teknologiat. Erilliset mobiilisaitit ovat haastavia toteuttaa jo pelkästään päätelaitetunnistuksen vaikeuden takia. Tabletit ja muut konvergenssin kurimuksessa elävät laitteet tekevät erillisten saittien ylläpidosta jatkossa vieläkin hankalampaa. Miten kukaan voi tietää milloin käyttäjä haluaa mobiiliversion ja milloin täyden version? Voiko edes käyttäjä itse tietää?

HTML5 on ollut pitkään web-ammattilaisten huulilla, mutta suuria ja dramaattisia muutoksia se ei ole vielä käytännön tekemiseen tuonut. Onneksi sentään muutama kotimainen firma on ryhtynyt puhumaan aktiivisesti HTML5:en tuomista suurista lupauksista. Esimerkiksi SC5 on kotimainen web-sovelluskehitykseen erikoistunut firma*, joka järjesti hiljattain HTML5-aamupalatilaisuuden. Tuon tilaisuuden esitykset löytyvät nyt videoina verkosta.*

Tällä hetkellähän HTML5 on hyvin hankalassa vaiheessa. Ympärillä on paljon puhetta, mutta vähän tekoja. Lisäksi teknisesti HTML5 “päivityksen” omalle saitille voi tehdä hyvin helposti – ilman että oikeastaan mitenkään omaksuu taustalla olevia mahdollisuuksia. Käärmeöljykauppiaille siis markkinarakoa on tässäkin tarjolla.

SC5:n Pyry Lehdonvirran puheenvuoro tarttuu HTML5:en mahdollisuuksiin web-sovelluskehityksessä. Esitys havainnollistaa HTML5:en käänteentekevää toteutusmallia.

Pyry Lehdonvirta: HTML5-murros*

Ilmaan jää tosin edelleen paljon kysymyksiä. Mitä HTML5 todella muuttaa? Kenen pitäisi olla kiinnostunut aiheesta? Onko tämä lähinnä mediayhtiöiden juttu vai pitäisikö muidenkin kiinnostua? Mitä jää saamatta jos haluaa tehdä vain yhden HTML5-sivuston eikä halua painia erillisten mobiilisaittien maailmassa?

(*Toim. huom. Linkkejä poistettu toimimattomina.)

Perttu Tolvanen

Perttu on Vierityspalkin päätoimittaja ja kirjoittaja.

Perttu Tolvanen on digitaalisten palveluiden suunnittelun, arkkitehtuuriratkaisujen ja kumppanivalintojen asiantuntija. Perttu on konsulttiyhtiö North Patrol Oy:n konsultti ja toinen perustaja. North Patrol on digitoimistoista ja järjestelmätoimittajista riippumaton konsulttiyhtiö, joka suunnittelee digitaalisia palveluita ja auttaa asiakkaita onnistumaan uudistushankkeissaan. Ota yhteyttä Perttuun!

12 kommenttia on “Mobiili ihmetyttää – seminaarit vastaavat?”

  1. Taina Arjanmaa

    Moikka,

    Ilmaisia lippuja kärkkymässä, koska aihe todellakin on kuuma

  2. Jos jompi kumpi ensimmäisitä feidaa lipun, niin tänne saa lähettää.

  3. Petri Mertanen

    Google Analytics ym. seurantajärjestelmien avulla kannattaa seurata säännöllisesti mobiilikäyttöä.

  4. Noora Suolaniemi

    Mielenkiintoinen seminaari. Harmi, kun en ollut kahden ensimmäisen joukossa :/

  5. “..eikä halua painia erillisten mobiilisaittien maailmassa?”

    Täh? Mitä tämä tarkoittaa? Miten “mobiilisaitit” liittyvät HTML5:een? Erilliset mobiilisivustot ovat turhaakin turhempia turhuuksia.

  6. Mun mielestä se liittyy sikäli, että HTML5 mahdollistaa järkevämpää päätelaitteen huomiointia (tai mahdollistaa päätelaitteen itse huomioida itse itsensä). Sinänsä yhden joustavan ja laadukkaan sivuston tekeminen ei liity pelkästään tekniikkaan, vaan ylipäätään siihen, että yritetään tehdä siitä yhdestä sivustosta sellainen, että se on käytettävä mobiilissa ja desktopilla. Pointtinahan on juuri se, että erilliset mobiilisivustot ovat ohimenevä trendi noinniinkun isossa mittakaavassa.

  7. Janne Kalliola

    Puffaan täälläkin aiheeseen liittyvää seminaariamme. Eli järjestämme 14.12. ilmaisen aamiaisseminaarin mobiilisovelluksista ja -sivustoista. Tutustu tarkempaan ohjelmaan sivuillamme: *linkki poistettu toimimattomana*

  8. Hyvä puffi Janne! Tuo uutisoitu IAB:n seminaari on muuten huomenna käynnissä ja se lähetetään ilmaiseksi verkossakin osoitteessa ruutu.fi/showroom

    Jälkikäteen Nelosen Ruutu.fi:stä löytyy myös tallenteita seminaarista. Kuulemma Nelosen sponssilla tuollainen live-lähetys hoidettu. Eli jos kiinnostusta aiheeseen on, niin kannattaa tsekata verkossa tuo seminaari.

  9. Olisiko vierityspalkin mahdollista lisätä “tapahtuma”-osio tuonne ylälaitaan? Helpottaisi seminaareista tiedottamista ja lisäisi saitin arvoa kävijälle.

  10. Hei Janne. Erittäin hyvä idea. Tulossa on :) Samanlainen palsta on tulossa kuin avoimet työpaikat ja uudet julkaisut. Odottaa vain, että uudistus saataisiin pihalle. Viime viikolla viimeksi istuttiin aiheesta alas. Nyt tavoitteena tammikuu julkistukselle. Sit olis tarkoitus tuoda muutenkin lisää virtaa palkkiin – kun samalla menee visu uusiksi ja muutakin pientä uudistusta tulee saittiin.

  11. Mobiili on ehdottomasti tulossa todella kuumaksi aiheeksi. SEO-ammattilaisena itseä kiinnostaa HTML5:n vaikutus ja edut kiinnostavat entistäkin enemmän.

  12. Petri Mertanen

    Blogikirjoitus seminaarin pohjalta:
    *linkki poistettu toimimattomana*

Kommentointi on suljettu.



Vierityspalkki-blogi

Julkaistu vuodesta 2006. Vierityspalkki on blogi kotimaisen internet-alan trendeistä, teknologioista ja alan toimistoista. Seuraa, niin tiedät miten ja kenen toimesta syntyvät parhaat verkkopalvelut, verkkokaupat ja räätälöidyt web-sovellukset.
Lisätietoa blogista ja sen kävijöistä

  • 1140+ asiantuntija-artikkelia.

    Toimitettua asiasisältöä kattavasti teknologioista ja web-alan ilmiöistä. Vierityspalkki nostaa esiin alan puheenaiheita ja tuoretta tutkimustietoa, osallistuu keskusteluun sekä haastattelee alan asiantuntijoita ja toimistoja.

  • 1300+ digipalvelun referenssicasea.

    Julkaisut-palsta tarjoaa näkyvyyttä kiinnostaville uusille verkkopalveluille ja web-sovelluksille, ja antaa asiakkaille mahdollisuuden arvioida eri toimistojen osaamista.

  • 1000+ aktiivista lukijaa blogin kuukausikirjeellä.

    Kerran kuukaudessa ilmestyvä kuukausikirje koostaa julkaistut artikkelit, uudet julkaisut, avoimet työpaikat ja ajankohtaiset linkkivinkit.

  • 29 kokenutta digitoimistoa

    on päässyt aina ajantasaiselle Toimistot-listalle. Lista on auttanut asiakkaita löytämään kokeneita digitoimistokumppaneita jo usean vuoden ajan. Lista keskittyy WordPress-osaajiin ja räätälöityjen web-sovellusten tekijöihin.

Tilaa kuukausikirje

Kerran kuukaudessa ilmestyvä uutiskirje koostaa artikkelit, julkaisut, työpaikat ja linkkivinkit. Kirjeellä on jo yli 1000 tilaajaa.
Huom. Sähköpostiosoitettasi ei luovuteta eteenpäin, eikä käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen.

Siirry takaisin sivun alkuun